Skocz do zawartości

M msobo magunga -opis i spostrzeżenia hodowcy


Slawek-meszek

Rekomendowane odpowiedzi

Kolego Damian S co miałeś na myśli zamieszczając ten cytat. Chyba nie to że póki są młode to można je trzymać w mniejszym akwa np 100cm? Sielanka była w akwarium 500l gdzie powierzchnia dna jest o wiele większa. Pomyśl sobie co się będzie działo w mniejszym akwa.


Wypowiedz znalazłem w sieci, absolutnie nie mam na myśli tego ze jak są młode można je trzymać w 100 cm. Zadałem pytanie do osób z forum które mają jakieś doświadczenia i odważyły sie spróbować trzymać i wychować Msobo nawet w obsadzie jednogatunkowej w 200l. Myślę ze są tu takie osoby.. i mają jakieś doświadczenie.



Hodowca trzymał Msobo w układzie: "Obecnie pływają w 500l w układzie 5/5"

Czy to nie wpłynęło na ich zachowanie, zbytnią nagłą agresje wewnątrzgatunkową w związku z nieprzestrzeganiem układu haremowego , i selekcji ?



Kolego Meszku nie chciałbym żeby przez Twoją wypowiedz" "Pomyśl sobie co się będzie działo w mniejszym akwa" bały się do tego przyznać i podzielić się opinią wiedzą i doświadczeniem.

I nie chodzi mi o to że chce usłyszeć "spróbuj kolego" ale raczej usłyszeć spostrzeżenia i doświadczenia osób które spróbowały w 100 cm zmieścić Msobo w odpowiednio przygotowanym terytorialnie "kryjówkowo" otoczeniu,


śmiało:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego Meszku nie chciałbym żeby przez Twoją wypowiedz" "Pomyśl sobie co się będzie działo w mniejszym akwa" bały się do tego przyznać i podzielić się opinią wiedzą i doświadczeniem.

Jestem 'za' żeby ktoś się podzielił swoimi spostrzeżeniami z hodowli w takim akwa. Nie jestem jakimś potworem żeby ktoś się mnie bał. Proszę piszcie. Forum jest od polemiki wiec rozmawiajmy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje akwarium jest troszkę większe (120x50), ale może moje spostrzeżenia coś pomogą :-)

Czytam ten wątek od samego początku i tak sobie myślę że jest to jeden z lepszych pomysłów jakie ostatnio pojawiły się na forum :-). Naprawdę można się coś ciekawego dowiedzieć w jednym miejscu o swoich podopiecznych - obecnych lub przyszłych. Mam nadzieję że uda się w ten sposób opisać bardzo dużą ilość gatunków :-)


A wracając do tematu to właśnie chciałem zwrócić uwagę na agresywność samic msobo. Może nie mam jakiegoś wielkiego doświadczenia w pielęgnacji tego gatunku (pływają u mnie od początku 2011r.) ale coś co rzuca się od razu w oczy to właśnie walki i permanentne prześladowanie oraz podgryzanie się samic między sobą. U mnie przy układzie z jednym samcem i 4 samicami - jedna samica praktycznie zawsze pływała bez ogona i cała poobijana. Muszę również wspomnieć że mam dość agresywnego samca, który później potrafi dokończyć dzieła zniszczenia - ma już na swoim sumieniu 5 samic :-(.

W tym momencie mam 3 dorosłe samice i 4 podrostki z których na pewno jeden będzie samcem. Nawet teraz jedna z samic była nękana przez pozostałe - mimo tego że w akwarium mam dość dużo kryjówek .Musiałem w końcu coś wymyślić i postanowiłem zamontować zaraz pod lustrem wody kilka krótkich kawałków brązowej rurki pcv fi 50. Może nie jest to jakieś super estetyczne rozwiązanie, ale sprawdza się idealnie już od jakiś kilku tygodni, a poza tym są tak zamontowane że nie rzucają się w oczy :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od kilku dni miałem zamiar napisać coś w tym temacie, ale widzę, że kolega Damian S mnie ubiegł - dzięki.;)

Dodam tylko, że M. msobo Magunga pływały w zbiorniku 180X55X50 z M. cyaneorhabdos, P. acei, I. sprengerae. Msobo niepodzielnie rządziły baniakiem.

Obecnie posiadam inną odmianę msobo - Lundo. Z moich ponad dwuletnich obserwacji wydaje mi się, że są mniej agresywne od magungi - zwłaszcza samice.

