Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ponieważ jestem nowy na forum chciałbym najpierw wszystkich serdecznie powitać.

A teraz do rzeczy. Planuję zbudować akwarium o wymiarach 150x58x50 a wewnątrz chciałbym zmieścić panel filtracyjny o szerokości 10 cm netto. Woda do panelu byłaby podawana z wylotu filtra wewnętrznego (chyba fluval 4) a wypływałaby na drugim końcu samoczynnie dzięki obniżeniu krawędzi w ostatniej komorze. Schemat narysowałem tak jak potrafiłem i link umieszczam poniżej:


http://www.smolniki.pl/panel.jpg


Objaśnienia do rysunku

niebieska rurka z lewej strony to wylot z wewnętrznego, wprowadzony pod gąbki w pierwszej komorze (woda w niej ma płynąć pod górę)

cyferki to wymiary w centymetrach

reszta chyba jasna (jeśli nie to proszę pytać)

A tutaj sam powrót do akwarium w powiększeniu:


http://www.smolniki.pl/panel%202.jpg


Zalety tego rozwiązania (wg mnie naturalnie):

1. Miejsca zabiera nie aż tak znów dużo, a pojemność filtra całkiem, całkiem...

2. Bezpieczeństwo - nie ma możliwości żeby się cokolwiek wylało poza akwa. W przypadku zatkania czegokolwiek po prostu woda zacznie się przelewać przez górną krawędź szyby tworzącej panel, z powrotem do akwa

3. W związku z tym iż planuję nabyć dwa fluvale 4, w przypadku awarii tego który zasila panel - zawsze można zamienić na drugi, sprawny.

Wady - póki co nie widzę, ale liczę na was (o ile mój pomysł ma w ogóle jakieś wady :wink:

A tak całkiem poważnie to proszę o komentarze i porady, zwłaszcza forumowiczów którzy mieli jakieś doświadczenia z tego typu konstrukcjami lub choćby nawet sumpami itp. bo ja o tym mam pojęcie tylko na tyle na ile udało mi się poczytać na forum.

Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam...

Opublikowano

wady ??

po pierwsze panel zabierze Ci 10 cm z 58 kolejne 8 cm niech zabierze Ci tło wiec zostanie Ci tylko 40 cm głębi akwarium.

Po drugie zabierasz sobie szanse zbierania z powierzchni wody "kożuszka" bakteryjnego. więc lepiej do ostatniej przegrody włożyć pompę która będzie Ci wypompowywać wodę z panelu a wlot zostawić grawitacyjny poprzez grzebień.

Opublikowano

Dziękuję za odpowiedź. Mam w tej chwili najmniejsze możliwe malawi (80cm) i nie wiem czy to w związku z rozmiarem, ale nie mam problemu "kożuszka". Co do grawitacyjnego wlotu, to też się zastanawiałem, ale wydaje mi się że taka woda po przejściu przez wewnętrzny, a następnie przez gąbki w pierwszej komorze, będzie lepiej oczyszczona i mniej syfu wyląduje w kolejnych komorach tego minisumpa. Pytanie przy którym wariancie jest więcej "plusów dodatnich" a przy którym ujemnych.

Niezależnie od tego prosiłbym bardziej doświadczonych userów podobnego sprzętu o próbę oceny, czy tego typu ustrojstwo ma w ogóle szansę działać, czy wysokość przegród i ich sposób montażu jest ok (a może lepszy byłby przepływ boczny?). Poza tym nie ukrywam, zależy mi na tym aby zastosowane rozwiązanie było jak najmniej prądożerne (podobno wiosną znów ma być drożej...)

