Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć, na wiosnę planuję zmianę zbiornika na 250x60x60. Obecnie mam w 300l (120cm długości) filtr eheim 2275 (katalogowo 1250l/h, 6l wkładu) robiący biologię, zasypany w całości ceramiką azoo bio-glass. Przed filtrem korpus z watoliną jako prefiltr. Do tego korpus z watoliną napędzany pompą jebao 5500l/h pracującą na 30% mocy jako mechanik. Pytania:

1. Czy eheim w tej konfiguracji zapewni filtrację biologiczną w nowym zbiorniku. Jeżeli to zbyt mało, to co proponujecie jako filtr biologiczny. Musi być kubeł, bo nie wystarczy mi miejsca na biologię w korpusach.

2. Czy obecna pompa + 4 korpusy z watoliną zapewnią odpowiednią filtrację mechaniczną.

3. Na tą długość raczej niezbędny będzie cyrkulator. Jaka moc cyrkulatora, co polecacie?

 

Z góry dzięki za pomoc ;)

Opublikowano

Ad1. Kubełek ogarnie biologię na luzie.
Ad2. Powinna wystarczyć, w razie czego wymienisz pompę na mocniejszą.
Ad3. Na tę długość to myślę, że coś w granicach 15000L/h na przykład Jebao sow-15.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 2
Opublikowano
2 minuty temu, Bartek_De napisał:

Ad1. Kubełek ogarnie biologię na luzie.
Ad2. Powinna wystarczyć, w razie czego wymienisz pompę na mocniejszą.
Ad3. Na tę długość to myślę, że coś w granicach 15000L/h na przykład Jebao sow-15.

Zgodzę się z Bartek_De z małymi uzupełnieniem:

Ad2. Jeśli Chcesz dać korpusy w układzie 2x2 to zastanów się czy nie lepiej dać 1x3 u mnie przy podobnym akwarium się sprawdza 3 korpusy równolegle stanowią mniejszy opór dla wody. 

Ad3. Sow-15 wystarczy u mnie przy akwarium 240x60x70h pracuje na 4 biegu z 8 i na dnie nic nie zalega, więc nawet jakbyś miał bardzo zagruzowane akwarium to myślę że na wyższych biegach da radę, u mnie na 8 jest w akwarium ,,pralka,,

  • Lubię to 2
Opublikowano
Zgodzę się z Bartek_De z małymi uzupełnieniem:
Ad2. Jeśli Chcesz dać korpusy w układzie 2x2 to zastanów się czy nie lepiej dać 1x3 u mnie przy podobnym akwarium się sprawdza 3 korpusy równolegle stanowią mniejszy opór dla wody. 
Ad3. Sow-15 wystarczy u mnie przy akwarium 240x60x70h pracuje na 4 biegu z 8 i na dnie nic nie zalega, więc nawet jakbyś miał bardzo zagruzowane akwarium to myślę że na wyższych biegach da radę, u mnie na 8 jest w akwarium ,,pralka,,
Pomyślałem o 4 korpusach równolegle, ale jeśli ma to być układ 2x2 to faktycznie lepiej zrobić 1x3.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
3 minuty temu, aro600 napisał:

Ad2. Jeśli Chcesz dać korpusy w układzie 2x2 to zastanów się czy nie lepiej dać 1x3 u mnie przy podobnym akwarium się sprawdza 3 korpusy równolegle stanowią mniejszy opór dla wody. 

Myślałem nad 1x4. Jeżeli 3 dadzą radę, to mam miejsce na 4 i tam ewentualnie jakaś chemia w przyszłości.

Jak często wymieniasz wkłady w korpusach?

Opublikowano
Myślałem nad 1x4. Jeżeli 3 dadzą radę, to mam miejsce na 4 i tam ewentualnie jakaś chemia w przyszłości.
Jak często wymieniasz wkłady w korpusach?
Jeśli masz miejsce na 4 to rób 1x4.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Myślę że będzie bdb, ale jak chcesz jeden korpus wykorzystywać ewentualnie na chemie to daj przed nim zawór żebyś mógł zdławić przepływ dobrze by też było za nim dać zawór (no chyba że planujesz zawory przed i za każdym z korpusów) to wtedy dałbym tylko za nim trójnik gdzie zredukowałbyśna na jednym wyjściu na wężyk do osmozy żeby móc kontrolować ilość wody płynąca przez ten korpus.  Ja narazie wkłady wymieniam raz na miesiąc. 

Edytowane przez aro600
  • Lubię to 1
Opublikowano
9 minut temu, Bartek_De napisał:

Jeśli masz miejsce na 4 to rób 1x4.

Tak też uczynię. Ważne, że kubełek może zostać. Będzie dodatkowy budżet na inne elementy ;)

  • Lubię to 1
Opublikowano
12 minut temu, aro600 napisał:

Myślę że będzie bdb, ale jak chcesz jeden korpus wykorzystywać ewentualnie na chemie to daj przed nim zawór żebyś mógł zdławić przepływ dobrze by też było za nim dać zawór (no chyba że planujesz zawory przed i za każdym z korpusów) to wtedy dałbym tylko za nim trójnik gdzie zredukowałbyśna na jednym wyjściu na wężyk do osmozy żeby móc kontrolować ilość wody płynąca przez ten korpus.  Ja narazie wkłady wymieniam raz na miesiąc. 

Raz na miesiąc to mega zadowalający interwał. W planie zawory przed i za każdym z korpusów. Gdyby miała być chemia, to w planie reduktor, bo zawory kulowe "trochę otwarte" to zawsze kierunek na awarię ;)  

Jak radzicie? Dać 4x1 na mechanikę, czy jeden korpus zostawić na chemię? Chemia głównie do kontrolowania po4. No3 załatwię systematycznymi podmianami.

 

1 minutę temu, Bartek_De napisał:

Tylko zrób sobie je wzdłuż, będzie łatwiej przy wymianie wkładów, bo jak ustawisz je w poprzek to do tego ostatniego bedziesz miał kiepski dostęp.

Cenna uwaga ;) 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.