Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam Was w moim skromnym, własnym Malawi...

 

Trochę danych technicznych:

- akwarium przód i boki OW, 135x50x55 -> 371 litrów

- pokrywa, baniak i szafka od Nexus

- oświetlenie moduły Led, 12x 1100, 4x 6500, 12x RGB na profilu aluminiowym,  sterownik LedDimmerPro  V5

- narurowiec na pompie IBO Beta 25-40/180, 3x korpus mechaniczny, 1x chemiczny i 3x biologia, rury 3/4

- tło spienione czarne PCV, białe spienione PCV jako podkład pod skały

- ok 100 kg zielonego serpentinitu + 15-18 kg piasku

- roślinność: jedna średnia kryptokoryna karbowana

 

Po ok czterech miesiącach czytania, planowania i tworzenia oraz 28 dniach dojrzewania zbiornika pojawiły się u mnie wyczekiwane przez cała rodzinę pysie:

- 14 szt  (2 sztuki nadmiarowe - gratis) Chindongo Saulosi Taiwan Reef

- 12 szt (4 sztuki nadmiarowe:  2 szt gratis) Cynotilapia Hara Gallireya Reef F1

- 9 szt (1 sztuka nadmiarowa - gratis) Labidochromis Perlmutt Higga Reef 

- 8 szt Metriaclima estherae Blue/Red/OB Minos Reef F2

 Ryby kupowałem u dwóch hodowców, pierwszy dał mi coś w gratisie, drugi także. Hara była to końcówka miotu (rodzice już sprzedani)  i głupio było zostawić komuś 4 sztuki, zwłaszcza, że czekały na mnie odłożone prawie tydzień.

 Łącznie daje to 43 sztuki i tutaj pojawia się problem... Gdybym wiedział, że tyle pysi się uzbiera wziąłbym trzy, a nie cztery gatunki.  Tak się złożyło, że te gatunki na których mi najbardziej zależało czyli Hara i Saulosi kupowałem jako ostatnie. 

Foty z transportu:

IMG_5638.thumb.JPG.e6a51029491aaa93397dd9393c028e1e.JPGIMG_5639.thumb.JPG.0ad34b5a52ee54336e3b75199c4007c2.JPGIMG_5641.thumb.jpg.190e2aa13f70477773d73667d83a79a6.jpgIMG_5642.thumb.JPG.76750061ffae757405b3657f32925ef0.JPGIMG_5643.thumb.JPG.755e5c2a25e7ee52358b154029b1fb91.JPG

Pysie po 70 minutach aklimatyzacji zostały wpuszczone do zbiornika i zaczęły bardzo żywiołowo pływać i poznawać całe akwarium:

 

IMG_5654.thumb.JPG.5bfabb1843fcfd7540eb5f1d57ddef90.JPG

   

 Po dwóch godzinach od wpuszczenia zaczęło się...

Samce zaczęły się okresowo wybarwiać i mierzyć ze sobą, tańce, pozowanie czyli to co każdy z nas kocha najbardziej... 😁

 

Saulosi:

IMG_5663.thumb.JPG.4547e8e40d82b987bdd2474ed76c00c8.JPGIMG_5662.thumb.JPG.2ff2f8f7d36c568b3e8f75e13e3e83d6.JPGIMG_5661.thumb.JPG.f1a231b02020e94ba86cfadad1ffdbe5.JPGIMG_5660.thumb.JPG.d1143cbfa8bd68044bf2be7cb1a69829.JPG

Dwie godziny od wpuszczenia już niektóre osobniki poczuły się swobodnie 😁

   

Perlmutt:

Cieżko odróżnić samca od samicy, na pewno jest jeden, ten którego widzimy poniżej

IMG_5688.thumb.JPG.90c38552fa2cdddae0b2bfb79626ce81.JPGIMG_5691.thumb.JPG.0677a60ce687d7f2e1a17ccbbb1f51dd.JPG

Jak się później okazało powyższy jegomość to samiec dominujący w stadzie Perłowców.

Hara:

IMG_5665.thumb.JPG.8808482ee7f6ca67bfcbe5e622f379cf.JPG

Takie rzeczy już po dwóch godzinach od wpuszczenia, chłopak naładowany teściem jakby był na cyklu sterydowym 😅😆

IMG_5677.thumb.JPG.39a6ba49109cdb3fd6b0fe411ceabac9.JPG

Tutaj młodzian chyba myślał, że coś będzie, najlepsza jego irytacja na końcu 😂

W trzeciej dobie, czyli dzisiaj pojawiły się już poważniejsze sprzeczki, doszło do tego, że chłopcy łapali się za pyski i próbowali swoich sił. Trochę zaczynam się obawiać o resztę obsady bo na 12 sztuk mam minimum sześciu samców, a prawdopodobnie nawet siedmiu (plus to co się ukrywa) 😅

   

 

Metraclima:

Tutaj mam mam największy problem z uchwyceniem osobników, są bardzo ruchliwe i nie chcą pozować. Na dzień dzisiejszy jeżeli będę musiał zrezygnować z jednego gatunku (pomimo redukcji) prawdopodobnie będzie to ten. 

