Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ponieważ Wojtek się waha a ja po remanencie swoich zasobów znalazłem niemal wszystko by taką "nową Tradycję urodzić":D to zakupiłem diody i zasilacz,  bo resztę mam i zbuduje pierwsze światełko Full Spectrum for Aquarium ( FSA ) dla Malawi 150W  na nowych diodach LED COB 20W FSA firmy Hontiey  na belce 150cm x 10cm czyli do baniaków 150-200cm.

Są to zupełnie nowe diody LED COB dużych mocy od 20W aż do 100W o pełnym spektrum światła od UV 380nm poprzez niebieskie, cyjano, zielone, żółte, pomarańczowe , czerwone aż do IR czyli podczerwieni przeznaczone specjalnie do akwarystyki oraz wybarwiania ryb, korali, oraz wspomagania wzrostu roślin i glonów.

W jednej takiej diodzie COB jest więc wiele róznych chipów połączonych w jedno światło.

Dają takie spektrum widmowe światła.

HTB1nKC_LXXXXXXLaFXXq6xXFXXXM.thumb.jpg.3582f097438e9edfb8438cd4d0e881c3.jpg

HTB1eW8VKFXXXXcPXpXXq6xXFXXXR.thumb.jpg.2ab09b33638fc807242956da21587645.jpg

I tu Uwaga - nie mylić tych diod z diodami Full Spektrum dla roślin które świecą kolorem różowym, albo biskupim  i zupełnie nie nadają się do naszej akwarystyki.

Te diody FSA świecą kolorem białym ok 6500K  ale mają pełne spektrum widma więc świecą prawie jak słoneczko na niebie.

Cechuje je zasilanie napięciem 32-34V oraz strumień świetlny w lumenach o 50 % mniejszy niż typowe diody białe tej samej mocy. Pełne spektrum okupione jest siła świecenia więc dioda 20W świeci jak typowa 10W biała.

Ale daje to naturalne oświetlenie bez przebarwień jakie daje RGBW czy obciętych kolorów czerwonych i pomarańczowych jakie daje typowa dioda biała 10000K.

Budujemy  belkę 6 x 20W LED COB FSA   w układzie :

-po 3 diody na kanał 1 i 2 sterownika razem prąd 2,1A w kanale ,

- 3 kanał pozostawiam wolny jako rezerwa

-a 4 kanał to oświetlenie nocne a także wspomagające te białe FSA  na 10 x 3W  LED Royal Blue  - bo ten niebieski jest królewski. Na prawdę najpiękniejszy.

Razem moc szczytowa 150W do płynnego zregulowania aż do 0W sterownikiem

Zakupy na aliexpress.

https://pl.aliexpress.com/store/product/Aquatic-Growing-light-Full-Spectrum-White-380Nm-840Nm-6000K-6500K-20W-30W-50W-100W-Water-Plant/2188100_32688771925.html?spm=2114.12010608.0.0.NHDhAe

49,98 $

https://pl.aliexpress.com/item/Freeshipping-10PCS-3W-Royal-Blue-High-Power-LED-Emitter-450-455NM-Without-Heatsink-for-Plant-Grow/911621952.html?spm=2114.13010608.0.0.8PVS9w

3,23 $

https://pl.aliexpress.com/item/180W-36V-5A-Switching-Power-Supply-Factory-Outlet-SMPS-Driver-AC110-220V-DC36V-Transformer-for-LED/32804257922.html?spm=2114.010208.3.265.W8QM5L&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10152_10065_10151_10068_10304_10301_10136_10137_10060_10155_10062_437_10154_10056_10055_10054_10059_303_100031_10099_10103_10102_10096_10052_10053_10142_10107_10050_10051_5320018_10171_5260018_10084_10083_10080_10082_10081_10110_519_10111_10112_10113_10114_10182_10078_10079_10073_10123_10189_142,searchweb201603_1,ppcSwitch_5&btsid=d35d1b1f-9e89-44c9-8fdc-4e4cdc3e98c1&algo_expid=69418dee-e425-4bab-a9cf-a968b36bf9a7-39&algo_pvid=69418dee-e425-4bab-a9cf-a968b36bf9a7

18,90 $

Razem 72,11 $ czyli ok 270 zł. za zrobienie optyki.

