Skocz do zawartości

Przygotowanie do 200x60x70


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
44 minuty temu, asiek097 napisał:

Znowu się chwalę. Odebraliśmy akwarium! Jest mega super.

Chwal się chwal ;). Jak będzie w salonie to zdjęcia mile widziane ;) 

45 minut temu, asiek097 napisał:

Chyba wyobrażałam sobie że będzie trochę mniejsze a to taki konkretny kawał szkła.

Po jakimś czasie znacznie zmaleje, zobaczysz. Każdy z nas to przerabiał ;) 

46 minut temu, asiek097 napisał:

Myślicie że jak  z partyzanta pojadę do Tan Mala i powiem że chcę ładne rybki to wybiorą mi coś fajnego? Bo dostałam od nich cennik, 8 stron. Przeglądanie tego to dla mnie prawie jak próba zrozumienia języka chińskiego.

Pójście "na żywioł" że chce się fajne rybki to nie najlepszy pomysł ;).
Najlepiej załóż osobny wątek z doborem Twojej obsady. Forumowicze na pewno pomogą.

Opublikowano

Z rybkami masz jeszcze czas. Nie od razu Krakow zbudowano.hi. A jak już to pierw postaraj sama się na jakies zdecydowac,poszukaj zdjec, opisu, zobacz filmiki na stronie FishMegic.  Potem okresl czego oczekujesz a na pewno koledzy i kolezanki pomoga dobrac ci odpowiednia obsade. To ma byc przede wszystkim twoja obsada a nie obsada jakiegos sklepu.  Takie jest moje zdanie. 

Opublikowano

Bardziej myślałam o tym że tam pojadę pokaże palcem rybki które mi się podobają a Pani mi powie czy mogą ze sobą mieszkać w jednym akwarium. No ale macie racje. Przyłożę się do tego bardziej :) 

Opublikowano

Tez tak mozesz zrobic. Lecz czy idac na zakupy nie masz w glowie planu co kupić ? Popatrz na akwa w galerii, praktycznie przy kazdym zdjeciu podana jest obsada. Spisujesz nazwy i masz wstepna obsade.  Jezeli bedzie trzeba klubowicze pomoga ją skorygowac,podpowiedziec  i wtedy udasz się na to, co kobiety lubią najbardziej. Czyli zakupy.   

  • 4 miesiące temu...
Opublikowano

Wracam po dłużej przerwie. Operacja akwarium właśnie się rozpoczyna.

Jak już Wam pisałam akwarium odebrałam dawno temu. Mam też już stelaż. Wygląda trochę dziwnie ale nie dało się tego inaczej zrobić.

image.png.a4f530f633d65dfdaa9a29cb846089b7.png

Prześledziłam wątki o nanurowcach i na podstawie filtracji marcin73m oraz filmików stana zrobiłam wstępny projekt.

image.png.0bc42338c6b31b6ef6190c8bc0b41b04.png

Trzy mechaniki, kranik spustowy,  Pompa IBO 25-60, rozejście na trzy biologie i na purolite. Ilość zaworków mogę zredukować bo ich ilość przytłacza ?  Robić 3 biologie czy zamiast jednego dać bypass? Za biologami mogę wstawić grzałkę bo temp w domu przewiduje na 21 stopni.

Kolejny problem - przynajmniej dla mnie- to rozmieszczenie samych rurek w akwarium. Opcja nr dwa odpowiada mi bardziej ale czy tak można robić?

image.png.7f93c8ab0f83697d3b16c74c93b202d3.png

Kolejne pytanie- o ile odsunąć od ściany stelaż aby zmieścił się cały osprzęt?

 

Opublikowano

Ja mam akwarium odsunięte do ściany o 7 cm i biegną tam wszystkie kable i jest zapas.

U Ciebie dochodzą rury które ja mam w kominie. Komin w przypadku jednego rzędu rur ma szerokość od 13 cm do 15 cm (zależy od średnicy rury). Ale w kominie trzeba zastosować jeszcze śrubunki i włożyć tam rękę z kluczem aby je docisnąć.

Tak więc te 15 cm w zupełności wystarczy.  Powinnaś tam bez problemu poprowadzić i kable i rury.

Pomyśl jeszcze, aby teraz przed postawieniem zbiornika przymocować do ściany uchwyty do rur zwłaszcza za akwarium. Potem w te uchwyty włożysz rury i będą one stabilnie się trzymały.

Moim zdaniem wersja druga poprowadzenia rur jest lepsza podobnie mam u siebie.

Opublikowano

Pisząc o odsunieciu 15 cm brałem pod uwagę, że akwarium przylega do ściany na szerokości jakieś 30 cm. Tak więc ja dal bym więcej. A co jeśli za rok okaże się że filtracja nie radzi sobie i trzeba dołożyć drugi obieg narurowca. Wtedy będzie ciężko przełożyć rury na szerokości 5 cm. Może i 15 cm to za dużo, ale 4,5 cm moim zdaniem za malo.

Opublikowano (edytowane)

Ja podkuwałem scianę aby uzyskać większą szerkość dna zbiornika. Mam rury 32mm i wykułem dziury na głębokość 4cm w ścianie z cegły. Wydaje mi się, że masz dwa wyjścia - pierwsze podkuć ścianę co może nie być takie proste bo wygląda na ścianę nośną. Drugie to wypuścić rury tam gdzie masz wolną przestrzeń i ew. zabudować je karton gipsem.

Co do filtracji narurowej wydaje mi się, że jest trochę mało tych korpusów, chyba że chcesz zrobić dwie nitki. Plusem dwóch nitek jest to że masz duplikację filtracji i każdą z pomp możesz puścić na pierwszym biegu przy poborze energii na poziomie 7W. Dalej kombinując możesz mieć każdą pompę podpiętą do innej fazy. 

Jeżeli natomiast chcesz pozostać przy jednej nitce, to uważam, że jest za mało korpusów na biologię. Zgodnie z info od producenta 500ml matrixa wystarcza na 200L wody, więc brakuje jeszcze 500ml przy Twoim litrażu.

Tak jak pisałem w którymś z wcześniejszych wątków gdzie się wypowiadałem po moich doświadczeniach z konstrukcją mojego narurowca, to w przypadku sekcji mechanicznej zamiast rozejścia na 3 korpusy równoległe dałbym, rozejście na 2 nitki po 2 korpusy równolegle. Przed i po każdej nitki dajesz zawory, całość schodzi się przed pompą.

Patrząc jeszcze na Twój rysunek, zastanowiłbym się czy nie zrobić odbicia lustrzanego, aby woda po wyjściu ze zbiornika nie płynęła pod całym zbiornikiem do mechaniki, tylko wracała taką drogą.

Edytowane przez rekawiczka
Opublikowano
7 minut temu, rekawiczka napisał:

Zgodnie z info od producenta 500ml matrixa wystarcza na 200L wody, więc brakuje jeszcze 500ml przy Twoim litrażu.

Niestety to co jest napisane na stronie polskiej i na seachem.com to dwie różne sprawy. Na polskiej faktycznie jest tak jak napisałeś ale już na angielskiej inaczej tj.

Use 250 mL of Matrix™ for each 200 L (50 US gallons).

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.