Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

wracając do wczorajszego pytania dot. parametrów dokonałem pomiaru KH i NO3. Podam wszystkie parametry w moim akwa


PH - 8.0 - 8.3

GH - 17.5* dH

KH - 14* dH

NO2 - 0.3 mg/l

NO3 - 45 mg/l ( i z tym jest problem )


W jaki sposób mogę zmniejszyć zawartość NO3 w moim akwarium?


Pozdrawiam.

Opublikowano
bidzi według mnie problem u Ciebie tkwi przede wszystkim w NO2. W dojżałym akwa powinno być równe zero.


To na pewno.


A co do zmniejszania NO3 - przejrzyj forum.


Dostępne metody:


- mniej karmić

- mniej ryb

- mniej karmić

- mniej ryb

- częstsze podmiany


i w kolejności w zasadzie dowolnej:


- denitryfikacja roślinami (w Malawi trudne, ale nie niemożliwe)

- denitrator wężykowy

- denitrator "suwalski" :-)

- filtr hydroponiczny

- filtr glonowy (algae scrubber)

- denitratory komercyjne (nie polecam)

- wkłady filtracyjne denitryfikacyjne z żywicami jonowymiennymi

- wkłady filtracyjne denitryfikacyjne biologiczne (z pożywkami dla

bakterii denitryfikacyjnych)


Każda z ww. metod ma oczywiście plusy i minusy, wielokrotnie

na forum dyskutowane, poczytaj, wybierz, zastosuj, narzekaj :-)


milc

Opublikowano

Denitryfikacja roślinami :?: :shock: A cóż to takiego :?: :wink:


I jeszcze jedno pytanie, dlaczego nie polecasz firmowych denitryfikatorów. Ja widzę tylko jedną wadę- wysoką cenę. Oprócz tego mają sporo zalet, nawet w kilku przypadkach przewyższających deni wężykowe, czy "suwalskie" (nic im oczywiście nie umniejszając :wink: ). Dzięki dużemu wewnętrznemu obiegowi w każdym miejscu złoża denitryfikacja zachodzi w takim samym stopniu, nie występują miejsca bez przepływu wody, gdzie może zachodzić gnicie, nie trzeba bawić się wężykami, czy rurami pcv, a skuteczność kupnego urządzenia wcale nie jest gorsza od DIY.

Opublikowano
Denitryfikacja roślinami :?: :shock: A cóż to takiego :?: :wink:


No wiesz, takie zielone, o różnych kształtach. Rośliny, no!

Nie wiem, jak to wytłumaczyć :-)


A poważnie - zdrowa i bujna roślinność w akwarium

to przecież naturalna denitryfikacja - zamknięcie

cyklu azotowego. Oczywiście przy przegięciu kłóci

się to z biotopem Malawi, no i przy malawijskiej wodzie

nie jest to łatwe, tym niemniej metoda to jest.


I jeszcze jedno pytanie, dlaczego nie polecasz firmowych denitryfikatorów. Ja widzę tylko jedną wadę- wysoką cenę.


Nie polecam, bo mam negatywne doświadczenia z Nitratreduktor

Aqua Medic. Pracuje bardzo niestabilnie (efektywność mocno

zależy od przepływu, bardzo mocno, a przy zasilaniu wodą

z wypływu kubełka przepływ się przecież zmienia w czasie).

Bardzo trudny w regulacji ze względu na bezsensowną konsturkcję

zaworków. I żeby mieć sensowną skuteczność musiałem go

praktycznie codziennie "dokarmiać" specjalnymi tabletkami.

Otwarcie urządzenia oznacza zalaną podłogę (tak jest skonstruowana

głowica) i zabawy jest zdecydowanie więcej niż przy praktycznie

bezobsługowym i prostym w budowie wężykowym. No i oczywiście

cena.


milc

Opublikowano
I żeby mieć sensowną skuteczność musiałem go

praktycznie codziennie "dokarmiać" specjalnymi tabletkami.



Akurat to jaki byśmy denitryfikator nie mieli to dokarmianie bakterii zawsze bardzo podnosi skuteczność denitryfikacji.

Są na to rózne sposoby - sa nawet takie wkłądy co dokarmiaja bakterie same z siebie przez pół roku ale raz że cena a dwa że potrzebuja miejsca i tu deni kubełkowy pokazuje pewną zaletę.

Można dokarmiac zewnętrznie czyli wlewać "karme" bezpośrednio do akwa ale niestety żadnej z prób nie prowadziełem na tyle długo żeby mieć 100% pewność i wyciągnąc pewne wnioski.


P.S deni mojego imienia :lol::lol::lol: to Ci się udało

Opublikowano
A poważnie - zdrowa i bujna roślinność w akwarium

to przecież naturalna denitryfikacja - zamknięcie

cyklu azotowego.


Denitryfikacja to raczej redukcja NO3 przez bakterie do wolnego azotu. Nie jestem pewien, czy proces pobierania tego związku przez rośliny też można nazwać denitryfikacja. A jak już sie czepiać, to cykl azotowy (obieg azotu w przyrodzie) nie ma końca :P . Kręci sie w kółko, którego końca też nie da się znaleźć :wink: .


Nie polecam, bo mam negatywne doświadczenia z Nitratreduktor

Aqua Medic. Pracuje bardzo niestabilnie (efektywność mocno

zależy od przepływu, bardzo mocno, a przy zasilaniu wodą

z wypływu kubełka przepływ się przecież zmienia w czasie).

