Skocz do zawartości

panel filtracyjny


Rekomendowane odpowiedzi

Zapewne masz rację, ale po pierwsze czy jeden filtr wewnętrzny np. Weipro 1500 będzie wciągał na tyle mocno żeby zbierać śmieci z całego dna a nie tylko z części. A po drugie wiem że się trochę trzęsę nad tymi kosztami, ale mamy malutkie dziecko które jest chore i wymaga sporych nakładów finansowych, więc każdy grosz się liczy (chciałbym żeby było jak najoszczędniej ale bez szkody dla mieszkańców akwarium).

A wracając do samego panelu, macie jakieś konkretne rady dotyczące szerokości przelewu, wysokości grzebienia itp. żeby przepływ był wystarczający i wszystko działało jak należy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mamy malutkie dziecko które jest chore i wymaga sporych nakładów finansowych, więc każdy grosz się liczy (chciałbym żeby było jak najoszczędniej ale bez szkody dla mieszkańców akwarium).



Greek - zajmij się dzieckiem powolutku odłóż sobie pieniądze i gdy będziesz gotowy wtedy wystartuj z akwarium.

W przypadku problemu będziesz wybierał ?

Dziecko czy ryby ??

Zawsze tak jest jak się chce oszczędzać to wydasz dużo wiecej gdybyś wybrał pierwszą wersję mniej oszczędną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, znowu jestem. Nie żebym dał za wygraną tylko byłem bardzo zajęty ostatnio.

Yaro, nieststy jak to w życiu - nie wszystko jest takie proste. Pieniędzy trochę już odłożyłem, dziecko mam chore nieuleczalnie więc nie ma po co czekać że przejdzie, gotowy jestem już a dokładniej za jakieś 2-3 miesiące, bo wtedy mniej więcej się wprowadzę do nowego mieszkania, a przede wszystkim akwarium jest w 50% ze względu na małego. Nigdy nie widziałem u dziecka takich dużych oczu jak u naszego maleństwa podczas oglądania rybek.

I co mam wg. Ciebie wybrać? Dziecko czy ryby?

Tak czy siak spróbuję wrócić do tematu. Nadal jestem wdzięczny za wszelkie słowa krytyki oraz podpowiedzi i pomoc.

Czy ktoś jest w stanie podać mi w przybliżeniu jaki powinien być grzebień w takim panelu? Tzn. jaką powinien mieć wysokość, szerokość, odległości między ząbkami itp. Jak zrobić z grubsza wiem.

Aha i jak z tym Weipro, wystarczy jeden?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK spróbuję jeszcze raz. MateuszT piszesz, że masz w swoim akwa panel. Mógłbyś podać więcej szczegółów technicznych? Może jakiś opis? Na forum niestety nie znalazłem (może źle szukałem) a priva jakoś nie mogę wysłać.

Poza tym dziękuję wszystkim, którzy zechcieli poświęcić chwilę mojemu tematowi i podzielić się swoją wiedzą.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opisu na forum nie znalazłeś, bo miałem w planie jego napisanie zaraz po ukończeniu szafki... niestety od półtora roku nadal muszę patrzeć na średnio estetyczny stelaż :lol: . Kilka razy krócej opisywałem całą konstrukcję.


W zasadzie mój filtr to nie jest klasyczny panel, tzn. nie jest wklejony wewnątrz akwarium, a jest jedynie drugim zbiornikiem połączonym na zasadzie naczyń połączonych.

W praktyce jest to przedłużenie akwarium, bo wysokość i szerokość są takie same.

Wlot filtra mam zrobiony z rur pcv - niestety niezbyt ciekawie to wygląda, ale trochę przeliczyłem się z przepustowością i stanęło na 2 rurach 1" i 1 rurze 3/4". Rurki są ukształtowane kolankami 90st w U i przełożone przez krawędź akwa. O wiele lepszym rozwiązaniem jest klasyczny panel z grzebieniem.

W Twoim przypadku zrobiłbym grzebień na całą szerokość pierwszej komory. Wysokość jest raczej mniej ważna ( o ile nie będzie zbyt mała, ale zrobić głębsze nacięcia zawsze można :wink: ). W zasadzie grzebień jest potrzebny tylko i wyłącznie do tego, żeby do filtra nie dostawały się większe syfy, jak liście, czy ryby :lol: . Widziałem gdzieś założoną jako grzebień płaską, sztywną siatkę o średnio drobnych oczkach i takie rozwiązanie też się sprawdziło.

