Skocz do zawartości

Jak podnieść pH w wodzie kranowej do potrzeb Malawi - potrzeby i sposoby


deccorativo

Rekomendowane odpowiedzi

Zygi po przeczytaniu tych 6 stron dyskusji sugeruję co następuje:

- dopisać w profilu  tą dzielnicę Grabarów - na przyszłość będzie wiadomo jaką masz kranówę bo są 4 mocno różne w Jeleniej Górze.

- pozostawić sprawę korekty wody jak dojrzeje baniak bo biologia bardzo zmienia parametry kranówek i nie wiemy jaki poziom pH i KH będziesz miał wtedy.

Sprawa korygowania i kiedy jest o tyle nie ważna  czyli dziesięciorzędna że jak zrobisz to teraz przed startem to po zakończeniu startu może się okazać że przesadziłeś z tą korektą i w baniaku pH będzie np 7,8  a wystarczyło 7,6  a w kranie 6,85  - a czym większa różnica tym więcej trzeba chemicznej sody by to skorygować .

Gdy nie ma ryb a korygujemy pH wody w obecności amoniaku z WA to obowiązuje taka zależność

Dla 25 stopni Celsjusza zależność od pH przedstawia się tak:

pH %NH3 %NH4
6,0 0,0 100,0
7,0 0,8 99,2
8,0 5,7 94,3
8,5 15,6 84,4
9,0 35,0 65,0

Jeśli więc pomiar testem NH4 JBLa wykaże ci w sekundę po wlaniu WA  - 1 mg/l to przy

pH - 7 będzie tam  0,8% amoniaku NH3 czyli -  0,008 ppm

pH - 8 będzie tam 5,7% amoniaku czyli 0,057ppm

Oba te poziomy są nie wykrywalne dla testów nawet tych najczulszych nie wspominając o poziomie szkodliwości amoniaku dla ryb - więc dyskusja jest czysto teoretyczna bo nie mierzalna u nas, występuje tylko w chwili startu na dodatek bez ryb . Po  zakończeniu startu i wpuszczeniu ryb poziom NH4 nigdy nie wystąpił na poziomie mierzalnym więc strach przed amoniakiem NH3 jest bezzasadny - co innego  jak wpuścimy ryby do surowego baniaka bez biologii oraz co innego NO2 które niemal zawsze się pojawia po wpuszczeniu obsady.

- co do twojej kranówy mam takiego pomysła.:D

- z kranu leci ci niemal woda osmotyczna  więc koryguj ją jak osmotyczną

Masz wodę super Malawi poza pH więc oczywiście możesz robić wszystko co koledzy podawali a ja powiem .

Skoryguj te pH wody w ustrojstwie by woda do baniaka leciała już o możliwie wysokim pH,  by potem nie walić sody ani tego grysu koralowego i w moim przekonaniu nie jest tu najistotniejszy koszt tej operacji a wygoda i najważniejsze - minimalne zmiany parametrów wody przy podmiankach co jest bezcenne dla ryb.

Dołóż do twojego ustrojstwa drugi stopień  np to

http://sklep.osmoza.pl/wklad-ph-podnosi-wartosc-ph-wody-p-932.html

 

58e9d87ac5d1d_wklad-podnoszcy-ph-wody-ph.thumb.jpg.a8424ecf61cbe1f583e74ad91bec8fd3.jpg

jak się zużyje to kupisz turmalin osobno i zasypiesz ten korpus liniowy 2"

azotany NO3  w kranie też masz już blisko 8ppm  więc może 3 stopień ustrojstwa :D czyli w kolejności - węgiel blokowy z sedymentacją 5um - Purolite -  wkład pH+ i to dopiero do baniaka.

Jak napisał Andrzej - za bardzo się ekscytujesz tą wodą, ale jak chcesz to ci radzimy.:).

