Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ja już mam termoregulator , ale działa na odwrotnej zasadzie. Jak temp. osiągnie np 29 st. to załączy wentylatorki.Myślę że to wystarczy+ kratki z boku pokrywy.Bo kupowanie takich chłodziarek to spory wydatek. http://erybka.pl/pol_m_Chlodzenie-12.html masz też chłodzenie wiatraczkami , ale za tą kasę to można sobie zakupić zrobić samemu i jeszcze zaoszczędzić.


http://erybka.pl/product-pol-2076-GHL-Profilux-Propeller-Breeze-5.html zobacz sam że jest zabudowany od góry , czyli wiatraczki montuje się tak żeby dmuchały bo przy zabudowie od góry nie ma szans by odprowadzały ciepło z akwa. Nie wydawaj kasy na takie coś tylko zakup sobie wiatraczki i sam zrób taki system chłodzenia.




[300] Malawi

Opublikowano

Wszystko OK, zestaw wiatraczków też fajny choć tez nie za tani, ale zawsze to połowa ceny. Z tym że ja w lato będeę musiał obniżyć temperaturę o prawie 10C więc tu pytanie. Czy wiatraczki same wydolą ?

Opublikowano

Chłodzenie wody - dmuchasz na tafle. Im bardziej bezpośrednio tym jest wydajniej. Działa bardzo dobrze - dokładnie tak jak pisał nabe.


Jesli chodzi tylko o wydmuchanie wilgoci to kierunek (i nawet moc) nie maja znaczenia. Bez wiatraków wszystko będzie rdzewieć, a woda będzie się lać wszedzie gdzie tylko będzie mogła - robiłem niemal identczną pokrywę. :)

Opublikowano
Chłodzenie wody - dmuchasz na tafle. Im bardziej bezpośrednio tym jest wydajniej. Działa bardzo dobrze - dokładnie tak jak pisał nabe.


Jesli chodzi tylko o wydmuchanie wilgoci to kierunek (i nawet moc) nie maja znaczenia. Bez wiatraków wszystko będzie rdzewieć, a woda będzie się lać wszedzie gdzie tylko będzie mogła - robiłem niemal identczną pokrywę. :)



Więc lepiej jednak w wode. Planuje umieścić wiatraki w pokrywie, więc potrzebuje jeszcze wywiecić otwory po bokach jak to robi Guban88ok3m, żeby był przewiew

Opublikowano

Ja tylko dodam, że w baniaku 375 miałem potrzebę chłodzenia wody MAKSYMALNIE 9 dni w roku (akwa stało 5m od okna bokiem). W związku z tym stawałem obok duży biurkowy wentylator i po było sprawie.

Wentylator byl jeden z lewej strny _wdmuchiwał_ powietrze do pokrywy które wylatywało wywietrznikem z prawej strony.


http://forum.klub-malawi.pl/budowa-akwarium-375-fotorelacja-t14821.html

Opublikowano

Podłączyłem się pod temat, ale juz nie będe zakładał nowego. Wiec u mnie akwa stoi w rogu i jedna strona pokrywy będzie dotykać do ściany więc na otwór nie ma szans. Zależy mi też na chłodzeniu ledów, pokrywa będzie się otwierać cała a wieniec bedzie na stałe, więc może lepszym rozwiązaniem dla mnie będzie dać wiatraki z jednej strony we wieńcu skierowane ku tafli wody,a w pokrywie zrobić tylko otwory żeby nie ciągnąć kabli po pokrywie całkowiie zdejmowalnej

Opublikowano

Spotkałem się już nie raz z chłodzeniem w akwa takimi wiatraczkami. Też uważam to za dobry sposób. Sam używam, ale w krewetkarium. W lato z 29st.C jeden wiatraczek obniża temp. wody aż o 4st. (w moim krewetkarium).

Spotkałem się z wersjami z jednym wiatraczkiem, tam powietrze dmuchało na taflę. Przy pokrywie z dwoma było tak, że jeden dmuchał na taflę a drugi działał na odwrót czyli wydmuchiwał spod pokrywy.

Opublikowano

Mam zamontowane dwa wiatraczki w na tylnej ściance obudowy więc dmuchają równolegle do tafli wody. Latem gdy temperatura sięga nawet 33 stopni nie mam najmniejszego problemu ze zbiciem jej do 27-28 stopni. Jedyny minus, że nie mam automatycznego włącznika ale pomyślę nad czymś takim jak kolega Guban88ok3m

Opublikowano

Akwarium otwarte /z koroną rozwiązuje wszystkie problemy. Oczywiście implikuje nowe, np. podwieszane oświetlenie ;) Ale świetlówki już np. dodatkowo nie grzeją pod pokrywą.

Opublikowano
Mam zamontowane dwa wiatraczki w na tylnej ściance obudowy więc dmuchają równolegle do tafli wody. Latem gdy temperatura sięga nawet 33 stopni nie mam najmniejszego problemu ze zbiciem jej do 27-28 stopni. Jedyny minus, że nie mam automatycznego włącznika ale pomyślę nad czymś takim jak kolega Guban88ok3m



A jakie masz duże te wiatraczki ?


Moje są 12 cm x 12 cm , i montuję na wieku bo ściana wewnętrzna pokrywy ma 10 cm. Ale kupiłem celowo takie większe , bo od samego początku chciałem je mieć na wieku. Musze zakupić jeszcze zawiasy z plexi , bo te co mam to zaszły rdzą i teraz nie mam zawiasów. Chyba że zamontowanie przeciągu w postaci kratek na bocznych ścianach oraz wiatraki poradzą sobie z tym by nie zaszła na nowych rdza.Ktoś może ma z tym doświadczenia ? czy taka wentylacja radzi sobie z rdzą?




[300] Malawi

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.