Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Nie zrozumiałeś mnie - woda pod kratką plenum cyrkuluje sama z siebie, poprzednio pisałem, że wynika to z różnicy przewodności (chyba) wody natlenionej (nad żwirem) i odtlenionej (pod żwirem). Kratkę daje się właśnie po to, żeby zwiększyć ten przepływ przez żwir. Zupełnie odwrotnie niż w DSB, gdzie piach leży na samym dnie i przepływ przez piasek nie powinien być zwiększany kratką, po to, aby denitryfikacja była jak najbardziej skuteczna.

Opublikowano

no dobra, czyli wszystko jasne... większą rolę w denitryfikacji pełnie DSB, czyli nie montuję kratki bo głównie chodzi mi o deni... ale teraz przynajmniej wiem o co chodzi... dzięki... :wink:


co z tym siarkowodorem? i co masz na myśli pod żywym piachem (raczej myślałem o plażowym wyprażonym - bakterie zasiedlą się same)?

Opublikowano

Żywy piach, to inaczej piasek koralowy pobrany z naturalnego środowiska - morza, wsadzony do szczelnego worka i wysłany do Europy. W takim piachu jest mnóstwo bakterii odpowiedzialnych za filtrację naturalnego akwenu. Tyle teorii. W praktyce bakterii jest tyle co po dwóch dawkach hagen cycle, nitrivecu, czy innej zabawki z kulturami bakterii (ktoś to podobno policzył pod mikroskopem, ale może to plotka żyjąca własnym życiem). Tak, czy inaczej ludzie kupują żywy piach, bo ma bardzo małą granulację, jest ładnie zapakowany, no i żywy :D


Do słodkiego nada się pewnie każdy. Jak już byś chciał poszaleć, to polecam Ci piach kwarcowy, taki jak do filtrów basenowych. Mam FBF zrobiony na takim filtrze i działa miodzio.


Strefy beztlenowe na pewno Ci się zrobią, dlatego ważne jest, żeby mechanicznie nie ruszać piasku i zwiększyć wtedy cyrkulację nad złożem.

Opublikowano

to zwiększaniem cyrkulacji nad złożem możemy proces powiedzmy "opanować" - wyśmienicie... to wiem już wystarczająco dużo, żeby spróbować... dzięki Snocho :wink:

Opublikowano

hmm Mutra,

moim założeniem jest nieruszanie żadnego z dwóch filtrów przez rok czasu i wiem że tak można w przypadku FBFa, a do dwóch lat przy DSB :P

także spokojnie mogę te argumenty zrzucić na drugi plan... :wink:


najważniejszymi zaletami poza przaktycznym brakiem obsługi są (kolejność przypadkowa):

- cena

- zmniejszenie wagi konstrukcji na podłodze (chociaż w porównaniu z narurowymi ten argument nie ma znaczenia)

- możliwość ustawienia akwa przy samej ścianie - więcej miejsca w pokoju

- pełna denitryfikacja - rozwiązanie sprawdzone

- pusta szafka na dole

- zero "chlapania w szafce"

- brak potrzeby stosowania filtrów wymiennych (koszt i wygoda)

- cała woda nad akwarium


nie sposób niezauważać tych zalet.... ale nie chcę nikogo przekonywać, bo nie potrzebuję :wink:

Opublikowano
i wielki halas generowany przez pompe :D ktorego nie da sie wytlumic ;) no moze nie wielki ale nie bedzie dalo sie go wytlumic :)


dlaczego?

myślisz o pompie Aquabee którą zamierzam użyć?

biorąc pod uwagę że wymienię mojego grundfosa na nią bezkosztowo, a materiały do budowy zbiorników na filtry mam też za free...


... to jakby to powiedzieć? hmmm argumentacja tego typu nie przechyli szali na korzyść rozwiązania z narurowymi, które kosztuje lekko >400zł (bez pompy) :P


zresztą to nie jest wątek o wyższości jednego nad drugim... :twisted:


Jeśli plenum miałoby być z piasku to pytanie jak włożyć pod piach kratkę, tak, żeby od dołu również cyrkulowała woda? Pod żwir kratkę i ew. siatkę da się włożyć, ale pod piach?

zapomniałem na to odpowiedzieć... kratka jest obszyta gęstą siateczką... da radę :wink:

cyrkulacja u góry... ewentualnie można wypompowywać wodę z pod kratki, ale to zwiększa przepływ przez piach (szybsze dojrzewanie), zmniejszając jednak denitryfikację...

Opublikowano

zbiorniki mam za darmo,

orurowanie w przypadku tych filtrów nie kosztuje więcej niż 30zł, a filtr narurowy mam, ale posłuży jako węglowy do wlewanej do akwarium wody...


w sumie to najbardziej jestem zainteresowany przetestowaniem tych filtrów, więc tu nawet nie chodzi o argumentację przeciw :P

Opublikowano

Może coś przeoczyłem, ale jak chcesz napędzać FBF?

pompą z akwarium bezpośrednio , czy przez jakiś kubełek?


Podstawową zasadą w FBF jest to , aby woda trafiła do niego maksymalnie oczyszczona mechanicznie , więc raczej przydał by się się mocny kubeł , lub dobra pompa z kilkoma dobrymi wkładami mechanicznymi:)

Opublikowano
Może coś przeoczyłem, ale jak chcesz napędzać FBF?

pompą z akwarium bezpośrednio , czy przez jakiś kubełek?


Podstawową zasadą w FBF jest to , aby woda trafiła do niego maksymalnie oczyszczona mechanicznie , więc raczej przydał by się się mocny kubeł , lub dobra pompa z kilkoma dobrymi wkładami mechanicznymi:)



potężna pompa zdolna cisnąć wodę na jeden metr z prędkością 2000l/h (rzeczywisty) - na niej duża gęsta gąbka, a jak się nie sprawdzi to "kubełek" waty sery upchany gęsto...

liczę, że jakby mi nawet spadł przepływ do 1300-1400l/h to będzie ok...


jeśli to nie wystarczy to "po drodzę do FBFa" rozważam zasobnik z watą (100% szczelności)


sprawa oczywiście przemyślana Panie Smurv :P:mrgreen:

Opublikowano

To czy nie łatwiej by było postawić w szafce pod akwarium kubełek zasilający stojące obok FBF, oraz podający wodę poprzez trójnik do DSB nad akwarium?

Taki mi się o trzeciej w nocy umyśliło :D

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.