Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Nad NO3 czuwa Purigen i nie zauważyłem żadnego skoku po 2 tygodniach. Oczywiście testy robię i nawet przez chwilę o tym nie zapomniałem. Mimo wszystko dzięki za czujność ;P

Opublikowano
Jak to takie łatwe to czyściłbym co tydzień, po co dokładać pracy biologii i purigenowi.


A żeby im się nie nudziło ; )

Tak na poważnie to jak znam siebie to nie wytrzymam dłużej jak tydzień bez moczenia łapek :)

Opublikowano
Jak to takie łatwe to czyściłbym co tydzień, po co dokładać pracy biologii i purigenowi.


Oczywiście że słuszna koncepcja.

Ja dla czysto poznawczej wiedzy nie czyściłem gąbek w swoim już grubo ponad miesiąc, chcąc zobaczyć co puści pierwsze.

Takie tam spostrzeżenia po ponad miesiącu.

1/ poziom wody w komorze pompy spadł o 3-4 cm ale dalej pompa wali na maxa - czyli jak przewidywałem zapchanie gąbek nie ma większego wpływu na cyrkulację. tu duży +

2/ Problem NO3 załatwiam nie Purigenem ale blokiem z Purolitem A520E - mogę utrzymywać azotany stale na poziomie 5-10 mg/l :P :P tu także duży +

3/ Negatywne objawy to - woda wyrażnie śmierdzi mimo podmiany 20% co 2-3 tygodnie. dziś dałem Kordon Tidy Tank - powinno załatwić problem.

4/ Mimo 14 litrów ceramiki - pojawił się mierzalny poziom azotynów NO2 - 0,025 do 0,05 mg/l. natomiast NH4 -0. i to jest moim zdaniem bariera która nie pozwala dłużej już nie moczyć łapek.

Opublikowano

Postanowiłem. Robię kaseciaka. Moje akwarium to 200 litrów standard 100x40x50. Na podstawie Waszych doświadczeń jaką objętość (wymiary) poszczególnych złóż byście mi polecili? Jaką głowicę kupić?


Filtr planuję ulokować wzdłuż bocznej szyby gdyż na tylnej mam wyklejone łupki i ciężko będzie to zerwać ale 3 kamienie wzdłuż rogu zerwę...

Opublikowano
Postanowiłem. Robię kaseciaka. Moje akwarium to 200 litrów standard 100x40x50. Na podstawie Waszych doświadczeń jaką objętość (wymiary) poszczególnych złóż byście mi polecili? Jaką głowicę kupić?


Filtr planuję ulokować wzdłuż bocznej szyby gdyż na tylnej mam wyklejone łupki i ciężko będzie to zerwać ale 3 kamienie wzdłuż rogu zerwę...



jak robić to od razu kompleksowo i perspektywicznie Jak kiedyś urośnie ci baniak to tylko przełożyć kaseciak = 0 kosztów. Seba rozwiązał problem wysokości. Wyższe akwarium - to stawiasz kaseciak na podstawce czarnej więc może nawet wystawać ponad piasek.

zanim ci doradzę napisz jak walczysz z azotanami ile masz mg/l NO3 z testów- czy tylko podmianki czy Purigen.

jak masz obecnie rozwiązaną filtrację mechaniczną.

To małe akwa więc wystarczy do napędu Hydor Pico Evo 1200l/h tylko 7Wat to naprawdę będzie przewalać ok 1000l/h więc zapewniam 5 wymian wody na godzinę. Jak ocenisz że za mało to dokupisz drugi Hydor 1200l/h i masz w akwa pralkę za 14W.

Jak obecnie masz jakiś kubełek to najwyżej masz w praktyce 2-3 wymiany/h bo teoretycznie to oczywiście wiele więcej.

w rogu gdzie ma stanąć filtr kasetowy ile cm jest odstęp między wklejonym wzmocnieniem wzdłużnym a boczną ścianką akwa.( wyjmowanie pompy z komory)

Opublikowano

Obecnie kubełek JBL E900 i to właśnie on mnie skłania do wymiany (przy podmianach rozszczelnia się i cieknie czasami przestaje ciec po uruchomieniu a czasami nie przestaje).


Tylko podmianki po podmianie mam 20 przed to różnie (rzadko mierzę przed podmianą).


Filtracja mechaniczna to jakaś głowica aquaela ale duża o niskim przepływie.


Odstęp od wzmocnienia zmierzę jak wrócę z pracy.

Opublikowano
Obecnie kubełek JBL E900 i to właśnie on mnie skłania do wymiany (przy podmianach rozszczelnia się i cieknie czasami przestaje ciec po uruchomieniu a czasami nie przestaje).


Tylko podmianki po podmianie mam 20 przed to różnie (rzadko mierzę przed podmianą).


