Skocz do zawartości

Dojrzewający baniak - zanik NO3


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mój baniak dojrzewa już 34 dni. Parametry zmieniały się wręcz książkowo do czasu gdy u jednej z dwóch startowych rybek pojawiły się objawy zatrucia azotanami oraz pleśniawka (przy NO2=5, NO3=50). Szkoda mi było rybki więc podałem CMF, po 3 dniach podmieniłem 20% wody (po podmianie NO2=4, NO3=b.d.), potem znowu 3 dni i podmiana 20% wody (po podmianie NO2=0.7, NO3=25). Po każdej podmianie uzupełniałem CMF zgodnie z instrukcją na opakowaniu.


I teraz zaczyna się zagadka. Dziś mija trzeci dzień od ostatniej podmiany i przez te 3 dni NO2 wędrowało 0.7->0.4->0.0 a NO3 25->10->0.0. Czy to jest możliwe? Bo rozumiem gdyby po ostatniej podmianie zatrzymało się na NO3=25 lub rosło...


Poza podaniem CMF nic innego nie było podawane. Dodam tylko, że bardzo ładnie rosną zielenice na kamieniach a chora rybka ma się wręcz idealnie.


Akwa:500L

Filtracja: 2x JBL e900 + aquael circulator 1100

Opublikowano

Trzymałeś ryby w no2 >5 ? no to nie dziwota że zachorowała. Albo akwa odpalone z "czymś ekstra" plus startery, albo tych oblatywaczy musiało być naprawdę wiele.

Piszesz o podmianach, widocznie no2 przestało rosnąć a ty uzupełniałeś swieżą wodą rozcieńczając azotany, w końcu o to chodzi. Wygląda na to,że po prostu cykl azotowy się ustabilizował.

Opublikowano
Wygląda na to,że po prostu cykl azotowy się ustabilizował.


NO2 i NO3 równe 0 - to raczej nie jest objaw ustabilizowanego akwarium,

fajnie by było zrobić test na amoniak

Opublikowano
Trzymałeś ryby w no2 >5 ?


Wybacz nabe ale trochę nie rozumiem Twojego zdziwienia. To podczas skoku NO2 miałem wyciągać rybki startowe? Zdaję sobie sprawę, że w czasie dojrzewania baniaka parametry skaczą ponad normę i to może zaszkodzić startówkom ale wszyscy piszą żeby kupić wytrzymałe ryby tak, żeby przeżyły dojrzewanie. Akwa odpalane ok. 100 ml uryny + dwie tanie rybki.


A wracając do tematu to dziwi mnie jedynie to, że NO3 spadało łagodnie przez 3 dni. Nie sądzę aby dwie podmiany po 20% w odstępie 3 dni usunęły całe NO3...

Opublikowano
Zdaję sobie sprawę, że w czasie dojrzewania baniaka parametry skaczą ponad normę i to może zaszkodzić startówkom ale wszyscy piszą żeby kupić wytrzymałe ryby tak, żeby przeżyły dojrzewanie. Akwa odpalane ok. 100 ml uryny + dwie tanie rybki.

Kolego tylko że połączyłeś dwa sposoby startu akwa czyli na rybki startowe i na urynę, IMO jest to niepotrzebne męczenie startówek. Z samymi rybkami NO2 ani amoniak nie skoczyłby do poziomy zagrażającemu ich życiu.


A wracając do tematu to dziwi mnie jedynie to, że NO3 spadało łagodnie przez 3 dni. Nie sądzę aby dwie podmiany po 20% w odstępie 3 dni usunęły całe NO3...

Też w to nie wierzą, albo błąd pomiaru, albo -oby nie - te glony to sinice które "rosną" na tyle szybko aby można było zaobserwować spadek azotanów.

Opublikowano

Nie sądzę że przez dwie małe podmiany no3 z 25 spadło do poziomu niewykrywalnego...


To podczas skoku NO2 miałem wyciągać rybki startowe? Zdaję sobie sprawę, że w czasie dojrzewania baniaka parametry skaczą ponad normę i to może zaszkodzić startówkom ale wszyscy piszą żeby kupić wytrzymałe ryby tak, żeby przeżyły dojrzewanie. Akwa odpalane ok. 100 ml uryny + dwie tanie rybki.


Jeśli startowałeś na urynie,to te rybki były zbędne.

Opublikowano
Też w to nie wierzą, albo błąd pomiaru, albo -oby nie - te glony to sinice które "rosną" na tyle szybko aby można było zaobserwować spadek azotanów.


Właśnie problem w tym, że te glony są cały czas tej samej wielkości. Jest to zielony nalot, bez widocznych dłuższych "kłaczków" i niemożliwy do usunięcia paznokciem. Tak jest od ok. 2 tygodni.


Mierzę cały czas tymi samymi testami NO2 i NO3 - kropelki sera.


A co do startu to wydawało mi się, że te 100 ml uryny to przysłowiowa kropla w morzu. Stąd też rybki startowe. Mój błąd...


Edit: poobserwuję jeszcze parametey przez tydzień zanim wpuszczę cokolwiek. A co myślicie o teorii samoczynnej denitryfikacji?