Może kolegów od modułów Samsunga IP68 dziwić po co taka moc nawet większa od świetlówek akwarystycznych ale entuzjaści świetlówek wiedzą że te silne światło było najlepsze ( już nie jest bo są te diody):D.

Jest to niejako odpowiedz na opinię wielu w tym i mojej , a korzystających z modułów Samsunga że jednak czegoś temu światełku brakuje.

Nie tylko że osiągamy tu  z 6 szt diod strumień 9000lm to pełne spektrum nawet lepsze niż daje 6 najdłuższych rur T5  a identyczne jak lampa HQI 150W z żarnikiem np.SYLVANIA AquaArc 150W , 9000lm

ale mamy płynną regulację w cyklu dobowym czego nie ma ani świetlówka ani HQI.

Jak przyjdą diody to będzie ciąg dalszy.

 

 

 

 

 

 

 

  • Lubię to 2
  • Dziękuję 2
Opublikowano (edytowane)

Sam stoję obecnie na krawędzi zakupu wyżej wymienionych diód COB 20W ale zastanawiam się ile sztuk będzie potrzebnych do danego akwarium...

czyli ile diod do 120cm - 4 sztuki wystarczą czy też więcej lub mniej???

Edytowane przez Morganelo
Opublikowano (edytowane)

Posiadam power ledy w konfiguracji 4x10w 10000k podłączone do zasilacza z manualnym dimmerem.+ 3x10W rgb (kupione u Chińczyka 3 lata temu). Czyli 70W na 200cm akwarium.

Moim zdaniem Tobie wystarczą 3 diody tylko z regulacją mocy bo może być za ostro. Możesz jeszcze rozważyć opcję 6x10W, lub 5x10W, będziesz miał równiej oświetlony zbiornik. 

Pamiętaj że powerledy tworzą bliki..., nie każdy to lubi, natomiast jeśli ktoś lubi to im wyżej światło, tym blik fajniejszy.

 Normalnie świecę 4x10 W skręcone maksymalnie w dół. Przy diodach warto zainwestować w kolimatory, które skupiają światło i nie oświetlamy wtedy pokoju tylko akwarium.

Poniżej 70W

DSC_0114.thumb.JPG.e2c995e8ec056071a35df19753599d3f.JPG

Jeszcze jedno, diody mocno się grzeją przy 10W dobrze radzą sobie radiatory komputerowe. Przy 20W może być mało i potrzebne jest wtedy chłodzenie aktywne, czyli wiatrak..., jeśli zabudujemy w pokrywie, to wiatrak nie wystarczy. Ewentualnie można nie świecić pełną mocą.

PS @deccorativoczy te COB można skręcić do zera płynnie? Z tego co wiem to to jest graniczne napięcie po którym power led nie świeci, czyli nie da się zrobić tego co robi się z modułami.

Edytowane przez bartleo
Opublikowano
1 godzinę temu, Morganelo napisał:

Sam stoję obecnie na krawędzi zakupu wyżej wymienionych diód COB 20W ale zastanawiam się ile sztuk będzie potrzebnych do danego akwarium...

czyli ile diod do 120cm - 4 sztuki wystarczą czy też więcej lub mniej???

Jak stoisz na krawędzi to zrób ten krok naprzód i kup te 4 szt :D a skąd ja mam wiedzieć czy ty lubisz mroczne tematy Malawi czy światła Sceny Narodowej.

Jak będzie za dużo to sobie zmniejszysz na sterowniku Romka . ale wymyśliłeś problem.

Godzinę temu, bartleo napisał:

PS @deccorativoczy te COB można skręcić do zera płynnie? Z tego co wiem to to jest graniczne napięcie po którym power led nie świeci, czyli nie da się zrobić tego co robi się z modułami.

Nie wiem co się robi z modułami - zazwyczaj ściemnia aż przestaną świecić  lub rozjaśnia do maxa.

To samo zrobisz z tą diodą Hontiey  COB 20W FSA  i na pewno nie będzie takiego efektu jak u ciebie - masakra.

Ale piszesz kolego nie na temat - to jest temat o Hontiey Full Spectrum a nie o dyskotece na RGB + 10000K.

