Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ja używałem ciętego peszla na kable. Do złudzenia przypomina jedno "oryginalne" medium, jakie kiedyś znalazłem w filtrze Eheima. Materiał z cyklu "synku, kraść nie wolno, tatuś ci z pracy przyniesie" 😁

  • Lubię to 2
Opublikowano (edytowane)
47 minut temu, r10 napisał:
2 godziny temu, triamond napisał:

wolę wsypać 10l K1 do jednego kubełka i nie dotykać tego przez lata

K1 jest 5,5 raza tańszy

Sprzedajesz K1 po 6 zł/litr? To zamawiam wiadro🤑.

Cytując wyrwane z kontekstu fragmenty, rzeczywiście można odnieść takie wrażenie. Dopiero czytając całą wypowiedź można dostrzec w tym głębszy sens.🤔 

2 godziny temu, triamond napisał:

Ja wolę wsypać 10l K1 do jednego kubełka i nie dotykać tego przez lata, zamiast mieć 4 takich kubełków z siporaksem. K1 jest 5,5 raza tańszy i 4x wydajniejszy. Czyli 20x tańszy za ten sam efekt.

Cena 10l K1 a 40l Sporaxu/taka sama skuteczność.

Edytowane przez Bartek_De
  • Lubię to 2
Opublikowano

@r10

1. Wg tego artykułu http://www.lagazzettadellekoi.it/wp-content/uploads/2017/03/MBBR.pdf

po 15 latach pracy w ruchomym reaktorze w Norwegii nie było śladów mechanicznego zużycia czy degradacji.  Jako medium statyczne powinno być jeszcze trwalsze.... wytrzyma kilkaset lat ? Bakterie nie radzą sobie dobrze z degradacją HDPE. Trwają badania, jak to zmienić, bo  świat tonie w plastiku.

Tetra zrobiła swoje medium z materiału który jest rozkładany przez bakterie. Motywacja wydaje się oczywista ;) Kupisz następną porcję za pół roku. To https://pl.wikipedia.org/wiki/Planowane_postarzanie_produktu. K1 lub podżwirówkę kupisz tylko raz na cały cykl życia akwarium.

2. Na portalu aukcyjnym kupiłem K1 za 5,9 za litr... Poszukaj 'kaldnes'. Mój po 5 miesiącach (na początku pracował jako ruchomy) - przy szybie filtra:IMG_20220215_120738.thumb.jpg.05232c38d9a7c7cd233e338e4849754a.jpg

Odporny na wybielacz, jeśli chcesz go przywrócić do nowości i sprzedać za 20 lat ;)

@did Zakrętki będą działać. Pocięte rurki pcv, słomki itd też. Lata temu miałem w sumpie poza gąbką, kilkadziesiąt litrów keramzytu, działało, choć teraz wiem, że kilkanaście razy gorzej niż K1 czy gąbka ;) Bakterie poradzą sobie na każdym stabilnym materiale. Kwestia wydajności/ opłacalności/ zapychania się :) Czy warto - każdy musi sobie odpowiedzieć sam... Tutaj https://www.docdroid.net/wLLOb91/siporax-pdf ścinki pvc lepsze od Siporaxu :)

  • Lubię to 2
Opublikowano
W dniu 15.02.2022 o 13:16, triamond napisał:

Lata temu miałem w sumpie poza gąbką, kilkadziesiąt litrów keramzytu, działało, choć teraz wiem, że kilkanaście razy gorzej niż K1 czy gąbka

Moim zdaniem nie da się porównać złoża naturalnego z reklamowanym k1.

