Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,



A więc tak kolejna przesiadka, tym razem na 700l. Nie planowałem kupna nowego akwarium ale pojawiła sie okazja , szybka decyzja, 600km i baniaczek stoi juz u mnie.


Akwarium: 180x60x60 (ok. 700l) zrobione na zamówienie z optycznej szyby, czarny silikon, czarna szafka oraz korona.


Skały: Dośc sporo czarnego wapniaka


Podłoże: Piasek koralowy , dwa rozmiary wymieszane z sobą


Filtracja: Eheim 2217(biolog) , filtr gąbkowy 1400l/h oraz podwójny falownik 12000l/h

Długo zastanawiałem się na co wymienić gąbkowy filter i już prawie jestem przekonany,że padnie na FX6. W zasadzie rozważałem tylko 2 opcje nurowiec lub fx6...


Oświetlenie: 2x podwójne T5 , 54W każda – takie jest w koronie akwarium. Dodatkowo odkupiłem jakiś czas temu lampę ledową chłodzoną wodą od Sir_Yaro (-: Czyli kwestia światła jeszcze nie wyjaśniona do końca.


Obsada: Do dużej poprawy, zaraz temacik wrzócę do odpowiedniego działu i wtedy uzupełnie tutaj (:


Tutaj kilka fotek z startu itp(: Jakość zdjęć oraz filmiku pozostawia dużo do życzenia, ale jak pisałem wyżej nie planowałem kupna akwarium i starałem się wszystko ogarnąć przed świętami.


Pozdrawiam

e4vH67.jpg

TybapV.jpg

B1msT2.jpg

lSZnfw.jpg

MyTDdT.jpg

Zumu6f.jpg

hV0oRm.jpg

AnHlCo.jpg

xLBgAh.jpg

UxMcTw.jpg

Jp9bGJ.jpg

qd3ESd.jpg

iiyiEi.jpg

9Eh07W.jpg

LVJ0ec.jpg



Opublikowano

Cóż tu wiele powiedzieć... pełna profeska! Zazdroszczę wielkości baniaka. U mnie niestety miejsca jest tylko dla 200l. :)

Opublikowano

Dziękuję bardzo, ale do profeski to jeszcze dośc dużo mi brakuję. Tak naprawdę to przymierzałem się do wymiany kamieni w mojej starej 450l ale spontan sprawił,że wszystko się zmieniło i niestety nie jest tak do końca jak chciałem. Kamienie mogłyby być przesunięte o 5cm w stronę bocznych szyb. Po zalaniu baniaka okazało się,że podłoga jest nieźle krzywa(irlandzki wynajem lol) :-/ i z lewej strony baniaka brakuję mi pół centymetra wody do korony. Gdy zaleję do końca to woda dochodzi z prawej strony do wzmocnień i nie ma już tam takiego przepływu :-/ Można było to lepiej rozplanować ale nie ukrywam, że staram sie wyprzedawać wszystko co niepotrzebne ,żeby odzyskać jakieś pieniądze które wydałem na nowy baniak dlatego też nie dysponowałem taką ilośćią czasu, nie wspominająć o nadchodzących świętach ...


p.s. Mam nadzieję ,że przy kolejnej wyprowadzce będzie dalej miejsce na ten baniak bo znam ten ból jak człowiek chce coś większego a poprostu nie ma gdzie tego postawić :(

Opublikowano
Po zalaniu baniaka okazało się,że podłoga jest nieźle krzywa(irlandzki wynajem lol) :-/ i z lewej strony baniaka brakuję mi pół centymetra wody do korony. Gdy zaleje do końca woda dochodzi z prawej strony do wzmocnień i nie ma już tam takiego przepływu


....czyli jest niewypoziomowane?

Opublikowano

Dobrze,że o tym napisałem. Z tego co wyczytałem w necie to zdania były podzielone(oczywiśćie czytałem jak już wszystko było zalane)... Jedni twierdzą,że rozkład sił będzie nierówny i jedna szyba będzie bardziej obciążona. A gdzieś doczytałem,że odchylenie wody od pionu nie ma znaczenia i nacisk będzie dalej taki sam. Więc jak to jest w końcu ?

Opublikowano
. A gdzieś doczytałem,że odchylenie wody od pionu nie ma znaczenia i nacisk będzie dalej taki sam. Więc jak to jest w końcu ?


...będzie tak ,że zalejesz mieszkanie czego nikt Ci nie życzy stąd te przestrogi .A jest to jedna z częstych przyczyn pękania szkła.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Dziękuje bardzo wszystkim za pomoc. Nic mi nie pozostaję jak wyciągnąc dwa stare zbiorniki, przełożyc ryby i wypoziomować. Myślicie,że faktycznie jest realne wypoziomowanie akwarium z kamieniami oraz piachem i powiedzmy 100 -150l wody ?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.