Edit2: właśnie zmierzyłem NH3/NH4 i wynik dla obu to 0.0. Test sera kropelki.

Opublikowano

Może to co ci napisałem to był skrót myślowy, po prostu założyłem z góry że nie padła ci filtracja i tyle. Po miesiącu taka ilość amoniaku musiała musiała zostać zużyta przez namnazające się bakterie azotowe (obserwowany wzrost no2) . Bo chyba nie robiłeś tych podmian cały czas? Pomiar no3 mógł być niedokładny. Eksplozja sinic mogła zniwelować wzrost no3 ale co tam ci rośnie to wyjaśniłoby się po zobaczeniu jakiegoś zdjęcia.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Napięcie jak u S.  Kinga. Dobrze, że wszystko się poprostowało.
    • Witam malawijskie towarzystwo! Minęły już 3 miesiące od mojego ostatniego wpisu. Od tamtej pory mocno ruszyły glony, ryby podrosły a akwarium w końcu żyje pełnią życia. Oczywiście znalazła się też masa problemów - od nich właśnie chciałbym zacząć dzisiejszą aktualizację. Podczas codziennego obserwowania ryb grupy mbuna z jeziora malawi zawsze najbardziej robiła na mnie wrażenie ich ruchliwość, która w połączeniu z niebanalnymi kolorami pyszczaków dawała oczom prawdziwy spektakl skrawka pięknego biotopu w moim własnym salonie. Pierwszy problem pojawił się wtedy, gdy ryby przez przeszło miesiąc czasu żyły w ciszy pod kamieniami. Było to o tyle kłopotliwe, że ani ja nie mogłem się cieszyć widokiem ryb, ani ryby nie mogły cieszyć się odpowiednio szybkim wzrostem. Ich płochliwość spowodowała zmniejszenie apetytu a co za tym idzie spowolnił także ich przyrost masy. Przyczynę problemu wykryłem dość szybko. Jak tylko wykluczyłem możliwość zbyt słabych parametrów wody odkryłem, iż mój kot notorycznie wrzucał zakrywkę od pokrywy akwarium do jego środka. Duża częstotliwość takiego działania spowodowała strach do pływania w toni u ryb. Jak tylko połączyłem kropki zabezpieczyłem zakrywkę tak, aby kot już nie mógł wrzucić jej do akwarium. Same ryby zacząłem na nowo przyzwyczajać do człowieka stosując głodówkę (oczywiście w granicach rozsądku - zamiast 3 razy dziennie dostawały raz). Gdy ryby zaczęły wychodzić zza kamieni przy karmieniu z powodu większej chęci do jedzenia szybko zaczęły z powrotem przyzwyczajać się do człowieka. Największy problem nastąpił około miesiąc temu: Otóż nie myśląc za dużo przy montowaniu oświetlenia opartego na modułach led postawiłem na przyklejenie go akrylem do pokrywy akwarium… Jak można się domyślić akryl w środowisku olbrzymiej wilgotności nie miał prawa wyschnąć, co poskutkowało odpadnięciem całej listwy z oświetleniem prosto do środka akwarium. O zaistniałej sytuacji dowiedziałem się dopiero po powrocie z pracy, kiedy to woda była już na tyle mętna od akrylu, że bałem się o zdrowie ryb. Od razu zabrałem się za podłączenie węży do akwarium, jeden pompował wodę przez balkon a drugi nalewał świeżej z kranu. Po godzinie okazało się, że wąż odprowadzający wodę z akwarium nie wyrabiał nad tym dolewającym i w salonie miałem wody po kostki. Szczęście w nieszczęściu, że żadna ryba nie ucierpiała. Nie mniej jednak wyciek wody spowodował zwarcie w zasilaczu od oświetlenia, który przez to, że leżał na podłodze za akwarium został zalany wodą. Po ogarnięciu sytuacji i ponownym zamontowaniu oświetlenia tym razem na śrubach, sytuacja się ustatkowała. Nie będę ukrywał, że spodziewałem się zdziesiątkowania populacji mojego akwarium, co na szczęście nie miało miejsca i ani jedna ryba nie przypłaciła mojego błędu życiem. Od tamtej pory wszystko śmiga jak należy więc mogę teraz napisać coś o samych rybach. Zacznę od gatunku Metriaclima Fainzilberi Makonde - ryba która tak jak wcześniej pisałem jest najbardziej związana ze środowiskiem skalnym przez co nie jest stałym bywalcem toni wodnej. Omawiany gatunek prawdopodobnie trafił mi się w statystyce 9+6 - o ile nie mylę się, iż samice mogą być tylko OB. Mooże jeszcze coś wyjdzie w ciapki ale szczerze wątpię. Z aż 9 samców tylko dwa dają się we znaki reszcie obsady. Dzieli ich +- 1cm wielkości. Większy osobnik zajmuje grotę po środku akwarium i nie narusza zbytnio cielesności innych ryb. Mniejszy samiec okupujący grotę w prawej części akwarium dużo bardziej natarczywie pokazuje swoją dominację na tym obszarze akwarium, ale nie robi przy