U siebie mam 3 komory filtracyjne po ok.10l. Pierwsza grys koralowy, druga keramzyt zmieszany z ceramiką i trzecia bio-balle. Na rurkach wlotowych mam założoną gąbkę, więc nie potrzebuję w filtrze żadnych wkładów mechanicznych. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby pierwszą komorę w 2/3 (w pionie) wypełnić np. ceramiką, a na samą górę położyć gąbkę, czy napchać waty.Wypełnianie całej komory gąbką to dla mnie strata miejsca. I tak właśnie radził bym Tobie zrobić.

Pompę, jak pisałem, albo i jeszcze nie :wink: . Mam zwykłą, malutką Project Step bodajże 2. Przepływ max 900l/h, stłumiony do ok. 600l/h. Teoretycznie mógłbym mieć więcej, ale wtedy zbyt szybko spada poziom wody w ostatniej komorze - jest to wada wlotu przez rury pcv, przy grzebieniu praktycznie nie ma możliwości, żeby coś takiego się działo, zwłaszcza, jeśli będzie odpowiednio szeroki.


Weipro dałbym jeden, ale duży. Oczywiście minusem jest prądożerność. Jeśli masz możliwość skutecznego ukrycia 2 filtrów wewnętrznych, to możesz dać wspomniane fluvale, ale tak, jak mówiłem, jest to oszczędność ledwie kilku Wat, więc już sam musisz przekalkulować, czy te parę złotych jest warte oglądania kupy plastiku w akwarium :wink: . Oczywiście potrafię zrozumieć, że w Twojej sytuacji każdy grosz jest istotny, ale jakby nie patrzeć akwarystyka nie jest tanim hobby i niektóre wydatki po prostu są w nią wpisane. Ostatnio przestudiowałem rachunek za prąd i stwierdziłem, że sama energia nie jest tak tragicznie droga - prądu zużyłem za 90zł... z opłatami przesyłowymi, podatkami itp. do zapłacenia 270zł. Więc w tej sytuacji te 5-10W i tak podniesie rachunek stosunkowo niewiele.


Jeśli masz jakieś konkretne pytania, to pisz, bo tak ogólnie to trudno sprecyzować myśli :wink: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Makok. Szczerze mówiąc to m.in. na Twoją odpowiedź liczyłem (trochę już poczytałem na forum, heh). Kilka pytań żeby uściślić.

1. Komora 5 zostaje w takiej szerokości w jakiej jest? Jeśli tak to czy znajdę taką gąbkę żeby dopasować?

2. 1500l/h czy naprawdę potrzeba aż tak dużo? Poza tym pogooglałem trochę i znalazłem np. pompę Eheim 1250 (1200l/h, 28W-wydaje mi się że to dużo, no i ta ceeeena-nie wiem czy dam radę). Swojego czasu znalazłem trochę o pompach MaxiJet. A może to by dało radę. A może coś innego, we w miarę rozsądnej cenie i jakości do przyjęcia?

3. Pompa i grzałka przed wklejeniem przegród - dlaczego?

4. Nie mam niestety możliwości umieszczenia filtra ani obok ani pod akwa więc kubełki i sumpy odpadają.

Tak czy siak pozostaje panel z tyłu, tylko w związku z brakiem doświadczenia w tym temacie, chciałbym to jeszcze z waszą pomocą dopracować.

Aha, pomysł z przelewem już kwitnie w mojej głowie, co do kolejności komór to i owszem będę odwracał, ale odwrotnie :) tzn woda będzie wpadać przez grzebień do 1, a pompa w 5 tyle że szerokości komór poprzestawiam.

A tak ogólnie pomysł? Dobry? Taki sobie? A może ogólnie do bani?



ad. 1. gąbkę potnij, jak pisał Mateusz - ja stosuję na górze komina około 10cm waty sery, którą co tydzień wymieniam - imho wystarczy jako prefiltr...

ad. 2. pompa - tutaj nie zgodzę się z Mateuszem - rzeczywiście jak masz przelewowy w oparciu o rurki pcv to pompa nie może być za silna, ale przy przelewie uważam że >1300l/h jest idealnym wynikiem (mówię o przepływie rzeczywistym cały czas), bo jednak złoże całkowicie w tym przypadku zalane będzie częściej "przewietrzone" (O2) co sprzyja nitryfikacji - z obserwacji ponadto można powiedzieć, że średnio pompy w opisywanych w necie sumpach ciągną (rzeczywisty) w przedziale 1200 - 2000 l/h mimo grawitacji

ad. 3. nie przed wklejeniem - tylko zakup przed wklejeniem panelu w całości - można wszystko zmierzyć i policzyć, ale niech się ta pompa potem nie zmieści i co rozklejać? chodziło mi zaradczo

ad. 4. ok


późniejsze posty: fluval nie da rady - kup weipro - ja swojego fluvala sprzedaje wraz z wymianą akwa - bo teraz jest "na styk", ale ze 150cm nie zbierze - nie ma szans


