Jump to content

Trudne początki z Malawi


Vanye

Recommended Posts

Witam!

Jestem początkującym fanem Malawi. Zamierzam założyć biotop tego jeziora w swoim mieszkaniu i chciałbym się do tego dobrze przygotować od strony teoretycznej (na praktykę przyjdzie czas a wtedy na teorię będzie za późno).

Najpierw przedstawię moje założenia:


Zbiornik 120x40x50 240l (Diversa)

Filtr zew. Fluval 405 - 1300 l/h

Filtr wew. Fluval 4 plus - 1000 l/h

Grzałki 2 x Jager TSRH 75 Watt


Oświetlenie (pokrywa Diversa, jedna belka 2xT5):

1. Hagen Power Glo T5 39W

2. Hagen Life Glo II T5 39W


Wystój: piasek + łupki + tło (Diversa)

Rośliny jeden nurzaniec i może jakiś anubias.


Obsada:

1. Melanochromis johannii lub Melanochromis cyaneorhabdos Maingano

2. Pseudotropheus elongatus ornatus lub Pseudotropheus saulosi

3. ewentualnie jeśli dwa pierwsze się zagoszczą Iodotropheus sprengerae


Na początek miałem zamiar powoli wystartować zbiornik, zabezpieczyć się w chemię i wpuścić 2x10 pyszczaków 1. lub 2. i cieszyć się razem z nimy z pięknego awarium. Jeśli już wytworzą się odpowiednie grupy (same czy z moją pomocą) wpuścić jeszcze rdzawych też z 10 sztuk.

Zaawansowanych forumowiczów prosiłbym o rzucenie okiem na post i powiedzienie czy nie popełniam jakiegoś karygodnego błędu już przy samych założeniach. Lub jeśli komuś by się rzuciła na myśl jakaś zmiana opcji (za jasno, za mało filtracji itp. ) to będę ogromnie wdzięczny za podzielenie się nimi.

Link to comment
Share on other sites

Fluvale po tjuningu stykną, chociaż mechanika brałbym mocniejszego.

Oświetlenie extra, zwłaszcza, że belka przesuwana z tego co się orientuje.

Łupki – byle nie te dachówkowe!

Jaką chemię masz na myśli?

Link to comment
Share on other sites

Co do chemi to mam na myśli jakieś bakterie żeby w razie potrzeby podciągnąć parametry (Nitrivec).

Pokrywy diversy mają przesywaną belkę ale nie jestem pewien czy mają podwóny startet żeby uruchamiać świetlówki osobno.


Jaki mechaniczny byś zaproponował zamiast Fluvala?

Link to comment
Share on other sites

Znowu trochę poczytałem ale chyba jednoznacznej odpowiedzi jaki filtr nigdy nie uzyskam. Zmieniłem zdanie co do Fluvala 405 i zamienie go na Tetra 1200 (ma być cichsza). Do wewnętrz wezme chyba tego AT 203 z gąbką "4" bo sobie wszyscy chwalą.

No ale z drugiej strony po co mi taka pralka jesli nie zamierzam miec przerybionego zbiornika (max 12 ryb moze potem 16 a to niby jest norma). Wiec decyzję o wewnętrznym (AT 203 czy Fluval 4+) zostawię na później.

Zastnawia mnie jedna rzecz:

W jaki sposób czyscicie gąbki które nie są umieszczone w żadnym koszyku. Czy nie ma efektu ze po wyłączeniu filtra i jego poruszeniu wszystkie większe brudy mamy z powrotem w wodzie?


Co do przerobienia pokrywy to na pewno dam sobie rade sam (elektryk to też ze mnie po części jest) ale nie wiedziałem czy bedzię trzeba do datkową kasę wywalić na sprzęt (startery elektroniczne - nigdy ich nie widziałem z bliska). Poczytam zobacze.


Jeszcze jedno pytanie. Czytam sobie ze niektórzy wlewają wodę bezpośrednio z kranu. Czy rybom nie przeszkadza gwałtowny spadek temperatury? W ziemie przecież taka woda ma 10 st C wymieniając 20% wody możemy zmniejszyć temperature z 27 na 24 st C.

Link to comment
Share on other sites

Nie martwiłbym się tak bardzo o duży przepływ Atmana. Na 120cm nie będzie aż tak "szalał", poza tym ma regulowany przepływ. Na pewno znajdziesz takie ustawienia, które będą pasowały. Z kolei moim zdaniem Fluval 4+ będzie za słaby na taki zbiornik.


Jeśli chodzi o czyszczenie gąbek, to owszem, coś tam czasem wpadnie do wody, ale jak będziesz gąbkę spokojnie wyciągał, to będzie tego niewiele i nic złego się nie stanie.

