Skocz do zawartości

Biopolimer TMBT - biologiczne usuwanie NO3 oraz PO4


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Aktualizacja parametrów. Dziś wykonałem pomiary i wyglada to następująco

NO2 - 0,025 mg/l

NO3 - 5/10 mg/l

Jutro zrobię test PO4, to bedzie komplet wyników.

Po 2,5 tygodniach pracy bloku TMBT widać że działa.

Opublikowano

Uch jakoś przebrnąłem przez tyle stron.

Przydało by się osobny Temat - jakiś podsumowujący budowę, opisujący najlepsze rozwiązanie, bo naprawdę idzie się pogubić.

Opublikowano
Uch jakoś przebrnąłem przez tyle stron.

Przydało by się osobny Temat - jakiś podsumowujący budowę, opisujący najlepsze rozwiązanie, bo naprawdę idzie się pogubić.



To spróbuj przebrnąć przez kaseciak z ponad 900 wpisami:D ale teraz jest podsumowanie od razu w pierwszym poście.


Przyjąłem zasadę że do moich tematów z powyżej 200 wpisów tworzę szablon albo inaczej mówiąc podsumowanie doświadczeń koleżeństwa i wklejam w post #1. Coś jak jest teraz w kaseciaku.

Marcin , Krzysztof i inni stosujący TMBT skutecznie i długo którym ruszył szybko.

Uprzejmie proszę w punktach o zalecenia jakie powinny się znależć w szablonie TMBT.

Koniecznie podajcie dawkę TMBT na litraż baniaka, częstość i wielkość podmian jakie teraz stosujecie, poziom NO3 i co z PO4 oraz ważne czynniki które są potrzebne by polimer szybko i pewnie działał w Malawi lub Tanganice ( z innych biotopów proszę nie podawać wcale bo tylko może mylić i omamiać maleńką dawką).

Zbiorę w jedno dołożę swoje z dwu baniaków z TMBT i wkleję na początku - wyjdzie praca zbiorowa:D

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Będę czekał na to podsumowanie i najlepszy schemat wykonania.

Z przyjacielem Robin-em natychmiast zastosujemy u siebie to cudo.:o

Opublikowano

Zrobiłem wczoraj test na PO4 i wychodzi że trzeba będzie użyć atramentu, wynik 0,4mg/l.


Nawiązując do postu Henryka,


Nie miałem u siebie miejsca w kaseciaku żeby zapakować biopolimer. Wykonałem więc dodatkową kasetę, tylko na złoże i umieściłem ją w przeciwległym końcu baniaka.

Kaseta zbudowana jest w następujący sposób. Woda wpływa górą, przez coś na kształt skimera. Później przelewa się na spód kasety i tam trafia na duży (średnica 8cm) kamień napowietrzający. Powyżej tej przestrzeni z kamieniem wykonałem ruszt, na którym opiera się koszyk z biopolimerem. Woda napowietrzona przepływa od dołu do góry przez złoże i przelewa się górą przez przegrodę, trafiając na pionową gąbkę o gradacji 45ppi. Dalej to już tylko komora pompy (atman 306) i wylot do akwarium.

Pompa ma deklarowane 2000l/h, jednak po założeniu dyszy którą można pokierować strumień przepływ trochę spada (poziom w komorze pompy się podnosi). Jednak jak widać nie przeszkadza to złożu i ruszyło. Myślę że dużą robotę robią bąbelki puszczone od dołu.

Zakupiłem 2l złoża i powiem szczerze byłem trochę zaskoczony wielkością paczki. Jednak po przesypaniu do koszyka, niewiele zostało w torebce. Szacuję że pojemność TMBT w moim kaseciaku to około 1,7l, przy ilości wody netto około 400l.


Blok uruchomiłem dokładnie 10.02.


Pierwszy pomiar zrobiłem 13.02

NO3 - 20/40mg/L

NO2 - 0,1mg/L

Ph - 7,6

PO4 - 0,2/0,3mg/L

KH - 11

GH - 17


Kolejny pomiar zrobiłem 20.02

NO2 - 0,025/0,05 mg/l

NO3 - 10/20 mg/l

PO4 - 0,2/0,4 mg/l


Kolejny pomiar zrobiłem 27.02

NO2 - 0,025 mg/l

NO3 - 5/10 mg/l

PO4 - 0,4 mg/l


Dodam, że ostatnią podmianę wody robiłem jakiś miesiąc temu. Tylko dolewki robię tego co wyparuje. Gąbkę póki co czyściłem raz i trochę syfku się na niej zebrało, jednak nie na tyle żeby zakłócić przepływ.


