Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ooooo fajnie Nabeże jest ktoś kto ma ten filtr dłużej.


Mogę cię trochę pomęczyć? ;)


Powiedz jaką masz obsadę jakie akwarium i jaką filtracje?


Jak długo Twój filtr wytrzymywał po zaniku zasilania ( w godzinach)?


Na jakim poziomie masz parametry NO2 NO3? Jeśli to możliwe pokaż fotki Twojego filterka.


Marcin T <')))><

Opublikowano

Obsada-przesada. 21 dorosłych mbuna w 200l, rodzice im sypią karmę więc jest co filtrować :>

Tu wątek http://forum.klub-malawi.pl/viewtopic.php?f=25&t=4849 , teraz wygląda trochę bardziej cywilizowanie, pompa z gąbką jako prefiltr i mechanik jest schowana w środku akwa.

NO2=zero, NO3 dawno nie mierzyłem może dzisiaj.Brak zasilania najdłużej chyba 3 godziny z przerwami wracał prąd. Potem robiłem podmianę na wszelki wypadek.

Opublikowano
nie rozumiem dlaczego FBF do sumpa działa na osobnej pompie ? U siebie FBF zamontowałem na powrocie, wykorzystując energię wody zrzucanej - dzieki czemu nie mam spadku wydajności pompy obiegowej, ani nie potrzebuję zwiększać mocy pompy (uruchamiać kolejnej) w celu napedu FBF`a.


Tak na wszelki wypadek 2 pompa. Nie mam supa ale ja bym tam dał drugą. Zależy też jaką rurę dasz na zasilanie złoża jeśli to będzie rura 1/4cala to trzeba dać pompę bo grawitacyjnie nie przebije złoża. Nie ma szans. Poza tym do FBF powinna lecieć czysta woda z akwa? A nie bezpośrednio z przelewu. No ale.

Ale jeśli 3/4cale i mało piasku to może i przebije. Ja mam w butli i zasilam Atmanem 203 i powiem tak, ze jest na poziomie akwa i czasem to trwa chwile jak woda przepchnie piach z rury zasilającej, bo potrafi się cofnąć w rurze nawet do 15cm jak wyłączę pompę lub brak prądu. Podciśnienie zwrotne. Można założyć zawór przeciw zwrotny.

U mnie rurki zasilające w butlach są od deszczownic, od Tetry EX 700-1200 (są takie same) przezroczyste i widać jak piach się cofa.

Opublikowano
Obsada-przesada. 21 dorosłych mbuna w 200l, rodzice im sypią karmę więc jest co filtrować :>

Tu wątek http://forum.klub-malawi.pl/viewtopic.php?f=25&t=4849 , teraz wygląda trochę bardziej cywilizowanie, pompa z gąbką jako prefiltr i mechanik jest schowana w środku akwa.

NO2=zero, NO3 dawno nie mierzyłem może dzisiaj.Brak zasilania najdłużej chyba 3 godziny z przerwami wracał prąd. Potem robiłem podmianę na wszelki wypadek.



To faktycznie ma co filtrować ;)


Co do żywotności złoża to niestety żaden wynik (3 godziny z okresowymi powrotami zasilania)


Zadbane kubełki wytrzymują spokojnie 4 h stałego braku zasilania.


Ja szukam filtra który był by "najlepszy" i jak na razie nie mogę znaleźć nic lepszego od filtrów opartych na złożu przesiąkającym -zraszanym.


Marcin T <')))><

Opublikowano
timus z calym szacunkiem co Ty masz z tym pradem ? na wsi mieszkasz i burze masz co rusz co Ci slupy przewraca i korki wywala ?

w moim krotkim zyciu zdazylo sie raz zeby nie bylo pradu dluzej niz godzine a bylo to 15 lat temu [Gdynia]


wiec szukanie rozwiazania ktore wytrzyma jak najwiecej bez pradu nie ma sesu, bo jak juz sie zwali slup to raczej zaden filtr nie wytrzyma tego...




Tak mieszkam na wsi i przerwy w dostawie prądu zdarzają się częściej niż 15 lat ;) Często podczas wichur przestarzała linia energetyczna niestety szwankuje. Co mi daje kilka godzin podtrzymania przy życiu złoża? Ano to że jak wrócę do domu to mogę odpalić agregat i nie stracić delikatnej obsady jak Xenotilapie.


Samo wytrzymanie złoża to tylko jeden z czynników który mnie interesuje. Szukam filtra ze złożem nie wymagającym czyszczenia co 2-3 miesiące, takiego które przejmie nagłe skoki zanieczyszczenia (np.padnięta ryba), złoża które prócz filtracji np. pomaga w dotlenieniu zbiornika.


Jak na razie takie zalety ma filtr zraszany. Dla mnie na dzień dzisiejszy to jest nr.1 http://klub-tanganika.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=88&Itemid=105


Ale jak ktoś zna inne lepsze rozwiązanie to poproszę o wskazówki.


Marcin T <')))><

Opublikowano
timus z calym szacunkiem co Ty masz z tym pradem ? na wsi mieszkasz i burze masz co rusz co Ci slupy przewraca i korki wywala ?

w moim krotkim zyciu zdazylo sie raz zeby nie bylo pradu dluzej niz godzine a bylo to 15 lat temu [Gdynia]


wiec szukanie rozwiazania ktore wytrzyma jak najwiecej bez pradu nie ma sesu, bo jak juz sie zwali slup to raczej zaden filtr nie wytrzyma tego...




