Jump to content

Co to za glony? Problem!!!


ragazzo

Recommended Posts

Hej!

Mój zbiornik 240 l pracuje juz od miesiąca a od tygodnia zamieszkują w nim młode mbuna (18szt) Od 6 dni zauwazylem ze kamienie lekko ciemnieją punktowo na lekkawy brąz. Nie było mnie w domu 3 dni i po przyjeździe zauważyłem duży rozrost ??"glonów"?? na kamieniach i piasku - nie wiem czy koniecznie pożądanych. Zauważylem że rybki chetnie sobie go skubią.

:arrow:http://www.speedyshare.com/906559889.html

:arrow:http://www.speedyshare.com/142427530.html

:arrow:http://www.speedyshare.com/338633739.html

Zbadałem natychmiast wodę

:arrow: NO3 powyżej 40mg/l (jutro będe wiedzieć dokladnie ,gdy dostane wodę destylowaną) (woda pitna 10mg/l)

:arrow: NO2 - 1,6 mg/l :? (tydzien temu było 0,1)

:arrow: PH 7,8 - 8

:arrow: GH 18 :arrow: KH 10

Już przygotowałem 35litrów wody na podmianę , wiem że NO2 juz jest niebezpieczne , NO3 także mnie nie cieszy.

Swietlówki jakie posiadam to 30 Watowe aquaglo i powerglo (świecą od 8-22) Filtr zewnetrzny JBL 500 (oryg wkłady)

Natychmiast zgasiłem już światło , właczyłem tylko nocne i nie dałem rybą jeść. W poniedzialek planowałem zakup filtra wewn. Weipro 800 i po jakimś czasie (2 miesiącach) pracy Filtra zewn. "przerejestrować" :D go na typowo biologiczny. Jednak nie wiem czy nie lepiej zrobić tego natychmiast ;/ Jeżeli tak - to co proponujecie mi wrzucic do niego i w jakiej kolejności , zeby bakterie mogły w jak najlepszym stopniu sie realizować. Mam nadzieje że jutrzejsza podmiana załagodzi troszkę sytuację. Może niektórzy uznają ze powinienem sie cieszyć , jednak ja uważam że za szybko to też nie zdrowo.

Czy mój problem jest już poważny? dziekuje!

Link to comment
Share on other sites

To co masz na piachu to chyba okrzemki... nie jestem pewien ale one najwcześniej się pojawiają. Światło włącz bo nie jest to nic poważnego.

Co do parametrów to nie są dobre, a wręcz bardzo złe. Wpuściłeś ryby do nieustabilizowanego zbiornika bo 0,1 to nie dobry parametr. No2 winno być niezmierzalne!!

Napewno musisz jak najszybciej kupić wewnętrzny bo napewno bardzo pomoże to w cyklu i parametry będą lepsze. Kubła całego zasyp ceramiką, jak masz węgiel to wywal!! Ew, możesz dodać zeolitu, biobali lub kermazytu.

tak jak już wspomniałeś podmień wode nawet dziś...

Oby tylko rybki przeżyły a będzie dobrze:)

Ew. ja jeszcze zaspał bym ten kubeł jak najszybciej, kupił wewnętrzny i dodatkowo jeszcze np. Sere Nivitrec (pożywka dla bakterii) by szybciej się pomnożyły choć mają co jeść:)

Link to comment
Share on other sites

Tak jak czester pisał glony wyglądają na okrzemki i jest to normalne że sie pojawiły choć u ciebia ich atak jest spory ale to związane zapewne ze złymi parametrami wody, z czasem ustapią i pojawią sie inne glońska.

wewnetrzny kup jak najszybciej, a wtedy kubełek "przekieruj" na wyłącznie biologiczny, ale rób to stopniowo, jak wymienisz wszystkie wkłady naraz to będziesz miał katastrofe ekologiczna i to taką że się możesz nie pozbierać, tak na teraz to

- ogranicz karmienie ryb i to mocno

- wlewaj np nitrivec z sery coby wspomóc bakteryjki

- oczywiście podmieniaj wode i odmulaj dno, jeżeli wody chcesz podmienić 35 l jak napisałeś to w Twoim akwa możesz to narazie w tej ilości robić spokojnie dwa razy w tygodniu.

- kup filtr wewnetrzny

- jak bedziesz miał wewnetrzny zacznij podmieniać wkłady w filtrze na "biologiczne". Na fotach widać że w akwa nie masz roślin więc nie nawozisz, dlatego węgla bym jeszcze nie wyalał, bo i owszem jest on w dobrze pracującym akwa zupełnie niepotrzebny i używany tylko w szczególnych sytuacjach, ale jednocześnie węgiel jest najlepszym medium/substratem na którym rozwijają się bakterje nitryfikacyjne a tych jak widać po twoich parametrach masz zdecydowany deficyt i jeżeli ten węgiel masz od poczatku w filtrze to bym obstawiał że jest to obecnie najlepiej skolonizowane bakteryjnie medium w tym filtrze więc szkoda go się pozbywać - ja bym go wywalił dopiero na końcu jak już podmienisz pozostałe media a ceramika docelowa w przynajmniej większej częsci będzie już pracować w filtrze jakiś czas. i jeszcze raz podkreślam wkłady wymieniaj małymi częściami np po 20% na tydzień

Link to comment
Share on other sites

hej!