Dwa ciemne osobniki na tym filmiku to prawdopodobnie samce (jedna z wielu prób pokazania siły i charakteru). Jak urosną mają być błękitne. 

Podobno dwie samice OB, tyle chciałem, to one ostatecznie zadecydowały o wyborze tego gatunku jako czwartego, mam nadzieje, że się nie zawiodę 🤗

Ostatnie 4 sztuki, podobno jasne to 100% samica, teraz nie jestem pewien, bo jeden zachowuje się jak samiec (przepędza pozostałe trzy sztuki). Czytałem, że samice mogą być agresywne wewnątrzgatunkowo. Poza tym mają ciemne plamki w okolicach głowy, jedna na ogonie, podobno z wiekiem mają zniknąć, zobaczymy.

IMG_5700.thumb.JPG.1890b4fcd52326df3093c3c2e10f9041.JPGIMG_5701.thumb.JPG.8438b272eea59db76c2f2a99b40232a6.JPG

 

Po trzech dobach obserwacji prawdą jest co piszą o Harze, samce są mocno agresywne, cały czas są przepychanki pomiędzy nimi. Ciekawe jest, że nawet najmniejszy samiec nastroszony i odpowiednich barwach  jest w stanie przepędzić dwa razy cięższego Perlmutta dominującego i każdego z dwóch samców Metraclimy (tutaj pewnie do czasu).

Dwa samce Metraclimy lubią pływać razem od jednego do drugiego końca baniaka, jakby robiłī zawody.

Saulosi za to są najbardziej żarłoczne ze wszystkich, pierwsze są przy lustrze wody (gdzie spędzają dużo czasu) przy karmieniu i mam wrażenie, że najwięcej pochłaniają pokarmu.

 

Obecna dieta moich dzieciaków:

- tylko płatki: Sera Flora Nature, Tetra Algae Mix, JBL PREMIUM SPIRULINA 40%, Tropical 3-algae flakes, TROPICAL D-ALLIO PLUS oraz Tropical super sporulina forte 36%

 

Długi pierwszy wpis, ale myślę, że fajnie będzie do niego zajrzeć za 2/3 lata... 😀

Edytowane przez Bartek_De
Literówki. Na prośbę autora.
  • Lubię to 8
Opublikowano
15 godzin temu, KapitanCzysty napisał:

Ryby kupowałem u dwóch hodowców

Możesz zdradzić od których?

15 godzin temu, KapitanCzysty napisał:

na 12 sztuk mam minimum sześciu samców, a prawdopodobnie nawet siedmiu (plus to co się ukrywa) 😅

Dopóki samice nie zaczną inkubować ciężko odróżnić płeć, u mnie jedna z samic broniła terytorium i wybarwiła się jak samiec, widziałem że to samica bo miała zaokrąglone krótkie płetwy ale barwa i zachowanie miała samca.

15 godzin temu, KapitanCzysty napisał:

Jak urosną mają być błękitne.

Hara też jest jasno niebieska, będziesz miał dwa podobnie ubarwione gatunki.

A tak po za tym wszystko wygląda elegancko.

Opublikowano (edytowane)

Przy niedzieli, odświętnie, zaserwowałem moim maluchom "schabowego" w postaci ok 30 szt młodziutkich gupików (z akwarium mojego taty). Sami zobaczcie co się działo...

 

 

 

Masakra jednym słowem. Ryby wpadły w szał, tak jakby w genach miały zapisane polowanie na wszystko co jest mniejsze i się rusza 😅. Sytuacja od wpuszczenia żywego pokarmu trwała z 30 minut. Pysie w tym czasie wyglądały jak na łowach ponieważ kilku gupikom udało się schować w skałach, a te próbowały je dorwać kopiąc, wpychając się w szczeliny 

 

 

Jak się ponownie okazało najbardziej łasymi okazały się Saulosi, na filmiku widać jak jeden pożera swoją ofiarę.

21 godzin temu, Pikczer napisał:

Fajny baniak :) Ładne maluchy :)

Czas pokaże co dalej, może się okazać , że wszystkie gatunki fajnie się dogadają :)

Dzięki, chciałbym aby tak się stało. Moim ideałem byłoby zostawienie trzech haremów z jednym samcem i 3/4 samicami + stadko Saulosi z 2/3 samcami i 5-7 samicami. Czasem cuda się zdarzają 😂.

