Skocz do zawartości

Malawi bez Sinic i Okrzemek czyli Malawi na "Zielono"


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

No bo już zwątpiłem w wiedzę Kamila bo sam nigdy powyżej 50 mg/l NO3 nie miałem.


Jak zmierzysz SiO2 ( prawdopodobnie poza skalą JBLa) i sprowadzisz do poziomu jak opisuje Guban to w kilka dni okrzemki zamienią się w zielone albo krasnale tego nie wiem.

Opublikowano

Czy wskazany przez Was "atrament" zadziała na redukcje SiO2 jeśli w baniaku są śladowe ilości PO4?

Co jest powodem kumulacji fosforu w malawi, bo przyznam ze nigdy tego problemu nie miałem?

Opublikowano
Czy wskazany przez Was "atrament" zadziała na redukcje SiO2 jeśli w baniaku są śladowe ilości PO4?

Co jest powodem kumulacji fosforu w malawi, bo przyznam ze nigdy tego problemu nie miałem?



Śladowe ilości PO4 ale wg jakich testów ? poczytaj wątek to będziesz wiedział że nawet wg JBL pokazywanie śladowych ilości w rzeczywistości jest ich więcej.Zapodaj małą dawkę i mierz testy. A jaki masz poziom SiO2?




[300] Malawi

Opublikowano

Wg testów Zoolek'a. Poziomu SiO2 nie znam, ale na pewno jest wysoki bo okrzemek jest u mnie od zawsze i wciąż.

Właśnie planuję zakupy i chciałbym za jednym machnięciem kupić:

- test SiO2

- NGBC

- atrament lub Sera Silicate Clear


Co lepiej biorąc pod uwagę, że testy zooleku PO4 bliskie 0, a i tak sam NGBC potrzebuje fosfor do redukcji No3?

Opublikowano
Wg testów Zoolek'a. Poziomu SiO2 nie znam, ale na pewno jest wysoki bo okrzemek jest u mnie od zawsze i wciąż.

Właśnie planuję zakupy i chciałbym za jednym machnięciem kupić:

- test SiO2

- NGBC

- atrament lub Sera Silicate Clear


Co lepiej biorąc pod uwagę, że testy zooleku PO4 bliskie 0, a i tak sam NGBC potrzebuje fosfor do redukcji No3?



Pomimo że JBL-e na PO4 nie są dokładne postaw na nie. Mam wszystkie testy JBL-a i nie zakupie innych. Kup test na SiO2 , PO4 ( bo ja na tych robię więc nie znam dokładności zoolek-a) ,NGBC oraz atrament bo sery też nie używałem.




[300] Malawi

Opublikowano

Zakładając hipotetycznie, ja w swoim akwarium mam poziom NO3 w granicach 20-40 między podmianami, nie mam testu PO4, ale wnioskując po tabelce wystarczyłoby użyć "atramentu", poziom PO4 by spadł i czy też nie wyskoczą glony zielone? ;). Dla takich wartości NO3, PO4 musiałoby być bardzo wysokie aby powstały sinice, dobrze rozumuję? Więc na dobrą sprawę, dla osoby, która nie chce absorbera NO3 wystarczyłyby okresowe dolewki "atramentu" na zbicie PO4???

Opublikowano
Zakładając hipotetycznie, ja w swoim akwarium mam poziom NO3 w granicach 20-40 między podmianami, nie mam testu PO4, ale wnioskując po tabelce wystarczyłoby użyć "atramentu", poziom PO4 by spadł i czy też nie wyskoczą glony zielone? ;). Dla takich wartości NO3, PO4 musiałoby być bardzo wysokie aby powstały sinice, dobrze rozumuję? Więc na dobrą sprawę, dla osoby, która nie chce absorbera NO3 wystarczyłyby okresowe dolewki "atramentu" na zbicie PO4???



Tylko z każdą podmianką dajesz potężną dawkę SiO2 a krzemianom zielone ustępują. Byś musiał test na to kupić i zmierzy.A atrament też zbija SiO2. Widzisz na tym polega działanie NGBC że ja nie stosuje podmian co tydzień ale co 3 tyg i mam non stop NO3-10.STABILNE AKWARIUM. Ale myślę że i u Ciebie jak doprowadzisz PO4 - 0,02-0,05 oraz SiO2 - 0,1-0,2 to i bez absorbera doczekasz się glona. Czyli użycie samego "atramentu" powinno sprostać oczekiwaniom.