Opublikowano (edytowane)
On 2/15/2022 at 1:16 PM, triamond said:

Lata temu miałem w sumpie poza gąbką, kilkadziesiąt litrów keramzytu, działało, choć teraz wiem, że kilkanaście razy gorzej

Czyli zdechło Ci kilkanaście razy więcej ryb? Rośliny rosły kilkanaście razy wolniej? Rodziło się kilkanaście razy mniej narybku? Niechciane glony mnożyły się kilkanaście razy szybciej? Opisz bliżej kilkunastokrotne klęski w wyniku zastosowania keramzytu czy ceramiki czy pumeksu zamiast gąbki.
Liczby to nie wszystko, w Twoim przypadku bardzo fascynujesz się wydajnością usuwania azotynów i azotanów przez dm3 medium. A może jeśli ktoś ma miejsce, niech sypie to co lubi, i według swojego kryterium, np. odporności na zapychanie, lub uzbieranych zakrętek - a końcu i tak okazuje się, że najwydajniejsze jest napowietrzane złoże ruchome ze... zwykłego piasku👍.

Tak swoją drogą niektóre media są seksowne😉:
sera siporax Nitrat-Minus Professional | English

sera siporax Nitrat-Minus Professional | Deutsch

Edytowane przez r10
Opublikowano

@piotriola Keramzyt jest sztuczny, tak samo jak większość mediów. Nie ważne, jakie jest pochodzenie materiału. Ważne jest jak wydajnie działa. To można zbadać. Dziwnie się też, czuję, jak piszesz "reklamuje". Są różni producenci K1 w Chinach. Tak samo jak są różni producenci gąbek. Mam K1 a właściwie PE03 ;) Polecam. Nie mam żadnych korzyści z pisania o K1 czy gąbkach, poza osobistą satysfakcją, że ktoś może wybierze wielokrotnie lepsze i tańsze rozwiązanie niż ceramika :)

@r10

1. Znowu ta Sera... ;) Nabieram podejrzeń, że ciągle wspominasz tą firmę (wiele postów!) z przyczyn innych niż hobbystyczne i trollujesz kolejny wątek z wiedzą, wrzucając tą firmę. Mam nadzieję, że tylko jesteś fanem:/

2. Przyjąłeś założenie, że powierzchnia filtracyjna jest proporcjonalna do wspomnianych efektów. Nie jest to zależność liniowa. To Twój chochoł.

3. Nie piszę o wydajności nitryfikacji. Ważniejsze jest rozkładanie DOC. Potrzeba ok. 20x więcej powierzchni. Tworzysz kolejny chochoł.

4. Ruchome złoże z piasku najlepsze! Zgoda, ale bardzo kłopotliwe. Nie wystarczy odpalić, żeby działało. Trzeba regulować.

W jednym poście, 2 chochoły i 2 linki do produktów S.  😕

  • Lubię to 1
Opublikowano
2 godziny temu, triamond napisał:

@piotriola Keramzyt jest sztuczny, tak samo jak większość mediów. Nie ważne, jakie jest pochodzenie materiału. Ważne jest jak wydajnie działa. To można zbadać. Dziwnie się też, czuję, jak piszesz "reklamuje". Są różni producenci K1 w Chinach. Tak samo jak są różni producenci gąbek. Mam K1 a właściwie PE03 ;) Polecam. Nie mam żadnych korzyści z pisania o K1 czy gąbkach, poza osobistą satysfakcją, że ktoś może wybierze wielokrotnie lepsze i tańsze rozwiązanie niż ceramika

Dla mnie pochodzi z wypalonej gliny i nie zaliczam keramzytu do plastiku. Nie o to jednak chodzi, wsady z plastiku służą mi do osiedlania się bakterii nitryfikacyjnych . Skutkiem tego typu wsadu jest powstanie no3. Wsady naturalne np: zeolity (podałem inny przykład) usuwają inne pierwiastki takie jak ołów , nikiel,rtęć czy no3. Mimo że mają mniejszą powierzchnię filtracyjną dla bakterii nitryfikacyjnych potrafią dokonać tego czego nie dokona k1.
Inny przykład, filtr glonowy. Mimo że ma mniejszą powierzchnię filtracyjną jest zdolny do eliminacji no3.
Moim zdaniem błędem jest porównywanie zeolitu, filtra glonowego czyli natury do wsadu k1. Inne przeznaczenie.
Nie napisałem tego abyś dziwnie się poczuł, mam akwarium kilka lat i liczyłem że w dyskusji pojawią się inne złoża.
powodzenia życzę.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwic19i85ov2AhXhs4sKHZ32AegQFnoECCgQAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.os.not.pl%2Fdocs%2Fczasopismo%2F1998%2FVasylehko_3-1998.pdf&usg=AOvVaw3v-NIRGn4UM7JutbMmd29V

