Jump to content

Bardzo wysokie NO3- co robić???! Pomóżcie proszę...


Recommended Posts

Posted

Witam,

zwracam sie do Was z prośbą o pomoc...

Mam bardzo wysokie stężenie NO3 cś pomędzy 80-130 :shock: a w akwarium 25 młodych pysi!!!

Rybki wpściłam 2 tyg temu pierwsza partię (15 sztuk) i jakieś 10 dni temu drugą partię (10 sztuk). Parametry były ok: pH- 8-8,5 (test sera) i NO3 - ok 30 (jeśli dobrze rozpoznałam kolory na tescie zooleku, co nie jest takie proste ;-( )

Do wczoraj wszystko było ok, rybki były radosne, szybko rosły i pieknie sie wybarwiały...

Wczoraj zauważyłam dziwne zachowanie moich pysi, ocieranie o dno i skałki i dziwne drgawki u niektórych tak jakby się otrzasały...

Zmierzyłam szybko NO3 i szok- bordowy zupełnie kolor czyli NO3 coś pomiędzy 80-130 (dokładnie nie jestem w stanie rozpoznać na teście zooleku).

Szybko podmieniłam 50% wody dodałam podwójną ilość aquatanu i nitrivec, po jakimś czasie zmierzyłam ponownie NO3 i znowu ciemny bordowy :shock: jakby nic sie nie zmieniło...

Odczekałam do dzis- podmieniłam kolejne 30% (aquatan, nitrivec) pomiar NO3 i znowu bordowo!

Juz nie wiem co robić...

czy wylać całą wodę i wlać swieżą! czy

znowu podmienić jakąś część wody (jeśli tak to ile, skoro stężenie stale jest takie wysokie...!)


Proszę o Wasze rady co bedzie lepsze w tej sytuacji ( wiem, że obydwa rozwiazania sa bardzo ryzykowne), czy uda mi się uratować moje pysie...?



Z góry dziekuję za wszystkie odpowiedzi. :shock:

Posted

oO zmierz no3 w kranie, no2, mierz wszystko co mozesz, napisz cos o filtracji jak "stary " to zbiornik.

Jakas maskara po podmiance 50% jesnak no3 powinno sie troszke rozcieńczyć..

Fatalnei, ze masz juz tam ryby, jakie parametry byly przed wp[uszczeniem ryb??

Nie jest dobrze - trzeba dzialac.

Posted

Po pierwsze napisz jakie akwa - tzn pojemnosć + wymiary

Po drugie opisz filtrację wraz z uzywanymi wkładami

Po trzceie ile to akwa już pracuje - tzn jak długo dojrzewało bez ryb - akwa i filtr

Po czwarte to zmierz tez NO2 moze być i zoolekiem -obecność NO2 moze zakłamywac pomiary NO3 - w dodatku pytanie ile NO3 masz w kranie.

Po piate to w celach pomairu NO3 wywal zooleka bo akurat do mierzenia tego to imho on sie nie nadaje

Po szóste to jak napiszesz cos na temat pkt 1-4 to bedzie można coś więcej Ci pomóc.

jak narazie to bez paniki - nie robi sie czegoś takiego jak całkowita podmiana, obecnie to lej cały zcas nitrivec zgodnie z instrukcją i mozesz robić częściowe podmiany nawet codziennie ale małe takie z 10-15%

Posted

Woda ma NO3 = 0

nie znam NO2- brak testu :?

Zbiornik swieży - niecały miesiąc.

Filtr zewnętrzny kubełkowy, nie pamiętam jakiej firmy, bo akawrium jest reaktywowane po półrocznej przerwie, ale może jet za mały? (bo tylko 3 komory, w każdej ceramika), zewnętrzny kaskadowy i mały wewnetrzny.

No i podejrzewam, że niestety to wysokie NO3 to wynik przekarmienia rybek :? , karmiłam je 3-4 razy dziennie, co prawdan małymi porcjami...strasznie "żarte" są i wiecznie głodne :lol: ale pewnie to główna przczyna no i może ten filtr faktycznie za mały...

Posted

Oczywiście chodzi o wodę kranu- NO3=0

Pojemność akwa 120l (120x50x30,40- bo to panorama)

NIestety... nie mam w domu tetu na NO2 :oops:

Posted

Nie rozumiem litrazu 120/50/30 to wiecej niz 120litrow :)

Co do kubla sprawdz, sprobuj ustalic chiociaz marke.