Opublikowano

kilka rzeczy


przepływ boczny przy tej szerokości panelu odpada - za wąsko...


zamiast kupować dwa fluvale - kup fluvala i wydajną pompę (jakiś EHEIMik minimum 1500l/h - najmniejsze zużycie prądu z Low-endowych) i zrób jak Ci proponuje Yaro... ten fluval będzie miał spadek mocy w połączeniu z wężem na końcówce (wiem bo się bawilem moim) i będzie wiał przez tę rurkę max 600-700 l/h, co w mojej ocenie jest bez sensu przy tak olbrzymim złożu...


tobie potrzeba IMHO dokładnie to całe odwrócić... tzn:

wlew przez grzebień w komorze 5, gdzie będą gąbki/wata (więcej ich nie potrzeba) --> komory 4,3,2 zmniejszone, tak aby zwiększyć komorę 1 (w nich wkład bio) --> między komorą 2 i 1 przelew górny, komora 1 wielkości 1/4 do 1/5 całej długości i tam tylko pompa i grzałki, pierdoły...


taki układ zapewnia ci stabilną filtrację... nic się nie powinno zapychać


tylko kilka spraw

- najpierw dobierz pompę (bo Ci potem nie wejdzie na szerokość)

- przed wklejeniem przegród włóż pompę i grzałkę (ta z kolei musi leżeć bo poziom wody w ostatniej komorze będzie zmienny i często niski - musi być krótka - polecam grzałkę skalara)


jak mi się coś przypomni to napiszę...

ja zbudowałem sumpa do 240-tki, więc o przedobrzaniu wiem wszystko i Ci mówię: nie przedobrzaj :mrgreen:


boczny panel skraca akwa... - jak masz trochę miejsca obok to już lepiej zbuduj filtr przelewowy - też bezpieczny i tańszy od sumpa, a nie zajmuje akwa... no albo sumpa (ale tylko jak masz samozaparcie :lol: )

Opublikowano

Dzięki Makok. Szczerze mówiąc to m.in. na Twoją odpowiedź liczyłem (trochę już poczytałem na forum, heh). Kilka pytań żeby uściślić.

1. Komora 5 zostaje w takiej szerokości w jakiej jest? Jeśli tak to czy znajdę taką gąbkę żeby dopasować?

2. 1500l/h czy naprawdę potrzeba aż tak dużo? Poza tym pogooglałem trochę i znalazłem np. pompę Eheim 1250 (1200l/h, 28W-wydaje mi się że to dużo, no i ta ceeeena-nie wiem czy dam radę). Swojego czasu znalazłem trochę o pompach MaxiJet. A może to by dało radę. A może coś innego, we w miarę rozsądnej cenie i jakości do przyjęcia?

3. Pompa i grzałka przed wklejeniem przegród - dlaczego?

4. Nie mam niestety możliwości umieszczenia filtra ani obok ani pod akwa więc kubełki i sumpy odpadają.

Tak czy siak pozostaje panel z tyłu, tylko w związku z brakiem doświadczenia w tym temacie, chciałbym to jeszcze z waszą pomocą dopracować.

Aha, pomysł z przelewem już kwitnie w mojej głowie, co do kolejności komór to i owszem będę odwracał, ale odwrotnie :) tzn woda będzie wpadać przez grzebień do 1, a pompa w 5 tyle że szerokości komór poprzestawiam.

A tak ogólnie pomysł? Dobry? Taki sobie? A może ogólnie do bani?

Opublikowano

Jeszcze drugie. Co do głębokości czy jak go zwał szerokości to zrobiłem naprawdę ile się da, tzn. pierwotnie akwa miało być węższe, ale właśnie ze względu na panel jest te 58cm (45cm netto nie uwzględniając tła). Może bez szaleństw ale mam nadzieję że wystarczy. Tło będzie robione ze styropianu 3cm + kawałki doklejane, więc nie zajmie aż tak dużo. Generalnie będę się starał robić więcej zagłębień a mniej fragmentów daleko wystających. To chyba tyle co mi się w głowie ułożyło w międzyczasie. Nadal jestem niezmiennie wdzięczny za wasze opinie i podpowiedzi.

