Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Cześć


Jestem na etapie zakładania standardowego 240 l. Chciałbym trochę ograniczyć wydatki i mam pytanie co do filtra. Mam filtr kubełkowy EHEIM 2213. Nada się on na biologiczny? Mechaniczny planuje Circulator 1500 albo 2000.


Proszę o informacje.


Pozdrawiam



Witam jasne że się nada na biologa,najlepiej do koszyków z kubełka wsadź grys koralowy(dobre siedlisko dla bakterii i dodatkowo będzie ci służył jako bufor parametrów)+do jednego kosza gąbkę ;) aha i na rurkę z kubełka też daj gąbkę będzie służyć jako prefiltr

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Możesz podesłać jakiś przykładowy link? Ile kg tego wejdzie do mojego filtra?


Chyba kupie Circulator 1500 ze względu na minimalnie mniejsze zużycie prądu.


Do akwarium wrzucę kamienie z pola, bo nie mam zbytnio teraz czasu na czytanie o nich, a muszę wystartować jak najszybciej akwarium.


Na dno piasek z castoramy kreisela będzie ok czy jest może jakaś inna alternatywa (piasek z nad morza?)?

Opublikowano
Możesz podesłać jakiś przykładowy link? Ile kg tego wejdzie do mojego filtra?


Chyba kupie Circulator 1500 ze względu na minimalnie mniejsze zużycie prądu.


Do akwarium wrzucę kamienie z pola, bo nie mam zbytnio teraz czasu na czytanie o nich, a muszę wystartować jak najszybciej akwarium.


Na dno piasek z castoramy kreisela będzie ok czy jest może jakaś inna alternatywa (piasek z nad morza?)?



Myślę że około 4kg ci starczy grysu(nawet może być za dużo)ale lepiej mieć więcej z zapasie niż ma brakować ;) a to link

KORAL NATURALNY 2kg - ŻWIR KORALOWY - 15mm (5475410798) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img20.allegroimg.pl/photos/400x300/54/75/41/07/5475410798@@AMEPARAM@@20@@AMEPARAM@@54/75/41/07@@AMEPARAM@@5475410798

ja akurat mam tą samą granulację grysu w filtrze i wszystko smiga jak należy(przepływ w filtrze jest).A co do circulatora 1500 to ci starczy na twój litraż,jest regulacja przepływu więc jak by był za duży to zmniejszysz,aha kup sobie do niego gąbkę z jak najgęstszą granulacją,skieruj wylot do góry żeby był ruch tafla wody.Kamienie sobie wybierz podobnego koloru co tło według mnie lepiej to wygląda,wybieraj parę wysokich żeby zasłonić sprzęt,a reszta bryły żeby ułożyć z nich gruzowiska np po bokach akwarium a środek zostawisz sobie jako plażę to już sobie sam zdecydujesz jaką chcesz aranżację a piasek może być kreisel lub z morza zależy do czego masz dostęp i ten i drugi się nadaje,a żeby ci piasek nie latał po akwarium to najlepsza granulacja to 0.8-1.2 mm kreisel mniej więcej taka ma więc powinien byc ok,tylko pamiętaj żeby go dobrze wypłukać i sparzyć wrzątkiem dla pewności ;) myślę że o niczym nie zapomniałem to życzę powodzenia i czekam na fotki baniaka ;)
Opublikowano

A czy jest jakaś alternatywa dla tego żwiru koralowego, gdyż nie mogę znaleźć sprzedawcy co miałby circulator i ten żwir, aby nie płacić bez sensu kilka razy za przesyłkę.

Opublikowano

Dzięki.


Znalazłem tam:

-circulator 1500,

-żwir koralowy 3 kg,

-tropical malawi 250 ml,

-tropical spirulina 36% 12g płatki,


Czy ktoś może mi pomóc z dobraniem gąbki do circulatora i prefiltr do EHEIM 2213?


