Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich bardzo serdecznie. Mam na imię Łukasz, mieszkam w UK od 15 lat (okolice Leeds). Od kilku miesięcy zacząłem myśleć ponownie o kupnie akwarium. Przed wyjazdem do UK miałem kilka baniaków ale nigdy Malawi. Przyszedł czas na pyszczaki. Przez ostatnie 2 miesiące przeglądam fora, oglądam filmy na YouTube aby w miarę możliwości dobrze się do tego przygotować. 

Baniak zamówiony. 445 litrów. Wymiary: 1830 x 457 x 610mm (angielski standard 72 x 18 x 24 cale). Powinien dotrzeć na początku lutego. Zacząłem budować szafkę pod nie. Do tego posłużyła mi baza z szafek kuchennych z Ikea (800 x 600 x 600mm docelowo obcięta z tyłu na wymiar). Ścianka szafki to 18mm, pełne plecy 18mm MDF, wszystko klejone i skręcone ok 70-ma konfirmatami. Blat dolny i górny Ikea 28mm. Wszystko malowane na czarny mat. 

Teraz filtracja. Zdecydowałem się zrobić narurowiec. 2 korpusy mechaniczne z owatolina, 4 korpusy biologiczne Seachem Matrix i ceramika Sera Siporax 25mm (po 2). W przyszłości opcjonalnie 2 korpusy z chemia Purolite A520E i/albo Seachem Purigen. Pompa IBO Beta2 25/60 130. Grzałka wbudowana w bypass 300W że stali nierdzewnej z kontrolerem W3230. Falownik Jebao SW8. 

Oświetlenie w etapie produkcji od Aqua - Dreams Africa 4K Sunset & Sunrise 5-cio strefowa. 

Poniżej zamieszczam kilka zdjęć obrazujących ogrom pracy i jeszcze nie wszystko jest ukończone. 

IMG_20201209_193804.jpg

IMG_20201228_160025.jpg

IMG_20210114_204934.jpg

IMG_20210114_204943.jpg

IMG_20210114_205027.jpg

IMG_20210114_205051.jpg

  • Lubię to 3
Opublikowano
Z dużym rozmachem podchodzisz do tematu. Podeślij jakiś schemat co gdzie.
Witam. Staram się podejść do tematu w sposób profesjonalny na tyle ile jestem w stanie przeczytać, oglądnąć. Nie ukrywam że to dzięki ludziom takim jak Wy, którzy zajmują się tymi pięknymi rybami, dzielą się informacjami, spostrzeżeniami i swoją bezcenną wiedzą, my jako początkujący możemy z tego zasobu wiedzy skorzystać.

Chodzi o schemat. Schematów miałem w głowie i na kartce chyba że 20. Za każdym razem coś mi nie pasowało i wpadałem na kolejny pomysł.

Poniżej 2 fotki ze złożonym "na sucho" narurowcem prawie w wersji końcowej.

Narurowiec na rurach 32mm na całym przekroju. 2 pierwsze korpusy mechanika, następnie kran spustowy, pompa. Zaraz za nią rozejście na bypass z chemia I na biologię 4 korpusy. 3e9fbbd2977f7d9559dbb6a48523ee14.jpg15bd539e5e154a4704f7d84e4bf37338.jpg

Sent from my VOG-L09 using Tapatalk

Opublikowano
7 godzin temu, Luki_m1 napisał:

Chodzi o schemat. Schematów miałem w głowie i na kartce chyba że 20.

Nie zrozumiałeś mnie. To co pokazałeś teraz na zdjęciach widać było i wcześniej. Chodzi o wkłady do tych korpusów. Jakie i gdzie umieścisz. Wcześniej wspomniałeś o Purolite a nie widzę na niego miejsca. Co do pozostałych wkładów to żadnego z nich bym nie użył w narurowcu. Proponuję grys koralowy, który jest idealnym siedliskiem bakterii, których potrzebujemy oraz podnosi i stabilizuje pH wody. Innym dużo wydajniejszym materiałem jest piasek (jako opcja) w filtrze fluidyzacyjnym. Nie bierzesz po uwagę jeszcze filtra obniżającego PO4 a myślę, że warto o tym pomyśleć.

Oczywiści będą osoby, które przedstawią nieco inne zdanie. Ja po wielu latach testów mogę mieć powyższe.

Co do samych korpusów czy rozmieszczenia ich osobiści miałbym uwagi, ale na ten temat wiele było już dyskusji i pomijam tą kwestię.