Akwa jest w miare swierze, po wpuszczeniu 25 ryb, i intensywnym karmieniu mogles zachwiac zupelnie rownowaga biologiczna.

1)Ustal jak to filtr ( przy tej wielkosci zbiorniku te 700l/h to minimum dla wyddajnego biologicznego), to ,ze ma 3 komoryu o niczym nie swiadczy, duzo bardziej pomocne bedzie, jesli powiesz ile wg Ciebie ten kubelek ma miejsca na wmedia filtracyjne 6l moze 7l?? To takie minimum dla tego litrazu.

2)Mechaniczne minimum 1000l/h ( czyli wewnetrzne ktore zbieraja syf)

3)Kup test na NO2, rob male podmiany wody, o ktorych pisal mars..

4) Nie rob duzych podmian bo woda nigdy sie nie ustabilizuje, intensywnie napowietrzaj i skarmiaj przez najblizszy czas tylko 2 razy dziennie, sprobuj odmolic dno, jesli zalegaja na nim resztki pokarmow.

Posted

Akwarium oczywiście 240l nie 120 (120 długość) :)

Kubełek to chyba Aquael? albo Tropical? naprawdę nie pamiętam... hmm zielony,pojemnosć ok. 2l (więc pewnie za mały...)

Wczesniej przez 3 lata miałam w akwa pielęgnice papuzie 4 szt (wielkości dłoni) i zawsze wszystko było ok, a tu nagle takie problemy... :(

Dno odmulone dosyc dokładnie, a rybcie oprócz obcierania zachowują się normalnie tylko red-redki maja zaczerwienione skrzela, co bardzo mnie martwi bo jest chyba wynikiem zatrucia toksynami...

Obawiam sie że proponowane podminy rzędu 10-15% mogą nie wystarczyć...

Jutro kupię test No2 zobaczymy jakie stężenie...

Posted

Panorama 120x30/40x50 to bedzie ponad 200 litrów [218 o ile pamietam bo normalny prostokat ma 240 a panorama jest mniejsza] więc coś pomyliłeś

NO2 kup może być zoolek bo akurat to to on nawet dobrze mierzy

Podaj marke i model kubła bo inaczej to nikt Ci nie odpowie czy za mały czy w sam raz i pytanie jaka ceramika jest w koszykach

Co do działń to tak jak pisałem powyżej czyli nitivec lej codzinnie przez najblizsze dni + małe czeste podmiany, co do karmienia to tak jak sabotage pisał to bardzo ogranicz a i nawt mimo z eto mąłe ryby jak im zrobisz jednodniową głodówke co pare dni to tez im nic nie bedzie a wodzie pomoże i oczywiscie dnaj o higiene baniaka

Posted
... hmm zielony,pojemnosć ok. 2l (więc pewnie za mały......

że zielony to mi nic nie mówi ale 2 l poj to faktycznie za mało do takiego akwa to min taki fluval 305 a np ciut tańszy a zdecydowanie lepszy byłby np JBL 500 lub Tetra 1200

Posted

Witam ponownie,

podmieniłam 20 % wody, ryby głodne i nadal bordowo... to musi być filtr... Zdecydowałam sie na zakup JBL Cristal e900, jutro odbieram - mam nadzieję, że wystarczy i że zdołam na czas uratować moje pysie.. :cry:

Co sądzicie o tym filtrze, wystarczy?

No i chyba znowu jutro przy okazji zmiany filtra wymienię 40% wody?

Mam jeszcze jedno pytanko: Jaką ceamikę mam do niego kupić?

