Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ja bym pozbył się tych małych kamieni z przodu i zostawił tylko większe głazy. Ewentualnie jedno gruzowisko z małych zostawił jak chcesz, aby przetrwał narybek.

Oczywiście to moje subiektywne odczucie ;)

Opublikowano

Dziękuje! 

W dniu 9.03.2021 o 20:54, Bartek_De napisał:

Na Twoim miejscu nie bawiłbym się w żadne klejenie wąsów, tylko zamontował cyrkulator wewnątrz HMF-a, normalnie na szybie za pomocą magnesu i tylko dokupił kawałek rury kanalizacyjnej fi 75 https://allegro.pl/oferta/rura-fi-75-250-x-1-8mm-szara-9876921404 Średnica falownika to 70mm, a średnica wewnętrzna rury po odliczeniu grubości ścianki to około 71,4mm więc falownik się zmieści. Owiniesz go po obwodzie teflonem żeby rura ciasno siedziała i dotniesz ją aby nie wystawała poza gąbkę i sprawę masz załatwioną za 3zł. Taki kawałek rury kupisz w każdym markecie budowlanym, link to tylko przykład.

Kupiłem dzisiaj "rureczkę" i okazuje się, że w środku to ciężko nawet fi 70 osiągnąć :P
Od tej strony na pewno nie włożę, boje się wcisnąć tak na ścisk, brakuje chyba około 1 milimetra:
160961732_1131118117402495_4805124443121183028_n.thumb.jpg.ad449e0c571022db82d6e3db99aec0bc.jpg

Teraz mam dwie opcje albo skrócić od drugiej strony i falownik docisnąć do zwężenia:
160938335_436386684099702_7069619440343223833_n.thumb.jpg.8946c8b6bb98b89bfe7e74dc246ec477.jpg

Druga opcja to włożyć w tą gumową obejmę i dodatkowo dać trochę fix all turbo, bo dość luźno w tej uszczelce leży:
160955468_5247490338657783_8076532618333681766_n.thumb.jpg.036109f0c68ddc4a2128d18e7147b40f.jpg

Dodatkowo mam nadzieję, że ta rurka nie stworzy opowieści pt. "tego nie pomalujesz" i czarnym szprajem łanie ją pokryje.

-----

Mam jeszcze dylemat odnośnie filtracji:

159836104_893626704789092_6662907541815048968_n.thumb.jpg.1a28f753a0a03933ad4a0403185a8a96.jpg

Tak jak wspominałem po lewej będzie komin HMF napędzany falownikiem plus wlot od jednego kubła z czterema koszami.
Po prawej drugi kubeł z czterema koszami.

Zastanawiam się czy do tego kubła po prawej dać tylko gąbki (2x 30 ppi + 2x 40 ppi), a do tego po lewej, którego zasys będzie za gąbką HMF dać tylko ceramikę, zeolit, watę plus ew purigen (jaki polecacie?). Dodatkowo w kominie myślę dać trochę gąbki i w siatkach 2L grysu koralowego. Mam dość spore nadwyżki zeolitu i grysu koralowego.

Standardowa opcja to oba kubły: 1. gąbka 30, 2. gąbka 40, 3. zeolit 1L czyli pół kosza, 4. ceramika 1L czyli pół kosza + wata. Dodatkowo oba kubełki mają prefiltry z gąbki 15-20.

  • Lubię to 2
Opublikowano

Plus jeszcze co kupić do ewentualnego podbicia ph?

- Seachem Malawi/Victoria Buffer
- Azoo African Cichlids Mineral Salt
- Soda spożywcza

Gąbki będę miał ze starego akwarium tak aby szybciej wystartowało, czy dać na wszelki wypadek przed wpuszczeniem ryb:

- Microbe-Lift Artemiss
- Microbe-Lift Herbatana Freshwater 

Opublikowano (edytowane)
56 minut temu, ziemniak napisał:

- Soda spożywcza

Wystarczy soda..od lat ją stosuję.   Właśnie dziś ponownie  dotarł do mnie zapas:) Na starcie nie podnoś sztucznie pH.  Ono na początku po natlenieniu wody samo wzrośnie. Jeżeli np. masz w kranie 7.4 a wzrośnie do 7.8 to nie musisz niczego stosować do podnoszenia tego parametru.  Ja mam  w kranie 7.4 ale z jakiegoś rozpędu podaję sodę i mam w akwa 8.0 . KH mam około 20 właśnie poprzez to , że używam sody. Ale to mnie wcale nie martwi. 

 

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 4
Opublikowano
2 godziny temu, ziemniak napisał:

Kupiłem dzisiaj "rureczkę" i okazuje się, że w środku to ciężko nawet fi 70 osiągnąć :P
Od tej strony na pewno nie włożę, boje się wcisnąć tak na ścisk, brakuje chyba około 1 milimetra:

Ogrzej koniec rury nad gazem, albo najlepiej jakbyś miał opalarkę i wtedy falownik powinien wejść bez problemu.