Opublikowano
3 minuty temu, deccorativo napisał:

To samo zrobisz z tą diodą Hontiey  COB 20W FSA  i na pewno nie będzie takiego efektu jak u ciebie - masakra.

Ale piszesz kolego nie na temat - to jest temat o Hontiey Full Spectrum a nie o dyskotece na RGB + 10000K.

Kolego masakrę to może ty masz, a ja Ciebie o ocenę nie proszę i nie pytam czy to jest dyskoteka czy koncert. Ja mam takie światło jakie mieć chciałem. Kolega pyta więc odpowiadam i proszę trzymać się tematu, a nie uszczypliwe uwagi robić..., trochę kultury proszę :).

Opublikowano

Jeszcze mi przez 3 lata w dwu baniakach  nie padł żaden COB Chinol. Jest ich 9 szt i pracują wszystkie pod sterownikami Romka.

Jak się trzymać zasad używania ich ledów  które sami Chińczycy podają - to bez strachu nawet ze świeczką. Oczywiście zdarzają się przypadki ale najczęściej spalenie od przegrzania.  Nie są moje COBy hermetycznie zalane jak moduły IP68 ale osłony od wody mają tylko że nie hermetyczne.

I tak będzie i z tymi FSA  - już profil i osłona czeka

I tak już przepadło bo właśnie otrzymałem maile że wszystko już do Polski wysłane - spieli się i w 48h poszło.:)

Ciekawe czy w świetle UV nasze ryby pokażą także inne dodatkowe kolory i wzorki a może coś fluorescencyjnego  - tak jak banknoty.:D

 

Opublikowano
3 godziny temu, deccorativo napisał:

Jak stoisz na krawędzi to zrób ten krok naprzód i kup te 4 szt :D a skąd ja mam wiedzieć czy ty lubisz mroczne tematy Malawi czy światła Sceny Narodowej.

Jak będzie za dużo to sobie zmniejszysz na sterowniku Romka . ale wymyśliłeś problem.

Dzięki za odpowiedź...

Co do wymyślonego problemu, no cóż ale zawsze wolę dopytać się wcześniej o wszystko... Wiedza daje nam większe pole do podejmowania słusznych decyzji... Nie wiele jest informacji na temat tej diody, ale skoro poruszyłeś ten temat to sądząc po opisie posiadasz wiedzę... No cóż nie opisałeś co i jak, więc się zapytałem... Wydajność takiej diody też jest przydatna, bo chyba nikt nie chce wywalać bez potrzeby kasy na zbędne elementy...

Akwarium 120cm - moja subiektywna opinia i wybór to 2 - 4 sztuki zależnie czy ktoś chce jak to określono mroczne klimaty czy stadion narodowy...

Godzinę temu, deccorativo napisał:

....

I tak będzie i z tymi FSA  - już profil i osłona czeka

....

Jakiego profilu i osłony zamierzasz użyć w projekcie??? Profil aluminiowy zwykły jak do reklam czy raczej szeroki na 10 a może 16cm będzie odpowiedni???

