Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

tak dla "laika"

podsumowując to co chciałem się dowiedzieć...


akwarium 120cm dł. szyby

Montuję np. dwa paski białe zimne ledów (te najtańsze) + 1/2/3 niebieskie

Co da dodanie kolejnych pasków niebieskich? Teoretycznie powinno "bardziej niebiesko". Nie znam sie na oświetleniu tego typu zupełnie (jedynie xenony i instalacje w autach :P)


Czy warto dodać np. dwa białe, niebieski i emitacje uv'ki fioletową?


Takie paski chyba dają na logikę rozproszone światło? Bardzo podobają mi się wszelkie projekty z 2/3 naświetlaczami od góry ale niestety mam pokrywę i nie chciał bym się jej pozbywać.


Jesli chodzi o porównanie paska led -> modół led... czy różnica jest tylko w tym, że jedno da rozproszenie światła, a drugie skupi? Czy konfiguracja kilku modułów wymaga zawsze chłodzenia? Od czego to zależy? Czy takie za "10zł" też się tak grzeją? Nie mam miejsca na profile pod pokrywą.


dzięki za wcześniejszą pomoc ;)

Krzysiek


btw. przekieruje mnie ktoś do działu gdzie znajdę (uwaga ;) ) -> Jak efektownie złapać nasze pysie? Strasznie się chowają gdy je łapie.

Opublikowano

Kolego scandinavia jeżeli masz pokrywę i nie ma tam zbyt dużo miejsca to zapodawaj moduły led o których Ci wcześniej pisałem. Moduły te praktycznie się nie grzeją, nie trzeba montować pod nie chłodzenia montaż to przyklejenie na taśmę dwustronną do pokrywy która jest już przyklejona na modułach i wszystko.



Sir_Yaro zależy mi szczególnie na tym aby te diody były energooszczędne przy jednoczesnym dobrym oświetleniu akwarium. Jak rozumiem im więcej lumenów tym lepsze oświetlenie. Czyli jak dobrze rozumuje zamiast 15 modułów każdy po około 40 lumenów musiałbym założyć 5 diod cree każda po 122 lumeny? W obu przypadkach pobór energii będzie taki sam 15W.

Na plus cree przemawia dodatkowe oddanie do akwarium energii cieplej ;)

Opublikowano

Zwiększenie ilości kolorowych pasków da więcej danego koloru, to logiczne. Tak, paski będą bardziej rozpraszać niż moduły czy powerledy. Światła UV nie stosuje się w akwarystyce do zbiorników z rybami. Paski sięnagrzewają ale na pewno nir tak jak diody Cree.A że da się zmieścić naświetlacze powerledowe pod pokrywą pokazał Luk5007.

Opublikowano
Zwiększenie ilości kolorowych pasków da więcej danego koloru, to logiczne. Tak, paski będą bardziej rozpraszać niż moduły czy powerledy. Światła UV nie stosuje się w akwarystyce do zbiorników z rybami. Paski sięnagrzewają ale na pewno nir tak jak diody Cree.A że da się zmieścić naświetlacze powerledowe pod pokrywą pokazał Luk5007.


Krzyśku ale kolega scandinavia ma standardową pokrywę z tworzywa?

Opublikowano
Co da dodanie kolejnych pasków niebieskich?
Bedzie bardziej niebiesko/zimno w zbiorniku i bedzie wiecej pradu ciagneło.
Czy warto dodać np. dwa białe, niebieski i emitacje uv'ki fioletową?
pewnie pytasz o paski. Znowu ja sie na nich nie znam. Paski dla mnie to oswietlenie ozdobne i dosc drogie w użytkowaniu.

Takie paski chyba dają na logikę rozproszone światło?
tak ale dlatego, że punktów oswietleniowych jest cała masa i działa to troche jak świetlówka - jeden słup swiatła.

ale niestety mam pokrywę i nie chciał bym się jej pozbywać.

w rachube wczodza tylko roznego rodzaju paski, tasmy i power ledy na radiatorze plus jakas wentylacja.

ew swietlówki :P

modół led...
błagam. moduł nie "modół" :]

czy różnica jest tylko w tym, że jedno da rozproszenie światła, a drugie skupi?
absolutnie nie. to jest tylko efekt dodatkowy wynikajacy z mniejszej ilosci punktów świetlnych.

