Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

wklejam tez przypadek Jogo, ktory pisal na PW, mam nadzieje ze sie nie obrazi :)

pod wzgledem bezpieczenstwa akwarium wzorcowe:

wymiar szyby to 1500x500x10 480x500x10 a dno wklejone w srodek pomiędzy wszystkie szyby.

wymiar wzmocnienia podłuznego to 1476x100x8

a poprzeczne to 150x476x8


pod wzgledem ekonomicznym, to moglo byc nieco lzejsze :) 10cm wzmocnienia podluznego widac ze jest niewykorzystany przekroj, ale widac tez jak dobrze dziala takie szerokie wzmocnienie polaczone z poprzecznym, gdzie brzeg swobodny zachowuje sie niemal identycznie jak podpora ktora jest dno, jest to optymalne wykorzystanie szyby przedniej, ktora moglaby tu byc o wiele ciensza niz podane 10mm.


Aseret: bez wzmocnien male naprezenia, ale ugiecia prawie 4 mm.

post-7993-14695712840514_thumb.jpg

post-7993-14695712840971_thumb.jpg

post-7993-14695712841447_thumb.jpg

post-7993-14695712841731_thumb.jpg

Opublikowano

Wartek dzięki za te wyliczenia i za wyliczenia które mi podawałeś na gadu odnośnie mojego dużego baniaka.


Tak sobie czytam i wertuje fora i przypadki pęknięć, wszelkiej maści są całkiem częste. Albo ludziom pękają poprzeczki, albo całe szyby i to najczęściej w miejscu zakończenia poprzeczek. Przypadków naliczyłem ze 4-5 nie tylko na tym forum. Pewnie możnaby powiedzieć, że przy ilości zbiorników jakie mamy wspólnie, to są to przypadki marginalne. Jednak co mają powiedzieć osoby którym stała się rzecz najgorsza - powódź?


Idąc dalej tym tokiem możnaby powiedzieć, że głównym powodem tragedii są baniaki standardowe, gdyż za takie uważa się te robione z cienkich szyb (w stosunku do wysokości) ze wzmocnieniami, które w takim przypadku są konieczne. Zwrócić należałoby uwagę, że nie pękają zbiorniki większe, ani te robione na zamówienie, gdyż tam przeważnie osoby zwracają szczególną uwagę na czynnik bezpieczeństwa.


Dla przykładu moje duże akwarium 140x55x55h było robione na zamówienie z szyby 10-tki, ale bez wzmocnień, które celowo wklejałem sam na całej długości szyb głównych + dokleiłem poprzeczkę. Akwarium nie odkształca się i wszystko jest w najlepszym porządku. Kolejny zbiornik, o którym pierwotnie był ten wątek, to akwarium wromaka 160l, gdzie rzeczywiście były dwa wzmocnienia wzdłużne 80x4x0,6cm, które w mojej opinii nie mogło być wystarczające, po tym co zobaczyłem gdy mi pękło. Przed tym faktem sądziłem, że takie akwarium nie powinno stanowić problemu - przecież firmówki nie pękają. Po tym doświadczeniu ciesze się, że pękło to wzmocnienie odrazu, bo miałem sposobność poprawienia firmówki nim stała się rzeczywista tragedia. Mam kolejne akwarium ze wzmocnieniami na całej długości + poprzeczka.


Wnioski jakie mi się nasuwają, otwarcie skłaniają do klejenia akwariów samodzielnie (zamówienie) z dobrego źródła, lub klejenie samodzielnie na miejscu. Bo nie jestem w stanie zaufać w tym momencie firmom, skoro taki mój wromak nie miał tych wzmocnień nawet na przeciwko siebie - były przesunięte względem siebie o 6cm. :roll:


Tak klei się takie zbiorniki:

[ame]

[/ame]

Zwróćcie uwage na parę detali:

1. czystość szyb klejonych (staranność) - i nie mówię o krawędziach z nakładanym silikonem, ale jeśli szyby są tak brudne, to można zakładać że w % akwariów będą z tego powodu podstawowe wady konstrukcyjne (odtłuszczanie)

2. tempo pracy - jasne ten gość to profesjonalista i w dodatku w fabryce, gdzie musi na siebie zarobić, ale może to rodzić niepokój, bo prędkość obniża jakość


W takim wypadku podziękuję i 160x70x44h z 10tki skleję sobie sam z pomocnikiem.

