Skocz do zawartości

Żółtawy odcień wody, niższa przejrzystość


luck83

Rekomendowane odpowiedzi

No to Darku nie masz wyjścia:D

Trzeba zacząć temat "Narurowiec PEX"

to wielce obiecująca technika akwarystyczna ukradziona z ogrzewania podłogowego.:) też na IBO Beta.

Tu rurka fi25 PEX ma fi wewn 20mm i kosztuje 5,20 zł/m a nie 25 zł/m jak wąz 19/25 .

Ja poszedłem w rurki ssawno tłoczne do opryskiwacze i taka fi 25 ale u mnie fi jest wewnętrzne kosztuje 5,50 zł/m  i też nie da się załamać.

Przyznam że twoje wyglądają ładniej ale nie o to biega.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie jest sam mechanik ze względu na szaloną liość miejsca w szafce ;) 

Aktualnie go przerabiałem pod nowe akwa.

Aktualnie są dwa zasysy, dwa korpusy równolegle 3/4 cala przed pompą (pełny przelot). Pompa stoi w pionie i z niej jest jedno wyjście, wszystko na rurach 20 mm. Z kształtek mam trójnik, dwa kolanka i pięć łączówek prostych, 3 zawory kulowe, reszta powyginane rury :) (ze starej instalacji wykorzystane: dwa kolanka i dwa zawory, dwie łączówki i pompa ).

4 minuty temu, darkon napisał:

tylko trzeba mieć własną albo mieć z możliwość pożyczenia praski.

Nie trzeba są kształtki skręcane ale przydaje się sprężyna do wyginania rur (2 dychy w castoramie ;))

https://pex.pl/p/47/769/trojnik-pex-20x1-2-gz-skrecany-zlaczki-pex-skrecane-ksztaltki-i-zlaczki-pex.html

Edytowane przez eljot
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, eljot napisał:

Nie trzeba są kształtki skręcane ale przydaje się sprężyna do wyginania rur (2 dychy w castoramie ;))

https://pex.pl/p/47/769/trojnik-pex-20x1-2-gz-skrecany-zlaczki-pex-skrecane-ksztaltki-i-zlaczki-pex.html

Nie mogłeś tego rok temu napisać ;):D, a tak to się męczyłem ze sklejaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, luck83 napisał:

Dobrze, pomierzę dziś samą pompę, a później pompę na samych wężach i na  pustym (bez wkładów) HW603a, i dam znać. 

Pomiary: 
- sam Unipump1500 wykazał przepływ 1360 litrów na godzinę
- Unipump1500 + węże podłączone z obu stron bez żadnych plastików na zasysie i wylocie = 1320 litrów na godzinę
- Nie mierzyłem już  Unipumpa + węże + pusty HW603a bo miałem małą awarię, może innym razem

Dziś woda wygląda nieco lepiej. 
Chyba, że się czepiam i "mam chore oczy" ? ;)
20170628_161700.thumb.jpg.226d91082f74214b6b014ea3de526a5b.jpg

Porobiłem dziś  kontrolnie pomiary, NO2 i NH4 na najjaśniejszych kolorach skali, zaś NO3 na poziomie 10. 

Muszę zaopatrzyć się w gąbkę ppi45 i wówczas zastosuję ją w HW603a z jedną warstwą 10mm watoliny. I niech to tak chwilę pochodzi. 
Dopiero jak powyższe nie przyniesie skutku, zastosuję jeden z polecanych wcześniej preparatów do klarowania wody.  

A jak już wszystko wyżej nie przyniesie skutku, to usiądę do zaprojektowania narurowca. 

Edytowane przez luck83
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, luck83 napisał:

Muszę zaopatrzyć się w gąbkę ppi45 i wówczas zastosuję ją samą w HW603a. I niech to tak chwilę pochodzi. 
Dopiero jak powyższe nie przyniesie skutku, zastosuję jeden z polecanych wcześniej preparatów do klarowania wody.  

Że nie wytrzymam ;) siądź na czterech literach i oglądaj ryby z przodu a nie pakuj chemii do baniaka, czy to cud miód amerykańskiej czy też najtańszej (zadziałają okresowo tak samo). Akwa się ustabilizuje chemicznie i biologicznie i będzie clear bez żadnych cudów na kiju :).  

U mnie w kotniku gdzie pracuje tylko kaskada z rzadką gąbką i ceramiką po 3 tygodniach jest "lewitacja" a wcześniej była mgiełka, a biologia była dojrzała tylko połowa wody piasek i akwa świeże.

Edytowane przez eljot
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli ktoś już koniecznie chce coś ładować do nowego zbiornika to można to https://allegro.pl/kategoria/chemia-i-nawozy-uzdatnianie-wody-45945?string=AZOO CRYSTAL RED SHRIMP BIOPRO&order=p&bmatch=sa-base-relevance-floki-5-nga-hou-1-2-0511

W krewetkarium ładnie poprawiło jakość optyczną wody. Ale jak pisze Eliot wystarczy poczekać i efekt będzie podobny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciągle to powtarzam by cierpliwie poczekać czasami w takiej formie jak Darek to napiszę.:D

Jest znacznie lepiej i wystarczy wykazać się odrobiną cierpliwości.