Miedzy paskami, a porządnymi modułami zasadniczą różnicą jest ilość i jakość światła z jednego wata.

ilość - moduły daja od 4 do 10x wiecej białego światła od pasków

jakosc - odwzorowanie barw jest sporo lepsze w modułach (ale gorsze niz w dobrych świetlówkach czy żarnikach)dla poprawienia barw używa sie rożnych kolrów ledów aby uzyskac pełne spektrum barw. W paskowych ledach kolorowe diody nagminnie świecą tak napradę na biało i tylko przechodzą przez jakąś wartwę która je barwi - coś jak świecenie biała żarówką przez czerwone szkiełko.

Czy konfiguracja kilku modułów wymaga zawsze chłodzenia?
kazdy moduł musi miec radiator. jakiś ten mały kwadracik na plecach diody nie odprowadzi ciepła. czasem wystarczy kawałek blaszki, a czasem trzeba duży radiator. Zależy co podłaczasz, ile podłaczasz i gdzie podłaczasz.

Od czego to zależy?
Od czego co zależy? dlaczego trzeba chłodzić ledy? bo gęstość pradu jest olbrzymia i to generuje duże ilości ciepła :) ale chyba nie o to pytałes. :P

Czy takie za "10zł" też się tak grzeją?
jakie diody za 10zł? Konkretnie. Cena nie jest wyznacznikiem parametrów i temperatury pracy. Juz predzej pobierana moc i jasność świecenia. Ale można ostrożnie powiedzieć, że jest taka tendencja, że im droższa dioda tym mocniej sie grzeje (bo mocniej świeci).

Nie mam miejsca na profile pod pokrywą.

Jesli nie masz miejsca aby wstawić choćby 3-4mm płaskownik aluminiowy to zapomnij o modułach. Dodatkowo przy pokrywie potrzebujesz jakiegoś wiatraka aby sie woda nie skraplała na diodzie. Z reszta przy paskach tez potrzebujesz ruchu powietrza...

-- dołączony post:

Czyli jak dobrze rozumuje zamiast 15 modułów każdy po około 40 lumenów musiałbym założyć 5 diod cree każda po 122 lumeny?

tak to dość proste mnożenie :D


Jak rozumiem im więcej lumenów tym lepsze oświetlenie.

Nie lepsze a jaśniejsze. To nie zawsze idzie w parze :)


Sir_Yaro zależy mi szczególnie na tym aby te diody były energooszczędne przy jednoczesnym dobrym oświetleniu akwarium.

Jesli uzytkowanie ma byc tanie, a nie koniecznie zakup to patrz praktycznie tylko na moduły 1W (praktycznie zawsze ciągną 350mA - po tym poznasz bez zagladania to specyfikacji) albo te skladajace sie z kilku diodek 1W.

Faktycznie musisz znalesc moduł z najwieksza iloscia lumenów przy poborze 1W (albo na 1W jak w powyższym przykładnie diody 4 punktowej) i masz najekonomiczniejsza w użytkowaniu diodę.

-- dołączony post:

p.s. jesli przypadkiem zdecydujesz sie na te diodki XQ-D to nim kupisz to sie zapytaj jakie bo sprzedają je w 3 konfiguracjach i warto wybrać najwłaściwszą.

  • Dziękuję 2
Opublikowano

Przepraszam za wcześniejszą pisownię. Zarówno składnia jak i wszelkie błędy pojawiają się gdy piszę z telefonu.


NAŚWIETLACZ LAMPA HALOGEN LED 10W 700 LM PŁASKI (3574239173) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img04.allegroimg.pl/photos/400x300/35/74/23/91/3574239173@@AMEPARAM@@04@@AMEPARAM@@35/74/23/91@@AMEPARAM@@3574239173


Czy są jeszcze "płytsze" niż 4cm naświetlacze? Czy dają dużo ciepła? Instaluje się je z reguły na profilach?

zmierzyłem odległość tafli wody od pokrywy -> 6cm. Grubość naświetlacza 4cm. Stąd pytanie: Czy naświetlacz może być umieszczony 2cm nad wodą (ip 66)? Wg. mnie nie bardzo ale wolę sie upewnić.