  • Dziękuję 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś z Was ma doświadczenie w trzymaniu tego gatunku w 200 litrach w obsadzie jedno lub w towarzystwie innych pyszczków ?


z góry poproszę o nie pisanie że Msobo nie nadaje się do trzymania w 100 cm.


Dlatego, aby adeptom malawawistyki uświadomić fakt, że ryby z tego biotopu mogą być nieobliczalne, i fakt, że cała "zabawa" z tymi rybami rozpoczyna się gdy już są naprawdę dorosłe. "



Na początek napisze Ci, że Msobo nie nadaje się do pielęgnacji w zbiorniku 100 cm :mrgreen: ... to tak aby Ci się utrwaliło. Przyznaje bez bicia, że nie miałem okazji pielęgnacji Msobo w baniaku 100 cm, gdyż na tyle poznałem temperament ryb w większych zbiornikach, ze tego zaniechałem i nikomu tego nie doradziłem, jednak pozwolę sobie napisać kilka uwag. Zacznę od pytania dla Ciebie ... czy musisz zakopać kogoś w trumnie na 1 dobę aby stwierdzić, ze osoba w trumnie nie przeżyje ? Czy musisz rozpędzić się samochodem do 150 km/h i centralnie trafić w przydrożne drzewo aby przekonać się, że to co najmniej zaboli Ciebie samego a zapewne Ciebie poboli krótko ale rodzinę już dłużej ?


