Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam


Wlasnie buduje filtracje narurowa. I widze ze ludzie wygaduja tu na temat stosowanych materialow, ocynk itp. Jesli stosujecie pompe C.O. to patrzecie zeby to byla pompa C.W.U. bo ta jest przystosowana do wody pitnej. Posiada korpus mosiezny albo plastikowy lub stal szlachetna.

Opublikowano
Posiada korpus mosiezny albo plastikowy lub stal szlachetna.

Kolego, o ile się nie mylę to akurat mosiądz jest nie polecany do stosowania w zbiorniku. Tak jak pisze Nabe, większość ma pompy z korpusami żeliwnymi i rybom to nie przeszkadza.

Opublikowano

Jeśli by mosiądz (nie myli z miedzią) miał negatywne skutki to by zabroniono go stosowac w układach z wodą użytkową (pitną).

JAko tako producenci pomp stosują:

- korpusy żeliwne w układach obiegowych CO

- korpusy mosiezne, z brazu lub kompozyty w ukladach C.W.U. - i uwazam ze minimum takie nalezy stosowac

- korpusy ze stali nierdzewnej sa stosowane w produkcji zywnosci


Dodam ze do produkcji piwa stosuje sie tez mosiezne i z brazu.


W sumie to by i z olowiu dzialalo dlugo... tylko to tak jak z hamburgerami.. wychodzi po latach. Ogolnie podtruwanie jest dlugotrwale. U czlowieka metale ciezkie odkladaja sie latami w korze mozgowej. Wiem ze u Was plywaja dlugo rybki ale ja tam wole dmuchac na zimne.


Problem tez w tym ze pompy CWU sa znacznie slabsze i trzeba szukac naprawde mocnych. Ze stali szlachetnej to tylko uzywki bo nowe to kolosalne kwoty maja.


EDIT:

Panowie, uruchamiam z mosiadzu i kupie testy do zawartosci miedzi i metali ciezkich i zobacze po czasie czy jest zwiekszona zawartosc i dam znac.

Opublikowano
EDIT:

Panowie, uruchamiam z mosiadzu i kupie testy do zawartosci miedzi i metali ciezkich i zobacze po czasie czy jest zwiekszona zawartosc i dam znac.

I chwała ci za to ale może zanim wydasz pieniądze, poszukaj informacji o rozpuszczalności metali w wodach zasadowych (nasze akwa.) i kwaśnych (wspomniane piwo :)).
Opublikowano

W instalacjach wodnych stosuje się mosiadz odporny na odcynkowanie - przynajmniej taki powinien byc - trzeba sprawdzic normy. I pewnie to masz na mysli. Jesli chodzi o zasadowosc to ph rzedu 7 jest ok. W wodzie morskiej ph 8, w okretach stosuje sie jako sruby i inne elementy. Jesli chodzi o pojawienie sie jonow miedzi w wodzie to trzeba uwzglednic ze niedobor i nadmiar jest rownie szkodliwy. A stosowanie zeliwa czy tez stali powoduje ogromna korozje.

Opublikowano

Miałem na myśli żeliwo ;) z którego korpusy mają pompy CO od lat z powodzeniem stosowane w akwarystyce. Osobiście w przypadku hodowli ryb lubujących się w kwaśnej wodzie: paletki, oskary, może bym się i zastanawiał (ph 5,5 - 6,5 ) w Malawii nie mam obaw.

  • 3 miesiące temu...
Opublikowano

Witam. Odświeżę temat.

Trochę czasu upłynęło, pare spraw przemyślałem i ze zbiornika 840l (jak na początku tematu) zrobiło się 960l (200x80x60h). Akwarium juz mam na miejscu. Wniesienie go na 2 piętro i manewrowanie pomiędzy futrynami to "koszmar", drugi raz bym się nie zdecydował.

Plan dot. filtracji bez zmian, czyli w dalszym ciągu narurowiec.

Ogólny schemat filtracji jak u innych użytkowników narurowców:

- przed pompą 2x mechanik równolegle 100mik.

- pompa Alpha 2 25-60 (już kupiona)

- FBF na bajpasie w koprusie 20"

- 2x korpus 10" na bajpasie na inne "widzi mi się"

Zastanawiam się nad trzema sprawami:

1. czy przed pompą zamiast 2x dać 3x koprus 10" wkałd sznurkowy 100mik.

2. czy za pompą dać 1x korpus 10" wkład sznurkowy 50mik. (jest sporo takich rozwiązań)

3. czy FBF zrobić w korpusie BB20" slim (ten wąski) czy BB20" (średnica 18 cm)

Opublikowano

hej pomóżcie, o tego FBF-a szczególnie mi chodzi;

czy zrobić go w korpusie BB20" slim (ten wąski) czy BB20" (średnica 18 cm);

do tego większego piasku wejdzie znacznie więcej ale czy nie będą tworzyły się miejsca "bez ruchu" ?? różnica w cenie też jest duża, ten slim jest o połowę tańszy

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.