Opublikowano

IP66 -> całkowita ochrona przed wnikaniem pyłu, ochrona przed silnymi strumieniami wody lub zalewaniem falą z dowolnego kierunku


wiec wydaje mi sie ze było by ok ale nigdy tego nie testowałem. Na pewno będziesz musiał regularnie czyscic szybke z kamienia bo bedzie go tam pełno.

No i czy masz na czym powiesic ten nawietlacz? cos na tyle sztywnego aby sie pod cieżarem nie ugięło ?

Opublikowano
Przepraszam za wcześniejszą pisownię. Zarówno składnia jak i wszelkie błędy pojawiają się gdy piszę z telefonu.


NAŚWIETLACZ LAMPA HALOGEN LED 10W 700 LM PŁASKI (3574239173) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.

Czy są jeszcze "płytsze" niż 4cm naświetlacze? Czy dają dużo ciepła? Instaluje się je z reguły na profilach?

zmierzyłem odległość tafli wody od pokrywy -> 6cm. Grubość naświetlacza 4cm. Stąd pytanie: Czy naświetlacz może być umieszczony 2cm nad wodą (ip 66)? Wg. mnie nie bardzo ale wolę sie upewnić.




Czy ktos juz kupił dokładnie takie naświetlacze jestem nimi zainteresowany a nie wiem ile sztuk kupić (2 lub 3) i jaką barwę dają ciepłą czy zimną (interesuje mnie zimna) Obecnie zbiornik o długości 160 cm i wysokości 60 cm w posiadaniu 2 świetlówki T5 po 58 W

Opublikowano

Ja kupiłem identyczne tylko innej firmy. Pierwszy padł po miesiącu, drugi dwa tygodnie później. Tyle w temacie. Jeśli chcesz zainstalować pod pokrywą to zapomnij zbyt mocno się grzeją i przepalają się diody. Nie polecam.