  • Lubię to 2
Opublikowano

Pytania poniżej zadaje bez sarkazmu:

@piotriola ładnie to wygląda jak piszesz o tym zeolicie, tylko jedno pytanie ile on tego nh4, no2, no3 faktycznie wciąga i jak długo?

Dlaczego nie stosujemy go przy starcie zbiornika skoro wciąga amoniak, azotany i od razu nie wpuszczamy ryb? Przecież powinien wciągnąć całe zło, a ryby zrobić resztę? Dlaczego do no3 zamiast zeolitu stosujemy podmiany wody i żywice?

Dlaczego gdy chciałem wrzucić zeolit do środka swojego hmf to wszyscy odradzali mi i polecali gąbki?

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
12 minut temu, ziemniak napisał:

Dlaczego gdy chciałem wrzucić zeolit do środka swojego hmf to wszyscy odradzali mi i polecali gąbki?

Ja zawsze odradzam zeolit z dwóch powodów:

- na starcie zbiornika.

- z tego też powodu , że wspomniany zeolit traci swoje właściwości do absorbowania po mniej więcej 3 miesiącach i trzeba go wymieniać co może być upierdliwe:)

Edytowane przez Andrzej Głuszyca
  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Dla mojego akwarium 1000l, jeden litr zeolitu pochłonie ok. połowę tygodniowej produkcji azotu (7,7 g NO3). Czyli mógłbym wypełnić połowę filtra zeolitem (20 litrów) i co 10 tygodni wymieniać go na nowy. Podmiana wody jest ok 3 razy tańsza i mniej kłopotliwa (u mnie automatyczna) i dodatkowo rozcieńcza wszystko co jest w wodzie...  No i co robić ze 100l zużytego zeolitu rocznie ? Tańszy jest też purolite a520e lub Pure Resin PA202 (w eksploatacji - ok. 3x), nie generuje odpadów poza solanką i wiąże również polarny DOC.

 

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zabawa z żywicą a502ps: https://forum.klub-malawi.pl/topic/21578-jak-używać-purolite-a520e/page/13/#elControls_394430_menu Zwiększyłem podmianę wody do 7,7l/h (140% tygodniowo). Fosforany po tygodniu spadły do 0,8ppm. Przez tydzień pracował dodatkowo filtr 1 mikron na drugiej pompie. Woda czysta, ale przy ciemnym pokoju - widoczna mgiełka w skupionych stożkach światła z ledów wzdłuż akwarium. Wystarczy zapalić światło w pokoju by  znikła. Najwyraźniej to granica związana z samą wodą kranową (nadal idzie przez filtr ceramiczny, który powinien wyciąć wszystko powyżej 0,3 mikrometra) i filtracją biologiczną/karmą. W planach pozostawienie większej podmiany niż 1,2 l/h (20% tygodniowo przez ostatni rok).
    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor żywicy. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie... EDIT2: Po kilku godzinach w solance przesypałem połowę do drugiej skarpety (luźniejsze upakowanie żywicy) i po wypłukaniu, obie skarpety do filtra. Już działa. Subtelne żółtawe zabarwienie widoczne po długości zbiornika zniknęło po 12 h. Zakładam, że przepływ przez żywicę był za słaby. Stężona solanka po regeneracji - prawie czysta. Przy wydajnej filtracji (fluidyzator K1 40l z gąbką 30ppi na pompie) - ta różnica w zabarwieniu to jedyny benefit stosowania tej żywicy. Woda nie jest bardziej klarowna niż bez.
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.