Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
37 minut temu, Bartek_De napisał:

Piotrze wyjaśnij proszę, co oznaczają te liczby.

Wysłane z mojego SM-G770F przy użyciu Tapatalka
 

Witaj, są to litry na 1,2,3 biegu pompy.Litry nie mają tu znaczenia chodzi o różnicę w przepływie przez korpus. Widać wyraźnie że przy umieszczeniu korpusu za pompom mamy większy przepływ.
Ktoś na to zwrócił uwagę, zainteresowałem się tym. Początkowo myślałem że nie ma to znaczenia,a że jestem niedowiarkiem zmierzyłem to. Dokonałem pomiaru domowym sposobem, o dziwo była spora różnica.
Pomyślałem że przyda się taka informacja, ciekawym pomiarem byłby pomiar kolanka kątowego i kolanka łukowego.Gdy będę coś tworzył zabiorę się za to. Podczas wymiany kolanek kontowych na łukowe była spora różnica, nie mierzyłem jednak przepływu.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Dla 3000l/h 3 łuki z rurą 26mm dadzą mniejszy opór niż podwójna rura z 3 kolankami 90 stopni. Zgrzewane rury można też wyginać... może to jest pomysł ?

  • Lubię to 1
Opublikowano
48 minut temu, triamond napisał:

Dla 3000l/h 3 łuki z rurą 26mm dadzą mniejszy opór niż podwójna rura z 3 kolankami 90 stopni. Zgrzewane rury można też wyginać... może to jest pomysł ?

Łuki dają o wiele mniejsze opory przepływu, na 4 stronie tematu szybkowarowiec znajdziesz tabelę. Polecam ten temat.

 

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
3 godziny temu, piotriola napisał:

Witaj, są to litry na 1,2,3 biegu pompy.Litry nie mają tu znaczenia chodzi o różnicę w przepływie przez korpus. Widać wyraźnie że przy umieszczeniu korpusu za pompom mamy większy przepływ.

No własnie już się gdzieś natknąłem na takie stwierdzenie, że pompa przygotowana jest do tego, żeby wodę pchać, a nie zasysać, ale jakoś to do mnie nie przemawia. Skoro wodę ma pchać, to siłą rzeczy ta woda jest zaciągana przez wlot. Niby mógłbym dać pompę od razu na wyjściu ze zbiornika, ale mam już przykre doświadczenia z kawałkami patyków w wirniku :D więc wcześniej musiałbym dać pusty korpus, a to znów dodatkowe miejsce pod szafką, które z pomysłu na pomysł się co raz to bardziej kurczy :) 

1 godzinę temu, triamond napisał:

Dla 3000l/h 3 łuki z rurą 26mm dadzą mniejszy opór niż podwójna rura z 3 kolankami 90 stopni. Zgrzewane rury można też wyginać... może to jest pomysł ?

Do wyginania rury nie jestem optymistycznie nastawiony, bo może się okazać, że wyginając ją ograniczymy przepływ skuteczniej niż kolano. Żeby było ok, to należałoby wyginać rurę pod ciśnieniem.

57 minut temu, piotriola napisał:

Łuki dają o wiele mniejsze opory przepływu, na 4 stronie tematu szybkowarowiec znajdziesz tabelę. Polecam ten temat.

To na pewno, tylko w systemach zgrzewanych nie ma łuków i tutaj @Bartek_De miał rację, że wybór systemu nie do końca jest trafiony. Będę starał się używać kolan 45st tam gdzie jest to możliwe, bo mimo wszystko trochę tych kolanek będzie. Koniec końców jak efekt nie będzie zadowalający, to zmienię mdc5000 na mdc10000, ale oczywiście wolałbym dojechać do końca tą pompę którą mam ;) 

Ta tabelka dobra, daje do myślenia. W systemie zgrzewanym mogę zrobić łuk używając 2x kolano 45st jedno normalne, drugie nyplowe.

Edytowane przez bojack
Opublikowano
Godzinę temu, bojack napisał:

No własnie już się gdzieś natknąłem na takie stwierdzenie, że pompa przygotowana jest do tego, żeby wodę pchać, a nie zasysać, ale jakoś to do mnie nie przemawia.

Ja mam pompę umieszczoną za filtrem, ma mniejszą wydajność ale każdy sposób ma plusy i minusy. W takim połączeniu mam w kuble podciśnienie, gdy użyjesz pompy przed filtrem będziesz miał w filtrze ciśnienie.Eheim stosuje w kuble podciśnienie natomiast Fluval FX zastosował pompę przed filtrem.Uzyskał większy przepływ , jednak z wielu opinii wynika że takie rozwiązanie powoduje uszkodzenie pompy. Jest to logiczne , pompa zasysa wodę wraz z piaskiem.W eheim woda trafia do pompy już przefiltrowana.
Zrobisz tak jak uważasz, nie jest moim celem namawianie do danego rozwiązania.Masz już swoje spostrzeżenia,podobnie jak ja.
pozdrawiam

  • Lubię to 1
Opublikowano

Niestety kolano fi40 mi się nie zmieści. Musiałbym odsuwać akwarium i od nowa poziomować stelaż. Będzie w takim razie 1x wlot 32pn10 i 1x wylot 32pn10, resztę będę w razie czego nadrabiał pompą.

Kolano nyplowe 40st też porażka, bo ma mocno zwężoną średnicę wewnętrzną i mogę się założyć że da większy opór niż normalne kolano 90st.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.