Dziekuje za podpowiedzi. Dzisiaj (niedziela) o 7 rano wstałem i podmienilem 35litrów wody odstanej 12h , oczyscilem dno z glonow ,oraz rybich odchodów których było stosunkowo niedużo na piasku. NO3 spadło do okolo 35mg/l

NO2 - 0,9mg/l Ryby zachowują sie normalnie , nie ocierają się ,skubią ostro skałki z glonów.

Rośliny posiadam (2x Anubias nana i 1x Anubias olbrzymi) mialy 3 tyg stagnacje , ale dzis sie przyjzałem i zauwazylem ze sie rozrastają. :lol:

Jutro zakupie filtr wewn. i nitrivec a w środę podmienię 35l wody. mam nadzieję ze jeszcze nie jest tragicznie.


Co do podmiany wody to mam nastepujące pytanie:

Ile woda musi sie odstać po zalaniu jej kranówą jeżeli zaleję ją natychmiast uzdatniaczem. Czester mowil mi ze duzo osob wlewa już po 15 minutach.

Ja osobscie wpadłem na myśl aby zakupić sobie baniaczek 40l i po każdej podmianie wlewać do niego 5Litrów wody z akwa i 34l wody z kranu. Czy taka metoda mogłaby w pozytywny sposób wpłynąć na jakość tej wody po tygodniowym odstaniu.

parametry wody z kranu:

:arrow: NO3 10mh/l , :arrow: NO2 -0,0 mg/l :arrow: PH 7,5

Link to comment
Share on other sites

Generalnie wodę możesz lac z kranu przy podmianach 15-20%- związki chloru uzywane do sterylizacji wody są bardzo nietrwałe i ulatniają sie prawie natychmiastowo.

Jeśli chodzi o związki takie jak choćby fenole lub zwiazki metali cięzkich- i tak odstanie nie ma znaczenia- mozna je usunąć filtrując przez węgiel aktywowany lub dozując środek wiążący- np. Aqualife Aqua Medica- który dodatkowo wprowadza do wody witaminy i korzystne pierwiastki sladowe.


Przy tak dużym stęzeniu NO2 i wysokim poziomie róznych soli - dobrze byłoby zastosować np. ammonia remover.

Link to comment
Share on other sites

Producenci uzdatniaczy podają różnie czasy działania preparatów od natychmiastowego do 10 minut więc czas wymieniony przez ciebie czyli 15 min jest w zupełności wystarczający - zreszta najlepiej stosować się do tego co producent napisał na opakowaniu :wink: . co poniektórzy nie dają uzdatniaczy wcale ale po twoich parametrach kranówki widać ze idealna nie jest więc lepiej dawaj.

Pomysł z odlewaniem wody i odstawianiem jej na tydziej jest imho niepotrzebny bo głównym powodem dla którego wodę sie "odstawia" jest to aby ulotniły sie z niej związki chloru a to dzieje się już po paru godzinach i czas 12h jaki wymieniałeś wcześniej jest wystarczający a jak będziesz stosował uzdatniacze to już całkiem zbedne. zbyt długie "odstawanie" wody np tygodniowe o którym wspomniałes moze mieć skutek odwrotny od zamierzonego bo w takiej wodzie też zacznie się coś rozwijać pierwotniaki i inne takie.

Co do roślin skoro je masz to bym ich nie nawoził i ten węgiel jeszcze potrzymał

Link to comment
Share on other sites

Dziekuje za dotychczasowe wskazówki.

Kupiłem dziś nitrivec ,oczyściłem dno z kupek :D i wlałem 25ml

Jutro zrobie testy. Tym czasem powiedzcie mi - kiedy i ile polecacie znowu wlać nitrivec?

Pozdrawiam! thx!

Link to comment
Share on other sites

Tym czasem powiedzcie mi - kiedy i ile polecacie znowu wlać nitrivec?



polecam stosowac sie do wskazań producenta jakie widoczne są na opakowaniu i postepować tak jak byś zakładał nowe akwarium czyli przez 10 dni po 5 ml na 20 l wody o ile pamięć mnie nie myli ale sprawdz co tam napisali na opakowaniu, potem bym jeszcze okazyjnie dolewał przez dwa trzy dni przy każdej podmianie wkładów w kuble.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.