  • Lubię to 2
Opublikowano

20210317_211059.thumb.jpg.0e1d219753c918e1e88e1eb6101e46e4.jpg

20210317_211127.thumb.jpg.c69b666c987e0a08fd89e2060be629cc.jpg

20210317_211154.thumb.jpg.cbe21936e237034d2af2a135b18d6384.jpg

Doszły dwa moduły od góry plus wykończyłem komin. 

Odnośnie montażu falownika: ja swoje plany, Wy swoje, a życie swoje ;)
Po długiej walce, najlepszym rozwiązaniem okazało się opakowanie po serku.
Jego stożkowaty kształt pasuje idealnie. Dodatkowo na łączeniu zastosowałem ramkę z...
fix all turbo - co ma dodatkowo go umocować w gąbce.

Mam nadzieję, że wszystko nie zakończy się katastrofą. Wycięcie w gąbce jest pod skosem w górę, a dodatkowo jest węższe (gąbka ma grubość 5 cm). Tak samo boje się, że gąbka może wyskoczyć po pewnym czasie z ramki.

  • Lubię to 6
Opublikowano

Wylatuje na 9 dni.

Piasek już czeka (tylko go wsypać do zbiornika), uzbroić filtry i można zalewać. Mam jeszcze kilka zagwozdek:

- czy dać jakiś korzeń i gdzie?
- ile roślin?
- jak uzbroić filtry?

Opublikowano
10 godzin temu, ziemniak napisał:

- jak uzbroić filtry?

Ja bym nie marnował miejsca na ceramikę i zeolit (mała efektywna powierzchnia dla bakterii). Gąbka 40 ppi też może wymagać otwierania kubełka. Purigen robi to co węgiel aktywny, tylko jest wielokrotnie droższy/kłopotliwy i przy odpowiedniej powierzchni mediów zbędny. Przy HMF i gąbce w kubełkach za kilka miesięcy osiągniesz stan, który nie będzie wymagał obsługi i krystaliczną wodę. Do tego czasu może trochę waty w kubełku? Dojrzewanie możesz przyspieszyć jednorazowo cukrem (4g/100 litrów)+ drożdże (0,5g/100 litrów) + brud ze starego filtra + fosforany (ze 2 ppm) + jakieś źródło azotu. Fajny projekt!

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Jestem ;) dwie ciekawostki:

1. Na wczasach w hotelu gdzie byliśmy było pełno serpentynitu zielonego (głównej aranżacji w moim akwarium), wykorzystali go również w ogrodach w oczkach i fontannach, brakowało mi tam żeby pyszczaki pływały.

2. Nie jesteśmy na kwarantannie tylko nasze dzieciaki (są na kwarantannie w domu u teściów, duże podwórko i zwierzęta), więc do domu gdzie stoi akwarium tylko zaglądam i przy okazji coś tam do przodu. Nasi znajomi przechodzili z dziećmi bramkę obok i ich straż graniczna nie pytała i nie wysłała na kwarantannę. Od nas zażądał legitymacji lub innego dokumentu potwierdzającego, że dzieci chodzą do przedszkola/szkoły. Wtedy byliby zwolnieni z kwarantanny, bo w PL jest obowiązek uczenia się, a tak są zagrożeniem dla innych i muszą odbyć 10 dniową izolację. Taki mamy klimat.

Wracając do tematu...

Do zbiornika wsypałem piasek i codziennie wlewałem wodę RO - tak wiem, ale od hodowcy, od którego planuje wziąć obsadę trzyma je na wodzie miękkiej. Woda kryształ co mnie niezmiernie cieszy, bo bałem się o tło lub kamienie. Piasek kupiłem gotowy (wygoda 32 zł - 25 kg, a wsypujesz i zalewasz). Nie wsypałem go za dużo, bo kupiłem za drobny. Granulacja większa niż miałem ostatnio, ale i tak jak dla mnie za miałki. 

Filtry ostatecznie oba po wielu rozmyślaniach uzbroiłem tak: 0. prefiltr 50ppi, 1. gąbka 30 ppi, 2. gąbka 15 ppi, 3. Neo Media Hard 1L, 4. Grys koralowy 1-3 cm 1L + wata.

W HMF na dole są pocięte kawałki gąbki, a reszta pusta. Zastanawiam się czy w woreczku wrzucić zeolit? Co myślicie?

Parametry póki co nic nie pokazują, gąbki są ze starego akwarium, reszta nowa. Zastanawiam się - sypać pokarm czy same bakterie wystarczą.

aq21.thumb.png.13794243ec7a14cac5a2c4f2d719ff79.png

168404277_478187616710857_1983906454481262956_n.thumb.jpg.fecf246da4bb08c274f1ed28c7611d44.jpg

Nie wiem czy widać na zdjęciu, ale woda to kryształ - 200 cm pięknej głębi ;) 

Zbiornik 200x40x60h - 480L, a o dziwo póki co weszło 340L (wraz z zalaniem filtrów - około 20L na oba). Myślę, że jeszcze ok 40L wejdzie. Trochę jestem zdziwiony, bo zbiornik ma około 420L roboczej pojemności. Myślałem, że zamknę się w 300L, ale w sumie to lepiej dla ryb? :D 

PS wężyki widoczne na zdjęciu to system wlewania wody do zbiornika.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.