Co sądzicie o biokulkach?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Witam Niedawno wróciłem do Pyszczaków, postawiłem akwarium 375L. To z czego jestem najbardziej zadowolony to automatyzacja podmian wody na klik w smartfonie lub według harmonogramu i wizualne odnowienie i wzmocnienie starej komody. Aranżacja - póki co jeszcze trochę mieszam, ale powoli nie ma już pomysłów i chyba zostanie jak jest. Oświetlenie to żarówki e27 od Govee - o wskaźniku oddawania barw RA90 w 6500K. Do tego pełne sterowanie diody WRGB, każdy kolor z palety, ale tu wykorzystuję głównie biały 6500K i wieczorem biało jasnoniebieski - wydaje się odpowiednio oddający realne odcienie panujące na głębokościach. Oczywiście poustawiane aby stopniowo się rozjaśniało i ściemniało, bez stresowania ryb. Co do obsady, docelowo to mniej więcej po 7-10 Saulosi, Rdzawego i Acei. Aktualnie pływa trochę mniej, dobieram obsadę szukając po połowie z dwóch źródeł. Ryby mają od 2 do 5 cm. Automatyczna podmiana oparta na podłączeniu instalacji pod wodę i odpływ do kanalizacji. Podmiana startuje przez uruchomienie na 30s pompki usb- aktywacja Tuya, wpięta w smart gniazdko. Następnie pompka się wyłącza i woda sobie odpływa grawitacyjnie, tak z 40min(margines 10min) aż poziom zejdzie poniżej zanurzonej pompki. Następnie otwiera się zawór wifi, przepływ ustawiony na wcześniejszym zaworze na powolny przepływ - woda przez filtr węglowy leci przez zawór pływakowy do akwarium. Jak osiągnie poziom docelowy - tutaj jest czujnik zalania wifi - aktywuje się odcięcie zaworu wifi. W razie jakiejś awarii po drodze - zawór pływakowy, niezależny od elektroniki odetnie dopływ na kilka cm poniżej krawędzi akwarium. W aplikacji Tuya można sobie programować to wedle harmonogramu. - pompka USB - zawór wifi - czujnik zalania - zabezpieczenie awaryjne - zawór pływakowy   Elementy powyżej kupione na aliexpress, a do tego oczywiście jeszcze jakieś odpowiednie węże i zawory to na allegro. Myślę że ten system podmiany, tak szybko licząc wyszedł mnie mniej niż 300zł.  
    • Czołem koledzy malawiści, troche mnie tu nie było a więc chwile o tym. Z powodów najróżniejszych nowe malawi zostało odłożone na pare miesięcy, pare długich miesięcy w których to temat pyszczaków wracał do mnie cyklicznie i nieprzerwanie aż do jakiś 2 tyg temu. Tak też po uporządkowaniu mojego pozornie uporządkowanego życia zabrałem się za uporządkowanie mojego pozornie uporządkowanego malawi. Po pierwsze zabrałem się za wymiane wody która była podmieniana przez ten czas tylko wtedy jak mi się przypomniało. Z ciekawości sprawdziłem parametry i odziwo było ideolo, niemniej jednak postanowiłem nalać w 100% nową wodę - tak dla spokojności. Gruzowiska nie ruszałem bo jestem z niego bardzo dumny. Pomijając aspekt wizualny udało mi się uzyskać dużo grot o wymiarach 3 a nawet 4 męskich pięści, jeszcze więcej takich 2-3 „pięściowych” i jeszcze więcej mniejszych. Dodatkowo uważam, że całość nie wygląda zbyt sztucznie. Przerobiłem również pokrywę i przymocowałem do niej własnoręcznie zrobione oświetlenie. Jest ono oparte na kawałku czegoś ala plexi który znalazłem w piwnicy. Frezarką wywierciłem w tym otwory tak aby pasowały listwy led. Całość oczywiście robiona od tylca ażeby nie dostała się do nich woda. Dzięki temu, że kawałek ten zrobiony jest z pół-mlecznego plastiku uzyskałem fajny efekt rozproszenia światła. Rozwiązanie o tyle fajne że mogę w dowolnym momencie nawiercić dziury od strony tafli wody i dzięki temu światło będzie bardziej skupione w danym miejscu. Cała płyta przytwierdzona do pokrywy na śruby. Wybrałem je, bo to chyba najprostsza opcja do ewentualnego demontażu. Mam drugą taką płytę już przygotowaną pod moduły led - tak na wrazie czego. Póki co natomiast ten efekt mnie satysfakcjonuje i tak