Filtracja mechaniczna to jakaś głowica aquaela ale duża o niskim przepływie.


Odstęp od wzmocnienia zmierzę jak wrócę z pracy.



To faktycznie nie ma na co czekać, a swoją drogą żeby JBL przeciekał?? - koniec świata. Ja też mam JBL ale e701 i mój nigdy nie przeciekał no i jest to sprzedania ;) - bo zrobiłem taki filtr kasetowy jako od razu czarne tło do 112l więc kubełek jest zbędny. Seba też chce sprzedać swój kubełek.

Wiesz ten filtr kasetowy z pierwszego postu, a ten który teraz ci opiszę to zupełnie dwa różne filtry. To kwestia doświadczeń z użytkowania w Malawi, bo w ogóle to znana konstrukcja z filtra hamburskiego lub filtra panelowego z morskich biotopów.

Tu podziękowania dla wszystkich kolegów którzy zwracali uwagę na elementy budowy i podobieństwa, a szczególne dzięki kolegom jemioloseba i eljot których cenne uwagi pozwoliły znacznie filtr udoskonalić w naszym biotopie.


Pierwsze to musisz zdecydować czy robisz filtr kasetowy od razu z absorberem azotanów NO3 na Purolite A520E lub Purigenie czy bez tego - to tylko zmiana długość kaseciaka o 8cm.

Z absorberem ma 32 cm długości bez absorbera 25cm. czyli jak duży kamień 11litrów lub 15litrów.

Szerokość wewnętrzna od 8cm do 10cm.

Kleimy ze spienionego czarnego PCV 3mm.

wysokość do wklejonych wzmocnień wzdłużnych albo powyżej.

Tu masz drugi wybór.

- albo stawiasz kaseciak na bocznej ścianie wsunięty pod wzmocnienie - jak planujesz ale wtedy trzeba oderwać kamienie i sprawdzić czy głowica którą wybrałeś wejdzie do komory pompy z zakrywającym światło otworu wzmocnieniem.

- albo na bocznej oparty na łupkach na tle i odsunięty od wzmocnienia ( może tam chować się narybek)

8a485fe13eceede3m.jpgbe01f6fec33740d0m.jpg

- albo stawiasz wzdłuż tylnej szyby odsunięty na tyle by nie wchodził pod wzmocnienie wzdłużne - ryby swobodnie wpływają do nowej wielkiej kryjówki - tak ja robię w swojej 150cm. Na bocznej ścianie kaseciaka przyklejasz te same łupki i masz tło z 30centymetrowym uskokiem.

f8ccf22e02b8cbf3m.jpg


wewnętrzna budowa i układ komór

d14f4b0a4b874631m.jpg96f3f050373f0705m.jpg1e62f4e6e917b4dem.jpgedee2f7fa059d65am.jpg


Filtr kasetowy Malawi - YouTube

  • Dziękuję 7

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
    • Malawi to nie morszczak. Tak, szukasz problemu tam gdzie go nie ma.
    • A no po to, że mnie chodzi o wodę do dolewki nie do podmian. Temat podmian mam, jak pisałem ogarnięty, i podobnie jak Ty daję kranówkę przepuszczoną przez węgiel, a wcześniej przez filtr mechaniczny i odżelaziający. Dolewka ma uzupełniać wodę wyparowaną, w moim przypadku ok. 30-40 l/tydzień. Paruje czyste H2O, różne związki rozpuszczone w wodzie kranowej, a w konsekwencji  akwariowej, głównie sole wapnia,  zostają. Jeżeli będę uzupełniał ubytki kranówką, a u mnie jest twarda, faktycznie idealna dla pyszczaków, to z czasem stężenie tych substancji będzie rosnąć. Podmiany tylko spowolnią proces. Analogicznie, jeżeli w akwarium morskim będziesz uzupełniał wodę odparowaną solanką, to za jakiś czas będziesz miał biotop Morza Martwego.😉 Być może szukam problemu, tam gdzie go nie ma, może można w nieskończoność uzupełniać wodę odparowaną zwykłą kranówką i nic się nie dzieje,  ale na logikę, żeby nie zaburzać parametrów wody w akwarium, lepiej jest uzupełniać ubytki tym, co ubyło.
    • Ale po co? W kranach mamy wodę idealną dla pyszczaków. Wystarczy ją puścić przez węgiel🤷‍♂️
    • Sprawdza się w zupełności ale do podmian, a mnie teraz chodzi o wodę do dolewki czyli jak najbardziej zbliżona do chemicznie czystej. Chcę założyć trójnik za elektozaworem i jedną drogą pójdzie woda do podmian, a drugą przez DEMI lub RO do dolewki.
    • @marcin73m zawsze jak patrzę na tę aranżację robi mi się ciepło na sercu  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.