Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Tytuł może wieloznaczny ale żaden inny mi nie przychodził do głowy, winny jestem wam wyjaśnienia go.

Do tej pory miałem 60l akwa z różnego rodzaju rybkami mało wymagającymi(mieczyki, molinezje,głupiki:-), neonki), ale od zawsze pałałem wielkim uczuciem do pyszczaków i marzyło mi się akwa malawi. Teraz po zgromadzeniu jakotakich środków i wyczytaniu wielu pożytecznych informacji na tymże forum zaczołem "zakładać" akwa malawi.

Niestety juz na początku pojawił się problem gdyż w moim poprzednim akwa (60l) nie obawiałem się jego przecieku, ale teraz planuje kupić akwa ~200l i panicznie sie boję że może przeciekać i dlatego chciałby dowiedzieć się od bardziej doświadczonych kolegów na co zwracać uwagę przy kupnie akwa: firmę, sklejenia, wzmocnienia czym kolwiek one są, grubość szkła.

Z góry dziękuję za pomoc.

Ps. Nie znalazłem podobnego tematu na forum, a jeśli takowy jest to przepraszam za spam.

Ps2. Za wszelkie błędy ortograficzne i interpunkcyjne oraz zwięzłość tekstu przepraszam ale strasznie zaspany jestem. :x

Opublikowano

Jeśli kupisz baniak w sklepie akwarystycznym to nie ma prawa takie szkło ciec. Po za tym masz gwarancję. Musisz też pamiętać ty dobrze wypoziomować szafkę pod akwarium. Co do grubości szkła 200l to do końca nie wiem jaka jest grubość szyby akwa kupowanego w sklepie wydaje mi się że 8mm, jeśli miał bym kleić u kogoś kleił bym z dziesiątki. Oczywiście trzeba pamiętać (zakładając że ktoś to będzie kleił a nie sklep), ze trzeba dać poprzeczki wzdłużne i poprzeczne w twoim przypadku jedna wystarczy (poprzeczna oczywiście) :mrgreen:

Opublikowano

Od lat mam akwa 200l klejone u szklarza, wykonane z 6mm szkła. Oczywiście ma listwy poprzeczne. Nic nie cieknie, żadnej awarii. Takie rzeczy jak cieknące akwa zdarzają się niermiernie rzadko, chyba musiałoby być wykonane niezwykle niechlujnie żeby ciekło. Imo nie ma obaw.

Opublikowano

Po roku czasu 200l akwarium będziesz traktował jako niegroźny malutki zbiorniczek wody:)

Na forum slyszałem jak narazie tylko jedną historię o cieknącym akwa a jestem dość długo.

Opublikowano

dokladnie.. czester dobrze prawi. w swoim zyciu mialem juz N baniakow.z tego 4 byly do niedawna zalane.byly wsrod nich klejone wlasnorecznie, przez szklarza i kupione. wiec wszystkie mozliwe opcje przerobilem. nigdy nic nie peklo.. ( no poza 1 przypadkiem gdzie nie dalem maty i postawilem na zaslemce konfirmatu :twisted: ), ale to na wlasne zyczenie :mrgreen: cuz ...czlowiek sie uczy na bledach :mrgreen:


wiec nie boj sie w koncu 200 l to zaledwie faza przejsciowa, ktora potrwa bardzo krotki okres :wink:

kupuj, zalewaj i ciesz sie :D

Opublikowano

j.w. standardowe 240l jest klejone z szyby 6mm i nawet ze standardowymi wzmocnieniami jest skonstruowane z dużym marginesem bezpieczeństwa. Jak było już powiedziane: przesiadka do większego akwarium zawsze wiąże się z lękami o bezpieczeństwo ale mijają one góra po kilku tygodniach od postawienia zbiornika.


Przy kupowaniu akwarium obejrzyj sobie dokładnie spoiny, czy są równe, bez pęcherzyków powietrza. Czy szyby są równo sklejone, czy nie ma rys na szybach.

Opublikowano
Jeśli kupisz baniak w sklepie akwarystycznym to nie ma prawa takie szkło ciec. [...]

jeśli miał bym kleić u kogoś kleił bym z dziesiątki. Oczywiście trzeba pamiętać (zakładając że ktoś to będzie kleił a nie sklep), ze trzeba dać poprzeczki wzdłużne i poprzeczne w twoim przypadku jedna wystarczy (poprzeczna oczywiście) :mrgreen:



ekhm, dlaczego trzeba dać poprzeczki poprzeczne? przy szybie 10 mm nie potrzeba żadnych wzmocnień dla akwarium 200 l (zakładam długość 100 cm i wys. max 50 cm). W innych proporcjach powinno być raczej dłuższe, szersze i niższe, i tym bardziej wzmocnien nie będzie potrzebować. Dla 8 mm szyby daje się wzmocnienia wzdłużne jedynie.


Unikaj akwariów z wzmocnieniami poprzecznymi. Będziesz miał problemy: z włożeniem tła, łapaniem ryby, przestawianiem dekoracji itp.


Zwróc uwagę na klej: linia klejenia ma być równa conajmniej gr. szyby, nie może mieć przerw (np. pęcherzy powietrza itp.). Polecam akwaria klejone czarnym klejem (ale to tak naprawdę tylko o estetyke chodzi). Oczywiście zwróć uwagę na estetykę klejenia - w firmowych zbiornikach nie ma tego problemu, ale wiele akwariów klejonych ręcznie (w jakims zakładzie szklarskim, który nie zajmuje sie na codzien klejeniem akwariów) ma bardzo brzydko zrobione spoiny i często nadmiar wzmocnień.



200l to małe akwarium, więc do dostania bez problemu w każdym akwarystycznym. Pamiętaj tylko aby akwarium postawić na wypoziomowanej szafce, i podłozyć pod nie jakąs matę gaę, styropian itp.

Opublikowano
ekhm, dlaczego trzeba dać poprzeczki poprzeczne? przy szybie 10 mm nie potrzeba żadnych wzmocnień dla akwarium 200 l
bo 200l z szyby 10mm możesz dostać tylko na zamówienie - standardowo nie robi się takich zbiorników
Opublikowano

Oczywiście że nie robi się, przecież wychodzi absurdalnie drogo i nieopłacalnie. 10x lepiej jest kupić w sklepie tradycyjną 240-kę.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.