Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

tak dla "laika"

podsumowując to co chciałem się dowiedzieć...


akwarium 120cm dł. szyby

Montuję np. dwa paski białe zimne ledów (te najtańsze) + 1/2/3 niebieskie

Co da dodanie kolejnych pasków niebieskich? Teoretycznie powinno "bardziej niebiesko". Nie znam sie na oświetleniu tego typu zupełnie (jedynie xenony i instalacje w autach :P)


Czy warto dodać np. dwa białe, niebieski i emitacje uv'ki fioletową?


Takie paski chyba dają na logikę rozproszone światło? Bardzo podobają mi się wszelkie projekty z 2/3 naświetlaczami od góry ale niestety mam pokrywę i nie chciał bym się jej pozbywać.


Jesli chodzi o porównanie paska led -> modół led... czy różnica jest tylko w tym, że jedno da rozproszenie światła, a drugie skupi? Czy konfiguracja kilku modułów wymaga zawsze chłodzenia? Od czego to zależy? Czy takie za "10zł" też się tak grzeją? Nie mam miejsca na profile pod pokrywą.


dzięki za wcześniejszą pomoc ;)

Krzysiek


btw. przekieruje mnie ktoś do działu gdzie znajdę (uwaga ;) ) -> Jak efektownie złapać nasze pysie? Strasznie się chowają gdy je łapie.

Opublikowano

Kolego scandinavia jeżeli masz pokrywę i nie ma tam zbyt dużo miejsca to zapodawaj moduły led o których Ci wcześniej pisałem. Moduły te praktycznie się nie grzeją, nie trzeba montować pod nie chłodzenia montaż to przyklejenie na taśmę dwustronną do pokrywy która jest już przyklejona na modułach i wszystko.



Sir_Yaro zależy mi szczególnie na tym aby te diody były energooszczędne przy jednoczesnym dobrym oświetleniu akwarium. Jak rozumiem im więcej lumenów tym lepsze oświetlenie. Czyli jak dobrze rozumuje zamiast 15 modułów każdy po około 40 lumenów musiałbym założyć 5 diod cree każda po 122 lumeny? W obu przypadkach pobór energii będzie taki sam 15W.

Na plus cree przemawia dodatkowe oddanie do akwarium energii cieplej ;)

Opublikowano

Zwiększenie ilości kolorowych pasków da więcej danego koloru, to logiczne. Tak, paski będą bardziej rozpraszać niż moduły czy powerledy. Światła UV nie stosuje się w akwarystyce do zbiorników z rybami. Paski sięnagrzewają ale na pewno nir tak jak diody Cree.A że da się zmieścić naświetlacze powerledowe pod pokrywą pokazał Luk5007.

Opublikowano
Zwiększenie ilości kolorowych pasków da więcej danego koloru, to logiczne. Tak, paski będą bardziej rozpraszać niż moduły czy powerledy. Światła UV nie stosuje się w akwarystyce do zbiorników z rybami. Paski sięnagrzewają ale na pewno nir tak jak diody Cree.A że da się zmieścić naświetlacze powerledowe pod pokrywą pokazał Luk5007.


Krzyśku ale kolega scandinavia ma standardową pokrywę z tworzywa?

Opublikowano
Co da dodanie kolejnych pasków niebieskich?
Bedzie bardziej niebiesko/zimno w zbiorniku i bedzie wiecej pradu ciagneło.
Czy warto dodać np. dwa białe, niebieski i emitacje uv'ki fioletową?
pewnie pytasz o paski. Znowu ja sie na nich nie znam. Paski dla mnie to oswietlenie ozdobne i dosc drogie w użytkowaniu.

Takie paski chyba dają na logikę rozproszone światło?
tak ale dlatego, że punktów oswietleniowych jest cała masa i działa to troche jak świetlówka - jeden słup swiatła.

ale niestety mam pokrywę i nie chciał bym się jej pozbywać.

w rachube wczodza tylko roznego rodzaju paski, tasmy i power ledy na radiatorze plus jakas wentylacja.

ew swietlówki :P

modół led...
błagam. moduł nie "modół" :]

czy różnica jest tylko w tym, że jedno da rozproszenie światła, a drugie skupi?
absolutnie nie. to jest tylko efekt dodatkowy wynikajacy z mniejszej ilosci punktów świetlnych.

Miedzy paskami, a porządnymi modułami zasadniczą różnicą jest ilość i jakość światła z jednego wata.

ilość - moduły daja od 4 do 10x wiecej białego światła od pasków

jakosc - odwzorowanie barw jest sporo lepsze w modułach (ale gorsze niz w dobrych świetlówkach czy żarnikach)dla poprawienia barw używa sie rożnych kolrów ledów aby uzyskac pełne spektrum barw. W paskowych ledach kolorowe diody nagminnie świecą tak napradę na biało i tylko przechodzą przez jakąś wartwę która je barwi - coś jak świecenie biała żarówką przez czerwone szkiełko.

Czy konfiguracja kilku modułów wymaga zawsze chłodzenia?
kazdy moduł musi miec radiator. jakiś ten mały kwadracik na plecach diody nie odprowadzi ciepła. czasem wystarczy kawałek blaszki, a czasem trzeba duży radiator. Zależy co podłaczasz, ile podłaczasz i gdzie podłaczasz.

