Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich bardzo serdecznie. Mam na imię Łukasz, mieszkam w UK od 15 lat (okolice Leeds). Od kilku miesięcy zacząłem myśleć ponownie o kupnie akwarium. Przed wyjazdem do UK miałem kilka baniaków ale nigdy Malawi. Przyszedł czas na pyszczaki. Przez ostatnie 2 miesiące przeglądam fora, oglądam filmy na YouTube aby w miarę możliwości dobrze się do tego przygotować. 

Baniak zamówiony. 445 litrów. Wymiary: 1830 x 457 x 610mm (angielski standard 72 x 18 x 24 cale). Powinien dotrzeć na początku lutego. Zacząłem budować szafkę pod nie. Do tego posłużyła mi baza z szafek kuchennych z Ikea (800 x 600 x 600mm docelowo obcięta z tyłu na wymiar). Ścianka szafki to 18mm, pełne plecy 18mm MDF, wszystko klejone i skręcone ok 70-ma konfirmatami. Blat dolny i górny Ikea 28mm. Wszystko malowane na czarny mat. 

Teraz filtracja. Zdecydowałem się zrobić narurowiec. 2 korpusy mechaniczne z owatolina, 4 korpusy biologiczne Seachem Matrix i ceramika Sera Siporax 25mm (po 2). W przyszłości opcjonalnie 2 korpusy z chemia Purolite A520E i/albo Seachem Purigen. Pompa IBO Beta2 25/60 130. Grzałka wbudowana w bypass 300W że stali nierdzewnej z kontrolerem W3230. Falownik Jebao SW8. 

Oświetlenie w etapie produkcji od Aqua - Dreams Africa 4K Sunset & Sunrise 5-cio strefowa. 

Poniżej zamieszczam kilka zdjęć obrazujących ogrom pracy i jeszcze nie wszystko jest ukończone. 

IMG_20201209_193804.jpg

IMG_20201228_160025.jpg

IMG_20210114_204934.jpg

IMG_20210114_204943.jpg

IMG_20210114_205027.jpg

IMG_20210114_205051.jpg

  • Lubię to 3
Opublikowano
Z dużym rozmachem podchodzisz do tematu. Podeślij jakiś schemat co gdzie.
Witam. Staram się podejść do tematu w sposób profesjonalny na tyle ile jestem w stanie przeczytać, oglądnąć. Nie ukrywam że to dzięki ludziom takim jak Wy, którzy zajmują się tymi pięknymi rybami, dzielą się informacjami, spostrzeżeniami i swoją bezcenną wiedzą, my jako początkujący możemy z tego zasobu wiedzy skorzystać.

Chodzi o schemat. Schematów miałem w głowie i na kartce chyba że 20. Za każdym razem coś mi nie pasowało i wpadałem na kolejny pomysł.

Poniżej 2 fotki ze złożonym "na sucho" narurowcem prawie w wersji końcowej.

Narurowiec na rurach 32mm na całym przekroju. 2 pierwsze korpusy mechanika, następnie kran spustowy, pompa. Zaraz za nią rozejście na bypass z chemia I na biologię 4 korpusy. 3e9fbbd2977f7d9559dbb6a48523ee14.jpg15bd539e5e154a4704f7d84e4bf37338.jpg

Sent from my VOG-L09 using Tapatalk

Opublikowano
7 godzin temu, Luki_m1 napisał:

Chodzi o schemat. Schematów miałem w głowie i na kartce chyba że 20.

Nie zrozumiałeś mnie. To co pokazałeś teraz na zdjęciach widać było i wcześniej. Chodzi o wkłady do tych korpusów. Jakie i gdzie umieścisz. Wcześniej wspomniałeś o Purolite a nie widzę na niego miejsca. Co do pozostałych wkładów to żadnego z nich bym nie użył w narurowcu. Proponuję grys koralowy, który jest idealnym siedliskiem bakterii, których potrzebujemy oraz podnosi i stabilizuje pH wody. Innym dużo wydajniejszym materiałem jest piasek (jako opcja) w filtrze fluidyzacyjnym. Nie bierzesz po uwagę jeszcze filtra obniżającego PO4 a myślę, że warto o tym pomyśleć.

Oczywiści będą osoby, które przedstawią nieco inne zdanie. Ja po wielu latach testów mogę mieć powyższe.

Co do samych korpusów czy rozmieszczenia ich osobiści miałbym uwagi, ale na ten temat wiele było już dyskusji i pomijam tą kwestię.