Tak mieszkam na wsi i przerwy w dostawie prądu zdarzają się częściej niż 15 lat ;) Często podczas wichur przestarzała linia energetyczna niestety szwankuje. Co mi daje kilka godzin podtrzymania przy życiu złoża? Ano to że jak wrócę do domu to mogę odpalić agregat i nie stracić delikatnej obsady jak Xenotilapie.


Samo wytrzymanie złoża to tylko jeden z czynników który mnie interesuje. Szukam filtra ze złożem nie wymagającym czyszczenia co 2-3 miesiące, takiego które przejmie nagłe skoki zanieczyszczenia (np.padnięta ryba), złoża które prócz filtracji np. pomaga w dotlenieniu zbiornika.


Jak na razie takie zalety ma filtr zraszany. Dla mnie na dzień dzisiejszy to jest nr.1 http://klub-tanganika.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=88&Itemid=105


Ale jak ktoś zna inne lepsze rozwiązanie to poproszę o wskazówki.


Marcin T <')))><



To sobie załóż sumpa :P

Jak nie wierzysz że FBF jest w stanie lepiej znieść wyłączenie prądu niż kubełek... ;)

Opublikowano


To sobie załóż sumpa :P

Jak nie wierzysz że FBF jest w stanie lepiej znieść wyłączenie prądu niż kubełek... ;)



To nie to że nie wierze ale szukam konkretnych dowodów-wyników ;) Czegoś co przekona mnie o wyższości takiego rozwiązania.


Marcin T <')))><

Opublikowano

Ze wszystkimi rodzajami filtrów jest tak, że nie sposób jednoznacznie powiedzieć...

Do tego dochodzi zmienność każdego zbiornika... gdzie nawet te same filtry pracują inaczej...


Także poza powszechnymi kubełkami, nikt Ci nie dostarczy przykładów i dokładnych danych...

To nadal są tylko filtry DIY i mimo że imho 100x lepsze od kubełków, to jednak dla tych odważniejszych :P


Z filtrów miałem (w kolejności):

- Sump

- Hydroponikę

- Donicę ze złożem zraszanym

- Narurowe-bio i mech

- FBF

- Beczkę 30l


i teraz będę miał znów sumpa... a wiesz dlaczego? Nie dlatego że uważam ze jest lepszy, ale dlatego że do żadnej innej filtracji nie wepnę zbiornika 120l na dodatkową wodę w obiegu :P

I tylko dlatego...

Więc wyższość jednego nad drugim i spór o to nie ma sensu. Każdy używa to co u niego się sprawdza. :mrgreen:

Opublikowano
Poza tym do FBF powinna lecieć czysta woda z akwa? A nie bezpośrednio z przelewu. No ale..


a to niby dlaczego ? wszystkie drobne zanieczyszczenia przechdozą lub zostają zmielone. grubsze, są zatrzymane na prefiltrze (grzebień, sitko przelewu, sitko spływu ...). tak więc nie ma znacznia którędy leci ta woda.


A co do ilości pomp - lepiej dwie ? dla mnie szkoda prądu, jeśli nie mam uzasadnienia, że coś zyskuję. Głowna musi być niezawodna i jest.

Odnosząc sie do średnicy rurek - zgadza się. jeśli splyw grawitacyjny byłby u mnie nie wystarczający, konieczna byłaby niezależna pompa zasilająca FBF.


uzupelnie info dotyczące średnicy rurki.

Opór jaki stawia woda, a raczej element, np. piasek wodzie to kwadrat prędkości.

Stąd też dysza: im większa, tym łatwiej w jednostce czasu wprowadzi do ukladu określoną ilość wody. Niestety wraz ze zwiększeniem powierzchni maleje prędkość odpowiedzialna za wprowadzenie ziaren w ruch.

Kolejna sprawa - zasilanie grawitacyjne - siła działajace na piasek bierze sie z powierzchni przekroju rurki i wysokości słupa wody (czyli ile kg wody naciska na wylot). Stąd albo zwiększamy średnicę rurki albo wysokość. Zazwyczaj przy akwariach wysokość nie przekracza 1 m(różnica między poziomem wody w akwa a w sumpie, FBF) a najczęsciej jest tego znacznie mniej. Stąd zastosowanie rurki o większej średnicy. Objętość wody w komienie nie ma znaczenia, liczy siętylko przekrój rurki i wys. wody nad tym otworem.

W przypadku układów pompowych znaczenie ma : moc pompy, a raczej wysokość podnoszenia a nie same W silniczka. Im większa moc podnoszenia, tym rurki mogą być cieńsze. Pomimo wszystko warto jednak zaprojektować własciwie dyszę, założyć jakiś dyfuzor o zwiększonej powierzchni wypływu - zwiększy skuteczność mieszania, zmniejszając siłe ssącą w przypadku wyłączenia zasilania. Bo woda leci wolniej, ale tyle samo, wiec nie porywa takiej ilości piasku ze sobą bo brakuje jej wtedy "mocy" porywania ziaren.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.