Jeżeli chodzi o obsadę mam obecnie 10szt. Lethrinops Marginatus, a docelowo będzie sztuk 15.

Opublikowano

Kolejny pomiar zrobiłem 27.02


NO3 - 5/10 mg/l

PO4 - 0,4 mg/l



Jeśli ten wynik PO4 to był pomiar JBLem - to siedzisz Marcinie w sinicach:( :( i to solidnie ale bez strachu to nie tak błyskawicznie i nie tak grożnie jak straszą.


Algorytm liczenia na sinice wg Decco:D


Na prawdę to my mierzymy testami proporcję Buddiego NO3/PO4 a nie Redfielda. N/P gdzie mamy tabelki

więc dla testów kropelkowych JBLa NO3 i PO4 jest taki algorytm


1/ wynik PO4 pomnożyć x 3 a NO3 nie:D

2/ w tabeli Redfielda odszukać wskażnik ( ratio) dla tych wyników po korekcie PO4

3/ ponieważ Redfield = Buddi x 1,45 to Buddi = Redfield/ 1,45

więc otrzymany teraz prawidłowy po korekcie wynik Buddiego należy podzielić przez 1,45 by odczytać na tabeli Redfielda i pomagają w tym kolor niebieski , biały i zielony w Tabeli Redfielda a sumuje opis pod spodem.


4/ Jak wyjdzie :

- poniżej 10 - jesteś w sinicach

-jak powyżej 22 jesteś w glonach -jakich o tym decyduje SiO2, światełko i ruch wody i wiele innych parametrów

- jak pomiędzy 10 a 22 to ulubiony i najczęściej przywoływany jako wzorcowy zakres kolegów roślinnych czyli brak sinic ale i glonów też - oni tak chcą - my w Malawi absolutnie nie, bo my jak nasze ryby kochamy glony jakie by nie były.


Przykładowe zastosowanie algorytmu Decco u Marcina:D


PO4 -0,4ppm x 3 = 1,2ppm

NO3 - 5/10 = 7,5ppm

wynik Buddiego - pomiędzy 8 a 11 = 10

odczyt z tabeli Redfielda 10 / 1,45 = 6,89 a to raczej poniżej 10 więc sinice.

By nie dramatyzować powiem że nie jest to proces szybki ale nieuchronny jak nie zadziałasz a poza efektem estetycznym świadczącym o zaniedbaniu zbiornika to nie spotkałem jeszcze by sinice otruły ryby w akwarium a sami te sinice rybom dajecie jeść.

za Wiki:D


cyt "Spirulina Turpin ex Gomont, 1893 – rodzaj sinic z rzędu trzęsidłowców, "


tylko kilka z tysiąca róznych sinic jest trujących więc dlaczego od razu te w moim baniaku;)


Marcin

Cenne spostrzeżenie - przy przepływie ok 2000l/h i dodatkowym napowietrzaniu - rusza po 10-14 dniach ??? - potwierdzasz.?

Opublikowano
Marcin

Cenne spostrzeżenie - przy przepływie ok 2000l/h i dodatkowym napowietrzaniu - rusza po 10-14 dniach ??? - potwierdzasz.?



Myślę że można taki wniosek wysnuć, przy założeniu odpowiedniej dawki TMBT/l wody.


Co do tego nieszczęsnego PO4, dziś zastosuję atrament i zbiję trochę poziom.

  • 4 miesiące temu...
  • 5 tygodni później...
Opublikowano

Ja kiedy do takiego pojemnika przy moim aquaelu turbo 2000 wrzuciłem węgiel aktywny w pończosze zauważyłem znaczny spadek wydajności i filtr miał wyraźne problemy z pompowaniem wody przez złożę, poza tym bardzo się grzał. Wydaje mi się że te pojemniki to pic na wodę i jedna podpucha albo pracować z tym pojemnikiem muszą bez gąbki.

Wysłane z mojego LG-D722 przy użyciu Tapatalka



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.