Opublikowano

Dzieki za info a miałem nadzieję że zmienie oświetlenie. Możliwe że taka lampa leżac jedynie na szybach które mam na wzmocnieniach mając od góry 3 cm luzu nie grzałaby się tak mocno.Możesz powiedzieć jaką barwę ma ta lampa. Drugie rozwiazanie nad którym sie zastanawiam to 5 m tasmy RGB ze sterownikiem jedyny problem to wyłącznik czasowy który prawdopodobnie nie załączy taśmy i nie zachowa ostatnich ustawień. Taśmę z kilku opisów można jedynie uruchomić za pomocą pilota.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • 1. Preparaty z aloesu są genotoksyczne/rakotwórcze i zakazane w PL od 2022 r (dla ludzi). Pewnie brak regulacji dla ryb... 2. Boję się też, że jeśli "coś ogranicza rozwój glonów" i zmienia kolor, to jest jakimś barwnikiem/dezynfektantem, a te skuteczniej uszkadza delikatniejsze komórki skrzeli ryb niż komórki glonów.  3. Jeśli na mikrofibrze się dużo zbiera + zielone to wskazuje to na biologiczne pochodzenia zmętnienia. Filtracja zaczyna dojrzewać  
    • Przy okazji moich ostatnich niemiłych przygód po wprowadzeniu ryb do zbiornika nieco czytałem o kuracjach Protosolem i pojawiały się tam opinie, że jest on skuteczny ale przy podawaniu z pokarmem. Podobnie do Twoich Acei u mnie zachowywał się samiec Dimidiochromis Strigatus. Coś tam niby jadł, ale często jedzenie wypluwał.  W związku z tym, że było to w czasie kiedy i tak prowadziłem kurację Protosolem (zgodnie z instrukcją producenta) postanowiłem podawać ten lek rybom przez tydzień również z karmą. Najpierw przegłodziłem je dwa dni. Coś tam jadły tego pokarmu, większość raczej wypluwały. Nie wiem czy to zbieg okoliczności czy faktyczne działanie leku ale po skończonej kuracji pan Dimidio zaczął lepiej jeść a po zakupie pokarmu Aller Futura je już bardzo ładnie i przestał mieć wklęsły brzuch. Mam nadzieję, że tak już mu zostanie.
    • Tutaj nie chodzi o zmianę koloru tylko o "rozwój glonów w zbiorniku zostaje znacznie ograniczony".
    • Od ponad pół roku mam ryby jak w stopce. Z renomowanej hodowli. Mam problem z niektórymi egzemplarzami Acei Itungi. Od samego początku mają problem z przyjmowaniem pokarmu. Płatkami plują spożywając tylko male kawałki. Jakikolwiek granulat odpada. Leczyłem w grudniu Metronidazolem i Protosolem. Było lepiej ale znów widzę, że jakby były chore.  Wrócił brak apetytu. Ryby są blade i lekko wychudzone Leczyłem Protosolem. 2 dni - dawka 20ml/100l. Czyżby za mało? A może to nie wiciowce? Reszta obsady w porządku. Jakieś porady co z tym fantem zrobić?  
    • Jej kolor świadczy o jakimś problemie z glonami. Myślę, że zmiana koloru barwnikiem z soli na dłuższą metę nie rozwiąże problemu. Zresztą już jej używałem i po zastosowaniu dawki zalecanej przez producenta woda wyglądała "mało naturalnie" zbyt mocno niebieska. Ale dla ryb podobno jest dobra.
    • Nieźle zielona. Ja polecam Sanital z Tropicala. Moja woda jest niebieskawa, ale kryształ. Zauważyłem też, że ryby zdecydowanie mniej się ocierają.
    • Po dwóch dniach pracy wkład wyglądał tak: Woda w korpusie zielona, jak ja zdjęciu. W zbiorniku nieznaczna poprawa klarowności. Ale naprawdę subtelna. Założyłem nowy wkład ale pewnie efekt będzie taki sam. Wykwit zielenic? Z czego jak teoretycznie nie mają pokarmu co potwierdzają testy wody...
