Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
W dniu 3.01.2022 o 13:07, maciekzien napisał:

Czesc. Mam duzo takich kamieni wapiennych z racij kamieniolomow mnie otaczajacych. Sa to skaly wapienne. Beda dobre do malawi? Moga miec jakies zalety w stylu podnoszenie ph lub wady? Jednego wlasnie gotuje chce zobaczyc czy się zmieni na bialy bo poki co jestj jaki jestab0e63c11e55c949b10bd5e7542ecc7b.jpg

Do stelaża zamontowalem nozki. Wyszlo 7 sztuk pod kazda noga. Gwint m10 z nakretkami z tulejka gwintowana . Dlugosc gwintu w nakretce to 17mm. Dlugosc nozki to 50mm.Wbilem je mlotkiem w stelaz we wczesniej nawiercone otwory i wkrecilem nozki. Powinny dac rade bo opisane byly jako do duzych obciazen.


Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka



e43998442195c27375162b97c20c918e.jpg4d540e532b8340d9b60ddea6e752a99a.jpgc61a8b36a3e89ec7e20c37da535a9ced.jpg

Trochę jałowa ta zupa będzie :) A stelaz ładny :)

Opublikowano (edytowane)

Dzisiaj wjechały kamienie. Poukladalem sobie na podstawie o wielkosci szkla. Padlo na zielony otoczak i dragon stone. Planuje obsada non-mbuna plus ewentualnie saulosi. Myslicie ze się sprawdzi takie ulozenie? Lub coś na wzór tego

34ecff652d747e1bfb38c82ed6f4b01a.jpg377000fc53b233bf493dfb0e8ac8cef1.jpgd35e484bbbac1de1a26890718fee859c.jpg26562e355e030b46f619863f41b4d7a2.jpg4f11595ee1992b78cd6a01d853efa705.jpg

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka
 

Edytowane przez maciekzien
Opublikowano

Jak dla mnie zbyt sztucznie to wygląda i osobiście nie łączył bym tych dwóch rodzajów kamieni... Ponadto dla non mbuny to chyba za dużo tych kamieni... 🤔

  • Lubię to 3
Opublikowano (edytowane)

Pamiętaj że Mbuna lubi groty a te Twoje otoczaki ułożone tak by ich raczej nie było. Musisz też zrobić wolne miejsce dla non mbuny, chyba że chcesz tam dać otopharynxa lithobatesa który lubi skały lub podobna non mbunę. 

Edytowane przez Bezprym
Opublikowano (edytowane)

Wlasnie pomylem dokladnie skore smoka. Wazy o 1/3 mniej bez tego mulu w srodku. Co do wolnego miejsca dla non mbuny to macie racje. Otoczakow chyba bedzie tylko kilka a z dragona zrobie zwalisko bo jak je poukladalem teraz na podlodze luzem po myciu to tez fajnie wygladaja. Jest ich prawie 30kg. Otoczaki moge oddac bo to po sasiedzku i jeszcze mi nie skasowal za nie.

Co do obsady zgodnie z radami z forum :

A:

Placidochromis phenochilus Mdoka 2+3

lub

Copadichromis borleyi „Mbenji” (toniowiec, mięsożerny- plankton, 17cm) – 2+4/5

B:


Placidochromis sp.phenochilus Tanzania (wyjadacz towarzyszący kopaczom (raczej bliżej dna), wszystkożerny – resztki, 17cm) - 1+3

lub


Aulonocara sp.stuartgranti maleri „Maleri” (grzebacz, mięsożerny, 13cm) – 1+3 - "akcent żółty"

C :

Aulonocara jacobfreibergi Otter Point 

 

Do tego z mbuny prawdopodobnie saulosi 1+5/6

 

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka



e3b79e97bfc38452d71678e26265a058.jpg

Edytowane przez maciekzien
Opublikowano

To tylko moje zdanie, zostawił bym te otoczaki dokładając jakąś większą sztukę jeśli by była, wyglądają fajnie i naturalnie. Dragonstone bym odrzucił. Część akwarium zostawił bym nie zagruzowane dla nonmbuny. Do tego jakiś moduł albo tło strukturalne.

Opublikowano (edytowane)

Wlasnie DS mi się podoba i ladniej bedzie na nim zielsko wygladac. Dlatego nonbuna glownie. Ewentualnie dorzuce jeszcze lawy. Tam gdzie kupilem ds maja lawe czarna czerwona i szara.

A tak jak ponizej? Nonbuna ma plac a i mbuna się pochowa. Na zdjeciach tego nie widac ale pomiedzy tymi kamolami jest duzo wolnej przestrzeni którą rybcie na pewno wykorzystają na skrytki. Albo po prostu wrzuce to wszystko do baniaka i jak się ulozy tak zostanie hehe, byle szkło wytrzymało ;) Pamiętajcie że akwa ma 60cm wysokości więc będzie sporo toni a nonmbuna chyba lubi takie klimaty

Dragona już nie oddam a otoczaki moge oddac. Szkoda mi 250plnow zeby ich nie wykorzystać.

Zjem kolacje i wrzuce jeszcze aranż z samymi otoczakami.

 

a3d67cc3367f00bfebfef3eed5fba0f9.jpga481f60fc5cca23053aa6bd1f778a390.jpgf700962a9c86a343191333bf28e41202.jpg

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka
 

Edytowane przez maciekzien
  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

O  obsadzie A i B zapomnij do tej długości zbiornika, to dosyć spore ryby potrafiące dorosnąć do 20cm. Celuj raczej w coś co dorasta do 15 cm. 

Edytowane przez Bezprym
  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.