Msobo Magunga to gatunek wybitnie terytorialny jak widać choćby w akwarium aarsenta robiący czasem problemy i w większych zbiornikach, taka ryba jako terytorialista czuje się zagrożoną przez przeciwnika i w akwarium 200 cm. Wnioskowanie logiczne wskazuje jednoznacznie, ze skoro tak jest to tym bardziej będzie pobudzona w akwarium 100 cm. Jest to powtarzalna sytuacja i obserwowana przy wielu gatunkach pyszczaków. Miałem możliwość obserwacji różnic w temperamentach choćby popularnych saulosi , mniej popularnych dialeptosów i właśnie Magung. Te ostatnie były bardziej żywiołowe bardziej waleczne i mniej tolerancyjne i jako jedyne stwarzały problemy. Jednak problem nie znaczył zarżniecie przeciwnika w ciągu godziny czy samicy niechętnej do prokreacji, jak może to mieć miejsce w akwarium dużo mniejszym tylko notoryczną walkę i zadymę w baniaku. Terytorialny samiec nie jest idiotą i wie a raczej ma zapisane w genach, że jeśli odepchnie samca na odpowiednią odległość będzie mógł przygarnąć samice, zawsze będzie próbował wyeliminować go zupełnie ale jednak odpływanie od rewiru w celu walki to dla niego po pierwsze marnowanie czasu a po drugie ryzyko kontuzji ( czytaj choroby, śmierci ). Samiec taki również bardzo blisko będzie miał samice aby być przez nie pobudzony. Samiec który ma powiedzmy drugiego samca w odległości 70 cm czuje się jednak inaczej niż w odległości 90 cm. Podobnie jak odległość samic jest większa od rewiru w który są wabione. Terytorialny samiec gdy jest zbyt blisko rywala po prostu czuje jakby ten drugi go parzył. Bliska obecnoś samicy wywołuje w nim natomiast podniecenie a miedzyczasy powrotów w rewir są krótsze i zalotnik mniej się meczy a wiec intensyfikuje zaloty i podgryza napastuje samice relatywnie mocniej. Samca próbuje wypchnąć z rewiru i jak najdalej, tak dzieje się w samym jeziorze i Ad Konings opisując gatunki często opisywał ile cm w jeziorze dany gatunek zajmuje przestrzeni i różnie to się rozkładało. Magunga nie została chyba opisana pod tym względem ale moje doświadczenia wskazują ze jest to znacznie większy obszar niż przykładowo u saulosi, gdzie czasem starcza im nawet 50 cm. Magunga jest bardziej wymagającą i silniejszą rybą. Moim zdaniem akwarium o oczko większe ( 100 cm ) nie wystarczy bo to tylko około 60 cm przestrzeni między samcami i zazwyczaj kilkadziesiąt centymetrów ucieczki dla samic. Zapytasz zapewne a co zmienia akwarium 120 cm to tylko 20 cm. Otóż wbrew pozorom zmienia sporo ( to blisko 2 długości ryby ), podobnie jak akwarium 80 cm jest innym lokum niż 100 cm. Nie zrobię ci tu elaboratu matematycznego ;) ale procentowo ryba robi w ciągu dnia sporo więcej cm w pościgach powrotach ... nie przeliczę ci też tego na ilość spalonej energii czy trafnych ciosów jak w boksie ;). Tak po chłopsku ci napisze :P , po pierwsze czym bliżej bezpośredniego rewiru samca magungi tym bardziej czuje się on zagrożony i staje się agresywniejszy a te 20 cm daje więcej miejsca i jego agresja jest mimo wszystko lżejsza, po drugie odległość na jaką może się wycofać drugi samiec również jest większa a więc większa szansa że samca nie zabije lub pokona później lub wcale. Po trzecie samice mają więcej miejsca na ucieczkę, ucieczka jest dłuższa a samiec goniący więcej sapie i odpoczywa ;).. Akwarium większe daje o niebo większą szansę na wielosamcowość a także na to ze samiec nie wybije swoich samic. Oczywiście wszystko jest umowne i mówiąc o 120 cm jakoś standardyzyjemy swoje doświadczenia. Nie da się z linijką zmierzyć podzielić zapisać na kalulatorze i udowodnić że mamy rację bo dochodzi do tego jeszce czynnik rybi ;). Staramy się pomóc a nie pokazać moc swojej wiedzy i sprowadzić do parteru, zniechęcić, pognębić i upokorzyć kogoś kto łamie wyznaczone przez nas trendy. Tak obrazowo skoro przycedziłem w drzewo z prędkością 100 km na godzinę i przeżyłem ale rok się rehabilitowałem i 23 lata jeździłem do Częstochowy aby podziękować Bogu to ostrzegam kolegę znajomego nawet tego którego nie do końca lubię a który kupił sobie furkę i zasuwa w tym odcinku 150 km/h ;). Wnioskowanie z większego na mniejsze wcale nie jest niczym innym jak przekazywaniem wiedzy. Jeśli nawet będziesz miał te magungi w 100 cm i ci się powiedzie to wiedz że miałeś szczęście bo albo samiec/samce był ciapowaty albo wykastrowałeś go emocjonalnie ( Dworzec Kolejowy zwany kontrolowanym przerybieniem ;) ). Gdybyś zapytał mnie a czy już baniak 112 cm starczy to bym ci napisał to podobnie. Nasze 120 cm to pewien standard umowny, wskazujący doradczo w jakim akwarium powinieneś trzymać konkretny gatunek aby zminimalizować ryzyko późniejszego wyławiania ostatniego samca i odnoszenia go do akwarystyka. Złamiesz zasady i ci się uda OK ale w ogromnej ilości przypadków po prostu albo będziesz antymalawistą ( 4 gatunki terytorialne upchane w 100 cm zbiorniku, silna filtracja i uzupełnianie odpadających co pewien czas trupków nowymi rybami ) albo będziesz miał szczęście. Tak na koniec mojego wywodu. Znałem kiedyś akwarystę ( był nim od 1947 roku gdy wrócił do Polski z wojny a ze był Andersowcem to wracał przez Syrię i RPA ;) ). Kiedyś kleił akwaria i rozmnażał ryby dorabiając jako wróg ludu do lichej pensji. Rozmawiałem z nim o pielęgnicach i odradzał mi pielęgnacje bodajże Czerwieniaka dwuplamego z Pielęgnica zebra, kłóciłem się z nim jak to na młodego gniewnego przystało. Facet nie był w stanie niczego mi nie udowodnić ( nawet nie próbował ) ale miał wcześniej oba gatunki odrębnie i mówił po prostu bez żadnych argumentów że to się nie uda ... i się nie udało ;). On po prostu to wiedział nawet nie pielęgnując ryb razem i nie posiadając książek. Gdy masz doświadczenie z pyszczakami widziałeś je dorosłe i ich zachowania i masz przed oczami akwarium 100 cm często nawet sam nie wiesz jak to umotywować ale wiesz że dany gatunek się do niego nie nadaje. Ja próbowałem w niniejszym poście to zrobić ale gdybym nie umiał dobrze pisać i nie miał tych książek i bazował tylko na tym co miałem i widziałem też napisał bym krótko ... po prostu tego nie rób bo prawie na pewno się nie uda :D

  • Dziękuję 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Post harisimi jest bardzo ciekawy i przekonywujący, tym bardziej martwię się by pablojogi mając akwa 100cm nie porzucił wszelkich nadziei - myślę, że nie byłoby to intencją autora.

Przyłączę się do pytania meszka i Damiana S (rozszerzając je trochę) o doświadczenia forumowiczów w zestawianiu msobo z innymi gatunkami w akwariach różnej wielkości. Relacje, z nawet krótkich okresów bytności magungi w różnym towarzystwie, byłyby bardzo ciekawe.


