Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich Forumowiczów! Pomysł posiadania akwarium towarzyszył mi od wielu lat i w końcu nadszedł ten czas. Wiedziałem, że jeśli akwarium pojawi się w moim mieszkaniu to będzie to z pewnością biotop Malawi.

Optiset 240

Ultramax 1500

Platinum Heater 200 W

Oświetlenie 2x17 W (3 tryby)

 

Akwarium zalane 22.12, z dodatkiem środków od Tropical'a. Dzień później dodane bakterie. Od tamtej pory nie robione nic poza tym. Czekam na akcesoria do pielęgnacji i czyszczenia.

W ww akwarium planuje obsadę mbuna, myślę że docelowo 3 gatunkowe choć to jeszcze będzie dyskutowane. Ma być "kolorowo" bo przecież ryby są najpiękniejsze:) 

Moi drodzy, proszę o rzetelną opinię i słowa wsparcia na początku mojej drogi:) mam pomysł dotyczący delikatnej zmiany aranżacji lecz czekam na Wasze zdanie.

Z pozdrowieniami

Radmil

 

 

 

 

 

IMG_20211224_081850.jpg

Opublikowano

Ciąg dalszy:

Tło - ostatecznie padło na czarny brystol ( przez te smugi daje szarość ale po myciu powinno być ok)

Podłoże piasek kwarcowy Kreisel 099 0,5-1,4 mm 25 kg, wielokrotnie płukany

Kamień gnejs (kora kamienna) ze składu ogrodniczego, ok 48 kg, wyszorowany i sparzony wrzątkiem

Opublikowano

Witam na naszym forum!

46 minut temu, Radmil napisał:

Tło - ostatecznie padło na czarny brystol ( przez te smugi daje szarość ale po myciu powinno być ok)

Czy to oznacza , że przykleiłeś czarny brystol z akwarium?

47 minut temu, Radmil napisał:

Kamień gnejs

Fajne efekty daje , gdy obrośnie okrzemkami i pod światłem 6500K. Wejdź do galerii i znajdziesz tam aranżacje z gnejsem. Jeżeli chodzi o ułożenie kamieni to ja osobiście bym lewą stronę bardziej podniósł i zrobił lekko "szpiczastą" .  Ale to już subiektywne odczucie. 

Opublikowano

Tło miało stanowić czarna okleina ale klej dał bardzo nieestetyczne smugi które nie zanikały z czasem. Tak, czarny brystol po zewnętrznej stronie. Ładnie wszedł pod obudowę akwarium i wg mnie wygląda ok.

Tak, kamienie niech trochę wystrzelą z lewej (akwarium stoi przy lewej ścianie stąd ten gradient). Muszę tylko bacznie obserwować czy wieża się nie zawali... A czy jest sens bardziej maskować wlot filtra? Czy nie zakłóci się cyrkulacja? Czarne tło, czarny wlot chyba nie jest bardzo źle. 

Dzięki za odpowiedź

Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, Radmil napisał:

Tło miało stanowić czarna okleina ale klej dał bardzo nieestetyczne smugi które nie zanikały z czasem.

Pewnie dałeś okleinę na klej. Czyli osobno tapeta i osobno klej. Wtedy niestety często jest tak , że są widoczne smugi czy też bąble nie wspominając o tym , że taka tapeta nie trzyma się solidnie szkła. Jeżeli już to warto  dać folię  samoprzylepną . Czyli klejoną tak jak naklejki np. na samochód. Zrywasz  papier ochronny , zraszasz okleinę od strony kleju , zraszasz szybę i przyklejasz. Nadmiar wody wyciskasz np. kartą do bankomatu lub ręcznikiem. Na początku mogą wystąpić bąble ale po kilku dniach znikają. Niektórzy dodają też kroplę płynu do mycia naczyń ale jest to zbędne. Okleina trzyma bardzo mocno , nic pod nią nie wejdzie ( woda z akwa). Warto z każdej strony oprócz dołu przyciąć po około 1/2 cm mniej jak rozmiar szyby, gdyż po namoczeniu i przyklejeniu, folia ta lekko się rozciąga. Kupisz ją w każdym(?) akwarystycznym sklepie. Tu masz link opisujący taka folię i można ją kupić na Allegro za niewielkie pieniądze. Link jest wybrany na zasadzie " pierwszy lepszy" i po pewnym czasie zniknie. Czy kupisz matową czy z połyskiem to i tak nie będzie miało znaczenia bo będzie wyglądać jak mat.:

https://allegro.pl/oferta/arkusz-a4-folia-samoprzylepna-rozne-kolory-7724318276

1 godzinę temu, Radmil napisał:

Ładnie wszedł pod obudowę akwarium i wg mnie wygląda ok.

Nie obawiasz się , że jednak jakieś krople wody tam się dostaną? Stąd  też moja powyższa wypowiedź na temat folii samoprzylepnej. Można ostatecznie jako tło użyc czarnego spienioego PCV. Ma swoje wady ale też ma zalety.

1 godzinę temu, Radmil napisał:

A czy jest sens bardziej maskować wlot filtra? Czy nie zakłóci się cyrkulacja? Czarne tło, czarny wlot chyba nie jest bardzo źle. 

Na to pytanie nie odpowiem Tobie jednoznacznie. Czasami wpływ na cyrkulację ma nawet minimalne przestawienie kamieni. Ale do tego dojdziesz metodą prób i błędów. Niemniej warto wziąć to pod uwagę.

Edytowane przez Andrzej Głuszyca
Opublikowano

Z tą folia to nie pierwsza lepsza ;) robię sobie maly kotnik i na początek kupiłem tania okleinę w sklepie i mimo iż po kilku dniach smugi od wody zniknęły, to z bliska pod światło było widać inne, pewnie tak samo jak u ciebie, takie lekkie jakby przebarwienia, teraz będę testował markowa folie od oracal.

Opublikowano
W dniu 27.12.2021 o 10:26, Andrzej Głuszyca napisał:

Witam na naszym forum!

Czy to oznacza , że przykleiłeś czarny brystol z akwarium?

Fajne efekty daje , gdy obrośnie okrzemkami i pod światłem 6500K. Wejdź do galerii i znajdziesz tam aranżacje z gnejsem. Jeżeli chodzi o ułożenie kamieni to ja osobiście bym lewą stronę bardziej podniósł i zrobił lekko "szpiczastą" .  Ale to już subiektywne odczucie. 

Wczoraj trochę poprzestawiałem głazy i póki co wygląda to tak. Będę wdzięczny za opinię, wszystko jeszcze można poprawić:) pozdrawiam

IMG_20211227_215734.jpg

Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, Radmil napisał:

Wczoraj trochę poprzestawiałem głazy i póki co wygląda to tak. Będę wdzięczny za opinię, wszystko jeszcze można poprawić:) pozdrawiam

IMG_20211227_215734.jpg

Hej czyli teraz kamienie leżą na piasku? Trochę ryzykowne. Kamienie ustawiamy na podłożu najlepiej jakaś płyta lub styropian na to piasek. Aranżacja ma się Tobie podobać. Powodzenia z przygodą Malawi. Z lewej strony nie jest za blisko szyby?  😀😀

Edytowane przez anutemix
Korekta
  • Lubię to 1
Opublikowano
9 minut temu, anutemix napisał:

Hej czyli teraz kamienie leżą na piasku? Trochę ryzykowne. Kamienie ustawiamy na podłożu najlepiej jakaś płyta lub styropian na to piasek. Aranżacja ma się Tobie podobać. Powodzenia z przygodą Malawi. Z lewej strony nie jest za blisko szyby?  😀😀

Hej, nie nie. Oczywiście, na całym dnie jest styropian a ja tylko delikatnie zmieniłem kamienie które leżą na "fundamencie" z kamienia :) styropian, kamienie, piasek, tak mam:) a z tą lewa stroną że za blisko to problem dla ryb, cyrkulacji czy względu bezpieczeństwa?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.