Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Właśnie jestem w trakcie zakładania malawi. Dzis byłem u Thewalda zamówić akwa. Porozmawailiśmy trochę o technice i malawi i nasunęło mi się kilka pytań.

1. Mój zbiornik ma mieć 375l, czyli standardowe wymiary 150x50x50. Cały czas myslałem o zamontowaniu swietlówek, do czas jak nie zobaczyłem świecących HQI. Teraz już pewny nie jestem. Wg Thewalda powinieniem nad swoim akwa dać 2x150W. Zastanawiam się czy to nie za dużo?

2. Podobno pysie uwielbiają silny prąd wody i montaż pomp cyrkulacyjnych jest wart rozpatrzenia. Czy ktoś z Was ma takie pompy w malawi?

3. Thewald zaproponował abym we wszystkich komorach sumpa dał keramzyt a w komoże pompy filtr mechaniczny gabkowy - jak największy. Co o tym pomyśle sadzicie?

Opublikowano

1. Ja w swoim 196/50/64 mam HQI 2x150W + świetlówki 2x 36W i było to dużo - może nie za duzo ale akwa było dość mocno oświetlone z powodu dużej temperatury już od paru miesiecy śiwece HQI 1x150W + te dwie swietlówki i jest całkiem dobrze tzn na pewno akwa nie jest za słabo oświetlone, i wiem że jak kiedys mi padna żarniki to noew kupie po 75W i wtedy bedą chodzic oba bo jeden troche oswietla akwa nieregularnie.


2. w akwa cyrkulacje trzeba zapewnić to oczywiste z tym że imho lepiej zamiast samych pomp cyrkulacyjnych użyć pomp z przystawkami filtrujacymi wtedy mamy i cyrkulacje i lepsze czyszczenie mechaniczne.


3. Jesli pojemnośc sumpa jest dostatecznie duza to keramzyt jak najbardziej się do tego nadaje - to jest własnie plus sumpa ze poprzez swoja wielkosć mozna w nim uzyć bylejakich/tanich wkładów. tak więc keramzytem mozesz zasypać te komory choć w pierwszej pomyślałbym jednak o gąbkach coby ewentualne brudy wychwycić

Opublikowano

1. Mozesz pomyslec o 2x70W, ciemno na pewno nie bedzie. Tyle tylko ze przepasc pomiedzy 150W a 70W jest ogromna. 70W to bardzo slabo jak na HQI i jesli zalezy Ci na efekcie wizualnym jaki daje metalhalogen to bierz 150W. Z tym, ze na Twoim miejscu zrobilbym pewnie mix swietlowki + HQI, czyli jeden wysoko - 60-70cm - nad lustrem wody podwieszony metalhalogen + jedna T5 54W, lub dwie T8 38-40W jakies sympatyczne niebieskie lub rozowe. HQI oczywiscie 10 000K. Podejzewam, ze oprawa HQI bedzie przemyslowa, jako ze nie ma sensu do akwarium Malawi akwarystyczna lampa. Oprawa przemyslowa ma tak zrobiony odblysnik, ze wali na boki jak cholera wiec z wysokosci o jakiej wyzej napisalem oswietli Ci praktycznie cale akwarium. Zeby nie walilo po oczach powinienes gore akwarium zabudowac. Pamietaj jedynie o dobrej wentylacji zabudowy, bo przy upalach zrobi Ci sie z akwarium czajnik.


2. W jakas szczegolna cyrkulacje bym sie nie bawil, mocna pompa glowna wystarczy, najlepiej rozbita na dwa-trzy wyloty, bedzie ladnie bujalo calym zbiornikiem. Moze jakas dodatkowa pompka z modulem do filtracji mechanicznej, czyt. zwykla gabka.


3. Keramzyt jak najbardziej. Mialem, dziala, tanio i wydajnie, ale musi go byc sporo. I tak pewnie bedziesz robil sump najwiekszy jaki wejdzie do szafki, wiec powinno byc OK. Jeszcze jakbys sprobowal zrobic na zrzucie wody z akwarium zraszacz (moze zraszac rowniez keramzyt, niekoniecznie biokulki) to bedziesz na bank superzadowolony z filtracji bio.

Pompe wypada zabezpieczyc przed zanieczyszczeniami mechanicznymi - rzadziej bedziesz ja musial czyscic. Choc po przejsciu przez kilka komor z keramzytem woda powinna byc czysta rowniez pod wzgledem mechanicznym.

Opublikowano

No to i ja dodam swoje :)

W akwa 180x60x50 mam dwie lampy przemysłowe HQI 75W, uważam że oświetlone jest dostatecznie. Przy dwóch lampach tej mocy nie zauważyłem jakichś specjalnych problemów z grzaniem się, pokrywę mam otwartą - z resztą jest w galerii. W planie są jeszcze dwie świetlówki T5 myślę że po 20W wystarczy (jakieś "kolorowe").

Żarniki tak jak snocho napisał 10.000K ja mam 5.600 ale następne na pewno kupię zimniejsze, "ciepłego" widma dołożą świetlówki. Ale jeśli chodzi o moc to się ze snocho nie zgodzę, gdybym dał 2x150 (a akwa mam dłuższe i głębsze niż Twoje) to byłoby jak na solarium. A z tych pięknych refleksów jakie powstają przy oświetleniu metahalogenami nie zamienię na nic innego. Lampy wiszą jakieś 40cm nad lustrem. I koniecznie musisz pomyśleć o wysokiej "pokrywie" jeśli nie chcesz oświetlać całego pomieszczenia i skierować światło tylko do zbiornika.