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Napięcie jak u S.  Kinga. Dobrze, że wszystko się poprostowało.
    • Witam malawijskie towarzystwo! Minęły już 3 miesiące od mojego ostatniego wpisu. Od tamtej pory mocno ruszyły glony, ryby podrosły a akwarium w końcu żyje pełnią życia. Oczywiście znalazła się też masa problemów - od nich właśnie chciałbym zacząć dzisiejszą aktualizację. Podczas codziennego obserwowania ryb grupy mbuna z jeziora malawi zawsze najbardziej robiła na mnie wrażenie ich ruchliwość, która w połączeniu z niebanalnymi kolorami pyszczaków dawała oczom prawdziwy spektakl skrawka pięknego biotopu w moim własnym salonie. Pierwszy problem pojawił się wtedy, gdy ryby przez przeszło miesiąc czasu żyły w ciszy pod kamieniami. Było to o tyle kłopotliwe, że ani ja nie mogłem się cieszyć widokiem ryb, ani ryby nie mogły cieszyć się odpowiednio szybkim wzrostem. Ich płochliwość spowodowała zmniejszenie apetytu a co za tym idzie spowolnił także ich przyrost masy. Przyczynę problemu wykryłem dość szybko. Jak tylko wykluczyłem możliwość zbyt słabych parametrów wody odkryłem, iż mój kot notorycznie wrzucał zakrywkę od pokrywy akwarium do jego środka. Duża częstotliwość takiego działania spowodowała strach do pływania w toni u ryb. Jak tylko połączyłem kropki zabezpieczyłem zakrywkę tak, aby kot już nie mógł wrzucić jej do akwarium. Same ryby zacząłem na nowo przyzwyczajać do człowieka stosując głodówkę (oczywiście w granicach rozsądku - zamiast 3 razy dziennie dostawały raz). Gdy ryby zaczęły wychodzić zza kamieni przy karmieniu z powodu większej chęci do jedzenia szybko zaczęły z powrotem przyzwyczajać się do człowieka. Największy problem nastąpił około miesiąc temu: Otóż nie myśląc za dużo przy montowaniu oświetlenia opartego na modułach led postawiłem na przyklejenie go akrylem do pokrywy akwarium… Jak można się domyślić akryl w środowisku olbrzymiej wilgotności nie miał prawa wyschnąć, co poskutkowało odpadnięciem całej listwy z oświetleniem prosto do środka akwarium. O zaistniałej sytuacji dowiedziałem się dopiero po powrocie z pracy, kiedy to woda była już na tyle mętna od akrylu, że bałem się o zdrowie ryb. Od razu zabrałem się za podłączenie węży do akwarium, jeden pompował wodę przez balkon a drugi nalewał świeżej z kranu. Po godzinie okazało się, że wąż odprowadzający wodę z akwarium nie wyrabiał nad tym dolewającym i w salonie miałem wody po kostki. Szczęście w nieszczęściu, że żadna ryba nie ucierpiała. Nie mniej jednak wyciek wody spowodował zwarcie w zasilaczu od oświetlenia, który przez to, że leżał na podłodze za akwarium został zalany wodą. Po ogarnięciu sytuacji i ponownym zamontowaniu oświetlenia tym razem na śrubach, sytuacja się ustatkowała. Nie będę ukrywał, że spodziewałem się zdziesiątkowania populacji mojego akwarium, co na szczęście nie miało miejsca i ani jedna ryba nie przypłaciła mojego błędu życiem. Od tamtej pory wszystko śmiga jak należy więc mogę teraz napisać coś o samych rybach. Zacznę od gatunku Metriaclima Fainzilberi Makonde - ryba która tak jak wcześniej pisałem jest najbardziej związana ze środowiskiem skalnym przez co nie jest stałym bywalcem toni wodnej. Omawiany gatunek prawdopodobnie trafił mi się w statystyce 9+6 - o ile nie mylę się, iż samice mogą być tylko OB. Mooże jeszcze coś wyjdzie w ciapki ale szczerze wątpię. Z aż 9 samców tylko dwa dają się we znaki reszcie obsady. Dzieli ich +- 1cm wielkości. Większy osobnik zajmuje grotę po środku akwarium i nie narusza zbytnio cielesności innych ryb. Mniejszy samiec okupujący grotę w prawej części akwarium dużo bardziej natarczywie pokazuje swoją dominację na tym obszarze akwarium, ale nie robi przy tym większej krzywdy innym rybom. Nieustannie odgania nieproszonych gości ze swojego terytorium, ograniczając się przy tym jedynie do krótkiej pogoni. Z obserwacji tej dwójki nadal ciężko mi dojść do tego, który z nich jest rzeczywistym liderem u tego