Opublikowano

Witam. Nie zrozumiałem Pana.
Poniżej schemat narurowca.
Filtracja mechaniczna: 2 korpusy z owatolina,
Filtracja biologiczna: Siporax i Matrix (złoża już zakupione),
Filtracja chemiczna: Purigen i lub Purolite (jeszcze nie zamówiłem).

Co do pokruszonego koralowca o którym Pan wspomniał to chciałem go dać na wierzch Matrixa, bo przeczytałem że lubi wypływać z korpusow ale zawsze mogę jeden z korpusow wypełnić samym koralowcem jeśli tyle wystarczy. Jeśli chodzi o filtracje chemiczna, jeszcze nie sprecyzowałem co w niej będzie. W zależności jak będzie wyglądać pomiar wody, możliwe że to ulegnie zmianie. Testy zamówione od JBL (CombiSet) powinny być na dniach.

Na początku chciałem żeby było więcej korpusow ale niestety byłem bardzo ograniczony miejscem w szafkach (470mm głębokości), dlatego narurowiec przybrał formę jak na schemacie. 62f1543b19f027ff11a5d52300fb6a83.jpg

Sent from my VOG-L09 using Tapatalk

Opublikowano (edytowane)

Super estetycznie wykonane👍 Dobra robota, brawo👏  Jedyne do czego mogę się "przyczepić" to grzałka powinna mieć swój bajpas, aby nie hamowała przepływu. Można to zrobić tak:

20210115_130839.thumb.jpg.1ec8e95244568f8330d6a0f1ac7cd992.jpg

Zauważ, że odcinek rurki nad grzałką jest zredukowany do 25mm aby wymusić przepływ przez grzałkę.

Albo tak:

20201114_123702.thumb.jpg.58e5b145615e62221c1a0b6ccafe7c24.jpg

Rysowałem to kiedyś dla kogoś innego pod instalację 25mm, ale naniosłem poprawki żeby pasowało pod Twoją instalację. Ale tak jak zrobiłeś też powinno dobrze działać, bo grzałka jest na bajpasie biologii więc część wody którą wyhamuje grzałka pójdzie sobie przez biologię.

Edytowane przez Bartek_De
Opublikowano

Faktycznie na ten pumeks trzeba coś położyć 😉

Korpusów w zupełności  wystarczy. Każdy z korpusów chemicznych musi mieć osobny zawór do regulacji przepływu. To jest bardzo ważne dla prawidłowej pracy chemii.

  • Lubię to 1
Opublikowano
6 minut temu, Bartek_De napisał:

to grzałka powinna mieć swój bajpas

Faktycznie, grzałka nie powinna być na bajpasie korpusów biologicznych. Omijasz w ten sposób biologię, a chyba nie o to chodzi.

  • Lubię to 1
Opublikowano
1 minutę temu, miron.dmt napisał:

Faktycznie, grzałka nie powinna być na bajpasie korpusów biologicznych. Omijasz w ten sposób biologię, a chyba nie o to chodzi.

Dokładnie. Za grzałką powinien być dodatkowo zawór. Na schemacie go widać, ale na zdjęciu już nie, czemu...?

IMG_20210114_205051.jpg.66fb1d8b4e2fe039dfd5d298cc3ffdd3.thumb.jpg.b0351ab507bfe8a5e1f3eb3af9c948f3.jpg

Opublikowano

Witam wszystkich.
Narurowiec jest jeszcze nie skończony. Połowa jest już posklejana, ale bypass jeszcze nie I na razie został tylko złożony na sucho. Dokładnie za grzałka będzie zawór aby kontrolować przepływ wody (tak jak na schemacie). Zerknijcie proszę na zdjęcia poniżej. Grzalka ma bardzo mały przekrój więc wydaje mi się, że nie powinna hamować przepływu.
Każdy z korpusow chemicznych będzie miała swój zaworek na wylocie i będzie przechodzić w rurkę o średnicy zewnetrznej 6mm (1/4"). ca811808a50115248607889bef32db8b.jpg6bc4401e79405f835eca799ddf33b79f.jpg96dbbc2461a928d06bc1abf4bd6f8ba5.jpg

Sent from my VOG-L09 using Tapatalk

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja również. Kształt głowy mi nie pasuje do saulosi
    • Obstawiam że na 99% to demasoni.
    • Bartku...demasoni nawet jak ledwo się " urodzi" to widać jego zdecydowane barwy czyli pasy pionowe. Nie można jego pomylić z inną rybą . No chyba , że jest złego gatunku. Wydaje mi się , że to może być saulosi lub coś innego.
    • Ta największa wygląda na crabro.
    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.    
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.