 


 

 

-

Edytowane przez deccorativo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak kiedys zaczalem temat na tym forum o sodzie i podniesieniu u mnie pH, to zostalem niemal odsadzony od czci i wiary. Bo to niby i pH podniesie, ale nie te wodorotlenki, co nasze ryby potrzebuja i bardziej moze zaszkodzic, niz pomoc. 

A teraz czytam, ze szanowni koledzy doswiadczeni malawisci spokojnie na sodzie jada ?.

W tym konkretnym przypadku ja osobiscie zastosowlbym ten blok, co Heniu sugeruje, bo to rzeczywiscie wygodne i wydaje się byc stabilne. Trzeba tylko kontrolowac przepuszczone litry, zeby się nie okazalo, ze w pewnym momecie z kazda podmian wlewamy coraz mniej zasadowa wode.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, wojtekr napisał:

A teraz czytam, ze szanowni koledzy doswiadczeni malawisci spokojnie na sodzie jada ?.

Wojtek..jeżeli myślisz o mnie to od zawsze piszę,że ją używam i polecam :)

Edytowane przez AndrzejWalb
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie przypomniałem sobie że dosyć dawno temu @deccorativo zaproponował mi zakup tego złoża do podnoszenia pH jak miałem perypetie związane z niskim poziomem tego parametru w kranie ale postawiłem na stosowanie sody :) 

 http://sklep.osmoza.pl/zloze-podnoszace-ph-wody-imerys-p-917.html

Złoże leży mi do dziś w szafce i jeszcze nigdy nie zostało użyte więc się nie wypowiem na temat jego działania,ale też myślę że jest warte uwagi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wojtku dramatyzujesz :)

co do stosowania sody w celu podniesienia pH to moje zdanie się nie zmieniło od lat  i dalej jestem na nie.;)

Nie odradzam już  jednak nikomu bo przyzwyczajenie to nasza druga natura więc jest to bezcelowe a argument że ktoś stosuje to od 30 lat i żadna ryba mu od sody nie zdechła  - urywa dyskusję. 

Młodziankowie czytają i sami muszą zdecydować - czy soda czy profesjonalne z określonym dawkowaniem buffery znanych firm akwarystycznych.

Starzy stosują bufor pH jako regulator pH i koniec - to że soda winduje  do dużych poziomów KH nie ma dla nich znaczenia albo zupełnie nie jest mierzone.

Ale jak wiadomo od czasów komuny brak profesjonalnych środków akwarystycznych do regulacji pH wody spowodował zastosowanie tego powszechnie dostępnego i taniego buforu do stabilizacji pH jako regulatora pH i tak zapewne zostanie.

Do regulacji pH służą związki z grupą OH czyli - wodorotlenki  jak np NaOH, KOH,

Akwarystyczne preparaty do podnoszenia pH i jego stabilizacji  ( buffery albo PH+ )  zawierają często po 5-6 różnych związków chemicznych w tym dla sprawiedliwości i sodę a w zasadzie nie sodę tylko czysty chemicznie  czyli cz.d.a węglan sodu  by nie wprowadzać zanieczyszczeń.

tu masz przykładowy skład takiego Buffera Microbe Lift na pH 8,2

MICROBE-LIFT/8.2 pH Buffer/Stabilizer and KH Alkalinity Supplement Sets Saltwater at a pH of 8.2

Ingredients

  • Sodium Bicarbonate
  • Sodium Carbonate
  • Sodium Borate
  • Potassium Carbonate
  • Potassium Teraborate
  • Magnesium Carbonate Hydroxide.

https://www.microbelift.com/products/home-aquarium/buffers/8-2-ph-buffer-stabilizer/

Te różne poziomy pH to tylko różnice w proporcji poszczególnych składników.

Mam  w swoich zasobach te chemikalia w wersji czda  NaOH, KOH,  CaCO3 ,  Na2CO3  to  zrobię taki Buffer Malawi sam i kiedyś określę skład i dawkowanie na 100l wody.