Opublikowano

Witam. Nie zrozumiałem Pana.
Poniżej schemat narurowca.
Filtracja mechaniczna: 2 korpusy z owatolina,
Filtracja biologiczna: Siporax i Matrix (złoża już zakupione),
Filtracja chemiczna: Purigen i lub Purolite (jeszcze nie zamówiłem).

Co do pokruszonego koralowca o którym Pan wspomniał to chciałem go dać na wierzch Matrixa, bo przeczytałem że lubi wypływać z korpusow ale zawsze mogę jeden z korpusow wypełnić samym koralowcem jeśli tyle wystarczy. Jeśli chodzi o filtracje chemiczna, jeszcze nie sprecyzowałem co w niej będzie. W zależności jak będzie wyglądać pomiar wody, możliwe że to ulegnie zmianie. Testy zamówione od JBL (CombiSet) powinny być na dniach.

Na początku chciałem żeby było więcej korpusow ale niestety byłem bardzo ograniczony miejscem w szafkach (470mm głębokości), dlatego narurowiec przybrał formę jak na schemacie. 62f1543b19f027ff11a5d52300fb6a83.jpg

Sent from my VOG-L09 using Tapatalk

Opublikowano (edytowane)

Super estetycznie wykonane👍 Dobra robota, brawo👏  Jedyne do czego mogę się "przyczepić" to grzałka powinna mieć swój bajpas, aby nie hamowała przepływu. Można to zrobić tak:

20210115_130839.thumb.jpg.1ec8e95244568f8330d6a0f1ac7cd992.jpg

Zauważ, że odcinek rurki nad grzałką jest zredukowany do 25mm aby wymusić przepływ przez grzałkę.

Albo tak:

20201114_123702.thumb.jpg.58e5b145615e62221c1a0b6ccafe7c24.jpg

Rysowałem to kiedyś dla kogoś innego pod instalację 25mm, ale naniosłem poprawki żeby pasowało pod Twoją instalację. Ale tak jak zrobiłeś też powinno dobrze działać, bo grzałka jest na bajpasie biologii więc część wody którą wyhamuje grzałka pójdzie sobie przez biologię.

Edytowane przez Bartek_De
Opublikowano

Faktycznie na ten pumeks trzeba coś położyć 😉

Korpusów w zupełności  wystarczy. Każdy z korpusów chemicznych musi mieć osobny zawór do regulacji przepływu. To jest bardzo ważne dla prawidłowej pracy chemii.

  • Lubię to 1
Opublikowano
6 minut temu, Bartek_De napisał:

to grzałka powinna mieć swój bajpas

Faktycznie, grzałka nie powinna być na bajpasie korpusów biologicznych. Omijasz w ten sposób biologię, a chyba nie o to chodzi.

  • Lubię to 1
Opublikowano
1 minutę temu, miron.dmt napisał:

Faktycznie, grzałka nie powinna być na bajpasie korpusów biologicznych. Omijasz w ten sposób biologię, a chyba nie o to chodzi.

Dokładnie. Za grzałką powinien być dodatkowo zawór. Na schemacie go widać, ale na zdjęciu już nie, czemu...?

IMG_20210114_205051.jpg.66fb1d8b4e2fe039dfd5d298cc3ffdd3.thumb.jpg.b0351ab507bfe8a5e1f3eb3af9c948f3.jpg

Opublikowano

Witam wszystkich.
Narurowiec jest jeszcze nie skończony. Połowa jest już posklejana, ale bypass jeszcze nie I na razie został tylko złożony na sucho. Dokładnie za grzałka będzie zawór aby kontrolować przepływ wody (tak jak na schemacie). Zerknijcie proszę na zdjęcia poniżej. Grzalka ma bardzo mały przekrój więc wydaje mi się, że nie powinna hamować przepływu.
Każdy z korpusow chemicznych będzie miała swój zaworek na wylocie i będzie przechodzić w rurkę o średnicy zewnetrznej 6mm (1/4"). ca811808a50115248607889bef32db8b.jpg6bc4401e79405f835eca799ddf33b79f.jpg96dbbc2461a928d06bc1abf4bd6f8ba5.jpg

