Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Kiedyś miałem samca M.red-red bez kobitek i samice L.trevawase bez samców i właśnie te ryby u mnie się skrzyżowały, młody samiec z tego tarła był szary z lekkim niebieskim nalotem z paskami, a samice różowiutkie, ale wątpie żeby saulosi skrzyżował się z acei :wink:

Opublikowano
Kiedyś miałem samca M.red-red bez kobitek i samice L.trevawase bez samców i właśnie te ryby u mnie się skrzyżowały, młody samiec z tego tarła był szary z lekkim niebieskim nalotem z paskami, a samice różowiutkie, ale wątpie żeby saulosi skrzyżował się z acei :wink:


no ja widzialem cos nieeprawdopodobnego :D tarlo Dimidio z Fosso :D:D naszczescie mlodych nie widzialem bo moglbym sie przestraszyc :wink:

Opublikowano
Kiedyś miałem samca M.red-red bez kobitek i samice L.trevawase bez samców i właśnie te ryby u mnie się skrzyżowały, młody samiec z tego tarła był szary z lekkim niebieskim nalotem z paskami, a samice różowiutkie, ale wątpie żeby saulosi skrzyżował się z acei :wink:

Raku ty miałes sytuację ekstremalną o której pisałem powyżej, wtedy to nie mam siły i nawet całkowicie rózne gatunki potrafią się skrzyżować, ja widziałem takie dziwadła jak F. rostratus/C. moorii i D.compressiceps/P. electra wiec jak widac wszystko jest możliwe ale w normalnych układach gdzie jest samiec i samica z tego samego gatunku to by sie nie stało.

Wracając do topicu to nie mająć pewnoci nalezy unikać trzymania razem gatunków pochodzących z tych samych grup ale zawsze są wyjątki i nawet teoretycznie wśród aulonek są gatunki które się nie skrzyzują, tak samo u Protomelasów czy Copadichromisów - jak ktoś nie wie to lepiej nie lączyć róznych gatunków z danej grupy ale z powodzeniem można znaleść wśród nich takie które jednak trzymac razem można bez ryzyka krzyżówki. Tak samo u mbuny, najbardziej narażone na krzyzówki są Labeotropheusy jak również grupy Maylandia i Melanochromis i u nich ryzyko jest bardzo duże ale też są gatunki które można trzymac razem, z kolei dużo takich gatynków które można łączyć i się nie skrzyzują jest wśród np Labidochromisów i Pseudotropheusów.

Jak ktoś się ogólnie pyta to dostaje ogólną odpowiedz - nie łaczyć, a jak w grę wchodzą konkretne gatunki i odmiany wtedy odpowiedz może być bardziej precyzyjna i niekoniecznie zgodna z ogólnoprzyjetym kanonem.

Opublikowano

W zwiąsku z wcześniejszymi postami mam pytanie czy saulosi 2+5 i msobo2+5 mogą się skrzyżować . Zakładam nowy zbiornik i chciałem dożucić do starej obsady msobo .

Opublikowano

raczej mała szansa na krzyżówkę, dla mnie z resztą msobo, to bardziej Maylandia niż Pseudotropheus :)

Ale ja wiem, czy te 2 gatunki będą fajnie ze sobą wyglądać? Trochę zbyt podobne, może coś w innych barwach? Prócz saulosi, masz już rdzawe, prawda? To może zostawić te 2 gatunki same? Przemyśl, w każdym razie do saulosi nie dawałbym msobo ze względu na podobieństwo kolorów.

Opublikowano

A ja powiem przewrotnie -- wszystko lub prawie wszystko sie moze skrzyzowac -- kwestia ze tak powiem obsady, haremow wielkosci akwa itp.


Melanochromis Aurautus i Estherae Red-Blue -- przyczyna -- 2 samce auratusa i brak samic dla tego gatunku, zaowocowaly wytarciem sie z estherae.


Labeotropheus trewavasae i Estherae Red-Blue - przyczyna -- gromadka samcow trewciow, brak samca red-blue (jeden dead, drugi pobity w szpitalu przebywal) i samica red-blue skorzystala z uslug pana trewa.


So - w akwarium wszystko moze sie zdarzyc...

Opublikowano
.........

ale w tym nie ma przewrotności :wink: to są ekstremalne sytuacje i wtedy na nature nie mam mocnych, ale w "zdrowych" warunkach kiedy nie ma wychyleń jak opisane przez Ciebie takie sytuacje by sie nie zdarzyły.

Opublikowano
.........

ale w tym nie ma przewrotności :wink: to są ekstremalne sytuacje i wtedy na nature nie mam mocnych, ale w "zdrowych" warunkach kiedy nie ma wychyleń jak opisane przez Ciebie takie sytuacje by sie nie zdarzyły.



Ja tylko tak prewencyjnie ;] Bo takie ekstremalne sytuacje moga sie zdarzyc nawet wtedy jak na poczatku dobierzemy obsade prawidlowo. Ponadto majac male akwa, duza ilosc gatunkow, zdominowanych samcow jednego gatunku przez drugi -- wtedy ryzyko wzrasta. Akwarium to tylko kropelka Malawi. Tam ryby przestrzenie maja wieksze, w naszych zbiornikach roznie bywa.

Dlatego zamiescilem te przyklady, aby mimo wszystko uczulic, bo pozniej stajemy przed wyborem albo hodowac do konca zycia bastarda albo eksterminacja.

Opublikowano
raczej mała szansa na krzyżówkę, dla mnie z resztą msobo, to bardziej Maylandia niż Pseudotropheus :)

Ale ja wiem, czy te 2 gatunki będą fajnie ze sobą wyglądać? Trochę zbyt podobne, może coś w innych barwach? Prócz saulosi, masz już rdzawe, prawda? To może zostawić te 2 gatunki same? Przemyśl, w każdym razie do saulosi nie dawałbym msobo ze względu na podobieństwo kolorów.



Co do msobo to faktycznie są bardzo podobne do saulosi ale stawiam nowy baniak najchętniej coś koło 1000l .Na razie mam trzy gatunki w akwa 240l rdzawe,saulosi i morfy ale jak uda mi się postawić to większe to raczej coś dorzucę myślałem o msobo bo są naprawdę fajne, no i pewnie coś jeszcze - jeszcze się nie zastanawiałem . Nowy baniak to na razie ostre negocjacje rodzice zgodzili się już na 500l ale próbuje naciągnąć na 1000l, chyba idzie całkiem nieźle - tylko potem załamka z podmianami :o

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.