Link to comment
Share on other sites

mieniłem zdanie co do Fluvala 405 i zamienie go na Tetra 1200 (ma być cichsza)
IMO fluval byłby lepszym wyborem. Co do wewnętrznego to dużo zależy od układu dekoracji - im więcej kamieni i im większe tym trudniej zapewnić dobrą cyrkulację w akwarium. Zawsze lepiej wziąć większy filtr (AT-203) niż za mały.
Link to comment
Share on other sites

ja nie dokupowałem żadnych starterów dokupiłem tylko 4 metry przewodu zostały inaczej podpięte przewody w belce


A jakiego typu świetlówki miałeś T5 czy T8. Ja chciałbym wziąść 2xT5 (39W) ze względu na elektroniczne startery. Podobno ma być łagodniejsze dla świetlówek co wydłuża ich żywotność i "gładko" się odpalają (bez mrugania).


Ale wyznacznikiem będzie tutaj właśnie podział odpalania na dwa obwody. Jeśli będą mieli T8 na elektronicznych i będzie można podzielić to wezme T8 (tańsze w końcu są). No i kolejna sprawa że 2x39 to trochę jasno a 2x30 powinno być ok. Chociarz jeśli chodzi o oświetlenie to tutaj już tylko gust rządzi :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Masz to akwarium w salonie i wszystko słychać tak głośno jak na filmie? Muszę odszczekać swoje słowa, że miałem już każdy rodzaj filtracji,  nie używałem jednak K1 , ale z takim szumem bym chyba sobie nie poradził, chyba, że to nagranie tak tylko brzmi w związku z bliską odległością mikrofonu.
    • Zamierzasz kupić dorosłe ryby czy małe podrostki?
    • Możliwości filtracji rozważaj pod wieloma aspektami.  Każda filtracja ma swoje plusy i minusy. Sump jest super do każdego akwarium, moja 240 miała kiedyś też 240 L sumpa, nie widziałem w tamtym rozwiązaniu wielu minusów. Sprawdzało mi się, bo miałem miejsce, ciepłe mieszkanie i był wtedy w miarę tani prąd. Minusem okazała mi się wilgoć, niestety parowanie dumpa w szawce będzie zawsze. Kaseciak, to z kolei w nie za dużym akwarium dla mnie strata miejsca. Obecnie mam takie rozwiązanie u siebie w akwarium, ale ma ono 2500 l. Przy 450 l został bym przy kubełku jako biolog i narurowcu jako mechanik.  
    • Jeżeli robią to gdy zobaczą kogoś w pobliżu akwarium   jest to normalne. Jeżeli masz szansę je podejrzeć w sposób taki by samemu być przez  nie niezauważonym, to powinny zachowywać się już spokojniej.
    • Rozumiem. Przy równych przegrodach, czyli takich samych tych niższych dochodzących do dna, poziom wody w sumpie powinien teoretycznie być maksymalnie na wysokości przelewu dolnej przegrody. Czyli trzeba liczyć, że w razie zatkania przelewu do akwarium przeleje się maksymalnie woda z komory z pompą. Czyli trzeba tak ją wyliczyć, aby pompa miała w miarę luz, ale nie za dużo, teoretycznie im mniej tym lepiej. A szybkość przepływu i tak mogę regulować na zaworach. A jeśli zamontuję oprócz rurki przelewowej komin, to wszystko zależy, jaki to będzie komin, ale też nie musi być za duży. W razie wyłączenia prądu woda zejdzie tyle, ile będzie się przelewała do komina i z komina. Ale jest tam jeszcze rurka odpowietrzająca zanurzona w wodzie. jeśli zostawię ja w połowie komina, to woda zejdzie tyle, aż ona się zapowietrzy i zatrzyma cały układ.  Pompę chyba też mogę spokojnie kupić 4000, 5000l/h. Można ja przecież skręcić na sterowniku, a zawsze lepiej mieć zapas mocy.  A co sądzisz o ewentualnym zastosowaniu grzałki przepływowej pomiędzy pompą, a rurką wlewu? Miałoby to sens, czy raczej grzałka zanurzeniowa w sumpie. Pytam, bo akurat mam grzałkę przelewową i zastanawiałem się czy się ją da wykorzystać  
    • Mam pierwszą wersję. Tego niestety nikt Ci nie podpowie. Musisz to policzyć. Komora pompy musi mieć taką pojemność, żeby w przypadku zatkania spływu, woda którą wypompuje pompa zmieściła się w akwarium, oczywiście jeszcze z pewnym bezpiecznym marginesem. I w drugą stronę tak samo w przypadku braku zasilania, woda która spłynie z akwarium musi się zmieścić do sumpa.
    • No i taka opcję przemyślę. Jednak kubełki też mogą się rozszczelnić. Kaseciak w tym czy nieco większym zbiorniku - będzie zawsze zabierał miejsce a tego bym nie chciał niezależnie od tego czy to będzie teraz 300 a w przyszłości 450 czy 500l. Zawsze mogę jeszcze zmniejszyć sumpa i dac słabszą pompę, tylko czy to ma sens? Ale i tak uważam, że sump będzie o niebo lepszą opcją od kubełka. Więcej mediów to dużo daje.