    • Trochę czasu od startu już minęło, trochę z nowym zbiornikiem się oswoiłem, trochę jego rozmiar w moich oczach się zmniejszył  W końcu mam chwilę żeby co nieco napisać. Zacznę od spraw niezbyt miłych. Z obsady którą zadomowiłem na samym początku straciłem samicę Stigmatochromis Tolae. Niestety dołączył do niej jeden z trzech Exochochromis Anagenys. Najmniejszy z trzech. Na początku winiłem za to pokarm Hikari Vibra Bites i to że go nie namoczyłem. Zachęcony jednak przez kolegów z forum poczytałem co nieco tu i tam o pokarmach granulowanych i po czasie uważam jednak, że namaczenie ich nie ma najmniejszego sensu. Trzeba się po prostu pilnować żeby nie sypnąć go za dużo, o co nie trudno. Profilaktycznie jednak dla spokoju ducha pokarm Hikari wylądował w koszu. Strata niewielka bo była to mała paczka kupiona na próbę a spokój akwarysty nieoceniony  Po dłuższych przemyśleniach sytuacji, która miała miejsce doszedłem do wniosku, że dwa osobniki, które pożegnały się z żywotem musiały gorzej znieść aklimatyzację. Stres związany z transportem i lądowaniem w zbiorniku, a w przypadku najmniejszego Exo stres związany z tym że jest najmniejszy w zbiorniku (duuuużo mniejszy od pozostałych) mógł osłabić układ odpornościowy ryb a na to tylko czekały jakieś pasożyty, które zrobiły swoje. Po tym jak padł Tolae i objawy zauważyłem u Exo zakupiłem dwa preparaty Zooleka. Protosol i Capisol. Niestety zanim do mnie dotarły młody Exo już był na wykończeniu. Mimo wszystko przeprowadziłem tygodniową kurację Protosolem (do słupa wody i do pokarmu) oraz tygodniową kurację Capisolem (do słupa wody). Capisolu do pokarmu już nie podawałem bo ryby w ogóle nie chciały jeść karmy nasączonej lekiem. Nie wiem czy to tylko moje imaginacje czy faktyczny efekt obydwu kuracji ale mam wrażenie, że ryby które i tak wydawały mi się w bardzo dobrej kondycji nabrały jeszcze większego wigoru i od tamtej pory nie zaobserwowałem już nic niepokojącego w życiu zbiornika.  Co do pokarmu to zakupiłem (po kilku pochlebnych opiniach) pokarm Aller Futura. Do tej pory żaden pokarm tak pozytywnie mnie nie zaskoczył. Ryby pożerają go z niesamowitą ochotą. Wody jakoś szczególnie nie brudzi. Cena jest powalająca. Więcej argumentów nie potrzebuję. Następnym razem może tylko wezmę większy rozmiar bo obecnie mam bodajże 0,9-1,6mm. Doszło do tego, że ryby niezbyt chętnie jedzą pokarmy Naturefood Cichlid Premium czy Artemię w płatkach od HS Aqua a jak tylko sypnę Aller Futura to mam wrażenie, że zaraz moje ryby powyskakują ze zbiornika w szaleńczej pogoni za pokarmem   W temacie filtracji. Obecnie filtracja opiera się na kaseciaku i module filtracyjnym. Pompę ustawiłem jednak na 1 bieg ponieważ na biegu 2 po tym jak liście Vallisnerii przyklejały się do wlotu to poziom wody w module wyraźnie spadał. Przy obecnym ustawieniu tego nie obserwuję a pompa "sika" i tak bardzo mocno. Mój kaseciak zaskoczył mnie niesamowicie. Przy jego tworzeniu słyszałem sporo opinii, że przy dwóch 5cm warstwach gąbki PPI30 filtr zapcha się po tygodniu. Przy pierwszej podmianie wody, dwa tygodnie po wprowadzeniu ryb, trochę spanikowałem ponieważ poziom wody w komorze pompy spadł w sposób bardzo wyraźny. Jakieś 8cm w stosunku do komory wlotowej. Otworzyłem przesłonę wlotu na maksa ale nic się nie zmieniło. Pomyślałem, że trzeba będzie gąbki jednak czyścić często i już zacząłem kombinować co zmienić żeby filtr był bardziej "długodystansowy". Ku mojemu zaskoczeniu następnego dnia, pomimo braku jakiejkolwiek interwencji, poziom wody w obydwu komorach się wyrównał. Okazało się, że po podmianie wody gdy poziom wody spada, gąbki w filtrze potrzebują chyba trochę czasu żeby ponownie napełnić się wodą i tym samym nie ograniczać przepływu. Musiałem chyba mieć sporo szczęścia przy doborze gąbek i rozmiaru wlotu ponieważ od początku działania filtra, gąbek w końcu nie czyściłem i do dzisiaj różnica poziomu wody pomiędzy komorą pompy a komorą wlotową to jakieś 0,5cm. Może 1cm.  Przy ostatniej podmianie zdecydowałem się podać profilaktycznie, zgodnie z instrukcją sól akwarystyczną Tropical Sanital. Wydaje mi się, że rybą taki zabieg odpowiadał dlatego chyba co jakiś czas go przeprowadzę. Na pewno nie przy każdej podmianie bo jednak zabarwia wodę dosyć widocznie ale może raz na kwartał... Podjąłem również kroki w celu poniesienia pH wody w zbiorniku. Do tej pory miałem je na poziomie 7,5. Chciałbym osiągnąć jakieś 7,8-8,0. Zacząłem codziennie dodawać sodę oczyszczoną uprzednio rozpuszczoną w wodzie z akwarium. Do tej pory dodałem łącznie 10 łyżek i udało mi się podnieść chyba do 7,6  Piszę "chyba" ponieważ na testach kropelkowych odczyt nie jest aż tak precyzyjny.  