Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam to jest mój pierwszy post na tym forum wiec może zacznę od przedstawienie się mam na imię Michał i mieszkam w okolicy Łodzi. Wiem że takich postów jest sporo ale mam nadzieje ze w miarę ciepło mnie przyjmiecie i pomożecie

Na forum jestem częstym bywalcem ale tylko jako obserwator teraz postanowiłem napisać parę słów na temat swojego akwarium no dopiero je zakładam wiec jestem w trakcje całego przedsięwzięcia.

A wiec tak akwarium to standardowe 300l czyli 120x50x50 do tego pokrywa plastikowa firmy Wromak z oświetleniem 2x30W do tego będzie filtr zewnętrzny JBL Cristalprofi e900, wewnętrzny TURBO FILTER 1100, Grzałka z termostatem AQUAEL 300W. i to by było na razie tyle jeśli chodzi o sprzęt.

Do wystroju mam jak na razie 30kg. Piasku kwarcowego o granulacji od 0,5-1,2mm. Do tego chce dorzucić wapien. Tylko teraz takie pytanko ile tego wapienia? I czy ktoś może mi podpowiedzieć gdzie w okolicach Łodzi można dostać takie skałki w rozsądnej cenie, i co myślicie o piasku starczy czy raczej trzeba będzie dokupić jeszcze trochę?

I na koniec obsada chciał bym Pseudotropheus saulosi (pyszczak Saulosa) i do tego podobają mi się Maylandia estherae (red-red) ale czytałem na forum ze raczej nie za dobrze jest łączyć te dwa gatunki bo redy zmasakrują Saulowi. Co mogli byście mi polecić poza redami do takiego zbiornika. Dodam od razu że rdzawe tak srednio mi się podobają. I jeszcze pytanko czy lepiej dwa gatunki czy może mniejsze ilości ale trzy. Chce żeby to wszystko ładnie wyglądało ale żeby rybom było dobrze.I żebym dał rade to wszystko ogarnąć :D pozdrawiam

Opublikowano

Filtracja powinna być ok. może tylko mechanik być za słaby ale to wyjdzie w praniu :wink:

Piachu IMO starczy, co do ilości kamieni hmm, najlepiej przejedź się do jakiegoś składu kamienia w okolicy wybierz takie które ci się podobają (weź więcej ceny w składach są niskie więc raczej nie musisz się szczypać :wink: )

Jeśli chodzi o obsadę to masz dużo czasu zanim baniak będzie się nadawał do jej wpuszczenia.

Skorzystaj z bazy klubowej http://bazaryb.klub-malawi.pl/ i wybierz gatunki które ci się podobają (najlepiej wszystkożerne i nie przekraczające 12 cm) a na pewno coś doradzimy.

Powodzenia

Opublikowano

Jeżeli chodzi o obsadę to zdaje sobie sprawę ze to jeszcze doby miesiąc zanim w baniaku zacznie cos pływać . Ale powoli zacząłem się rozglądać żeby to wszystko do siebie dopasować. Czyli wszystko żerne ale o jakim usposobienie najlepiej pokojowym czy średnio agresywnym?

A to na jakim poziomie powinna być filtracja mechaniczna w takim zbiorniku. A co do filtra biologicznego to wywalić wszystkie wkłady i zasypać cztery koszyki ceramiką, tak będzie najlepiej?

Opublikowano

Jeśli chodzi o usposobienie to na początek nie decydował bym się na agresywne, pokojowych wiele nie znajdziesz czyli średnio agresywne :wink:

Filtracja mechaniczna imo coś z przepływem 1500-2000l/h ale to zależy od ilości ryb i dekoracji więc jak już masz tego aquaela to spróbuj może starczy. Nie wiem jakie są wkłady w standardzie JBL?

Opublikowano

3 koszyki z gąbką i jeden na spodzie z ceramiką w standardzie. mam go od kilku dni i nie jestem w pełni zadowolony. musiałem go schować do półki, bo irytował dziwny dzwięk prawdopodobnie wydobywający się z wirnika.

Opublikowano
A co do filtra biologicznego to wywalić wszystkie wkłady i zasypać cztery koszyki ceramiką, tak będzie najlepiej?


Zostaw gąbki na górze i dole,dwa środkowe wypełnij ceramiką porowatą.Tą standardową ceramikę wywal bo ta akurat służy do filtracji mechanicznej.Na rurę ssącą załóż prefiltr z gęstej gąbki.

Opublikowano

Mam pytanko dotyczące tego filtr. Czy poza dziwnym odgłosem dzieje się z nim jeszcze coś ?Czy w miarę dobrze się sprawuje. Widzę ze opinie na temat tego filtra są bardzo podzielone. Dziękuje za wszystkie podpowiedzi i opinie mam nadziej ze w miarę to wszystko będzie działać .

Opublikowano

Mam pytanko dotyczące ustawienie sprzętu w akwarium bo wczoraj odebrałem całość zamówienie i biorę się za urządzanie najgorzej tylko ze nie mam jeszcze kamieni i nie winem gdzie w okolicach Łodzi można je zdobyć. Ale wracając do tematu jak powinien być rozmieszczony sprzęt, czy obok filtra wewnętrznego może być umieszczony wąż zasysający wodę do filtra zewnętrznego a w drugim końcu akwarium wylot z kubełka i czy obok tego wszystkiego mogę umieścić grzałkę?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.