    • Cześć. Moim zdaniem filtracja z sumpem w tak małym akwarium -450l mija się z celem. Duże straty energii elektrycznej. Bo woda trafiając do sumpa będzie się wychładzała. Nie potrzeba w w takim zbiorniku 100l filtracji. Ale to moje zdanie. Ja mam u siebie filtrację kasetową. Zbiornik 230x70x65 więc trochę większy. Wymiary kasety filtrującej to 25x23. Gąbka przez całą wysokość kasety. Wysokość 55cm. O grubości 5cm + do tego nam Narurowca - 3 korpusy ze sznurkami. I to jest moja cala filtracja zbiornika 1047l. Wodę nam ładną i uważam, że bez Narurowca też by się obeszło. Plusy takiej filtracji - woda nie opuszcza akwarium, zatem nie ma strat ciepła. No i czyszczenie filtra- 5min i po robocie   
    • Dzięki za porady.  Co do rurki przelewowej, to miałem zamiar zbudować coś jak na tym filmie, ale Twoje rozwiązanie wydaje mi się mniej skomplikowane i nawet bezpieczniejsze. Ty masz tą pierwszą czy drugą prostszą wersję rurki? Pytanie mam co do komór. Czy w takim razie skoro komory będą 3 to rozplanować i dołożyć po kilka centymetrów na każdą? Czy skupić się na powiększeniu dwóch pierwszych a ta z pompa wystarczy taka jaka jest? Ewentualnie powiększyć tylko środkową żeby jak najwięcej mediów weszło?  1 komora: wlew z rurki przelewowej na włókninę z gąbkami (mam włókninę tapicerską 300g bo używam jej do narurowców). 2 komora: media, ceramika 3 komora: pompa (myślałem o Aqua Nova 4000 albo 5000) Do przegród pomiędzy komorami nic nie daję.  Komin zrobię.  Chciałbym to wszystko ogarnąć, sumpa i przelewowej już z myślą o tym większym zbiorniku. 
    • Po co Ci aż 4 komory w sumpie? 3 w zupełności wystarczą, 1 - gąbki, 2 - ceramika, K1 etc... 3 - pompa. Gąbki w pierwszej komorze wstaw odwrotnie niż na rysunku czyli od dołu 10ppi na nią 20ppi i na wierzch włóknina, 30ppi wylatuje bo będzie Ci się to szybko zapychać. W takiej konfiguracji jak napisałem filtracja mechaniczna odbywa się na włókninie i ją wymieniasz raz lub dwa razy w tygodniu. Gąbek nie musisz wtedy długo ruszać i gdy zbierze się w nich szlam będziesz miał dodatkowe medium biologiczne. Włóknina tylko poliestrowa, inne pylą https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499 Możesz oczywiście użyć JBL Symec (kto bogatemu zabroni) czy innych wat akwarystycznych, ale te tapicerskie wychodzą o niebo taniej i co najważniejsze sprawdzają się. Pod gąbki i media w 2 komorze koniecznie daj kratki rastrowe, są dostępne z dystansami lub bez, wtedy możesz do niej przymocować trytytkami kawałki rurek PVC. Chodzi o to żeby pod mediami zostawić przestrzeń dla swobodnego przepływu. Jak słusznie zauważył @darianus gąbka z przegrody wylatuje. I żadnych łączonych narurowców i dwóch pomp w sumpie, znudziła Ci się sucha podłoga w mieszkaniu? Teraz odnośnie budowy rurki przelewowej, nic nie wspomniałeś co to ma być, mam tylko nadzieję, że to będzie działać na zasadzie syfonu (jest tego sporo na necie). Niezależnie jaki rodzaj wybierzesz to i tak sugeruję zbudować komin. U mnie to działa, skleiłem ze spienionego PCV "pudełko" otwarte od góry z grzebieniem na dwóch krawędziach i umocowałem w rogu akwarium. Rura przelewowa ssie wodę z tego pudełka/komina i w przypadku braku prądu, do sumpa zrzuci Ci tylko to co ponad krawędzią grzebienia plus pojemność komina. Komina nie musisz robić do samego dna akwarium. Przelew zbudowałem taki jak na poniższym filmie. Zmieniłem tylko wymiary rur, dostosowując je do własnych potrzeb. Z tego co pamiętam to rura ssąca i dalej ta co wpada do sumpa to 25mm, a ta najszersza to 75mm. Wszystko bez problemu do kupienia na Allegro. Takie zwiększenie wymiarów dało mi dużo większy przepływ niż pokazany na filmie. Dokładnie jaki, nie wiem nie mierzyłem. W każdym razie pompa Jebao DCP-6500 pracuje na 70% to chyba nieźle. Działa to u mnie już 3 lata, bez przerwy i nie raz zdarzały się wyłączenia prądu. Mogę potwierdzić, że jest to bezpieczne tylko trzeba wszystko dobrze policzyć i wykonać z głową. Poniżej do obejrzenia mój film z testów. Wykorzystałem tam pompę DCP - 2500 bo akurat taką miałem pod ręką. Powodzenia  (film ma 1.3 GB i może się dość długo ładować, ale cierpliwość cnotą akwarysty☝️🤣) 20220814_184535.mp4    
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.