 

16 godzin temu, Tomasz78 napisał:

Możesz zdradzić od których?

Dopóki samice nie zaczną inkubować ciężko odróżnić płeć, u mnie jedna z samic broniła terytorium i wybarwiła się jak samiec, widziałem że to samica bo miała zaokrąglone krótkie płetwy ale barwa i zachowanie miała samca.

Hara też jest jasno niebieska, będziesz miał dwa podobnie ubarwione gatunki.

A tak po za tym wszystko wygląda elegancko.

Nie od kogo innego jak od Panów z Żor... 🙂

Z tą Harą to racja, słyszałem, że samice potrafią i wyglądem i zachowaniem przypominać samców. Jednak posiadanie w takim małym akwarium 6-7 bojowo nastawionych samców to istna bomba z opóźnionym zapłonem, coś będę musiał zrobić. Czuje, że będzie dla mnie największym wyzwaniem zidentyfikować i wyłapać tych nadmiarowych samców.

Co do samców Metracilmy to w wersji "Blue" mają swój urok i pomimo podobieństwa w kolorystyce z Harą, myślę, że ładnie będą się uzupełniać. Docelowo chce mieć po jednym samcu Hary i Metraclimy, chociaż wiem, że życie napisze swój scenariusz 😉.

Dzięki za miłe słowo!

Edytowane przez KapitanCzysty
  • Lubię to 2
Opublikowano (edytowane)
8 godzin temu, Bartek_De napisał:

@KapitanCzysty jeśli chcesz aby filmy wyświetlały się w poście, musisz przekonwertować je na format MP4. 

Dzięki za przypomnienie. Sprawdź proszę czy teraz jest ok bo edytowałem te z wczoraj, ale nie wiem  czy filmiki z pierwszego postu wyświetlają się poprawnie? (ich już nie mogę zmienić)

Edytowane przez KapitanCzysty
Opublikowano
8 godzin temu, Bezprym napisał:

Dodaj trochę mięsnych pokarmów, bo hara i perlmutt preferuja mięso a i saulosi nie zaszkodzi. Najlepiej jakbyś in dietę wypośrodkował

Cały czas się nad tym zastanawiam. Sprawdziłem skład moich obecnych pokarmów i na pięć mam jeden typowo mięsny: TROPICAL D-ALLIO PLUS oraz dwa, które w składzie mają m.in. ryby i skorupiaki czyli Sera Flora Nature oraz Tropical 3-algae flakes. Najgorsze jest to, że nie wiadomo ile % tego jest w całości. Na etykiecie są wysoko w pozycji mniemam więc, że nie jest to kilka %. Poniżej zdjęcia:

IMG_5734.thumb.JPG.28057af0a3ed6a45023b1b14618718cf.JPGIMG_5733.thumb.JPG.055ce6b33abaf8f3ab594dcffbdbad06.JPGIMG_5732.thumb.jpg.ccf2f8241d90aa30dc950be327fe8302.jpg

Pytałem też hodowców czym karmili do tej pory i w przypadku Perlmutta m. in tym co ja (dopiero przy dojrzałych osobnikach dodawali jakąś mrożonkę), a przy Harze Pro Defence od Tropicala i jakimiś niemieckimi mieszankami dostępnym tylko dla hodowców 😄.

Niemniej jednak chce kupić jakiś jeszcze jeden, typowo mięsny z tym, że mam problem z wyborem. Może Ty coś doradzisz? Nie chce granulek, tylko płatki, odpada więc Naturefood, Northfin nie mogę znaleźć, Tropicala już mam. Nie wiem czy O.S.I. Cichild Flakes lub OMEGA ONE Cichlid Flakes to jedne z lepszych czy coś jeszcze innego jest?

Opublikowano

Nie bój się granulatów. Polecam Hikari Vibra Bites, jak dla mnie nie ma lepszego pokarmu miesnego. Jest w formie małych robaczków i nie trzeba go moczyć przed podaniem. Polecam również Tropical soft lina Africa carnivore. Jest w formie miekkich chipsów, również znakomity pokarm. Dla małych ryb wybierz rozmiar S.

Opublikowano (edytowane)

Omega One Cichlid flakes to bardzo dobry pokarm jest sam go podawałem. Ogólnie pokarmy Omega One zawierają bardzo dużo mięsnych składników. Tak jak Bartek już Ci napisał świetnym pokarmem jest Tropical Soft Line Africa carnivore ja jeszcze podaję Tropical Soft Line America., Hikari Vibra Bites (Bartek mi go też polecał 🙂) Sprulinę możesz zastąpić też spiruliną firmy Ocean Nutrition ma bardzo dużo mięsa (poznasz po zapachu) też świetnym pokarmem jest Omega One SUPER COLORS CICHLID PELLETS 

Edytowane przez Bezprym

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.