Skocz do zawartości

czy ufac kalkulatorom czy nie? obsada do 140


wartek

Rekomendowane odpowiedzi

Ja na swoje 240l wydałem 1381 zł wliczając w to planowaną obsadę i tło. Nie wiem czy bardziej nie opłacało by Ci się kupić 240l. Ja swoje mam miesiąc niezalane, i gdybym miał fundusze kupiłbym te standardowe 375. Przemyśl sprawę - akwarium szybko się kurczy w oczach o chciało by się jak największe. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no wiem wiem :) na poczatku to chcialem 112l :)

doszlo do 170 ale kiedys trzeba powiedziec stop :)

jak dla mnie, jesli nigdy nie mialem akwarium, to i tak jest ogromne :)

no a fundusze to tez swoja droga, planowalem 400zl na starcie :)

teraz licze tak na oko okolo 800 i mam nadzieje ze to wystarczy :) (nie liczac szafek)


tzn akwarium 200

filtr 200

grzalka 50

oswietlenie 130

kamienie 500zl/tona

piasek budowlany

plus troche sie uzbiera z zakupow drobnych rzeczy, jak pokarmy testy wody itp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no wiem wiem :) na poczatku to chcialem 112l :)

doszlo do 170 ale kiedys trzeba powiedziec stop :)

jak dla mnie, jesli nigdy nie mialem akwarium, to i tak jest ogromne :)

no a fundusze to tez swoja droga, planowalem 400zl na starcie :)

teraz licze tak na oko okolo 800 i mam nadzieje ze to wystarczy :) (nie liczac szafek)


tzn akwarium 200

filtr 200

grzalka 50

oswietlenie 130

kamienie 500zl/tona

piasek budowlany

plus troche sie uzbiera z zakupow drobnych rzeczy, jak pokarmy testy wody itp



hehe, a po co Ci tona kamieni? :mrgreen:


tak na poważnie:

licz 1000-1100 bo się pewnie okażę, że czegoś absolutnie niezbędnego nie masz i...

to się tak mówi, ale te "drobne pier...łki" kosztują najwięcej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no wiem wiem :) na poczatku to chcialem 112l :)

doszlo do 170 ale kiedys trzeba powiedziec stop :)



Stop się mówi jak Cie zacznie ogranicza szerokośc pokoju :D

Chociaz niektórzy to nawet mieszkania zmieniaja i domy nowe buduja :)

A tak na powaznie to jednak bym pomyslał nad 240-ka , nawet kosztem odczekania kilku tygodni czy miesięcy . Bo potem koszty robią sie podwójne ( sprzedaz starych rzeczy jako uzywane za 40-50% ceny i zakup nowych ) .

200litrow ok 1200zł

120 cm - 240litrow - jak pisal lenek to koszt ok 1400zł

150cm - 375/450litrow - z moich wyliczen 2300/2400zł i tu juz jest duzy skok w porownaniu do 120cm :(


Co do Twoich optymistycznych planow wyrobienia sie w 800zł to chyba bym na to nie liczyl :(

Sam filro to nie bedzie 200 tylko 200za kubelek + pewnie z 60za wewnetrzny . Dolicz do tego koszty przesylek ( bo przeciez w sklepie za tyle nie kupisz ) , a pierdoly o ktorych piszesz moga kosztowac nie kilknascie a kilkadziesiat złotych . Takze zaciskaj pasa i zacznij myslec o 240L ! Powaznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupisz ze 3 pokarmy nawet w malych opakowaniach to juz 30zł .

Dolicz czyscik do szyb magnetyczny , czasomierz ( chyba ,ze bedziesz recznie wylanczal i wlanczal oswietlenie ) , odmulacz do dna , silicon akwarystyczny do zrobienia tła i podstawe na czym je masz zamiar przykleic ( spienione PCV tanie nie jest , pleksi tym bardziej ) , styropian pod akwa i pewnie jeszcze kupę innych drobiazgów o których teraz juz nie pamiętam :) . Tego naprawde sie uzbiera .... moze nie 500zł ale mysle , że do 1000zł dobijesz .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tego jest masa.. gąbeczke to sobie normalną kupisz i wyczyścisz szyby ale testy do wody, wąż z odmulaczem, pokarmy i inne rzeczy które wyjdą w trakcie prac.

A kamienie kupiłem cos 0.13 zł/kg. Na tony jeszcze nie widziałem:D


Strasznie tanio !

U mnie zaczynają się od 1zł/kg , ale w miesicie wojewodzki gdzie jest juz konkurencja jakas mozna je dostac od 0,40 do 0,90 zł/kg w zalezności od gatunku .

Czester - może Ty masz zapiski i bys podzielil sie z kolega ile wyniosła Cie 240L akwa . Ale coś czuje , że taniej niz Lenek zrobił swoje 240L sie nie da :(


Tu masz ciekawy wątek na temat kosztów zakładania akwa .

http://www.malawiforum.pl/viewtopic.php?t=104

Jak zakladasz nowe to w zaleznosci od szalenstwa wyjdzie ci od 5-8zł /litr

Zeby obnizyc koszty trzeba DOBRZE kupic uzywane .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.