Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ja bym pozbył się tych małych kamieni z przodu i zostawił tylko większe głazy. Ewentualnie jedno gruzowisko z małych zostawił jak chcesz, aby przetrwał narybek.

Oczywiście to moje subiektywne odczucie ;)

Opublikowano

Dziękuje! 

W dniu 9.03.2021 o 20:54, Bartek_De napisał:

Na Twoim miejscu nie bawiłbym się w żadne klejenie wąsów, tylko zamontował cyrkulator wewnątrz HMF-a, normalnie na szybie za pomocą magnesu i tylko dokupił kawałek rury kanalizacyjnej fi 75 https://allegro.pl/oferta/rura-fi-75-250-x-1-8mm-szara-9876921404 Średnica falownika to 70mm, a średnica wewnętrzna rury po odliczeniu grubości ścianki to około 71,4mm więc falownik się zmieści. Owiniesz go po obwodzie teflonem żeby rura ciasno siedziała i dotniesz ją aby nie wystawała poza gąbkę i sprawę masz załatwioną za 3zł. Taki kawałek rury kupisz w każdym markecie budowlanym, link to tylko przykład.

Kupiłem dzisiaj "rureczkę" i okazuje się, że w środku to ciężko nawet fi 70 osiągnąć :P
Od tej strony na pewno nie włożę, boje się wcisnąć tak na ścisk, brakuje chyba około 1 milimetra:
160961732_1131118117402495_4805124443121183028_n.thumb.jpg.ad449e0c571022db82d6e3db99aec0bc.jpg

Teraz mam dwie opcje albo skrócić od drugiej strony i falownik docisnąć do zwężenia:
160938335_436386684099702_7069619440343223833_n.thumb.jpg.8946c8b6bb98b89bfe7e74dc246ec477.jpg

Druga opcja to włożyć w tą gumową obejmę i dodatkowo dać trochę fix all turbo, bo dość luźno w tej uszczelce leży:
160955468_5247490338657783_8076532618333681766_n.thumb.jpg.036109f0c68ddc4a2128d18e7147b40f.jpg

Dodatkowo mam nadzieję, że ta rurka nie stworzy opowieści pt. "tego nie pomalujesz" i czarnym szprajem łanie ją pokryje.

-----

Mam jeszcze dylemat odnośnie filtracji:

159836104_893626704789092_6662907541815048968_n.thumb.jpg.1a28f753a0a03933ad4a0403185a8a96.jpg

Tak jak wspominałem po lewej będzie komin HMF napędzany falownikiem plus wlot od jednego kubła z czterema koszami.
Po prawej drugi kubeł z czterema koszami.

Zastanawiam się czy do tego kubła po prawej dać tylko gąbki (2x 30 ppi + 2x 40 ppi), a do tego po lewej, którego zasys będzie za gąbką HMF dać tylko ceramikę, zeolit, watę plus ew purigen (jaki polecacie?). Dodatkowo w kominie myślę dać trochę gąbki i w siatkach 2L grysu koralowego. Mam dość spore nadwyżki zeolitu i grysu koralowego.

Standardowa opcja to oba kubły: 1. gąbka 30, 2. gąbka 40, 3. zeolit 1L czyli pół kosza, 4. ceramika 1L czyli pół kosza + wata. Dodatkowo oba kubełki mają prefiltry z gąbki 15-20.

  • Lubię to 2
Opublikowano

Plus jeszcze co kupić do ewentualnego podbicia ph?

- Seachem Malawi/Victoria Buffer
- Azoo African Cichlids Mineral Salt
- Soda spożywcza

Gąbki będę miał ze starego akwarium tak aby szybciej wystartowało, czy dać na wszelki wypadek przed wpuszczeniem ryb:

- Microbe-Lift Artemiss
- Microbe-Lift Herbatana Freshwater 

Opublikowano (edytowane)
56 minut temu, ziemniak napisał:

- Soda spożywcza

Wystarczy soda..od lat ją stosuję.   Właśnie dziś ponownie  dotarł do mnie zapas:) Na starcie nie podnoś sztucznie pH.  Ono na początku po natlenieniu wody samo wzrośnie. Jeżeli np. masz w kranie 7.4 a wzrośnie do 7.8 to nie musisz niczego stosować do podnoszenia tego parametru.  Ja mam  w kranie 7.4 ale z jakiegoś rozpędu podaję sodę i mam w akwa 8.0 . KH mam około 20 właśnie poprzez to , że używam sody. Ale to mnie wcale nie martwi. 

 

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 4
Opublikowano
2 godziny temu, ziemniak napisał:

Kupiłem dzisiaj "rureczkę" i okazuje się, że w środku to ciężko nawet fi 70 osiągnąć :P
Od tej strony na pewno nie włożę, boje się wcisnąć tak na ścisk, brakuje chyba około 1 milimetra:

Ogrzej koniec rury nad gazem, albo najlepiej jakbyś miał opalarkę i wtedy falownik powinien wejść bez problemu.