Takie tam luźne przemyślenia. :wink:

Opublikowano

A propos krótkiego faq o naprężeniach w szkle. To skoro Wartek zgodził się nam coś takiego zrobić (super!) to jaką formę przyjmiemy?

1.Ten sam zbiornik w kilku konfiguracjach grubości szyb i układu wzmocnień? Np 375 albo 240 z szyb 6,8,10,12 . wzmocnienia klejone standardowo i na całej długości, z poprzecznym i bez niego?

2. Kilka najpopularniejszych zbiorników w standardowych wymiarach?


Wartek: Da się wyliczyć wpływ ciężkiej pokryw lub złego wypoziomowania szafki na naprężenia?

Opublikowano
Wartek: Da się wyliczyć wpływ ciężkiej pokryw lub złego wypoziomowania szafki na naprężenia?


wszystko sie da :) ale z gory moge zaryzykowac stwierdzenie ze beda to zmiany marginalne, ale moge to sprawdzic wieczorkiem.


ze wzmocnieniami podluznymi jest ten problem ze dociagniecie ich do scian przeszkadza w podlaczeniu kubelkow, chyba ze sa na to inne patenty?


a moglbym zapytac jak u innych wygladaja ugiecia przy akwariach ze wzmocnieniami?

lechos jak u ciebie z gruboscia silikonu? sam kleiles czy kupiles sklejone? bo te 8mm to strasznie duzo sie wydaje


makok: jesli znasz jakies przypadki pekniec z dokladnymi wymiarami wzmocnien to podawaj :)

sprawdzimy czy mozna bylo to przewidziec tak jak w twoim przypadku

Opublikowano

pewnie - pęknięte klasyczne 240l, 120x40x50h z 8mm - wzmocnienie 100x5x0,8

pęknięte od końca jednego z wzmocnień do najbliższego rogu przy dnie.


A na filtry są patenty... :wink:

Opublikowano

Ja podam jeszcze moje poprzednie akwa w którym pękło wzmocnienie.

Akwa 122x46x46 - szyba 6mm

Wzmocnienia o szerokości 4,5cm naokoło (czyli na bocznych szybach też) z szyby 6mm.

Praktycznie były po całości, sklejone ze sobą na rogach - z tylu po rogach były tylko zostawione "trójkąciki" przez które przechodziły węże.

Opublikowano
pewnie - pęknięte klasyczne 240l, 120x40x50h z 8mm - wzmocnienie 100x5x0,8

pęknięte od końca jednego z wzmocnień do najbliższego rogu przy dnie.


A na filtry są patenty... :wink:



zakladajac idealne wklejenie wzmocnienia to naprezenia wynosza 33 MPa, zakladajac przesunięcie o 2cm wzrastaja do 38 MPa, wiec to taka sytuacja graniczna, przy dobrym szkle powinno stac, przy kiepskim moglo peknac. zaraz zajme sie nastepnymi przypadkami, map narazie nie wklejam bo i tak wygladaja tak samo :) koncentracja na laczeniu


Wartek, a mógłbyś policzyć wygięcie szyby 100x40 z 10tki bez wzmocnień?

1 mm, dosc grube szklo jak na te wymiary


Ja podam jeszcze moje poprzednie akwa w którym pękło wzmocnienie.

Akwa 122x46x46 - szyba 6mm

Wzmocnienia o szerokości 4,5cm naokoło (czyli na bocznych szybach też) z szyby 6mm.