gatunku. Wielkość oraz okupowana przestrzeń skłania mnie ku stwierdzeniu iż to większy samiec wiedzie prym. Z drugiej jednak strony mniejszy osobnik wykazuje większą agresję wobec innych ryb i wcale nie schodzi z drogi temu pierwszemu. Myślę, że moje wątpliwości rozwieje zaobserwowanie wyczekiwanego przeze mnie ich spotkania na neutralnym gruncie, które podpowie mi kto tu jest maczo. Drugi gatunek to Metriaclima Msobo Magunga - gatunek widoczny non stop, uwielbiający pływanie w toni. Tutaj nie mam za dużo do powiedzenia. Wszystkie ryby tego gatunku to nadal żółtki nijak odróżniające się od siebie nawzajem. Jedyne co wiem to to, że dwa osobniki powoli nabierają „brudnej żółci” co świadczyć może o ich powolnym wybarwianiu się ku niebiesko-czarnym kolorom dorosłych samców. Trzeci i ostatni już gatunek w moim akwarium to Metriaclima Kingsizei Lupingu - ryba widoczna najczęściej ze wszystkich, bojąca się człowieka najmniej. Wiecznie zainteresowana wszystkim spoza i w akwarium, pierwsza do jedzenia i pogodnie nastawiona. Tutaj o jakimkolwiek samcu nie mam pojęcia, każda ryba wygląda identycznie a odróżnia ich jedynie wielkość. Nie mogę się doczekać momentu, kiedy jakiś samiec wybarwi się na kolory dominanta. Przy istniejącej sytuacji zbiornika i takim a nie innym usposobieniu gatunków póki co w akwarium jest zdecydowanie za żółto. Przełom w tej sprawie będzie dopiero w nowym, większym baniaku po dodaniu czwartego gatunku, kiedy to bilans ryb o tym kolorze troche zmniejszy się w stosunku do całości obsady. Tutaj jeśli jeszcze ktoś to czyta prosiłbym o sugestie jaki gatunek mógłbym dodać. Chciałbym utrzymać akwarium w klimacie ryb z rodzaju Metriaclima. Nowy baniak będzie miał 700l także możecie pisać swoje propozycje co by do niego pasowało, uwzględniając oczywiście dopasowanie do obecnej obsady. Póki co na celowniku mam Metriaclima hajomaylandii. Tak akwarium prezentuje się na dzień dzisiejszy: IMG_8375.mov   Na koniec wrzucam filmik z wczorajszego wieczornego karmienia i życzę wszystkiego dobrego, pozdro! IMG_8269.mov  
    • No  i sprawa wyjaśniona w tym konkretnym przypadku. Ja cały czas stosuje coś takiego jak w linku .  Ma zwolenników i  sceptyków. Osobiście polecam. https://www.ustm.pl/produkt/wkłady-sedymentacyjno-weglowe-sto/
    • Odpisali mi z zoolka. Oto co napisali: W przypadku preparatów firmy ZOOLEK wskazujemy termin do którego produkt zachowuje swoje właściwości. Nie podajemy terminu przydatności po otwarciu. Jeśli chodzi konkretnie o preparat Antychlor, to spokojnie zachowuje on swoje działanie nawet po przekroczeniu terminu. OK to gitara. Mogę spokojnie używać ten antychlor. Nie musze się przejmować jakąkolwiek datą ważności.
    • Przeczytałem ten artykuł co podałeś, wynika z niego że mam ten nowy prefiltr bo mam 2 kosze zamiast jednego wielkiego.
    • Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale kiedyś był problem z obiegiem wody w JBL. Firma zmieniała konstrukcję górnego koszyka. Może to właśnie Twój problem? https://www.akwarystyczny24.pl/artykul/nowy-prefiltr-w-filtrach-jbl-cristal-profi-greenline-ii-158
    • Napisałem wczoraj do zoolka. Może dzisiaj odpiszą.
    • Data  na opakowaniu antychloru to data ważności produktu w zamkniętym i oryginalnym opakowaniu ( w odpowiednich warunkach) .  Masz racje poddając wątpliwości. Po otwarciu substancje aktywne mogą się  pomału ulatniać i degradować. napisz do producenta to udzieli wyjaśnień .
    • Chyba napisze do zoolka bo czuje że nic się tutaj nie dowiem... 
    • Nie zadawaj mi takich pytań bo ja na przykładzie testów kropelkowych miałem na myśli ważność antychlorów na np. pół roku albo więcej. Przykładowo bo chce się tego dowiedzieć. Nic nie pisałem o 48h bo to bzdura. Moje pytanie kieruje do kogoś kto zna się na chemii i czy może mi powiedzieć ile czasu ważności mają antychlory po pierwszym użyciu?  Do kogoś kto się naprawde na tym zna.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.