Czekając na fakty, podzielę się jeszcze swoimi spekulacjami. Myślę, że karłowaceniu moich fryeri w obsadzie z msobo sprzyjała nie tylko znaczna przewaga diety roślinnej. Nie bez znaczenia było to, że nasze rybki odżywiają się bardzo łapczywie, a sciaenochromisy choć mają równie duży apetyt, to jednak są mniej bystre w tej dziedzinie. Użyłbym takiego porównania: msobo robi to w stu procentach instynktownie, a fryeri niepotrzebnie włącza w tą czynność momenty zastanawiania. Dodatkowo sciaenochromisy rosnąc wolniej (w warunkach dla siebie mniej korzystnych) i w konsekwencji będąc niżej w hierarchii, w zamieszaniu towarzyszącemu karmieniu - jakby trochę ustępowały miejsca msobo. Reasumując, jeśli ktoś mimo wszystko chciałby połączyć te ryby w jednym akwarium, to moim zdaniem, do podrośniętych na diecie mięsnej fryeri powinien wpuścić małe magungi (uprzednio stopniowo zmieniejąc dietę na np. 50:50) - podobne zdanie miał harisimi.


Przez analogię, łączenie "raczej roślinożernego" żywiołowego msobo z jeszcze bardziej od fryeri spokojnymi rybami mięsożernymi (np. placidochromis phenochilus White Lips albo lethrinopsy) to już chyba byłaby naprawdę duża przesada (niezależnie od wielkości akwarium).


Odpowiadając na pytanie meszka (kilka postów wyżej) - nie stosuję ani żywego pokarmu, ani mrożonek (czynię tak raczej z ostrożności niż z lenistwa). Karmię raz dziennie pokarmami roślinnymi podstawowymi (JBL Spirulina, JBL Novo Malawi i Tropical Spirulina), co drugi dzień dodatkowe pokarmy mięsne wybarwiające (Argent Cyclop_Eeze i Tropical Krill Flakes), czasem dla urozmaicenia NF Premim Cichlid i JBL Novo Color.

Na razie nie odezwał się nikt, kto miałby msobo większe niż 11cm - w jego przypadku sposób karmienia byłby naprawdę ciekawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tom77 spokojnie nie zraziłem się tym co napisał wyżej harisimi. Fakt zamierzam niedługo zmniejszyć aktualna obsadę Msobo do 1+3/4 z racji tego, że rosną szybko, a 3 samce walczą często i nie zamierzam ich męczyć nie wiadomo ile. Mogę stwierdzić po półrocznym trzymaniu u siebie Msobo, że rzeczywiście to rasowy terytorialista i nie da sobie w kaszę dmuchać, tylko że walki samców jak do tej pory są mało groźne w sensie ryby nie są okaleczane ani pozbyte łusek w walkach. Wszystkie 3 samce za to ostatnio ostro mi kopią dno, szykują miejsce na tarło, a samice od czasu do czasu potrafią się też pobić, również mało dotkliwie. Zachowania są bardzo interesujące i nie żałuję, że mam tą rybę w swoim 100cm długości akwa. Kolejne interesujące spostrzeżenia jak tylko zaobserwuję na pewno się z Wami podzielę nimi na forum. Pozdrawiam miłośników Msobo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Na twoim miejscu nie redukowałbym samic. Później w razie czego trudno byłoby je uzupełnić.Teraz masz 3+7, planujesz 1+3/4. Jeśli chcesz tak zrobić, to zredukowałbym najpierw do 1+7 i zobaczyłbym co będzie się działo. Któraś z samic może cię zaskoczyć i okazać dobrze ukrywającym się samcem. Zawirowanie spowodowane brakiem dwóch z trzech samców może zwiększyć "ambicję" części samic do odgrywania większej roli w akwarium, co może się odbić na losie koleżanek.