59 minut temu, egon44 napisał:

Właśnie przypomniałem sobie że dosyć dawno temu @deccorativo zaproponował mi zakup tego złoża do podnoszenia pH jak miałem perypetie związane z niskim poziomem tego parametru w kranie ale postawiłem na stosowanie sody :) 

 http://sklep.osmoza.pl/zloze-podnoszace-ph-wody-imerys-p-917.html

Złoże leży mi do dziś w szafce i jeszcze nigdy nie zostało użyte więc się nie wypowiem na temat jego działania,ale też myślę że jest warte uwagi...

 To prawda ale było to dawno i dawno sam już te złoże Imerys sprawdziłem u siebie.

Z przykrością piszę że działa u nas symbolicznie i nie podnosi w sposób znaczący pH wody w akwarium bo go wsadziłem do kaseciaka jako wkład i po 2 tygodniach zero zmian. Więc odradzam zakup

To co polecam autorowi to jest gotowy wkład liniowy do wody po osmozie na złożu turmalinu spiekanego, minerałów, i corosexu  - i dopóki ktoś z nas nie kupi i nie spróbuje to się nie przekona .

Z dostępnej wiedzy wynika że działa do 24 m-cy a jego działanie jest wielorakie .

Takie filtry z turmalinem nazywane są FIR  Far Infra Red 

i ja widzę analogię z tym złożem

https://www.akwarystyczny24.pl/azoo-active-filter-far-infrared-rays-drobny-05l-znaczaco-poprawia-jakosc-wody-promujac-zdrowie-i-witalnosc-ryb-w-akwarium-p-3760.html

Kiedyś się zastanawiałem co ten Azoo za Infra Red promieniowanie sprzedaje  - teraz wierzę w działanie tego FIR a nawet celowość stosowania w akwarystyce.:)

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

52 minuty temu, deccorativo napisał:

Starzy stosują bufor pH jako regulator pH i koniec - to że soda winduje  do dużych poziomów KH nie ma dla nich znaczenia albo zupełnie nie jest mierzone.

Jeśli masz niskie KH w kranie to dodanie niewiele sody da odpowiedni efekt nie podnosząc Kh do dużych poziomów, co innego jak ktoś ma wysokie KH i niskie Ph (zdarza się) to sody trzeba dodać dużo a Ph podniesie się relatywnie niewiele. 

Henryk jak masz jakieś badania odnośnie wpływu Kh na organizm ryb to bardzo chętnie się zapoznam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, deccorativo napisał:

To co polecam autorowi to jest gotowy wkład liniowy do wody po osmozie na złożu turmalinu spiekanego, minerałów, i corosexu  - i dopóki ktoś z nas nie kupi i nie spróbuje to się nie przekona .

Z dostępnej wiedzy wynika że działa do 24 m-cy a jego działanie jest wielorakie .

Takie filtry z turmalinem nazywane są FIR  Far Infra Red 

i ja widzę analogię z tym złożem

https://www.akwarystyczny24.pl/azoo-active-filter-far-infrared-rays-drobny-05l-znaczaco-poprawia-jakosc-wody-promujac-zdrowie-i-witalnosc-ryb-w-akwarium-p-3760.html

Kiedyś się zastanawiałem co ten Azoo za Infra Red promieniowanie sprzedaje  - teraz wierzę w działanie tego FIR a nawet celowość stosowania w akwarystyce.:)

Jeśli to jest analogiczny środek, to trzeba zwrócić uwagę na ten fragment:

Cyt.

"Każdy litr Active Filter uzdatnia 50l. wody w akwarium."

Zasadne w tej sytuacji jest pytanie eljota.

3 godziny temu, eljot napisał:

Ten wkład to ciekawa opcja tylko o ile on podnosi to Ph i przy jakim przepływie?(specyfikacja się mi nie otwiera :() 

Ja dodałbym, ile tego trzeba?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, eljot napisał:

Henryk jak masz jakieś badania odnośnie wpływu Kh na organizm ryb to bardzo chętnie się zapoznam.

