Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich

 

Już na etapie budowy domu wyznaczone zostało miejsce w którym zostanie postawione akwarium, do którego doprowadzona została woda oraz kanalizacja.

Prace rozpocząłem w styczniu zeszłego roku od wykonania stelaża z profili 40x40x2mm, który w dalszym etapie miał zostać zabudowany. W stelażu zastosowałem 10 regulowanych nóżek. 

Po wyspawaniu stelaża prace z braku czasu mocno zwolniły i dopiero gdzieś od listopada znowu powróciłem do prac.

IMG_20200302_143927.thumb.jpg.0cca175b66bc475225f3f0c8e6e21687.jpg

IMG_20200302_143945.thumb.jpg.ccfe0a5cffd55397680b0ecac3854bde.jpg

 

W dalszym etapie prac wykonałem dwa filtry narurowe ( po 3 korpusy mechaniczne, 3 biologiczne, po 1 na puroline, oraz w jednym z filtrów jeden korpus rezerwowy) Na części biologicznej zastosowałem bypas w którym będzie grzałka. Jak na razie grzałka jest tylko w jednym filtrze, jeżeli będzie to za mało zostanie dołożona w drugim (jest zrobione na nią miejsce). Całość napędzana będzie przed pompy IBO 25/60

IMG_20200305_092824.thumb.jpg.17808ed28885a3ed6afc0109fd161c00.jpg

IMG_20200305_092832.thumb.jpg.4d2847fc16d4c2597e34a355ec1ef340.jpg

IMG_20200305_092839.thumb.jpg.1ef0d2ee348316fcc782425403e32ed2.jpg

IMG_20210117_130611.thumb.jpg.3b344eb9b4c7074243a02a8cf5660357.jpg

IMG_20210117_130621.thumb.jpg.00c3c0d9f2088d13f6ad78bc17cc9a93.jpg

IMG_20210117_130636.thumb.jpg.2c450809c30581228a631dd3b1bf5899.jpg

 

 

Stelaż został zabudowany

IMG_20210117_130950.thumb.jpg.3e6cf662f3ad5d8e63f720311f04b147.jpg

IMG_20210117_131006.thumb.jpg.55f864256ec7a6c976ce0e22d72d5afb.jpg

IMG_20210117_131021.thumb.jpg.5fb1884ef6d7d1c3b292c74e9a69963f.jpg

 

W tej chwili czekam na akwarium które lada dzień powinno być do odbioru. Zbiornik zamówiny w e-rybka o wymiarach 258x65x70h z przednią oraz bocznymi szybami ze szkła opti. Całość wykonana ze szkła 15mm. W dnie wykonane ma być 6 otworów pod rury 32mm. ( dwa zasysy, dwa powroty, 1 przelew do stałej podmianki wody, 1 pod rurę w której zostaną puszczone przewody zasilające oświetlenie oraz rurki 6mm od purolite i dolewki wody)

 

  • Lubię to 8
Opublikowano (edytowane)

Witam cie kolego. Fajnie się zapowiada. Z reguły się nie wtrącam,lecz tu coś mi nie pasuje. W opisie widze ze w akwarium bedziesz miał 6 otworòw. Z piecioma mogę się zgodzić,co do 6 mam pytanie. Z opisu,tak samo jak i ze zdjecia szafki wynika że kable od oświetlenia bedziesz miał schowane w rurce ktòra bedzie schowana bądź przechodziła wewnątrz akwarium. W przeciwnym wypadku aby schować przewody z oświetlenia bedziesz musiał podnieść akwarium aby schować je w jednym otworze. No chyba że akwa nie sięga ci do końca szafki od strony kuchni. Dobrze wnioskuje czy się mylę ?

Edytowane przez Piotr775
Opublikowano

tak przewody będą w rurce która będzie przechodziła wewnątrz akwarium. Do tego dwa zasysy i dwa powroty z narurowców oraz jeden przelot będzie do przelewu wody. Rurka będzie połączona z kanalizacją a drugi koniec doprowadzony do góry akwarium, gdzie nadmiar wody będzie nią odprowadzany. Wszystkie rurki poza zasysem planuję ukryć za tłem.

Opublikowano

Trochę nietypowe rozwiązanie. Może dlatego że pierwszy raz spotkałem się z tym że ktoś chce puscić kable od oświetlenia w rurce wewnątrz akwarium. Może to dziwne pytanie ale czy w razie gdybyś musiał zdjąć oświetlenie to cały kabel razem z wtyczką przejdzie ci przez tę rurkę ?

  • Lubię to 1
Opublikowano

Witaj na forum. Gratuluję fajnego i przemyślanego projektu Szkoda, że nie zrobiłeś w stelażu "podłogi" ze sklejki wodoodpornej, bo przy wymianie wkładów nie ma szans żeby coś tam nie kapnęło, szkoda parkietu. Teraz to już raczej za późno, bo rury masz dość nisko, ale możesz zabezpieczyć parkiet dociętymi kawałkami linoleum. Powodzenia w dalszych pracach.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Opublikowano

Zapowiada się super projekt, również kibicuje pomyśl o tym co doradził Bartek_De rzeczywiście szkoda podłogi. Ja osobiście poszedłbym o krok dalej i pod cały stelaż podłożył linoleum ewentualnie z wycięciami na nóżki (choć nie wiem czy to konieczne). 

Druga moja uwaga to listwa zakańczając zabudowę u góry zrobiłbym ja szerszą aby zakrywała co najmniej Podkład pod akwarium i szybę dna. 

I ostatnie też nie bardzo widzę sens, robienia specjalnie przepustu Prze dno aby nim puścić przewody do oświetlenia, ale pewnie masz jakiś powód bo projekt wygląda na naprawdę przemyślany jeśli możesz podziel się nim dla zaspokojenia ciekawości. 

Powodzenia i uzupełniaj relacje na bieżąco. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Co do przewodów powodem takiego rozwiązania jest to że nie chciałem puszczać niczego po zewnątrz, żeby nie zbierał się na nich kurz i nie rzucały się w oczy. Oprócz przewodów elektrycznych będą tamtędy przełożone dwie rurki od purolite i rurka od dolewki wody. 

Oświetlenie planuje podłączyć do Led Dimmer Pro V5 który już zakupiłem. W związku z tym nie będzie wtyczek i myślę że jak przyjdzie potrzeba zdjęcia oświetlenia to przewody bez problemu wyciągnę do góry z rurki. 

 

A o tym żeby coś podłożyć rzeczywiście nie pomyślałem, a by się na pewno przydało. Dopóki jeszcze nie ma szkła muszę coś pomyśleć, bo teraz jeszcze w razie czego bez problemy podniosę szafkę. 

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.