Co do sumpa, mam złoże zraszane, fotka w poście w dziale DIY, głównie keramzyt, grysu koralowego kilkanaście kilo i trochę tej nowej "cudownej" i drogiej :) ceramiki Tropicala. Całe złoże docelowo koło 60litrów

Opublikowano
Ale jeśli chodzi o moc to się ze snocho nie zgodzę, gdybym dał 2x150 (a akwa mam dłuższe i głębsze niż Twoje) to byłoby jak na solarium.


Dlatego napisałem, że na jego miejscu zrobiłbym 1x150W HQI wysoko podwieszoną. Wolę moc 150W, może to po części moje zboczenie, ale na prawdę 70W w porównaniu ze 150W wypada blado. A wysokie podwieszenie mogloby mu ladnie rozniesc swiatlo po calej powierzchni.


A tak BTW to i tak najlepszy efekt wizualny osiaga sie przy 400W zarniku, no chyba ze wysokosc baniaka pozwala na 1000W :D


Przy dwóch lampach tej mocy nie zauważyłem jakichś specjalnych problemów z grzaniem się, pokrywę mam otwartą - z resztą jest w galerii.


I własnie w galerii pochwalilem ja za to otwarcie od gory. Gdyby go nie bylo, to moglbys zalozyc ze w akwarium chodzi Ci caly czas wlaczona grzalka 2x75W.

Opublikowano
1. Mozesz pomyslec o 2x70W, ciemno na pewno nie bedzie. Tyle tylko ze przepasc pomiedzy 150W a 70W jest ogromna. 70W to bardzo slabo jak na HQI i jesli zalezy Ci na efekcie wizualnym jaki daje metalhalogen to bierz 150W. Z tym, ze na Twoim miejscu zrobilbym pewnie mix swietlowki + HQI, czyli jeden wysoko - 60-70cm - nad lustrem wody podwieszony metalhalogen + jedna T5 54W, lub dwie T8 38-40W jakies sympatyczne niebieskie lub rozowe. HQI oczywiscie 10 000K. Podejzewam, ze oprawa HQI bedzie przemyslowa, jako ze nie ma sensu do akwarium Malawi akwarystyczna lampa. Oprawa przemyslowa ma tak zrobiony odblysnik, ze wali na boki jak cholera wiec z wysokosci o jakiej wyzej napisalem oswietli Ci praktycznie cale akwarium. Zeby nie walilo po oczach powinienes gore akwarium zabudowac. Pamietaj jedynie o dobrej wentylacji zabudowy, bo przy upalach zrobi Ci sie z akwarium czajnik.


A czy nie można kupić innych opraw lub tak je ustawić aby nie trzeba było robić obudowy. Obudowanie lampy nie wchodzi w rachubę. A czy te drogie lampy HQI, które wiszą nad akwarium nie oślepiają? W kwesti świetlówek to zapewne trzeba je montować standardowo, czyli nisko nad lustrem?

Opublikowano
A czy nie można kupić innych opraw lub tak je ustawić aby nie trzeba było robić obudowy. Obudowanie lampy nie wchodzi w rachubę. A czy te drogie lampy HQI, które wiszą nad akwarium nie oślepiają? W kwesti świetlówek to zapewne trzeba je montować standardowo, czyli nisko nad lustrem?


Jesli nie mozesz zabudowac zbiornika to raczej powinienes pomyslec o lampie akwarystycznej, ale tez nie kazdej. Lampa oczywiscie nie musi byc tak wysoko jak pisalem, ale byloby to konieczne jesli jednym zarnikiem 150W chcialbys oswietlic 150cm dlugosci zbiornika. Mozesz zamontowac przemyslowa pod skosem, zeby nie dawala po oczach, ale watpie zebys chcial miec nad akwarium czarna lub srebrna przemyslowke i jaskrawo oswietlona sciane za akwarium. HQI uzywa sie do oswietlania duzych powierzchni jak hale czy magazyny wiec maja tak zaprojektowany odblysnik, zeby oswietlac jak najwieksza powierzchnie.


Ja ostatnio wymienilem czesc swoich lamp na model Sfiligoi XR4. Maja bardzo dobry odblysnik i sama konstrukcje obudowy, praktycznie cale swiatlo trafia do akwarium. Udalo im sie dodatkowo zmiescic 4 swietlowki T5 po bokach. Minus jest taki, ze minimalna moc HQI to 250W - bazuja na gwintach E40. Druga sprawa jest bardzo wysoka cena.


Mozesz pomyslec o AquaMedicu - tanio, ale za to bardzo przecietnie.


Jesli jednak masz zamiar usadowic akwarium wysoko - na linii wzroku to i tak bez zabudowy nie unikniesz swiecenia po oczach.

Opublikowano
A to jest raczej kwestią żarnika, nie mocy


Mialem oczywiscie na mysli porownanie zarnikow o takiej samej temperaturze barwowej, sys chyba tez.

Masz naturalnie racje, ze 6500K bedzie bardziej zolte niz 10000K, ale mi chodzilo o to, ze 10000K 70W wizualnie jest gorsze niz 10000K 150W. Nie jestem elektrykiem, zeby jasno okreslic dlaczego. Pewnie zarnik HQI, zeby zaczal sprawnie dzialac potrzebuje duzej mocy i wysokiego napiecia, wystarczy posluchac co sie dzieje przy starcie lampy. I moim zdaniem 70W to za malo, zeby wykrzesac z zarnika barwe 10000K, czy wyzsza, ale to tylko moje przeczucie. Jednak jesli nie jestem daltonista to mozna przyjac ze zarnik tego samego producenta (BLV), o tej samej temp. barwowej daje bardziej zolte swiatlo jesli jest modelem o mocy 70W w porownaniu do 150W.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.