Mateusz, jeśli powrót wody inaczej niż przez U-rurkę, to im wyżej tym lepiej, żeby pompa nie musiała dodatkowo "walczyć" z naporem wody...


i nie mówię, że takie czy inne rozwiązanie jest lepsze czy gorsze, jedynie że każde tego typu (DIY) jest inne...


zobacz przydatne linki:

tutaj

no i tutaj - napisz do autora żeby odświeżył Ci zdjęcia - najciekawsza konstrukcja

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad. 2. pompa - tutaj nie zgodzę się z Mateuszem - rzeczywiście jak masz przelewowy w oparciu o rurki pcv to pompa nie może być za silna, ale przy przelewie uważam że >1300l/h jest idealnym wynikiem (mówię o przepływie rzeczywistym cały czas), bo jednak złoże całkowicie w tym przypadku zalane będzie częściej "przewietrzone" (O2) co sprzyja nitryfikacji - z obserwacji ponadto można powiedzieć, że średnio pompy w opisywanych w necie sumpach ciągną (rzeczywisty) w przedziale 1200 - 2000 l/h mimo grawitacji

Wartości idealne zazwyczaj różnią się od wystarczających. Zauważ, że w przypadku pomp stricte akwarystycznych przepływ rzędy 1500l/h wiąże się z po pierwsze dość dużą ceną samej pompy, a po drugie z dość znacznym zużyciem prądu. Przy takim złożu i tak wystarczy przepływ grubo poniżej 1000l/h, więc po co przepłacać za coś, czego i tak się nie wykorzysta :?: Zwłaszcza, jesli cięcie kosztów jest priorytetem. Podobnie jest z pompami od CO. Z resztą ich nie można zdaje się montować pod wodą, a nie każdy lubi/chce robić rurociąg poza akwarium, żeby doprowadzić wlot i wylot pompy.


Mateusz, jeśli powrót wody inaczej niż przez U-rurkę, to im wyżej tym lepiej, żeby pompa nie musiała dodatkowo "walczyć" z naporem wody...

Tu nie do końca rozumiem... Właśnie w przypadku powrotu u-rurką woda "ciąży" na pompę i spowalnia jej przepływ. Przy normalnych wysokościach akwarium są to wartości nieporównywalne z sumpem, gdzie pompa musi dodatkowo pokonać co najmniej 1-1,5m od dna sumpa, do krawędzi akwarium...

Jeśli zaś powrót będzie przez otwór w ścianie panelu, to problem moim zdaniem w ogóle nie istnieje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Panowie. Dużo konkretnych informacji. Co do filtra wewnętrznego to decyzja już podjęta (no tak na 99%). Będzie Weipro TC1500 w liczbie 1. Mam nadzieję że jak odpowiednio pokieruję wylotem żeby dobrze mieszał, to wystarczy. Pompa jeszcze nie wiem jaka ale w okolicach 1000l/h. Po analizie waszych rad myślę że bedzie w sam raz.

Makok - o fluvalach myślałem dwóch, ale już postanowione więc nie ma o czym mówić.

Mateusz co do szczegółów technicznych - jakie są wymiary tego Twojego panelu, jakie masz odległości przegród od góry i dołu, no i jak w ogóle się sprawdza takie rozwiązanie? Akwarium będę kleił tak za miesiąc-dwa (nie sam oczywiście tylko w firmie) więc mogę jeszcze przemyśleć pewne rzeczy.

Kombinuję sobie jeszcze żeby w przyszłości dołożyć drugą pompę i zabawić się z hydroponiką. No ale to dalsza przyszłość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiary ma 20x45x40, czyli przedłuża akwa z boku o 20cm. komory mam 3 z mediami + ostatnia na pompę. Techniczna (z pompą i grzałką) jest najmniejsza, bo ma tylko tyle, żeby wsadzić tam rękę, wyciągnąć/wsadzić sprzęt. Nie mam linijki pod ręką, ale przegrody są oddalone o 3-4cm cm od dna i górnej krawędzi. Poziom wody jest dość wysoki, bo +/- 1-1,5cm od krawędzi więc takie przegrody wystarczają.