Sent from my VOG-L09 using Tapatalk

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • 1. Preparaty z aloesu są genotoksyczne/rakotwórcze i zakazane w PL od 2022 r (dla ludzi). Pewnie brak regulacji dla ryb... 2. Boję się też, że jeśli "coś ogranicza rozwój glonów" i zmienia kolor, to jest jakimś barwnikiem/dezynfektantem, a te skuteczniej uszkadza delikatniejsze komórki skrzeli ryb niż komórki glonów.  3. Jeśli na mikrofibrze się dużo zbiera + zielone to wskazuje to na biologiczne pochodzenia zmętnienia. Filtracja zaczyna dojrzewać  
    • Przy okazji moich ostatnich niemiłych przygód po wprowadzeniu ryb do zbiornika nieco czytałem o kuracjach Protosolem i pojawiały się tam opinie, że jest on skuteczny ale przy podawaniu z pokarmem. Podobnie do Twoich Acei u mnie zachowywał się samiec Dimidiochromis Strigatus. Coś tam niby jadł, ale często jedzenie wypluwał.  W związku z tym, że było to w czasie kiedy i tak prowadziłem kurację Protosolem (zgodnie z instrukcją producenta) postanowiłem podawać ten lek rybom przez tydzień również z karmą. Najpierw przegłodziłem je dwa dni. Coś tam jadły tego pokarmu, większość raczej wypluwały. Nie wiem czy to zbieg okoliczności czy faktyczne działanie leku ale po skończonej kuracji pan Dimidio zaczął lepiej jeść a po zakupie pokarmu Aller Futura je już bardzo ładnie i przestał mieć wklęsły brzuch. Mam nadzieję, że tak już mu zostanie.
    • Tutaj nie chodzi o zmianę koloru tylko o "rozwój glonów w zbiorniku zostaje znacznie ograniczony".
    • Od ponad pół roku mam ryby jak w stopce. Z renomowanej hodowli. Mam problem z niektórymi egzemplarzami Acei Itungi. Od samego początku mają problem z przyjmowaniem pokarmu. Płatkami plują spożywając tylko male kawałki. Jakikolwiek granulat odpada. Leczyłem w grudniu Metronidazolem i Protosolem. Było lepiej ale znów widzę, że jakby były chore.  Wrócił brak apetytu. Ryby są blade i lekko wychudzone Leczyłem Protosolem. 2 dni - dawka 20ml/100l. Czyżby za mało? A może to nie wiciowce? Reszta obsady w porządku. Jakieś porady co z tym fantem zrobić?  
    • Jej kolor świadczy o jakimś problemie z glonami. Myślę, że zmiana koloru barwnikiem z soli na dłuższą metę nie rozwiąże problemu. Zresztą już jej używałem i po zastosowaniu dawki zalecanej przez producenta woda wyglądała "mało naturalnie" zbyt mocno niebieska. Ale dla ryb podobno jest dobra.
    • Nieźle zielona. Ja polecam Sanital z Tropicala. Moja woda jest niebieskawa, ale kryształ. Zauważyłem też, że ryby zdecydowanie mniej się ocierają.
    • Po dwóch dniach pracy wkład wyglądał tak: Woda w korpusie zielona, jak ja zdjęciu. W zbiorniku nieznaczna poprawa klarowności. Ale naprawdę subtelna. Założyłem nowy wkład ale pewnie efekt będzie taki sam. Wykwit zielenic? Z czego jak teoretycznie nie mają pokarmu co potwierdzają testy wody...
    • Trochę czasu od startu już minęło, trochę z nowym zbiornikiem się oswoiłem, trochę jego rozmiar w moich oczach się zmniejszył  W końcu mam chwilę żeby co nieco napisać. Zacznę od spraw niezbyt miłych. Z obsady którą zadomowiłem na samym początku straciłem samicę Stigmatochromis Tolae. Niestety dołączył do niej jeden z trzech Exochochromis Anagenys. Najmniejszy z trzech. Na początku winiłem za to pokarm Hikari Vibra Bites i to że go nie namoczyłem. Zachęcony jednak przez kolegów z forum poczytałem co nieco tu i tam o pokarmach granulowanych i po czasie uważam jednak, że namaczenie ich nie ma najmniejszego sensu. Trzeba się po prostu pilnować żeby nie sypnąć go za dużo, o co nie trudno. Profilaktycznie jednak dla spokoju ducha pokarm Hikari wylądował w koszu. Strata niewielka bo była to mała paczka kupiona na