zostawie. Całość podpięta do manualnego ściemniacza a następnie zasilacza. Gdyby ktoś się zastanawiał to mam ledy 12V 4000K Ostatnimi czasy pracuje również nad modułami, które planuje umieścić w wolnych przestrzeniach toni. Z tym, że jest jeden problem - wersja bez modułów mi się podoba. Biorąc pod uwagę fakt, że już zacząłem je robić to je skończe i zobacze, która wersja jest lepsza. Z sekcji mechanicznej to zmieniła się filtracja. Jako biolog pracuje mój poczciwy HW-302 a mechanik to Aqua Nova NCF 1500. Wspólnymi siłami fajnie dają radę. Wspierającym ruch tafli jest Falownik SunSun JVP-110 a pomocnikiem utrzymania jej w czystości jest skimmer Aqua Nova NSK-200. Oświetlenie jak i skimmer mam kontrolowane telefonem - tak aby skimmer pracował 2h w dniu a światło nie świeciło się całą noc. Po tym tygodniu pracy akwarium prezentuje się następująco: Na żywo jest o wiele lepiej... Myśle, że jest nieźle. Możecie dać znać co wam się podoba a co nie. Z miłą chęcią poczytam wasze zdanie na ten temat. No to na koniec obsada. Wybrałem 3 gatunki i skontaktowałem się z hodowcą, w tym przypadku jest to malawian. - Metriaclima hajomaylandi Chizumulu - Pseudotropheus Polit - Metriaclima "msobo" Magunga Jeśli chodzi o te wybory to polit jak i hajomaylandi to są moje must have’y w nowym malawi. Bardzo podobają mi się te gatunki. Jeśli chodzi o ich szarawe samice to mi to nie przeszkadza. Tak się składa, że szary to mój ulubiony kolor a nie zależy mi na tym ażeby mój zbiornik wyglądał jak kolorowanka wyjęta z tornistra 3-cio klasisty. Zdaje sobie sprawę, że gatunki dosyć agresywne a połączenie specyficzne. Niemniej jednak zapewniam, że nie zamęczę ryb. Dodatkowo zdradze, że większy zbiornik już jest w planach (spokojnie nie będę się do niego zbierał jak do tego). Dajcie prosze znać co myślicie o takiej obsadzie jak i o tym hodowcy. Tym tematem zakończę ten i tak przydługi wpis. Życzę udanego wieczoru i jak zawsze zapraszam do dyskusji. Niebawem pojawią się aktualizacje, pozdro.
    • Cześć Panowie, przygotowałem projekt z pomocą GPT i właśnie szukam pomocy a właściwie oceny tego co on mi napisał zgodnie z założeniami i oczekiwaniami które mu podałem. Czy to ma sens ? i czy to się trzyma kupy :)  Generalnie akwa mam 200x60x60 w którym trzymam pielęgnic amerykańskich, czyli pawiooki, dempseye, Vieja fenestrata i inne Akary kolorystycznie wychodzi że czarno-niebiesko-zółto-białe ryby. Biorąc pod uwagę, że niszczą mi wszystkie rośliny to prawdopodobnie będę miał tylko i wyłącznie rośliny z grubymi liśćmi czyli takie niewymagające.  Założenia projektowe: Oświetlenie o mocy około 100 W z wykorzystaniem diod POWER LED 1W. Belka LED będzie wisieć 20 cm nad akwarium, o długości 190 cm. Zastosowanie sterownika z możliwością programowania świtu, zmierzchu, światła nocnego oraz sterowania z telefonu. Optymalne wybarwienie ryb i minimalne potrzeby niewymagających roślin. Czarna tylna szyba akwarium, biały piasek zmieszany z żwirkiem i dekoracje z drewna. 2. Dobór diod LED: Białe zimne 6500K - dla ogólnego oświetlenia (ok. 40-50% wszystkich LED) Czerwone 620-630 nm - wybarwienie czerwonych ryb (ok. 10-15%) Niebieskie 450-470 nm - podkreślenie kolorów niebieskich ryb i roślin (ok. 10-15%) Zielone 520-535 nm - dla lepszej równowagi kolorów (ok. 5-10%) UV 395-400 nm - profilaktyka zdrowotna ryb, ograniczenie rozwoju glonów (ok. 5%) Royal Blue 440-450 nm - podkreślenie głębi kolorów ryb (ok. 10%) 3. Rozmieszczenie diod na belce: Belka o szerokości około 16 cm (profil aluminiowy dla lepszego chłodzenia) Diody rozmieszczone równomiernie, ale w strefach kolorystycznych dla lepszego efektu wizualnego. 