Skocz do zawartości

letnie wahania temperatury


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Wy to wszystko o wiatrakach piszecie na serio czy tak ogolnie?

Sam ich uzywam i znam ich skutecznosc ale... jak temperatura powietrza wynosi 30 i wiecej stopni, to szczerze mowiac nie bardzo rozumiem co i jak maja te wentylatory obnizyc. Bo na pewno nie obniza temperatury wody. Co najwyzej w pewnym momencie zatrzymaja jej dalszy wzrost...

Swietlowki przy takiej temperaturze powinny byc juz dawno wylaczone - wiec nie bardzo jest co wydmuchiwac. A jesli chodzi o obnizanie temperatury poprzez parowanie wody to przy przemianach izobarycznych (o ile dobrze pamietam nazwe i nie pokićkałem czegos) potrzebna bylaby znacznie wieksza zmiana cisnienia/objętości wody w ukladzie aby zmiana temperatury nie byla w ogole pomiajalnie mała ( czy moze raczej aby byla wieksza niz cieplo dostarczane z zewnatrz poprzez powietrze).


p.s.

Jak jest tu ktos kto pamieta fizyke bardziej niz pobierznie to prosze o ewentualna korekte tego co napisalem.

Opublikowano

zrób mały test:

dwa termometry, jeden ma zbiorniczek owinięty kawałkiem gazy, szmatki - mokrej szmatki.- oczywiście zamoczyć w wodzie o temp. pokojowej. . Ustaw je obok siebie - powinny mieć w tym momencie tą samą temperaturę. Włącz wentylator z nadmuchem na te dwa termometry równocześnie. Temp. spadnie na obydwóch, Ale ten z mokrą szmatką wskaze większy spadek temperatury. W ten sposób mierzy się wilgotność. Im ONA mniejsza, tym więcej wody odparuje - ruch powietrza pozwala na szybsze parowanie. A parowanie wymaga dużej ilości ciepła. Stąd możesz w ten sposób obniżyć temp. wody poniżej temp. otoczenia. Im niższa wiglotność otoczenia - tym szybciej i mocniej schłodzi. Przy bardzo dużej wilgotności zysk jest mierny (np. nadmuch pod pokrywę, bez wywiewu czyli szczelną).

Opublikowano

No, ja wiem na czym o wszystko polega.

Twierdze tylko ze przy takiej temperaturze zewnętrznej nie jestesmy w stanie dwunastowoltowymi wiatrakami wywołać takiego parowania ktore spowoduje "ucieczkę" ze zbiornika większej ilości energii niz jest dostarczane poprzez nagrzane powietrze.

I to wszystko pomimo tego, ze przemiana cieczy w gaz jest bardzo energochłonna.


Byc moze wiatrak 30-40 cm (taki "biurowy" na 220V) bylby w stanie spowodowac parowanie na tyle duze ze otoczenie nie bylo by w stanie podgrzać wody dostatecznie szybko... Ale to tylko gdybanie bo nie sprawdzalem tego... Ale tez mam duze watpliwosci.

Opublikowano

To ja ci podpowiem Yaro że istnieją (co możesz sprawdzić) klimatyzatory oparte dokładnie na tym co opisał Nurosław.

Któremu zresztą należy się stawka za korepetycje :D

Opublikowano

ok Drak. Pokaz mi urzadzenie ktore obnizy temperature choc o 4 stopnie w 400l zbiorniku pracujac na 12V i nie biorac wiecej niz... hmmm powiedzmy 1A (zeby bylo łatwiej)...


Jak to mi pokarzesz to pewnie kupie tego z 1000 sztuk bo dziwnym trafem klimy przemyslowe jakie mam w serwerowni za cholerę nie chca dzialac z taka sprawnoscia i wydajnoscia jaka ty sugerujesz w "klimach" na 12V...

Opublikowano

Ja nic nie sugeruje, ja wskazuje na urządzenia które działają na zasadzie odparowania wody w obiegu otwartym, które możesz kupić.

Istnieje takie rzekomo wyśrubowane urzadzenie ,które spełni te pozornie niemożliwe wymagania jakie nakreśliłeś, o ile spełni się dodatkowe warunki w jego użyciu.

Żaden problem.

Nie, nie podam jakie, poszukaj sobie.

Porównywanie tu serwerowni z emisją ciepła w kilowatach ma się nijak do domowych pieleszy, nieprawdaż?

Więc skąd ten dziwny przykład a`la piec hutniczy do domowego pieca ?


To na ile ci schłodzi dany wiatrak dane akwarium w danym pomieszczeniu i o danej porze roku wiesz tylko ty po jego zastosowaniu i pomiarze.

Gdybanie tutaj nic kompletnie nie da , może to a może tamto,zastosujesz to się dowiesz.

Istnieje możliwosc wyliczenia jako ciekawostka dla inżyniera, o ile przeprowadzi się rejestracje zmian warunków w czasie ( trzeba dysponowac danymi),zatem nikt nie poda ci czy się sprawdzi chyba że wróżka.

I to by było na tyle.

Rzeczywiste alternatywy masz dwie, lub wrzucanie butelek z wodą.

Opublikowano
Ja nic nie sugeruje, ja wskazuje na urządzenia które działają na zasadzie odparowania wody w obiegu otwartym, które możesz kupić.

Takie układ ma np. wrocławska TVP przy ul. Karkonoskiej


Co do obniżania temperatury wiatraczkami (przy warunkach jakie mamy obecnie)to praktyka pokazuje bezsprzecznie dwa fakty:

1. Stosowanie ich utrzymuje niższą temperaturę wody niż otoczenia.

2. Stosowanie ich obniża temperaturę wody, jednak nie jest to tak wyraźna różnica jak w pkt.1

Opublikowano

widzę,że temat poruszył wszystkich :)

mi się sprawdził w 100% taki system chłodzenia,temperatura spadła względem temperatury pomieszczenia o 4° w nie długim czasie ale przy moim baniaku 120/40/40 nie było to problemem.Jeżeli Sir_Yaro ma 400l to pewnie jeden wiatrak 12v by nie pomógł ale już 3-4 pewnie tak,lecz żeby się przekonać należało by to sprawdzić,pozdrawiam

Opublikowano
400l to pewnie jeden wiatrak 12v by nie pomógł ale już 3-4 pewnie tak,lecz żeby się przekonać należało by to sprawdzić,pozdrawiam


Już dawno zostało to sprawdzone :wink: U mnie w 450l 4 wiatraczki 12V ,0.15A spokojnie wystarczają.Bez wiatraczków woda osiąga 32st.gdy przy włączonych nie przekracza 28st.

Opublikowano

No coz nie pozostaje mi nic innego tylko poczekac na kolejny upalny dzien kiedy bedzie powyzej 30 stopni i sprawdzic czy rzeczywiscie to sie uda. Bo wciaz mam watpliwosci, ze w takiej temperaturze to bedzie dzialac...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.