  • Lubię to 2
Opublikowano

20210317_211059.thumb.jpg.0e1d219753c918e1e88e1eb6101e46e4.jpg

20210317_211127.thumb.jpg.c69b666c987e0a08fd89e2060be629cc.jpg

20210317_211154.thumb.jpg.cbe21936e237034d2af2a135b18d6384.jpg

Doszły dwa moduły od góry plus wykończyłem komin. 

Odnośnie montażu falownika: ja swoje plany, Wy swoje, a życie swoje ;)
Po długiej walce, najlepszym rozwiązaniem okazało się opakowanie po serku.
Jego stożkowaty kształt pasuje idealnie. Dodatkowo na łączeniu zastosowałem ramkę z...
fix all turbo - co ma dodatkowo go umocować w gąbce.

Mam nadzieję, że wszystko nie zakończy się katastrofą. Wycięcie w gąbce jest pod skosem w górę, a dodatkowo jest węższe (gąbka ma grubość 5 cm). Tak samo boje się, że gąbka może wyskoczyć po pewnym czasie z ramki.

  • Lubię to 6
Opublikowano

Wylatuje na 9 dni.

Piasek już czeka (tylko go wsypać do zbiornika), uzbroić filtry i można zalewać. Mam jeszcze kilka zagwozdek:

- czy dać jakiś korzeń i gdzie?
- ile roślin?
- jak uzbroić filtry?

Opublikowano
10 godzin temu, ziemniak napisał:

- jak uzbroić filtry?

Ja bym nie marnował miejsca na ceramikę i zeolit (mała efektywna powierzchnia dla bakterii). Gąbka 40 ppi też może wymagać otwierania kubełka. Purigen robi to co węgiel aktywny, tylko jest wielokrotnie droższy/kłopotliwy i przy odpowiedniej powierzchni mediów zbędny. Przy HMF i gąbce w kubełkach za kilka miesięcy osiągniesz stan, który nie będzie wymagał obsługi i krystaliczną wodę. Do tego czasu może trochę waty w kubełku? Dojrzewanie możesz przyspieszyć jednorazowo cukrem (4g/100 litrów)+ drożdże (0,5g/100 litrów) + brud ze starego filtra + fosforany (ze 2 ppm) + jakieś źródło azotu. Fajny projekt!

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Jestem ;) dwie ciekawostki:

1. Na wczasach w hotelu gdzie byliśmy było pełno serpentynitu zielonego (głównej aranżacji w moim akwarium), wykorzystali go również w ogrodach w oczkach i fontannach, brakowało mi tam żeby pyszczaki pływały.

2. Nie jesteśmy na kwarantannie tylko nasze dzieciaki (są na kwarantannie w domu u teściów, duże podwórko i zwierzęta), więc do domu gdzie stoi akwarium tylko zaglądam i przy okazji coś tam do przodu. Nasi znajomi przechodzili z dziećmi bramkę obok i ich straż graniczna nie pytała i nie wysłała na kwarantannę. Od nas zażądał legitymacji lub innego dokumentu potwierdzającego, że dzieci chodzą do przedszkola/szkoły. Wtedy byliby zwolnieni z kwarantanny, bo w PL jest obowiązek uczenia się, a tak są zagrożeniem dla innych i muszą odbyć 10 dniową izolację. Taki mamy klimat.

Wracając do tematu...

Do zbiornika wsypałem piasek i codziennie wlewałem wodę RO - tak wiem, ale od hodowcy, od którego planuje wziąć obsadę trzyma je na wodzie miękkiej. Woda kryształ co mnie niezmiernie cieszy, bo bałem się o tło lub kamienie. Piasek kupiłem gotowy (wygoda 32 zł - 25 kg, a wsypujesz i zalewasz). Nie wsypałem go za dużo, bo kupiłem za drobny. Granulacja większa niż miałem ostatnio, ale i tak jak dla mnie za miałki. 

Filtry ostatecznie oba po wielu rozmyślaniach uzbroiłem tak: 0. prefiltr 50ppi, 1. gąbka 30 ppi, 2. gąbka 15 ppi, 3. Neo Media Hard 1L, 4. Grys koralowy 1-3 cm 1L + wata.

W HMF na dole są pocięte kawałki gąbki, a reszta pusta. Zastanawiam się czy w woreczku wrzucić zeolit? Co myślicie?

Parametry póki co nic nie pokazują, gąbki są ze starego akwarium, reszta nowa. Zastanawiam się - sypać pokarm czy same bakterie wystarczą.

aq21.thumb.png.13794243ec7a14cac5a2c4f2d719ff79.png

168404277_478187616710857_1983906454481262956_n.thumb.jpg.fecf246da4bb08c274f1ed28c7611d44.jpg

Nie wiem czy widać na zdjęciu, ale woda to kryształ - 200 cm pięknej głębi ;) 

Zbiornik 200x40x60h - 480L, a o dziwo póki co weszło 340L (wraz z zalaniem filtrów - około 20L na oba). Myślę, że jeszcze ok 40L wejdzie. Trochę jestem zdziwiony, bo zbiornik ma około 420L roboczej pojemności. Myślałem, że zamknę się w 300L, ale w sumie to lepiej dla ryb? :D 

PS wężyki widoczne na zdjęciu to system wlewania wody do zbiornika.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.