4. Schemat podłączenia: Diody łączone szeregowo lub mieszanie szeregowo-równolegle (zależnie od sterownika). Zabezpieczenie przed zmianami napięcia (stabilizator napięcia lub moduł zabezpieczający przed przepięciami). Możliwość indywidualnego sterowania każdym kolorem LED osobno dla lepszego dopasowania wybarwienia ryb i klimatu akwarium. Zasilanie odpowiednim zasilaczem stałoprądowym (np. 350 mA) z zabezpieczeniem. Sterownik z możliwością sterowania przez aplikację na telefonie (polecane TC420 lub TC421). 5. Montaż: Profil aluminiowy z taśmą termoprzewodzącą do odprowadzania ciepła. Diody lutowane na płytkach PCB lub bezpośrednio na profilu. Przewody o przekroju 0,5 mm² dla diod. Zasilacz umieszczony poza obszarem akwarium dla bezpieczeństwa. 6. Lista materiałów: Diody LED POWER 1W (kolory wg powyższych proporcji). Profil aluminiowy o szerokości 16 cm, długości 190 cm. Zasilacz stałoprądowy 350 mA (dostosowany do ilości diod). Sterownik TC420 lub TC421. Przewody, taśma termoprzewodząca, pasta termiczna. Zestaw lutowniczy i koszulki termokurczliwe. Z góry dziękuje z krytykę  :) 
    • Na wstępie chciałbym się przywitać  Siemanko grupowicze !!    Od dłuższego czasu zamierzam się do akwarium malawi, w końcu zakupiłem zbiornik o wymiarach 130x50x60.  Do filtracji mam dwa filtry:  Tetra 1000 plus i aquaela ULTRA MAX 2000  ( wydaje mi się ze powinno wystarczyć) Dodatkowo kupiłem grzałkę przepływowa,  i porządny cyrkulator, jakieś lampki  ceramiki i inne pierdoły. Wydaje mi się że na start wystarczy.   Na dno wysypałem drobny piasek budowlany zmieszany ze żwirkiem  żeby wyglądało "naturalnie"    Zbudowałem według mnie potężne gruzowisko  (ok. 55kg kamienia). I powoli nadchodzi czas na zalewanie baniaka. I tu zaczynają się schody Mam stare ok. 190l akwarium które likwiduje, a z niego przeniosę filtr tetra 1000 plus oraz przeleje wodę do nowego zbiornika a resztę uzupełnię świeżą.     Pytanie nr 1. Czy dzięki temu akwarium szybciej dojrzeje? Kiedy powinienem wpuścić rybki?  (wiem powinienem zbadać wodę, ale musze kupić testy)  Pytanie nr 2. Jakie testy polecacie?  Bo jestem zielony w temacie.   I pytanie 3 najważniejsze:  Jaka obsada do tego zbiorniczka?  Myślałem o jednogatunkowym akwarium żeby skupić się na obserwacji jednego gatunku ( za parę lat jak się znudzi wymienię najwyżej na inny) Skoro ma to być jeden gatunek to zależy mi żeby samiczki też ładnie się prezentowały.  Wstępnie wytypowałem do zbiornika: Labidochromis perlmutt Labeotropheus trewavasae       Macie może jeszcze jakieś propozycje gatunków z ładnymi samiczkami? (nie chciałbym jednak żeby były to te najpopularniejsze wybory typu Saulosi). Od szukania kandydatów już dostaje joba. Co innego oglądać zdjęcia a co innego obserwować rybki na żywo  dlatego liczę na wasze porady bo moje doświadczenie z rybami z  Malawi jest równe 0.    Labeotropheus trewavasae  da rade w takim akwarium? W wielu miejscach piszą że wymiary są ok. ale widziałem tez odmienne zdania. Proszę też o informacje ile  szt. danego gatunku powinienem kupić na start   Z góry dzię kuje za każdą odpowiedz i przepraszam ze się tak rozpisałem           
    • A to Ty myślałeś, że to do Ciebie? 🤣 Jak coś, to też mogę pomóc 🤣 To ile tej podmiany dziennie/tygodniowo? 😛
    • Pytanie chcę do swojej gromady dokooptować Acei 10-12 sztuk co myślicie będzie ok? 
    • Sam sobie lekarzy polecasz 🙆🤔 grubo 🤣🤣🤣
    • @bojack znam dobrych lekarzy gdybyś potrzebował
    • @Moonlight ja mam u siebie dwa wloty w postaci rury kanalizacyjnej 50mm wepchniętej w moduł i do tego idealnie mi wpasowały się kratki wentylacyjne do drzwi. Narybek na pewno wciągnie jeśli jakiś w ogóle przeżyje ale jakoś muszę z tym żyć 😉
    • Tego się obawiam. Mam wizje, że te wciągnięte rybki rosną między gąbkami, a ja nawet o tym nie wiem 🙈 A taka na moskitiery, to chyba zaraz się zapcha... @Vrzechu , co masz na wlocie swojego modułu?
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.