Skocz do zawartości

Parametry wody po RO


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

Jaka może być przyczyna(y) obecności NO3 w wodzie po filtracji osmotycznej?

Podłączyłem dzisiaj filtr RO z membraną Filmtec'a 100GPD, Przepłukałem wkłady, póżniej membranę i odpaliłem filtr.

Po godzinie zbadałem parametry przefiltrowanej wody i wszystko w normie ( twardości zerowe, pH6) z wyjątkiem NO3=4.

Testy powtórzyłem jeszcze dwa razy, po następnej godzinie, po dwóch i wynik ten sam NO3=4.


Nie jest to na pewno wina testów, używam dwóch: Tunze i Salifert. Woda w kranie ma dość wysoką zawartość NO3 ok 25-30.

Może powodem jest dość niskie ciśnienie wody w sieci, a może membrana uzyskuje pełną sprawność po pewnym czasie?


No i mam zagadkę.


Pozdrawiam.


PS Dotychczas używałem wody po filtracji przez bardziej "przemysłową" membranę (250l/h) i nigdy nie stwierdziłem w niej obecności azotanów.

Opublikowano

Sama osmoza nie usuwa wszystkich azotanów. Do tego potrzebne jest złoże żywicy jonowymiennej, po przejściu przez nią woda RO ma 0ppm czegokolwiek. Zdziała tak u mnie już rok i trzyma parametry

Opublikowano

Cezarix, mógłbyś mi jeszcze podpowiedzieć, czy te żywice jonowymienne to np Anionit Purolite A-520E?

I jeszcze jedno pytanie: w jakiej ilości stosujesz te żywice, czy wystarczy ilość, która mieści się w obudowie filtra liniowego, czy to za mało?

Opublikowano

Żywica jonowymienna Purolite MB200 albo MB400. Żywice są różne do usuwania różnych związków. Moja jest w standardowym narurowcu, z pojemnikiem na złoże. Możesz ją wsadzić do czego chcesz. Im więcej tym żadsza wymiana. Bo po pewnym czasie traci swoje właściwości.

Więcej info znajdziesz na forach morskich bo tylko tam wymagana jest taka ultraczysta woda.

Opublikowano

No i jestem mądrzejszy. Wielkie dzięki.



Niby tak, ale nie do końca. Poczytałem o tych żywicach (MB200, MB400) i nigdzie nie jest napisane, że usuwają z wody azotany, tylko, że służą do demineralizacji wody i usuwania zanieczyszczeń szczątkowych.

Znalazłem natomiast opis żywic Anionit Purolite A-520E z którego wynika, że służy właśnie do usuwania NO3 i posiada atest PZH do uzdatniana wody do celów spożywczych.

Może spróbować użyć tego medium?

Opublikowano

bo żywice typu MB200 czy MB 400 - to ANIONITY - czyli usuwaja wszystkie jony "-" z wody, w tym NO3- również, ale także PO4-, Cl-, SO4- itp.


Żywica A520E to selektywna żywica, służąca jedynie do usuwania azotanów NO3-

Opublikowano

O widzisz, no tak, bo mi po RO zależy na braku czegokolwiek w wodzie. Ja jej nie badam testami tylko miernikiem TDS, który wykrywa zanieczyszczenia w wodzie bez względu na ich rodzaj. Ale generalnie to jest właśnie żywica do RO. Tej drugiej używać trzeba by było np. w sumpie do redukcji tylko NO3 żeby nie zubażać wody.

Opublikowano

Wodę do podmian po RO i tak preparuję za pomocą soli Aquadur, więc żywice Purolite MB400 będą chyba lepsze?

Czy odpowiednikiem powyższych są żywice MB-20 Rohm&Haas?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.