[300] Malawi

  • Dziękuję 1
Opublikowano
Wg testów Zoolek'a. Poziomu SiO2 nie znam, ale na pewno jest wysoki bo okrzemek jest u mnie od zawsze i wciąż.

Właśnie planuję zakupy i chciałbym za jednym machnięciem kupić:

- test SiO2

- NGBC

- atrament lub Sera Silicate Clear


Co lepiej biorąc pod uwagę, że testy zooleku PO4 bliskie 0, a i tak sam NGBC potrzebuje fosfor do redukcji No3?



Jeśli mogę o coś prosić to o trzymanie się tematu.

Zapewne kolega Guban nie przypadkowo temat umieścił w Podstawach i dokładnie opisał start nowego baniaczka tylko jedną drogą i bez alternatywy. W takiej sekwencji zdarzeń:

Baniak- Woda-Uzdatniacz-Pożywka-Bakterie-"atrament" Microbe Lift Phosphate Remover - czekamy aż dojrzeje - nikt nie przypomniał RYBY!!! - biopolimer (NGBC albo TMBT do wyboru) a potem jedziemy na miesięczny urlop jak napisał hari.:P


Ponieważ temat jest nowatorski, kontrowersyjny i wymaga identycznego sprawdzenia przez wielu odważnych kolegów ( przecież lejemy chemię co prawda naturalne wyciągi roślin ale nie zła musi to być "curara" ) to proszę tylko o tej metodzie tutaj. Temat - StillOkrzemki :confused: czyli w wolnym tłumaczeniu Stalowe Okrzemki prosiłbym w kategorii Glony:(

Sprawdzone to zostało dopiero na hulających dwu zbiornikach a temat zapowiada się na kilkaset wpisów to bieżące problemy z okrzemka oraz inne alternatywne metody walki z okrzemkami i sinicami oparte na "nieatramencie" jakie za chwilę znajdziecie w ofertach róznych firm typu Azoo, Salifert oraz na pochłaniaczach PO4 i SiO2 typu Seachem Phosguard, Sera Marin Silica Clear a nie atramencie który jest tylko jeden jedyny i nazywa się - Microbe Lift Phosphate Remover ( specjalnie dałem fotkę by nie kombinować).


Moim zdaniem przydałby się opis w kategorii Glony dla tych co dawno wystartowali, ale ciągle ze StillOkrzemki walczących . Co ty na to Guban?


EDIT

Opisana metoda oparta jest na założeniu :

1/ Minimalnego dokładania SiO2 z kranówy poprzez zminejszenie podmian do raz na 3-4 tyg po 10% wtedy atramentu nie lejemy ciągle ( nie znamy skutków tak częstego dawkowania) Ja wlałem raz miesiąc temu i nie dolewam kranówy bo na razie starcza deszczyk jak pada.

2/ Biopolimery z zasady swojego działania przeciwdziałają powstaniu sinic bo cyjano to też bakterie a biopolimer zabiera im żarło na swoje bakterie jedzące NO3/PO4.

3/ Biopolimery stymulują cała biologię w zbiorniku intensyfikując poprzez węglowodany cały system do szybszej i lepszej pracy. Przekłada się to na całą biologię glonów, roślin i bakterii. Adsorbery typu Purolite A520E nie stymulują biologii zupełnie - chemicznie wyłapują NO3 i koniec więc to nie to samo co biopolimer.


Wpływ powyższego na efekt "Zielony Baniak Gubana" znamy a bez biopolimeru a tylko suche wyniki liczbowe nie muszą dać tak oczekiwanych zmian.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Ja bym był za tym też żeby temat był "przyklejony" i żeby było można w nim dalej pisać bo już jest zainteresowanie a jeśli użycie atramentu potwierdzi swoje właściwości to może być rewolucja w naszym biotopie ;) No a w dziele glonów też można by coś umieść.




[300] Malawi

Opublikowano

Dziękuje !!!!!

Spadliście mi jak z nieba. Oczywiscie zapisuje sie jako tester. Cieszę sie ze nie wystartowałem akwarium w marcu :) warto czekac.


Jest zatem szansa na moje anubiasowe akwarium :)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.