W akwarium chcę mieć yellow'y

Opublikowano

Cześć. Przymierzam się do startu mojego pierwszego malawi. Od roku z powodzeniem prowadzę akwarium roślinne 60l. Jednak o malawi nie wiem za wiele, chciałbym aby ktoś bardziej doświadczony doradził mi co do akwa.

Narazie mam:

- baniak 90x50x50 OW - 225l

- JBL e900

- szafka pod baniak będzie gotowa lada dzień


Co zamierzam? [piszcie co myślicie]

1. Oświetlenie - 2x naświetlacz 20W [ciepły/zimny] + 1x10W RGB

2. Podłoże - biały piasek kwarcowy 0,5-1,2 mm albo grys dolomitowy 1-2mm

3. Kamienie - tu mam największe wątpliwości, chciałbym też aby nie były to zbyt drogie kamienie.

4. Obsada - na początek chciałbym te najpolularniejsze rybki tj. yelowki, red red soulosi.

Z góry dzięki za porady pozdrawiam Przemek.

Opublikowano

Witaj, co do oświetlenia, wydaje mi się, że do takiego baniaczka jeden naświetlacz Ci wystarczy (nawet 10W). W Malawi prawie nie ma roślin więc i światła dużo nie trzeba. Piach o gradacji 0,8-1,2mm będzie najlepszy, możesz oczywiście zastosować żwir, ale musi być drobny (podobnie jak piach) i w miarę gładki ponieważ pyszczaki lubią kopać i czyścić sobie skrzela (zbyt ostry żwir może im je pokaleczyć). Kamienie możesz kupić w składach kamieni (serpentynit, otoczaki nie są drogie, ja np. kupowałem te pierwsze za 55 gr/kg), możesz też iść na łąkę, pole, czy nad rzekę i uzbierać takie, które Ci się spodobają. Yellow i Red Red będą trochę za duże do Twojego zbiornika, pomyśl o połączeniu Saulosi z Rdzawymi ;) poza tym czytaj forum, zgłębiaj wiedzę i łap inspiracje, powodzenia ;)

Opublikowano

Dzięki za odpowiedź MatiK - Twoje akwarium wygląda super. Kamieni z pola wolałbym uniknąć, z oświetleniem się właśnie zastanawiam, na początek wezmę chyba 2x10W. Chciałbym uzyskać refleksy na dnie. Oczywiście przeczytałem parę tematów tutaj na forum i cały FAQ. Najbardziej mnie nurtuje sprawa kamieni, jakie byście polecili? Serpentynit wygląda dobrze, ale przy ciemny akwarium [ z ciemnym tłem]. Ja chciałbym coś jaśniejszego, żeby dobrze wyglądało na niebieskim tle. Jeśli ktoś zna sprawdzony skład w okolicach Wrocławia, to walcie śmiało.

Pozdrawiam Przemek.

Opublikowano

Spoko, po to jest forum ;) fajnie, że podoba Ci się moje akwa, ja wzorowałem się na zbiornikach naszych forumowych wyjadaczy :P jeśli będziesz miał niebieskie tło, to moim zdaniem serpentynit będzie mocno kontrastował i na pewno nie będzie za ciemno. Nawet przy czarnym jest ok ;) pomyśl o nim (zarówno o czarnym tle, jak i serpentynicie), możesz użyć też otoczaków, można z nich poukladać fajne gruzowiska, może być szarogłaz, do wyboru do koloru, najlepiej zrobisz jak wejdziesz w galerię i będziesz pytał właścicieli, jeśli coś Ci się bardzo spodoba. Jeśli chodzi o składy to masz mapkę :http://forum.klub-malawi.pl/hodowle-sklepy-sklady-kamieni-t20025.html?&highlight=Składy+kamieni+sklepy , możesz jeszcze dopytać użytkownika AndrzejWałb, on mieszkał długo we Wrocławiu więc na pewno pomoże ;)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.