Na koniec co nieco odnośnie samych mieszkańców. Chwilowo stan obsady prezentuje się następująco: Stigmatochromis Tolae 2+1, Exochochromis Anagenys 2szt., Protomelas Mbenji Thic Lips 3szt., Nimbochromis Polystigma 6szt. (prawdopodobnie 3+3) oraz Dimidiochromis Strigatus 1+2. Ryby prezentują się doskonale. Na pewno dobrym wyborem był zakup podrośniętych już osobników. Obecnie za króla zbiornika uważam dominującego samca S. Tolae, ale wydaje mi się, że dosyć szybko zostanie zdetronizowany przez któregoś samca N. Polystigma. Obecnie różnica wielkości pomiędzy nimi jest znaczna ale Nimbochromisy rosną jak na drożdżach i już zdarza im się przegonić Tolae jak ten za bardzo się rządzi. Jeden z Protomelasów miał ostatnio białe, spuchnięte oko. Obawiałem się, że to jakaś infekcja ale chyba doznał uszczerbku w jakiejś potyczce. W jego zachowaniu nie zaobserwowałem nic dziwnego a oko szybko zaczęło wracać do normalnego stanu. Udało mi się nawet doczekać młodych D. Strigatus  Wiadomo, że szanse na odchowanie w zbiorniku ogólnym mam mikre ale ciągle obserwuję jednego, dzielnego "komandosa"  Ostatnio nawet zasuwał dzielnie przy samej powierzchni przez cały zbiornik  Będąc przy D. Strigatus. Samiec tego gatunku to największa pierdoła w całym akwarium. Mam wrażenie że boi się własnego cienia. W czasie karmienia buszuje jak szalony a większość czasu spędza w lekkim zacienieniu i udaje, że go nie ma. Mam wrażenie, że nawet ślimak byłby w stanie go zastraszyć. Odmiennie natomiast zachowują się samice tego gatunku. Ciągle się zaczepiają i nie dają sobie w kaszę dmuchać jeśli chodzi o relacje z innymi gatunkami. Exochochromisy ewidentnie potrzebują powiększenia stadka bo jeden jest dominujący i ciągle doskwiera temu drugiemu. Po świętach Wielkanocnych planuję powiększyć obsadę o: 2x Exochochromis Anagenys, 1 samicę Dimidiochromis Strigatus, 1 lub 2 samice Stigmatochromis Tolae i .... chyba zdecyduję się na zakup tylko samca z gatunku Aritochromis Chrystyi  Strasznie chciałem mieć ten gatunek. W zestawie z samicami obawiam się, że byłby zgubny dla obsady w okresie tarła. Liczę, że sam samiec nie będzie zanadto uciążliwy. Miał być koniec ale jeszcze mi się przypomniała jedna sprawa. Otóż planuję zrobić nad zbiornikiem małą hydroponikę. Zakupiłem i przerobiłem do tego celu dwie doniczki balkonowe. Zamierzam je wypełnić gąbkami i zasilać skimmerem Eheim. Na razie mam takie dwa zdjęcia. Jak sprawa się rozwinie to zaktualizuję temat  Nieco się rozpisałem. Ciekawe czy ktoś dotrwa do końca   PS. W najbliższym czasie postaram się wrzucić jakieś fotki lokatorów  
    • Dzięki za poradę  W moim przypadku obsada:  Cynotilapia sp. Jalo Reef  labidochromis caeruleus Kakusa  tzw. yellow Pseudotropheus cyaneorhabdos "maingano" była sprawdzona i poza maingano było OK  wezmę po uwagę ewentualnie Chindongo socolofi  za Twoją poradą choć te "moje 3 gatunki są jakby to powiedzieć inne pod względem i koloru i budowy ciała więc są wg, mnie tworzą bardzo ciekawy układ.  Jeszcze tak myślę o saulosi ale myślę że podobne do yellow samiczki które są żółte i to zły pomysł.
    • Cześć, Szukam 2–3 samic Pseudotropheus crabro, najlepiej z linii F0 lub F1. Mam dorosłego, dominującego samca i chcę zbudować czysty zbiornik jednogatunkowy. Interesują mnie wyłącznie ryby z pewnego źródła, nie sklepowe. Odbiór osobisty (Dolny Śląsk) lub wysyłka.   Z góry dzięki za kontakt! Paweł
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.