Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich serdecznie.

Jestem na samym początku przygody z tymi pięknymi rybami. Kompletuje sprzęt i za niedługo będę startował swoje pierwsze akwarium z biotopem Malawi. Myslalem nad trzema może czterema gatunkami mbuna 3x10? 4x8? Proszę was o pomoc w dobraniu ekipy nadającej się dla początkującego.

Dane techniczne zbiornika:

350 litrów 150x50x50

JBL e1502 biolog z prefiltrem 

JBL e1902 machanik

Z góry dziękuję za wasze propozycję.

 

Opublikowano (edytowane)

Jeżeli baniak ma wymiary 150x50x50 to masz klasyczną 375, a to daje już fajne możliwości. 
 

Z mojej strony mogę Ci polecić jakiś gatunek Metriaclimy, ze względu na bardzo fajne zachowanie podczas żerowania, a mianowicie skubanie skał z glonów. Cała przyjemność z oglądania jak pasą się praktycznie cały dzień wykonując przy tym przeróżne akrobacje.
U siebie mam M. Estherae i mogę polecić choćby ze względy na różne warianty kolorystyczne samic i samców. Wybierając jednej gatunek możesz mieć samca błękitnego lub łososiowego, (ja mam odmianę Minos Reef z samcem BB czyli niebieskim, który pięknie mieni się w promieniach słońca) samice od żółtej do pomarańczowej + odmianę OB czyli taką ciapatą/moro 😁

Do tego dorzuciłbym kolejny gatunek pasący się, ale o kompletnie odmiennej budowie ciała czyli Labeotropheus. Trewavasae potocznie nazywany kulfonem. Tutaj też masz różne warianty regionalne i kolorystyczne, więc wybór jest duży. 

Jako trzeci wziąłbym coś bardziej niebieskiego np. Pseudotropheus cyaneorhabdos potocznie zwany maingano albo Pseudotropheus elongatus mphanga. 
 

W takim układzie wystarcza Ci trzy gatunki i masz mnogość kolorów i zgodność żywieniową. Dodatkowo przy M. E. Minos Reef w wersji z niebieskimi samcami od małego można wybrać układ płci

Edytowane przez KapitanCzysty
Opublikowano

Np Aulonocary bardzo mi się podobaja np stuartgranti Chilumba , Aulonocara spec. Fire Fish, Labidochromisy tez piekne sa, Pseudotropheusy. Ogolnie jestem troche zagubiony , przegladam oferte z Tan-Mal i to sa setki roznych ryb.

Opublikowano

Najlepiej podjedź sobie gdzieś do większej hodowli. Dobrze, żeby mieli dorosłe osobniki. Bo zdjęcia, filmy itp. nie oddają do końca tego, jak ryba wygląda w rzeczywistości. Do Aquahaus Gaus masz kawałek, ale tam mają ogromny wybór i praktycznie wszystkie ryby dorosłe do zobaczenia na żywo. Kupować nie musisz, ale nabierzesz wyobrażenia o tym, do jakich rozmiarów ryby dorastają i jak wyglądają. 

Opublikowano
2 godziny temu, TomekS napisał(a):

Np Aulonocary bardzo mi się podobaja np stuartgranti Chilumba , Aulonocara spec. Fire Fish, Labidochromisy tez piekne sa, Pseudotropheusy. Ogolnie jestem troche zagubiony , przegladam oferte z Tan-Mal i to sa setki roznych ryb.

Czyli chcesz non-mbune, (aulonocara chilumba, fire fish, labidochromis yellow - to zestaw ok, ale trzeba mieć na uwadze że fire fish rośnie duży min 15cm i jest dość agresywny), ale bez pseudotropheusów bo to w większości roślinożerna mbuna, zależy jeszcze o które gatunki Ci chodzi.

Zwróć też uwagę że samice aulonocar nie są tak barwne jak samce.

Nie zniechęcam Cię bo sam miałem aulonocary w 375l ale musisz wiedzieć takie rzeczy żebyś później nie był zdziwiony/zawiedziony.

Opublikowano
12 minut temu, Tomasz78 napisał(a):

Czyli chcesz non-mbune, (aulonocara chilumba, fire fish, labidochromis yellow - to zestaw ok, ale trzeba mieć na uwadze że fire fish rośnie duży min 15cm i jest dość agresywny), ale bez pseudotropheusów bo to w większości roślinożerna mbuna, zależy jeszcze o które gatunki Ci chodzi.

Zwróć też uwagę że samice aulonocar nie są tak barwne jak samce.

Nie zniechęcam Cię bo sam miałem aulonocary w 375l ale musisz wiedzieć takie rzeczy żebyś później nie był zdziwiony/zawiedziony.

Tak to mój błąd, chce raczej mbune więc tamte gatunki jednak odpadają , ale Labidochromisy i Pseudotropheusy chyba pasują do siebie i do tego jeszcze jakiś jeden gatunek.

Opublikowano
25 minut temu, TomekS napisał(a):

Tak to mój błąd, chce raczej mbune więc tamte gatunki jednak odpadają , ale Labidochromisy i Pseudotropheusy chyba pasują do siebie i do tego jeszcze jakiś jeden gatunek.

Chodzi Ci o labidochromis caeruleus yellow? bo labidochromisów jest dużo różnych gatunków i to samo u pseudotropheusów.

O który gatunek pseudotropheusa Ci chodzi?

Opublikowano
13 minut temu, Tomasz78 napisał(a):

Chodzi Ci o labidochromis caeruleus yellow? bo labidochromisów jest dużo różnych gatunków i to samo u pseudotropheusów.

O który gatunek pseudotropheusa Ci chodzi?

Np Labidochromis Sunflower albo Freibergi + Pseudotropheus Flavus albo Saulosi. masz racje ilosc gatunkow jest ogromna

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.