Propozycja Agnieszki też dobra bo aplikacja bakterii nitryfikacyjnych + denitryfikacyjnych z czyszczącymi nigdy nie zaszkodziła choć dla ryb firma Azoo ma inne a być może te same tylko pod inną nazwą .

Także mają pożywkę i także na jakiś czas mulą wodę bardzo. Potem wyrażna poprawa ale jak system sam się nie wyklaruje to trzeba co jakiś czas czyli co tydzień to dawkować , a to już mnie zniechęciło do takich bakterii.

Najlepiej jak to samo się wyklaruje.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od jakiegoś czasu walczyłam z wodą w krewetkarium. Żółta od korzeni, dość mętna z takim jakby "pyłem" i innymi pływającymi paproszkami.  Koloru pozbyłam się purigenem, później poszły wymienione bakterie ( akurat te bo są dostępne w małych opakowaniach) i uwaga zmniejszyłam cyrkulację. W 30 l akwarium pracuje hamburg z pompą 400 l/h . Po założeniu deszczownicy niby było lepiej ale dopiero po skierowaniu deszczownicy na tylną ściankę uzyskałam efekt o który mi chodziło. Za deszczownicą woda dosłownie się gotuje, zniknął film bakteryjny, woda w akwa prawie stanęła i zrobiła się tak przezroczysta jak w pozostałych szkiełkach. Może to za daleko idące wnioski ale mam wrażenie, że zasys filtra musi być mocniejszy niż cyrkulacja.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
    • Zróbmy małe doświadczenie myślowe. Porównajmy 2 filtry… jeden ma 40% przepływu zbiornika na godzinę. Drugi ma 200% przepływu zbiornika na godzinę. Oba filtry są tak duże, że usuwają 100% zanieczyszczeń. Ryby produkują jednostkę zanieczyszczeń na godzinę (100%) Przyjmując, że do filtra trafia tylko brudna woda (nie miesza się z czystą) Zanieczyszczenia: Pierwszy: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 10% zostaje 22,5% po 30 minutach: 25%+ 22,5%, zostaje 42,75% po 45 minutach: 25% + 42,75%, zostaje 61% po 1 godzinie: 25% + 61%, zostaje 77,4% (czyli skuteczność filtracji to ok. 33%) itd.. (rośnie do 225% godzinowej produkcji zanieczyszczeń) Drugi: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 50%, zostało 12,5%; po 30 minutach: 25% + 12,5%, po filtracji: 18,75%; po 45 minutach: 25%+18,75%, po filtracji: 21,9%; po 1 godzinie: 25%+ 21,9%, po filtracji: 23,45% (czyli skuteczność filtracji to ok. 77%). itd. - dąży do 25%. Filtr drugi daje 10x bardziej czystą wodę. Uwzględniając, że do filtra trafia nie tylko woda brudna, ale mieszanka brudnej i czystej, że produkcja i usuwanie są procesami ciągłymi otrzymujemy: Skuteczność filtracji (maksymalna, rozumiana jako ile zanieczyszczeń zostaje usuniętych z wody przy ciągłej ich produkcji lub jaki procent wody brudnej przechodzi przez filtr). = 1-e^(-krotność przepływu). W tabelce: krotność przepływu / skuteczność filtracji 1  63,21% 2  86,47% 3  95,02% 4  98,17% 5  99,33% 6  99,75% 7  99,91% 8  99,97% 9  99,99% 10  99,995% Dla filtra @yaro przy przepływie 0,4 zbiornika na godzinę wyjdzie skuteczność filtracji ok. 33%.  Prawie 70% zanieczyszczeń zostaje w wodzie (produkowanych na bieżąco), bo ta część wody _statystycznie nie bywa w filtrze_ … Nawet jak filtr jest gigantyczny. Bez odpowiedniego przepływu nie ma wydajnej filtracji…, ale nie wystarczy zwiększyć tylko przepływ, potrzeba też odpowiedniej powierzchni dla bakterii. Zdanie „sump jest słabym machanikiem” należy rozumieć: sump o zbyt małym przepływie jest złym filtrem (i biologicznym i mechanicznym, jakkolwiek to rozumiemy). Przy dobrym przepływie będzie dobrym Zagadnienie jest dotykane w książce "Aquatic Systems Engineering: Devices and how They Function" Pedro Ramon Escobal. Polecam, choć trudna.  Z wzorów podanych w rozdziale 2 można wyprowadzić podany wcześniej wzór na skuteczność filtracji.   Przykład dotyczy akurat sterylizacji UV. Wzór 2.10 określa czas potrzebny na uzyskanie 99,99% sterylizacji. Fo - przepływ. G pojemność zbiornika. Dla krotności przepływu 9.2x to 1h. Wydaje mi się szaleństwem pchanie się w sump (stopień komplikacji) bez odpowiedniego przepływu...
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.