próbę a spokój akwarysty nieoceniony  Po dłuższych przemyśleniach sytuacji, która miała miejsce doszedłem do wniosku, że dwa osobniki, które pożegnały się z żywotem musiały gorzej znieść aklimatyzację. Stres związany z transportem i lądowaniem w zbiorniku, a w przypadku najmniejszego Exo stres związany z tym że jest najmniejszy w zbiorniku (duuuużo mniejszy od pozostałych) mógł osłabić układ odpornościowy ryb a na to tylko czekały jakieś pasożyty, które zrobiły swoje. Po tym jak padł Tolae i objawy zauważyłem u Exo zakupiłem dwa preparaty Zooleka. Protosol i Capisol. Niestety zanim do mnie dotarły młody Exo już był na wykończeniu. Mimo wszystko przeprowadziłem tygodniową kurację Protosolem (do słupa wody i do pokarmu) oraz tygodniową kurację Capisolem (do słupa wody). Capisolu do pokarmu już nie podawałem bo ryby w ogóle nie chciały jeść karmy nasączonej lekiem. Nie wiem czy to tylko moje imaginacje czy faktyczny efekt obydwu kuracji ale mam wrażenie, że ryby które i tak wydawały mi się w bardzo dobrej kondycji nabrały jeszcze większego wigoru i od tamtej pory nie zaobserwowałem już nic niepokojącego w życiu zbiornika.  Co do pokarmu to zakupiłem (po kilku pochlebnych opiniach) pokarm Aller Futura. Do tej pory żaden pokarm tak pozytywnie mnie nie zaskoczył. Ryby pożerają go z niesamowitą ochotą. Wody jakoś szczególnie nie brudzi. Cena jest powalająca. Więcej argumentów nie potrzebuję. Następnym razem może tylko wezmę większy rozmiar bo obecnie mam bodajże 0,9-1,6mm. Doszło do tego, że ryby niezbyt chętnie jedzą pokarmy Naturefood Cichlid Premium czy Artemię w płatkach od HS Aqua a jak tylko sypnę Aller Futura to mam wrażenie, że zaraz moje ryby powyskakują ze zbiornika w szaleńczej pogoni za pokarmem   W temacie filtracji. Obecnie filtracja opiera się na kaseciaku i module filtracyjnym. Pompę ustawiłem jednak na 1 bieg ponieważ na biegu 2 po tym jak liście Vallisnerii przyklejały się do wlotu to poziom wody w module wyraźnie spadał. Przy obecnym ustawieniu tego nie obserwuję a pompa "sika" i tak bardzo mocno. Mój kaseciak zaskoczył mnie niesamowicie. Przy jego tworzeniu słyszałem sporo opinii, że przy dwóch 5cm warstwach gąbki PPI30 filtr zapcha się po tygodniu. Przy pierwszej podmianie wody, dwa tygodnie po wprowadzeniu ryb, trochę spanikowałem ponieważ poziom wody w komorze pompy spadł w sposób bardzo wyraźny. Jakieś 8cm w stosunku do komory wlotowej. Otworzyłem przesłonę wlotu na maksa ale nic się nie zmieniło. Pomyślałem, że trzeba będzie gąbki jednak czyścić często i już zacząłem kombinować co zmienić żeby filtr był bardziej "długodystansowy". Ku mojemu zaskoczeniu następnego dnia, pomimo braku jakiejkolwiek interwencji, poziom wody w obydwu komorach się wyrównał. Okazało się, że po podmianie wody gdy poziom wody spada, gąbki w filtrze potrzebują chyba trochę czasu żeby ponownie napełnić się wodą i tym samym nie ograniczać przepływu. Musiałem chyba mieć sporo szczęścia przy doborze gąbek i rozmiaru wlotu ponieważ od początku działania filtra, gąbek w końcu nie czyściłem i do dzisiaj różnica poziomu wody pomiędzy komorą pompy a komorą wlotową to jakieś 0,5cm. Może 1cm.  Przy ostatniej podmianie zdecydowałem się podać profilaktycznie, zgodnie z instrukcją sól akwarystyczną Tropical Sanital. Wydaje mi się, że rybą taki zabieg odpowiadał dlatego chyba co jakiś czas go przeprowadzę. Na pewno nie przy każdej podmianie bo jednak zabarwia wodę dosyć widocznie ale może raz na kwartał... Podjąłem również kroki w celu poniesienia pH wody w zbiorniku. Do tej pory miałem je na poziomie 7,5. Chciałbym osiągnąć jakieś 7,8-8,0. Zacząłem codziennie dodawać sodę oczyszczoną uprzednio rozpuszczoną w wodzie z akwarium. Do tej pory dodałem łącznie 10 łyżek i udało mi się podnieść chyba do 7,6  Piszę "chyba" ponieważ na testach kropelkowych odczyt nie jest aż tak precyzyjny.  