Od czego to zależy?
Od czego co zależy? dlaczego trzeba chłodzić ledy? bo gęstość pradu jest olbrzymia i to generuje duże ilości ciepła :) ale chyba nie o to pytałes. :P

Czy takie za "10zł" też się tak grzeją?
jakie diody za 10zł? Konkretnie. Cena nie jest wyznacznikiem parametrów i temperatury pracy. Juz predzej pobierana moc i jasność świecenia. Ale można ostrożnie powiedzieć, że jest taka tendencja, że im droższa dioda tym mocniej sie grzeje (bo mocniej świeci).

Nie mam miejsca na profile pod pokrywą.

Jesli nie masz miejsca aby wstawić choćby 3-4mm płaskownik aluminiowy to zapomnij o modułach. Dodatkowo przy pokrywie potrzebujesz jakiegoś wiatraka aby sie woda nie skraplała na diodzie. Z reszta przy paskach tez potrzebujesz ruchu powietrza...

-- dołączony post:

Czyli jak dobrze rozumuje zamiast 15 modułów każdy po około 40 lumenów musiałbym założyć 5 diod cree każda po 122 lumeny?

tak to dość proste mnożenie :D


Jak rozumiem im więcej lumenów tym lepsze oświetlenie.

Nie lepsze a jaśniejsze. To nie zawsze idzie w parze :)


Sir_Yaro zależy mi szczególnie na tym aby te diody były energooszczędne przy jednoczesnym dobrym oświetleniu akwarium.

Jesli uzytkowanie ma byc tanie, a nie koniecznie zakup to patrz praktycznie tylko na moduły 1W (praktycznie zawsze ciągną 350mA - po tym poznasz bez zagladania to specyfikacji) albo te skladajace sie z kilku diodek 1W.

Faktycznie musisz znalesc moduł z najwieksza iloscia lumenów przy poborze 1W (albo na 1W jak w powyższym przykładnie diody 4 punktowej) i masz najekonomiczniejsza w użytkowaniu diodę.

-- dołączony post:

p.s. jesli przypadkiem zdecydujesz sie na te diodki XQ-D to nim kupisz to sie zapytaj jakie bo sprzedają je w 3 konfiguracjach i warto wybrać najwłaściwszą.

  • Dziękuję 2
Opublikowano

Przepraszam za wcześniejszą pisownię. Zarówno składnia jak i wszelkie błędy pojawiają się gdy piszę z telefonu.


NAŚWIETLACZ LAMPA HALOGEN LED 10W 700 LM PŁASKI (3574239173) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img04.allegroimg.pl/photos/400x300/35/74/23/91/3574239173@@AMEPARAM@@04@@AMEPARAM@@35/74/23/91@@AMEPARAM@@3574239173


Czy są jeszcze "płytsze" niż 4cm naświetlacze? Czy dają dużo ciepła? Instaluje się je z reguły na profilach?

zmierzyłem odległość tafli wody od pokrywy -> 6cm. Grubość naświetlacza 4cm. Stąd pytanie: Czy naświetlacz może być umieszczony 2cm nad wodą (ip 66)? Wg. mnie nie bardzo ale wolę sie upewnić.

Opublikowano

IP66 -> całkowita ochrona przed wnikaniem pyłu, ochrona przed silnymi strumieniami wody lub zalewaniem falą z dowolnego kierunku


wiec wydaje mi sie ze było by ok ale nigdy tego nie testowałem. Na pewno będziesz musiał regularnie czyscic szybke z kamienia bo bedzie go tam pełno.

No i czy masz na czym powiesic ten nawietlacz? cos na tyle sztywnego aby sie pod cieżarem nie ugięło ?

Opublikowano
Przepraszam za wcześniejszą pisownię. Zarówno składnia jak i wszelkie błędy pojawiają się gdy piszę z telefonu.


NAŚWIETLACZ LAMPA HALOGEN LED 10W 700 LM PŁASKI (3574239173) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.

Czy są jeszcze "płytsze" niż 4cm naświetlacze? Czy dają dużo ciepła? Instaluje się je z reguły na profilach?

zmierzyłem odległość tafli wody od pokrywy -> 6cm. Grubość naświetlacza 4cm. Stąd pytanie: Czy naświetlacz może być umieszczony 2cm nad wodą (ip 66)? Wg. mnie nie bardzo ale wolę sie upewnić.




Czy ktos juz kupił dokładnie takie naświetlacze jestem nimi zainteresowany a nie wiem ile sztuk kupić (2 lub 3) i jaką barwę dają ciepłą czy zimną (interesuje mnie zimna) Obecnie zbiornik o długości 160 cm i wysokości 60 cm w posiadaniu 2 świetlówki T5 po 58 W

Opublikowano

Ja kupiłem identyczne tylko innej firmy. Pierwszy padł po miesiącu, drugi dwa tygodnie później. Tyle w temacie. Jeśli chcesz zainstalować pod pokrywą to zapomnij zbyt mocno się grzeją i przepalają się diody. Nie polecam.

Opublikowano

Dzieki za info a miałem nadzieję że zmienie oświetlenie. Możliwe że taka lampa leżac jedynie na szybach które mam na wzmocnieniach mając od góry 3 cm luzu nie grzałaby się tak mocno.Możesz powiedzieć jaką barwę ma ta lampa. Drugie rozwiazanie nad którym sie zastanawiam to 5 m tasmy RGB ze sterownikiem jedyny problem to wyłącznik czasowy który prawdopodobnie nie załączy taśmy i nie zachowa ostatnich ustawień. Taśmę z kilku opisów można jedynie uruchomić za pomocą pilota.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.