Bardzo trudny w regulacji ze względu na bezsensowną konsturkcję

zaworków. I żeby mieć sensowną skuteczność musiałem go

praktycznie codziennie "dokarmiać" specjalnymi tabletkami.

Otwarcie urządzenia oznacza zalaną podłogę (tak jest skonstruowana

głowica) i zabawy jest zdecydowanie więcej niż przy praktycznie

bezobsługowym i prostym w budowie wężykowym. No i oczywiście

cena.


Konstrukcje dostępnych na rynku denitryfikatorów znacznie się od siebie różnią. Poza tym, z tego co mi wiadomo deni AquaMedica jest napędzany przez osobna pompkę cyrkulacyjną, więc może pracować zupełnie niezależnie od kubła. Na dobrą sprawę przy denitratorach wężykowych też regularnie trzeba sprawdzać przepływ, bo przy małych wartościach bardzo łatwo o jego zatrzymanie.

Dokarmianie, tak jak Mariusz wspomniał, dobre jest niezależnie o konstrukcji urządzenia. Poza tym jeśli już trzymać się tego, co mówi producent, można dodać tzw. denibale, które starczają na znacznie dłużej.

Regulacja także zależy od firmy. Weiprowskie deni ma tylko jeden zaworek, którym reguluje sie przepływ, więc skomplikowane to nie jest :wink: .

Opublikowano
Denitryfikacja to raczej redukcja NO3 przez bakterie do wolnego azotu.


Na nasze potrzeby umówmy się, że denitryfikacja to zmniejszanie

zawartości NO3 w akwarium :-)


Nie jestem pewien, czy proces pobierania tego związku przez rośliny też można nazwać denitryfikacja.


Myślę, że tak, tym bardziej, że niektóre rośliny nie pobierają

bezpośrednio NO3, tylko pobierają produkty działania bakterii

denitryfikacyjnych mieszkających na ich korzeniach, z którymi

żyją w symbiozie.


Poza tym, z tego co mi wiadomo deni AquaMedica jest napędzany przez osobna pompkę cyrkulacyjną, więc może pracować zupełnie niezależnie od kubła.


On nie jest napędzany tą pompką. Pomka wymusza jedynie

obieg czy raczej mieszanie się wody w samej komorze urządzenia,

żeby nie było stref martwych. Co ciekawe, jej włączenie zmniejsza

przepływ przez urządzenie.


Dokarmianie, tak jak Mariusz wspomniał, dobre jest niezależnie o konstrukcji urządzenia. Poza tym jeśli już trzymać się tego, co mówi producent, można dodać tzw. denibale, które starczają na znacznie dłużej.


Tak, tylko że w tym modelu bez dokarmiania codziennego wogóle

nie ma mowy o sensownej skuteczności, i to mimo zastosowania

deniballi.


Weiprowskie deni ma tylko jeden zaworek, którym reguluje sie przepływ, więc skomplikowane to nie jest :wink: .


Nie widziałem Wieprowskiego nigdy, nawet na necie, ale w tym

Aquamedic poruszenie zaworka o małą wartość - a takie poruszenia

są konieczne - wymaga albo zdolności manualnych ginekologa,

albo montażu na nim przekładni ślimakowej. Otwarcie-zamknięcie

całkowite tego zaworka (na rurce ~3mm) to 1/4 koła. Zdecydowanie

uniemożliwia to jakąkolwiek precyzyjną regulację. a wogóle obrócenie

go bez kombinerek to masakra - jest po prostu mały, kanciasty

i go nie lubię :-)


milc

Opublikowano
P.S deni mojego imienia :lol::lol::lol: to Ci się udało


A już nie pierwszy raz użyłem tego określenia :-)


milc

Opublikowano
On nie jest napędzany tą pompką. Pomka wymusza jedynie

obieg czy raczej mieszanie się wody w samej komorze urządzenia,

żeby nie było stref martwych.


Tak, jest pompa wymuszająca obieg wewnętrzny, ale nowa wersja wyposażona jest w pompę o stałym przepływie 3l/h do napędzania urządzenia.


Żeby nie było, nie jestem jakimś super zwolennikiem firmowego sprzętu. Po prostu sam używam kupionego denitratora i nie uważam, żeby był to jakiś bubel. Oczywiście wszystko zależy od firmy, czy modelu, bo analogicznie są kubełki i kubełki, a to, że kubełek X jest kiepski, cieknie, buczy i ma mały przepływ, nie znaczy, że wszystkie kubły są takie.



Na nasze potrzeby umówmy się, że denitryfikacja to zmniejszanie

zawartości NO3 w akwarium


Będę się czepiał dalej :wink: . Podmiana wody to też denitryfikacja :?: :P


Myślę, że tak, tym bardziej, że niektóre rośliny nie pobierają

bezpośrednio NO3, tylko pobierają produkty działania bakterii

denitryfikacyjnych mieszkających na ich korzeniach, z którymi

żyją w symbiozie.


Na roślinach za bardzo się nie znam, ale z tego co wiem, NO3 jest pobierane przez części zielone, nie przez korzenie. Zjawisko o którym mówisz, występuje u roślin motylkowych, np. groszek, którego w akwarium raczej się nie trzyma :wink: .

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja również. Kształt głowy mi nie pasuje do saulosi
    • Obstawiam że na 99% to demasoni.
    • Bartku...demasoni nawet jak ledwo się " urodzi" to widać jego zdecydowane barwy czyli pasy pionowe. Nie można jego pomylić z inną rybą . No chyba , że jest złego gatunku. Wydaje mi się , że to może być saulosi lub coś innego.
    • Ta największa wygląda na crabro.
    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.    
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.