PS Miałbyś łatwiejszą sytuację, gdyby twój drugi gatunek (afra) był mniej terytorialny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja kleiłem PVC do szyby na tył i dno  Soudal Silirub Cleanroom Trzymało bez problemów. Ma konsystencję bardziej kleistą niż silikon. Niestety długo schnie i jest tylko biały kolor Jak teraz odrywałem tło to trzymało całkiem nieźle po 5 latach. Wg producenta Trwale elastyczny uszczelniacz na bazie silikonu o utwardzeniu neutralnym (alkoxy) o długim czasie naskórkowania. Klasyfiko-wany jako materiał budowlany o minimalnej emisji substancji lot-nych - EC1 Plus R. Niewrażliwy na grzyby i bakterie - zawiera nowoczesny środek konserwują-cy pirytionian cynku ZnP. Spełnia wymagania FDA (code 21 §177.2600), posiada certyfikat IANESCO (bezpośredni kontakt z żywnością) oraz aprobatę I.K.I. (fizyczna bariera przeciwko mikroorganizmom). Do-skonała przyczepność do podłoży po-rowatych i nieporowatych m.in. do muru, cegły, betonu, drewna, aluminium, w tym również pokrytego malarskimi powłokami proszkowymi, szkła i powierzchni szkliwio-nych, PCV i akrylu. Nie stosować na PE, PP, teflonie, bitumach i innych podłożach antyadhezyjnych. Odporny na działanie warunków atmosferycznych i promienie UV. Zastosowanie: - wszelkie uszczelnienia i fugi elastyczne w pomieszczeniach czystych i steryl-nych typu "cleanroom": salach zabiego-wych, laboratoriach, kuchniach i jadal-niach w szpitalach i przemyśle farma-ceutycznym, - uszczelnienia w pomieszczeniach pro-dukcyjnych i magazynowych, chłodniach i mroźniach w przemyśle gastronomicz-nym i spożywczym, - elastyczne uszczelnienia odporne na działanie czynników atmosferycznych (deszcz, mróz, promieniowanie UV), np. fugi w fasadach budynków z prefabryka-tów betonowych, paneli HPL itp. - fugi ościeżnic drzwiowych i okiennych w pomieszczeniach sanitarnych, spoino-wanie płyt, paneli i urządzeń poliwęgla-nowych i poliakrylatowych itp.
    • Jest też Soudal Silirub 2, o którym w specyfikacji pisze, że zarówno do porowatych i nieporowatych. Nie stosowałem, piszą, że to uszczelniacz, a nie klej-uszczelniacz. Choć w karcie, na końcu piszą również coś takiego ... Nie stosować w miejscach narażonych na stały kontakt z wodą. I bądź tu mądry. 🤔 Albo zrobić coś takiego: kleksy z Silirub 2, a dookoła "aureolki" z Silirub AQ. 😆 Może to jest wyjście. F0035345_0001.pdf
    • @TomekT chyba jednak nie taka padaka. Właśnie przed chwilą był u mnie szklarz w związku z tym moim baniakiem. Pytałem przy okazji o ten moduł. Stwierdził, że klejenie czegoś takiego tylko i wyłącznie silikonem akwarystycznym bo inne kleje przy stałym kontakcie z wodą się nie sprawdzą. Soudal Silirub Aq to wg producenta właśnie silikon do konstrukcji szklanych więc myślę, że jest szansa na realizację jednak wklejania tego tła.  Z drugiej strony właśnie doczytałem również na stronie Soudal "[...] Doskonała przyczepność do szkła i innych powierzchni nieporowatych. [...]" 😕
    • No właśnie się zastanawiam, czy padaka bezapelacyjnie. U Jarka był niewłaściwy klej, za długi czas między nałożeniem kleju/dociśnięciem i za gruba spoina - pamiętam, że to opisywał. Marcin z kolei pisał, że spoina była możliwie cienka, no ale widać klej felerny.
    • Silirub aq firmy soudal.  Tło jest podzielone na 6 puzzli - akwarium 230x65 grubość tła w najgrubszym miejscu 20cm
    • Czyli po prostu padaka... @jaras a czym kleiłeś obecne tło i jaki jest mniej więcej jego największy element?
    • U mnie też moduł był dodatkowo wklejony pod wzmocnienie wzdłużne. Pomogło to tylko tyle, że odklejając się i unosząc do góry, moduł obrócił się jakby wokół górnej krawędzi, przez co być może siła z jaką wyskoczył była nieco zmniejszona.  
    • Jasne, chodziło mi o dodatkowe zabezpieczenie, nie zamiast wklejenia oczywiście. Pewnie, magnes musiałby być zatopiony na "zero" z klejonym do szyby tyłem modułu.
    • Bardzo dobry pomysł. Całość można też obudować styropianem lub użyć gotowej sztucznej skały. Jeżeli komuś przeszkadza wygląd "budki lęgowej"
    • @TomekT Żadne magnesy nie dadzą w tym przypadku rady. Moduły ze styropianu powinny być przymocowane całą powierzchnią, właśnie przez wklejenie. Jeżeli zaczniesz kombinować z magnesami, to je i tak trzeba jakoś przykleić do styropianu.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.