Nie mam i wątpię by takie badania były - badania kosztowne a kasy z tego nie będzie więc nie szukaj ;) - gdybym znał to już wiele razy o to pytałeś -bym odpowiedział.

Jak zwykle dyskusja poleciała daleko ;)-a jak długo działa, a ile trzeba, o ile podnosi , a co jak woda twarda.

Nie proponuję to wszystkim do kubłów w baniakach ale jako element ustrojstwa tylko konkretnej osobie ze znaną niemal osmotyczną wodą w kranie, więc woda super miękka, z pH 6,85 .

Ja bym się trzymał tego gotowego filtra a turmalin na wagę zostawił w spokoju - tam nie znalazłem nic o twardej wodzie ale znalazłem ostrzeżenie o śladowych ilościach siarkowodoru a to zawsze mamy w dojrzałym baniaku więc nie sypcie do kubłów  tylko korygujcie kranówę przed wlaniem do baniaka.

Jak widzę ten liniowy filtr PH+ to niemal połowa jego objętości czyli ok 0,5 litra bo to liniówka 2,5"  wypełnia turmalin , ok 0,3l corosex to drugie złoże do silnego podnoszenia pH a reszta to chyba dwa złoża minerałów do mikro i makroelementów.

Jeśli poczytamy o drugim  profesjonalnym filtrze z turmalinem

http://sklep.osmoza.pl/duzy-wklad-alkalizujacy-wode-p-1253.html 

to wiedząc gdzie jest stosowany nie ma co się pytać na ile wystarczy - a ile przez rok przepuszcza się wody przez domowe osmozy dla średniej rodziny.