Praktycznie były po całości, sklejone ze sobą na rogach - z tylu po rogach były tylko zostawione "trójkąciki" przez które przechodziły węże.



jesli peklo na trojkacikach to czy moglbys je jakos dokladniej opisac :)

jesli peklo w narozu ale pelnym to musialo byc dosc slabe szklo i troche pecha, wg moich obliczen naprezenia ktore tam powstaly to okolo 30 MPa, wiec ta nasza umowna granica, jak na zalaczonym obrazku

post-7993-14695712841976_thumb.jpg

Opublikowano

ok, pobawilem sie troche z 240l, tzn szyba 120x50 cm

jesli ktos chce sobie skleic lekkie akwa z szyby 6mm to mam ciekawe rozwiazanie.

wzmocnienie podluzne szerokosci 3cm, na pelnej dlugosci. bez wzmocnienia poprzecznego.

warunek jest tylko taki, zeby wzmocnienie bylo dobrze przyklejone, tylko do przedniej/tylnej szyby, bez doklejania do bocznych, dokladnie na bardzo cienkiej warstwie silikonu.

naprezenia 13 MPa, ugiecia 2,6mm nie sugerujcie sie "odklejonym" wzmocnieniem poprzecznym na obrazkach bo ono w tym ukladzie nie pracuje tylko czeka na "podlaczenie" o czym za chwile :)

przy takim akwa, w sytuacji awaryjnej, gdyby cos zlego dzialo sie z silikonem (poslizg) szyba zacznie sie dalej uginac, az dojdzie do modelu "bez wzmocnienia" (prawdopodobnie nigdy to sie nie stanie) w ktorym ugiecia wynosic beda 13mm, wiec bardzo wyrazna soczewka da znak ze trzeba cos poprawic, naprezenia w takim ukladzie to 29,96 MPa wiec powinno byc ok, ale lepiej zadzialac i poprawic wzmocnienie :)

nie wolno w takim przypadku kleic wzmocnienia podluznego do bocznych szyb lub dodawac dodatkowych wzmocnien na szybach bocznych lub wzmocnienia poprzecznego, ktore w takim przypadku raczej napewno doprowadziloby do katastrofy przy znacznym ograniczeniu ugiec ale za to naprezenia ponad 50 MPa. (sprawdzilem wzmocnienie szerokosci 6cm)

wszystko ponizej na zdjeciach.

wg mnie, ciezko byloby zrobic lzejsza 240-tke zachowujac bezpieczenstwo, taki model jest bezpieczny ale trzeba miec swiadomosc koniecznosci reakcji w przypadku powstania soczewki, ale generalnie taki model uznalbym za graniczny :)


ale ten przyklad pokazuje ze nie zawsze logika wzmacniania i strach przed wygieta szyba sa wlasciwe.

widac co mogloby sie stac gdyby ktos widzac ugiecie okolo 1cm (wiec naprezenia okolo 20-25MPa) dokleilby wzmocnienie poprzeczne "dla bezpieczenstwa" zmniejszylby ugiecia do 1mm, ale podniosl naprezenia do 50MPa, co skonczyloby sie naglym peknieciem ktoregos ze wzmocnien a nastepnie poprzez obciążenie dynamiczne prawdopodobnie doprowadziloby do pekneicia szyby glownej

post-7993-14695712842286_thumb.jpg

post-7993-14695712842482_thumb.jpg

post-7993-14695712842685_thumb.jpg

post-7993-14695712842882_thumb.jpg

post-7993-1469571284308_thumb.jpg

post-7993-14695712843304_thumb.jpg

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja również. Kształt głowy mi nie pasuje do saulosi
    • Obstawiam że na 99% to demasoni.
    • Bartku...demasoni nawet jak ledwo się " urodzi" to widać jego zdecydowane barwy czyli pasy pionowe. Nie można jego pomylić z inną rybą . No chyba , że jest złego gatunku. Wydaje mi się , że to może być saulosi lub coś innego.
    • Ta największa wygląda na crabro.
    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.    
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.