Na koniec co nieco odnośnie samych mieszkańców. Chwilowo stan obsady prezentuje się następująco: Stigmatochromis Tolae 2+1, Exochochromis Anagenys 2szt., Protomelas Mbenji Thic Lips 3szt., Nimbochromis Polystigma 6szt. (prawdopodobnie 3+3) oraz Dimidiochromis Strigatus 1+2. Ryby prezentują się doskonale. Na pewno dobrym wyborem był zakup podrośniętych już osobników. Obecnie za króla zbiornika uważam dominującego samca S. Tolae, ale wydaje mi się, że dosyć szybko zostanie zdetronizowany przez któregoś samca N. Polystigma. Obecnie różnica wielkości pomiędzy nimi jest znaczna ale Nimbochromisy rosną jak na drożdżach i już zdarza im się przegonić Tolae jak ten za bardzo się rządzi. Jeden z Protomelasów miał ostatnio białe, spuchnięte oko. Obawiałem się, że to jakaś infekcja ale chyba doznał uszczerbku w jakiejś potyczce. W jego zachowaniu nie zaobserwowałem nic dziwnego a oko szybko zaczęło wracać do normalnego stanu. Udało mi się nawet doczekać młodych D. Strigatus  Wiadomo, że szanse na odchowanie w zbiorniku ogólnym mam mikre ale ciągle obserwuję jednego, dzielnego "komandosa"  Ostatnio nawet zasuwał dzielnie przy samej powierzchni przez cały zbiornik  Będąc przy D. Strigatus. Samiec tego gatunku to największa pierdoła w całym akwarium. Mam wrażenie że boi się własnego cienia. W czasie karmienia buszuje jak szalony a większość czasu spędza w lekkim zacienieniu i udaje, że go nie ma. Mam wrażenie, że nawet ślimak byłby w stanie go zastraszyć. Odmiennie natomiast zachowują się samice tego gatunku. Ciągle się zaczepiają i nie dają sobie w kaszę dmuchać jeśli chodzi o relacje z innymi gatunkami. Exochochromisy ewidentnie potrzebują powiększenia stadka bo jeden jest dominujący i ciągle doskwiera temu drugiemu. Po świętach Wielkanocnych planuję powiększyć obsadę o: 2x Exochochromis Anagenys, 1 samicę Dimidiochromis Strigatus, 1 lub 2 samice Stigmatochromis Tolae i .... chyba zdecyduję się na zakup tylko samca z gatunku Aritochromis Chrystyi  Strasznie chciałem mieć ten gatunek. W zestawie z samicami obawiam się, że byłby zgubny dla obsady w okresie tarła. Liczę, że sam samiec nie będzie zanadto uciążliwy. Miał być koniec ale jeszcze mi się przypomniała jedna sprawa. Otóż planuję zrobić nad zbiornikiem małą hydroponikę. Zakupiłem i przerobiłem do tego celu dwie doniczki balkonowe. Zamierzam je wypełnić gąbkami i zasilać skimmerem Eheim. Na razie mam takie dwa zdjęcia. Jak sprawa się rozwinie to zaktualizuję temat  Nieco się rozpisałem. Ciekawe czy ktoś dotrwa do końca   PS. W najbliższym czasie postaram się wrzucić jakieś fotki lokatorów  
    • Dzięki za poradę  W moim przypadku obsada:  Cynotilapia sp. Jalo Reef  labidochromis caeruleus Kakusa  tzw. yellow Pseudotropheus cyaneorhabdos "maingano" była sprawdzona i poza maingano było OK  wezmę po uwagę ewentualnie Chindongo socolofi  za Twoją poradą choć te "moje 3 gatunki są jakby to powiedzieć inne pod względem i koloru i budowy ciała więc są wg, mnie tworzą bardzo ciekawy układ.  Jeszcze tak myślę o saulosi ale myślę że podobne do yellow samiczki które są żółte i to zły pomysł.
    • Cześć, Szukam 2–3 samic Pseudotropheus crabro, najlepiej z linii F0 lub F1. Mam dorosłego, dominującego samca i chcę zbudować czysty zbiornik jednogatunkowy. Interesują mnie wyłącznie ryby z pewnego źródła, nie sklepowe. Odbiór osobisty (Dolny Śląsk) lub wysyłka.   Z góry dzięki za kontakt! Paweł
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.