Skocz do zawartości

Moje pierwsze akwarium =/- 240l


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witajcie

Dostałem akwarium o wymiarach szer.40cm dł.120cm i wysokości około 50cm około 230-240l

Nie wybrałem jeszcze swojej obsady, ponieważ poza brudnym akwarium z pisakiem i kamieniami nie mam nic, więc postanowiłem zacząć od początku tj. od wyczyszczenia szyb w akwarium następnie planuje wyrzucić piasek oraz kamienie- wydaje mi się że jest to wapień filipiński, który o ile dobrze pamiętam nie pasuje do biotopu malawi.

Więc na początku chciałbym się zapytać jak wyczyścić biały osad z szyb, podejrzewam że jest to kamień czy coś takiego, oraz z tego co widzę to akwarium na początku było zamknięte, ponieważ ma na górze "obudowę" przymocowaną na silikonie i nie mam pojęcia jak to ściągnąć.

Liczę na waszą pomoc:)

P.S

Zdjęcia zrobię jak tylko będę miał :)

Opublikowano

...witam Ciebie Błażeju na naszym forum!

Mam nadzieje ,że uzyskasz u nas wszelką pomoc jaka tylko będzie możliwa:)

11 minut temu, Błażej napisał:

Więc na początku chciałbym się zapytać jak wyczyścić biały osad z szyb, podejrzewam że jest to kamień czy coś takiego,

..jeżeli jest to osad ( kamień) to weź zwykły ocet na jakiś wacik lub szmatkę i wetrzyj go w ten osad. Poczekaj kilka minut i wytrzyj. Jeżeli  nie osiągniesz efektu za pierwszym razem to ponów próby kilkakrotnie. Gorzej jak jest to wżer w szybę..ale tym jak coś później będziesz się martwić.

14 minut temu, Błażej napisał:

oraz z tego co widzę to akwarium na początku było zamknięte, ponieważ ma na górze "obudowę" przymocowaną na silikonie i nie mam pojęcia jak to ściągnąć.

..tutaj musisz delikatnie na siłę to zdjąć. Resztki trzeba czymś po prostu zeskrobać uważając abyś nie zniszczył ani rantu szyby ani pokrywy. Tutaj może wypowie się @przemek wieczorek Dodam tylko ,że niektórzy producenci tak polecają uszczelniać pokrywę..My albo nie uszczelniamy bo woda nie cieknie a jak już to dajemy uszczelki gumowe do uszczelniania okien i to najlepiej zdaje egzamin.

Opublikowano (edytowane)

silikon albo schodzi po całości odrywając go albo..... no właśnie, w tym drugim przypadku można zastosować środek do usuwania silikonu, jest to żel którym smaruje się powierzchnię i po kilku minutach cały silikon schodzi po części rozpuszczony.

Niestety nie pamiętam nazwy tego środka, kupiłem kiedyś w biedronce czy castro, wiem iz rozpuszcza praktycznie wszelkie silikony, nakładane z "tubek" a nawet części wykonane z twardego i mocnego materiału jak węże silikonowe, złączki termiczne itp.

Oczywiście można tym czyścic pokrywę (zalecam zawsze robić próbę na małym kawałku i w części niewidocznej) a kant szyby delikatnie, OMIJAJĄC MIEJSCA KLEJENIA SZYB AKWARIUM !!! taki sposób czyszczenia polecam w ostateczności kiedy już inne sposoby zawiodą.

Silikon najlepiej ciąć cienką linką stalową czy mocnym drutem stalowym.

 

 

Edytowane przez KrisT
Opublikowano
8 godzin temu, Błażej napisał:

Więc na początku chciałbym się zapytać jak wyczyścić biały osad z szyb, podejrzewam że jest to kamień czy coś takiego, oraz z tego co widzę to akwarium na początku było zamknięte, ponieważ ma na górze "obudowę" przymocowaną na silikonie i nie mam pojęcia jak to ściągnąć

Kamień z szyb tak jak Kolega Andrzej wspomniał : octem. Ja biorę zmywak kuchenny nasączam i przecieram 2-3 razy szybę, pierwsze namoczenie musi chwilę się przegryźć.

Co do silikonu: ja u siebie wycinałem szybę frontową, używałem noża z ostrzem łamanym do tapet, oraz żyletek. Z nożem uważaj: łatwo uszkodzić krawędzie szkła. Żyletkami zadrapałem ładnie resztki silikonu - udało się bez specjalnych środków. Trzeba tylko trochę cierpliwości. 

Opublikowano

Witaj na forum! 

A propo aranżacji to wpierw na dno zbiornika wkładamy podkład, potem układamy stabilnie kamienie a dopiero na koniec sypiemy piasek...

Opublikowano
2 hours ago, egon44 said:

A propo aranżacji to wpierw na dno zbiornika wkładamy podkład, potem układamy stabilnie kamienie a dopiero na koniec sypiemy piasek...

Spokojnie, kolega napisał, że chce piasek i kamienie wYrzucić, nie wrzucić. :)

  • Lubię to 1
Opublikowano
6 godzin temu, hilux napisał:

Spokojnie, kolega napisał, że chce piasek i kamienie wYrzucić, nie wrzucić. :)

Hehe rozumiem i tu wiadomo że chce go wyrzucić bo o tym napisał ;) ale moja wypowiedź miała na celu przypomnienie o takich czynnościach jak wpierw podkład,potem kamienie a na końcu piach...

Przezorny zawsze ubezpieczony :) 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.