tym większej krzywdy innym rybom. Nieustannie odgania nieproszonych gości ze swojego terytorium, ograniczając się przy tym jedynie do krótkiej pogoni. Z obserwacji tej dwójki nadal ciężko mi dojść do tego, który z nich jest rzeczywistym liderem u tego gatunku. Wielkość oraz okupowana przestrzeń skłania mnie ku stwierdzeniu iż to większy samiec wiedzie prym. Z drugiej jednak strony mniejszy osobnik wykazuje większą agresję wobec innych ryb i wcale nie schodzi z drogi temu pierwszemu. Myślę, że moje wątpliwości rozwieje zaobserwowanie wyczekiwanego przeze mnie ich spotkania na neutralnym gruncie, które podpowie mi kto tu jest maczo. Drugi gatunek to Metriaclima Msobo Magunga - gatunek widoczny non stop, uwielbiający pływanie w toni. Tutaj nie mam za dużo do powiedzenia. Wszystkie ryby tego gatunku to nadal żółtki nijak odróżniające się od siebie nawzajem. Jedyne co wiem to to, że dwa osobniki powoli nabierają „brudnej żółci” co świadczyć może o ich powolnym wybarwianiu się ku niebiesko-czarnym kolorom dorosłych samców. Trzeci i ostatni już gatunek w moim akwarium to Metriaclima Kingsizei Lupingu - ryba widoczna najczęściej ze wszystkich, bojąca się człowieka najmniej. Wiecznie zainteresowana wszystkim spoza i w akwarium, pierwsza do jedzenia i pogodnie nastawiona. Tutaj o jakimkolwiek samcu nie mam pojęcia, każda ryba wygląda identycznie a odróżnia ich jedynie wielkość. Nie mogę się doczekać momentu, kiedy jakiś samiec wybarwi się na kolory dominanta. Przy istniejącej sytuacji zbiornika i takim a nie innym usposobieniu gatunków póki co w akwarium jest zdecydowanie za żółto. Przełom w tej sprawie będzie dopiero w nowym, większym baniaku po dodaniu czwartego gatunku, kiedy to bilans ryb o tym kolorze troche zmniejszy się w stosunku do całości obsady. Tutaj jeśli jeszcze ktoś to czyta prosiłbym o sugestie jaki gatunek mógłbym dodać. Chciałbym utrzymać akwarium w klimacie ryb z rodzaju Metriaclima. Nowy baniak będzie miał 700l także możecie pisać swoje propozycje co by do niego pasowało, uwzględniając oczywiście dopasowanie do obecnej obsady. Póki co na celowniku mam Metriaclima hajomaylandii. Tak akwarium prezentuje się na dzień dzisiejszy: IMG_8375.mov   Na koniec wrzucam filmik z wczorajszego wieczornego karmienia i życzę wszystkiego dobrego, pozdro! IMG_8269.mov  
    • No  i sprawa wyjaśniona w tym konkretnym przypadku. Ja cały czas stosuje coś takiego jak w linku .  Ma zwolenników i  sceptyków. Osobiście polecam. https://www.ustm.pl/produkt/wkłady-sedymentacyjno-weglowe-sto/
    • Odpisali mi z zoolka. Oto co napisali: W przypadku preparatów firmy ZOOLEK wskazujemy termin do którego produkt zachowuje swoje właściwości. Nie podajemy terminu przydatności po otwarciu. Jeśli chodzi konkretnie o preparat Antychlor, to spokojnie zachowuje on swoje działanie nawet po przekroczeniu terminu. OK to gitara. Mogę spokojnie używać ten antychlor. Nie musze się przejmować jakąkolwiek datą ważności.
    • Przeczytałem ten artykuł co podałeś, wynika z niego że mam ten nowy prefiltr bo mam 2 kosze zamiast jednego wielkiego.
    • Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale kiedyś był problem z obiegiem wody w JBL. Firma zmieniała konstrukcję górnego koszyka. Może to właśnie Twój problem? https://www.akwarystyczny24.pl/artykul/nowy-prefiltr-w-filtrach-jbl-cristal-profi-greenline-ii-158
    • Napisałem wczoraj do zoolka. Może dzisiaj odpiszą.
    • Data  na opakowaniu antychloru to data ważności produktu w zamkniętym i oryginalnym opakowaniu ( w odpowiednich warunkach) .  Masz racje poddając wątpliwości. Po otwarciu substancje aktywne mogą się  pomału ulatniać i degradować. napisz do producenta to udzieli wyjaśnień .
    • Chyba napisze do zoolka bo czuje że nic się tutaj nie dowiem... 
    • Nie zadawaj mi takich pytań bo ja na przykładzie testów kropelkowych miałem na myśli ważność antychlorów na np. pół roku albo więcej. Przykładowo bo chce się tego dowiedzieć. Nic nie pisałem o 48h bo to bzdura. Moje pytanie kieruje do kogoś kto zna się na chemii i czy może mi powiedzieć ile czasu ważności mają antychlory po pierwszym użyciu?  Do kogoś kto się naprawde na tym zna.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.