Rozwiązanie sprawdza się dobrze. W 300l jak pisałem mam dość sporo ryb i to nie małych, bo największe aulony mają koło 15cm. Problemów z parametrami nigdy nie miałem. Ostatnio z braku czasu ograniczyłem podmiany do minimum i woda nie "szaleje". Parametry są stabilne i oprócz rozrostu glonów nic się nie dzieje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Witajcie. Na razie w dość odległych planach zbiornik o wymiarach jak w temacie, 1008 l brutto. Wymiary dość nietypowe ze względu na wnękę salonu, jest to raczej maksimum, które dam radę upchnąć. Po wielu dywagacjach, czytaniu, zadawaniu pytań na forum pomysł na obsadę ewoluuje od schematu opisanego przez @tom77 w artykule o non-mbuna w akwariach 200 cm do gatunków, jak poniżej. Pomyślałem, że założę nowy temat.   Dimidiochromis strigatus Stigmatochromis tolae Lethrinops lethrinus  /  Mylochromis sp. Mchuse  jako kopacze/grzebacze - mogą być oba gatunki?           Placidochromis milomo  /  Protomelas sp. johnstoni solo  (tu na pewno zamiennie ze względu na pasiaste ubarwienie. Milomo bardziej przypomina mi N. Livingstonii, johnstoni solo bardziej regularne pasy; milomo chyba bardziej pasuje do tego typu obsady, większy i mocniejszy)    Pomysł na strigatusa ze względu na to, że D. compressiceps jest chyba mocniejszy, agresywniejszy i może raczej nadawałby się do bardziej drapieżnej obsady. Stigmatochromis tolae jako inny średniej wielkości drapieżnik (mniejszy od strigatusa), który po prostu jest ładny, a mało popularny. Bardzo chciałbym mieć ryby kopacze, które jak np. Lethrinops lethrinus szukają pokarmu w piasku również sensorami ruchu - myślę, że zakopywanie żywego pokarmu, który hoduję, w piasku i obserwowanie, jak ryby go znajdują będzie dużą frajdą. 🙂 Być może więcej niż jeden kopacz to będzie zbyt wiele, ale oprócz "must have" w postaci lethrinusa podoba mi się Mylochromis sp. Mchuse - ale pytanie, czy nie za delikatny/strachliwy. Chciałbym też dodać pasiasty akcent w postaci Placidochromis milomo albo Protomelas sp. johnstoni solo.   Czy takie 4, 5 gatunków to jest maksimum, którym można by zarybić planowane akwarium o takich wymiarach? Dno miałoby niecałe 1,5 m2 (dokładnie 1,48). Szczerze pisząc, doświadczenie z tymi gatunkami mam zerowe, starałem się dobrać tak, by nie było zbyt dużej przepaści między największym gatunkiem, a jakimś delikatnym słabeuszem, któremu reszta nie da żyć. Rozumiem, że dodatki w postaci Labidochromis caeruleus trzeba sobie odpuścić ze względu na wielkość D. strigatus? Będę wdzięczny za uwagi, również krytyczne, wszelkie wskazówki mile widziane. 😉👍
    • Dzięki za odpowiedź, planuję na driverach, będzie miks 10w i 3w diód,  oczywiscie w odzielnych szeregach. Zamówiłem już drivery z ali, jak ogarnę to napiszę, może komuś się przyda.
    • Mea culpa, puściłem szybko przelew i zapomniałem dodać. 👍
    • Tak Już ok, dla potomności innych również proszę o podawanie w tytule nicka
    • 1. @ziemniak 2. @TomekT 3. @lukBB 4. @Zbyszek 5. @bobasxx 6. @yaro 7. @sergio74 8. @BombeL 9. @Robson79 10. @bobanr 11. @Gucio2003 12.
    • Nie wiem co tam na wyjściu tego sterownika jest, ale jak stworzony do modułów np. 12v to możesz w szeregu z rezystorem. Kalkulator https://www.elektroda.pl/calculators/resistor-for-led-calculator-advanced dioda napięcie znasz z noty, dla power led ja przyjmuje 4V, prąd też znasz jak się nie myle 900mA, wklepujesz do kalkulatora i wiesz jaki rezystor i jakiej mocy. Innym rozwiązaniem może być np driver LDD-1000L(dla diody którą podałeś) można nim sterować sygnałem PWM. Podejrzewam sterownik ten jest na mosfetach, tak więc rozkręcił bym i wyprowadził sygnał PWM. Chyba że można inaczej ale tego nie wiem. Pytaj Romka napewno podpowie. Wysłane z mojego RMX3301 przy użyciu Tapatalka
    • Niestety, ale ten driver nie zadziała z leddimmerem.
    • Witaj. Osobiście bym zasugerował Aquaela, oraz cyrkulator dać tam gdzie masz wylot filtra.  Miałem podobne ustawienie u siebie w 200l akwarium... Wyloty z Aquaela, oraz z falownika skieruj po długości tylnej szyby... A potem obserwuj czy kupy ryb gdzieś nie zalegają w innym miejscu... 
    • To, że się pogryzą to pewne, taka ich natura. Poczytaj FAQ, gdy będzie coś niejasne pytaj.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.