Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Czytam z zainteresowaniem i kibicuje :-) Zresztą mam wrażenie, że wątek jest jednym z częściej subskrybowanych.

Pomoc na razie nie mogę, bo jestem laikiem w kwestiach przez Was poruszanych.

Powodzenia i nie mogę sie doczekać finiszu :-)


pozdrawiam,

Paweł

Opublikowano
Dzieki Stan za sugestie, właśnie tego mi trzeba konstruktywnej krytyki, argumenty że coś nie będzie dobre bo nie jest sprawdzone albo nikt tak nie robił do mnie nie przemawiają :), Proszę o konstruktywne opinie


Bardzo, ale to bardzo jestem ciekaw co z tego Ci wyjdzie. Robisz coś starego w zupełnie inny sposób. Albo cały temat pierdzielnie bo czegoś nie uwzględniasz albo odkryjesz nowe metody/sposoby :)


Ja mam stosunek porażek do sukcesów jakoś pół na pół. Oby tobie wyszło lepiej.


Na ta chwile mam 2 wątpliwości.


1) Jesli mi matematycznie nie udowodnisz to nie uwierzę, że dolanie 400l wody o temp 50C w okresie 1 tygodnia utrzyma temperaturę wody w akwarium na poziomie ~25C. To są tylko 2l na godzinę. Nie potrafię bez szukania wzorów policzyć ile energii wypromieniuje takie akwarium w ciągu godziny ale jestem prawie całkiem przekonany, że sporo więcej niż wprowadzisz tymi 2l ciepłej wody.

Wg mnie grzałka bedzie niezbędna. Jesli otym pisałeś to sorry - nie zauważyłem.


2) Niebieski odpływ do ścieków. Obuduj go kominem z odpowiednio wysokim grzebieniem. Dodaj drugi awaryjny odpływ. Jedna goła rurka w któryms momencie zatka się i będziesz miał powódź.

Opublikowano

Ja tylko dopisze drobna uwage.

Wg mnie chybiony jest pomysl regulacji temperatury dolewanej wody 30-50'C.

Pamietaj ze mamy tez lato i w najbardziej gorace dni wiekszosc walczy ze zbyt wysoka temperatura.

Lepsze byloby zastosowanie dolewki od najnizszej mozliwej temperatury do powiedzmy tych 50'C.

Czy bedziesz to recznie ustawial czy jakas technika to za Ciebie wykona?


Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
d8. Zastanów się jak wymienisz złoże biologiczne bo po jakimś czasie trzeba będzie to zrobić.


A kto powiedział, że trzeba wymieniać złoże biologiczne ? Skoro woda trafiająca do niego jest filtrowana mechanicznie czyli wpływa czysta i nie zapycha porów , a za czym idzie nie zmniejsza powierzchni filtracyjnej ;-).

Opublikowano
Wg mnie grzałka bedzie niezbędna.

Wszystko zależy od temperatury w mieszkaniu. Ja nie używam grzałki wcale a nawet w okresie "przed grzewczym" temperatura nie spada poniżej 24 stopni. Filtry pompy i oświetlenie starcza aby woda była o kilka stopni wyższa niż temperatura w mieszkaniu.

Opublikowano
Wszystko zależy od temperatury w mieszkaniu. Ja nie używam grzałki wcale a nawet w okresie "przed grzewczym" temperatura nie spada poniżej 24 stopni. Filtry pompy i oświetlenie starcza aby woda była o kilka stopni wyższa niż temperatura w mieszkaniu.


Możę i racja. Wziąłem nie koniecznie dobry przykład. U mnie jest z wyboru raczej chłodno (16-20C), lampy led na razie nie grzeją wody, autopodmiana wlewa codzinnie 60l zimnej wody, a jedna pompa i 3 cyrkulatory to duzo za mało aby podgrzać wodę do 25-26C....

Opublikowano

Nie zapomnij o bardzo dobrym izolowaniu filtra i rur w piwnicy w której masz zimno :)


A co do ogrzewania. Może mała ukryta wężownica z wodą kotłową i pompa sterowana termostatem ?:D Wężownice można ukryć albo jakiś mały wymiennik zainstalować na wężach od filtra .

Opublikowano

warunki klimatyczne w domu to temperatura 21 stopni w lecie w największe upały wzrasta do 26 stopni.

Na akwarium nie będą padały promienie słoneczne, no może od 17 do wieczora w letnie dni będzie trochę świeciło na boczną szybę ale łatwo mogę ją osłonić gdy zajdzie taka potrzeba.

Temperatura dopływu narazie napisałem 30-50 bo taki zawór mieszający znalazlem na szybko na allegro wiadomo przydałaby się regulacja 10-50 coś się wymyśli.

Grzanie akwarium wodą myślę że w tych warunkach zda egzamin, można policzyć straty i zyski ciepła ale szczerze nie chce mi się :) a intuicja podpowiada mi że będzie ok. Wszystkie ściany akwarium oprócz szyb rzecz jasna będą ocieplone 3 cm styropianu róznica max 4 stopni, strata ciepła niewielka. W piwnicy będzie ocieplona obudowa szafka z osb 10mm na filtr i przewody.

Co do wymiany złoża biologicznego to kiedyś to pewnie nastąpi bo gąbka coś tam minimalnie pewnie puści, ale sądzę to okres liczony w latach. Wtedy spuszczę wodę z filtra ( wiadomo będą zawory odcinające filtr ) przewrócę filtr na bok i wyjmie co będę chciał.

Jutro zamieszczę zdjęcia z prac nad tłem strukturalnym.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.