Poziom pH max też podany a autorowi będzie wylatać takie pH jak silnie puści wodę przy napełnianiu zbiornika - jak da 10l/min to podniesie nie wiele a jak 3l/min to wysoko  - trzeba spróbować kupując i podzielić się doświadczeniami z koleżeństwem.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Msobo oczywiście przy najbliżej okazji wraca do drugiego zbiornika z mbuną. Na chwilę obecną dwie próby wyłowienia tego nygusa zakończyły się moją porażką. Akwarium nie jest zagruzowane, ale żyjąc w samotności dokładnie poznał wszelkie szczeliny w tle strukturalnym i złapanie go nie będzie takie łatwe. Mbune czasami karmię z ręki lub przyklejam im tabletki ze spiruliną. Po dwóch latach ryby mi tam ufają i nie miałem problemu wyjąć ręką konkretnego upatrzonego samca i przełożyć do drugiego akwarium. Msobo oczywiscie będąc sam w nowym akwarium nie był już taki ufny ale teraz przy tylu głodomorach już dużo pewniej i na dłużej podpływał do tafli, także kilka razy ich jeszcze nakarmię i będę próbował go złapać. Poza tym myślę, że pomijając kwestię różnic pokarmowych przez kilkanaście następnych miesięcy byłby w tym akwarium nie do ruszenia. Aktualnie msobo jest totalnie ignorowany i pływa najczęściej w centralnej części akwarium (przywłaszczył sobie teren w okolicach dwóch największych kamieni). Co ciekawe jednymi rybami, które czasami są przeganiane przez msobo są 3 buccochromisy. Upatrzył sobie tylko ten gatunek, a w kierunku bardzo zbliżonego rozmiarem tyrannochromisa i odrobinę mniejszych samic nimbo nawet nie drgnie.  Pomijając kwestię tego Pana, który tylko chwilowo przedłużył pobyt w tym ,,hotelu" od pierwszego dnia rzuca się w oczy zachowanie samca Fossorochromis, który nawet na chwilę nie odstępuje swoich dwóch Panienek. Nawet jeśli jakimś cudem, na chwilę popłynie w innym kierunku, opłynie kamień i straci je z pola widzenia to od razu skanuje teren, cyk i znowu jest już przy dziewczynach i tak całą trójką ,,ramię w ramię" przez kolejne X minut przemierzają zbiornik. Jest to jakaś tam ciekawostka bo gdy popatrzę na moich asów z drugiego zbiornika to tam żaden ,,dżentelmen" nie wytrzymałby bez molestowania koleżanki, a dziewczyny też nie byłby chętne tak pływać w trójkącie tylko wolałyby dać sobie po razie w celu przypomnienia hierarchii. Także na pierwszy rzut oka widać odmienne zachowania, które wcześniej mogłem jedynie zobaczyć na dłuższych filmach z drapieżnikami na YT czy przeczytać na forum. 
    • Całość świetnie się prezentuje, piękne "bandyckie" pyski. 😁 ciekawe, jak tester Msobo się odnajdzie, widać go na czwartym zdjęciu od końca. 😉 Powodzenia, niech ryby rosną zdrowo.
    • Po +/- 60 dniach od zalania zbiornika przyszedł wreszcie czas na mieszkańców. Wcześniej jako zwiadowca/tester warunków w akwarium bardzo długo pływał już samiec m. msobo, a na kilka dni przed wprowadzeniem ryb wpuściłem jeszcze 4 sztuki synodntis petricola (2 dorosle i 2 średnie osobniki). Przy starcie skorzystałem też z drugiego akwarium - kulki maxspect moczyły się tam w filtrze chyba od marca, a po założeniu akwarium stopniowo je dokładałem. Ostatni największy rzut dodałem przed wpuszczeniem ryb. Ogólnie cały cykl azotowy i wstępny okres dojrzewania akwarium przeszedł bez najmniejszych problemów. Dopiero po około 40-45 dniach na tle strukturalnym zaczęły pojawiać się pierwsze wyrazne okrzemki, na pewno przyczyniło się do tego mało intensywne oświetlenie, którego czas został sukcesywnie wydłużany. Przy wpuszczeniu kilkunastu ryb, w świeżym akwarium może oczywiście dojść do pewnego zachwiania parametrów, ale mam nadzieję, że cierpliwość i podjęte przy starcie działania spowodują, że obędzie się bez dużych komplikacji. W poczatkowych planach miałem podzielenie ,,zakupów" na dwie partie aby biologia lepiej zniosła napływ nowych organizmów, no ale jak większość osób zdaje sobie sprawę pozyskanie  drapieżników w akceptowalne zbliżonej wielkości to spore wyzwanie i jeśli jest możliwość skompletowania obsady to grzechem byłoby nie skorzystać. W sobotę 29 czerwca udałem się po ryby do Sebastiana z Tanganika Konin. Tak zbaczając na jedno zdanie z relacji dotyczących własnego akwarium, muszę przyznać, że fajnie zobaczyć na żywo kilka gatunków, które wcześniej widziałem tylko na stronach: tanganika i malawi si, także zdecydowanie polecam. Co do samej obsady to od wstępnego ,,projektu" i pierwotnej koncepcji do ostatecznego zamówienia, w sumie nic się nie zmieniło.  ###Obsada na obecną chwile: 1) Champsochromis Caereuleus 1+1 2) Fossorochromis Rostratus 1+2 3) Nimbochromis Livingstoni 1+2 4) Buccochromis Rhoadesii 3 szt. (1+2 ???) 5) Dimidiochromis Compressiceps 1+0 6) Tyrannochromis macrostoma 1+0 W sumie na obecną chwilę zagościło u mnie 13 ryb (+ wspomniane wcześniej 4 synodotisy) Docelowo w ciągu najbliższego miesiąca lub maksymalnie dwóch do obsady dojdą na pewno 2 samice dimidiochromis (na obecną chwilę sam samiec, a bardzo ,,potencjalne" samice miałyby z 6 cm więc trochę małe).  Rozważam też: - dołożenie jeszcze 1 samicy Nimbo (doprowadzenie do układu 1+3) - jest też pomysł z samicą tyrano (obecnie sam samiec) Doliczając dwie samiczki dla samca Dimidio w akwarium będzie pływało 15 ryb (nie licząc synodontisów), przy ewentualnym dołożeniu samicy  tyrano (obecnie sam samiec) lub/oraz samicy nimbo licznik obsady zatrzyma się na 16/17. Ogólnie rozważałem zarówno zakup obsady w wersji bardzo młodych osobników (5-7cm) oraz już lekko podrośniętych młodziaków (8-14cm). Ostatecznie okazało się że łatwiej będzie skompletować obsadę w tym drugim rozmiarze,  mając teoretycznie wstępna gwarancję płci (oczywiście niespodzianki są zdarzają). W każdym razie nie licząc Bucco, które mają około 8,5 może 9 cm układ płci u pozostałych gatunków jest jasno ustalony. U Buccochromisów było oczywiście uroczyste zajrzenie ,,pod ogonek" no ale przy tak młodych rybach ryzyko błędu jest ogromne. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Przed wpuszczeniem ryb nie było jakiegoś oficjalnego mierzenia ale jeśli chodzi o samce to Champsochomis ma 15, no może 16cm, Fossorchromis 13/14cm, Dimidiochromis 12/13cm, Nimbochromis 11cm i Tyrannochromis około 9cm. Także niby to jeszcze dzieciaki ale będąc przyzwyczajony do rozmiarów mbuny, można powiedzieć, że już na starcie te większe osobniki ,,to kawał ryby". Od wpuszczenia ryb minęły dopiero 3 doby także ciężko cokolwiek konstruktywnego napisać o zachowaniu, ALE ... Po X latach trzymania mbuny, wcześniej miesożernej Tanganiki czy pielęgnic głównie z Ameryki Południowej można powiedzieć ,,jest bardzo spokojnie". Oczywiście taki stan utrzyma się pewnie tylko do pierwszego tarła, ale zobaczymy, może nie będzie aż tak źle. W każdym razie fajnie wreszcie popatrzeć na tętniący życiem zbiornik. Szczególnie te większe osobniki już cieszą oko i pięknie prezentują się w akwarium. 
    • https://www.olx.pl/d/oferta/labeotropheus-fuelleborni-katale-samice-9-10-cm-CID103-ID10P6rr.html ryby od Darka Gaży.
    • No, pochwal się, co za szczupaki kupiłeś, czekam na aktualizację Twojego wątku. 😉
    • Dzięki za pamięć Marcin. Moja samotna samica jest w świetnej formie. Jestem zainteresowany jednym samcem, tylko w tym ogłoszeniu tylko odbiór osobisty a do stolicy na razie się nie wybieram 
    • Jest prostsza metoda - kiedyś tak się robiło opaski do opatrunków gipsowych (teraz przychodzą gotowe z fabryki):  bierzesz szeroki bandaż, rozwijasz kawałek, obficie posypujesz suchym gipsem - a w tym przypadku zaprawą i luźno zwijasz. I tak kolejno do przewinięcia całej rolki.  Takich rolek trzeba przygotować oczywiści odpowiednią ilość (lepiej mieć za dużo, niż żeby miało braknąć - to jeść nie woła, przyda się do następnych kamieni). Przystępując do pracy zamaczamy opaskę w wodzie na chwilę, aż przestaną wydobywać się  pęcherzyki powietrza, lekko odciskamy i stopniowo rozwijając modelujemy na szkielecie z siatki. Tak uczciwie mówiąc, to nie wypróbowałem tego z zaprawą, ale w przypadku gipsu to się sprawdzało, więc tu też powinno.
    • @darianus Darek, kiedyś były w kręgu Twojego zainteresowania, nie chcesz? 
    • VID_20240628224134.mp4 VID_20240628224859.mp4   Minął miesiąc od wpuszczenia moich pyszczakow więc tak jak obiecałem wrzucam filmiki .Sam wygląd akwa  nie uległ zmianie rybki trochę podrosly chyba się maja dobrze😁.Pozdrawiam
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.