Opublikowano

Tak, jak ktoś już wcześniej pisał, wcięcie w górnej krawędzi zrób w pierwszej komorze i wtedy górna krawędź może być równo z krawędzią akwarium - poziom wody będzie mógł być wyższy, co przy normalnej pokrywie ma duże znaczenie, bo jak jest za mało wody, to jasny pasek źle wygląda.

Wylot z pompy z ostatniej komory albo u-rurką, albo przez otwór w szkle (droższe, a nie koniecznie lepsze :wink: ).


Przepływ może być mniejszy, ja u siebie przy panelu ok. 35l, w akwarium 300l mam przepływ pewnie z 500l/h i w zupełności wystarcza przy prawie dorosłych rybach. To nie jest sump, żeby przez grawitację stracić 2/3 przepływu. W przypadku panelu przepływ będzie prawie taki, jak podaje producent (ograniczają go jedynie wkłady, ale to przepływ całościowy przez filtr, a nie przez samą pompę) i niewielka głębokość, na jakiej jest pompa - przy dobrym ustawieniu całego panelu pompa może być tuż pod powierzchnią wody.


No i druga sprawa koniecznie filtr wewnętrzny - na panel niestety nie możesz założyć prefiltru, więc wszelki syf najprawdopodobniej zatrzyma się w nim na wkładach i będzie gnić. Wydajna filtracja mechaniczna ma tu o wiele większe znaczenie niż w przypadku filtracji opartej na kubełku, który dodatkowo czyści sie znacznie częściej niż panel, czy sump. Ja swój panel czyszczę mniej więcej 1-2 razy w roku, więc jeśli byłby w nim syf, to woda strasznie by na tym ucierpiała. Zamiast fluvala dałbym coś mocniejszego, np.weipro. Filtry oklepane, ale wg mnie jedne z najlepszych wewnętrznych, a przy okazji całkiem niedrogie.


Co do pompy - na upartego może to być nawet głowica od filtra wewnętrznego. Problem jest jedynie z umocowaniem rurki wylotowej. Wewnętrzne niestety mają jakieś dziwne wyloty i trzeba kombinować z mocowaniem. Nie jest to nie możliwe, aczkolwiek nie jest też łatwe :wink: .

Pompę i grzałkę bez problemu możesz umieścić po wklejeniu przegród - przecież nie będą tam na stałe, musi być możliwość ich wyciągnięcia i włożenia ponownie :wink: .


Gąbką się nie przejmuj, możesz kupić obojętnie jaką (nie reagującą z wodą) i pociąć ją w kostki o boku 2-3 cm. Dłużej wytrzyma bez czyszczenia i ogólnie rozwiązanie trochę wygodniejsze, niż wsadzenie bloku na całą komorę. Choć wg mnie wkładanie gąbki do panela trochę mija się z celem, zwłaszcza, że powinieneś mieć wydajną filtrację mechaniczną, zapewnioną przez wewnętrzny.

Opublikowano

ok, wcięcie, grzebień, przelew - pierwsza komora, gąbki jednak też zostaną bo to pozwoli na dłuższe zachowanie wkładów w czystości (notabene planowałem czyszczenia tak co pół roku ew. trochę częściej wkładu jednej z komór więc możnaby np. tak co 4 mies jedną). Co do wewnętrznego , to zgadzam się że musi być koniecznie, ale weipro to jednak spory pobór prądu. A może dwa fluvale 3 albo po jednej stronie fluval 3 a po drugiej mocniejszy 4?

Opublikowano

Dla mnie różnica 5, czy 10 W nie byłaby aż tak znacząca, zwłaszcza, że różnica w dmuchaniu jest znacząca, a i bardziej prądożerne filtry rzadziej się czyści... Oczywiście możesz dać dwa filtry w dwóch bokach akwarium, takie rozwiązanie też się sprawdzi, ale to zawsze więcej sprzętu w samym akwarium...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.