Skocz do zawartości

Filtracja akwarium 200l - 100x40x50


_Darek_

Rekomendowane odpowiedzi

1 godzinę temu, aro600 napisał:

nie musisz co chwilę otwierać kubełka żeby czyścić wkłady mechaniczne

Z całym szacunkiem, ale co według Ciebie oznacza słowo "otwierać co chwilę" filtr ? 

Jeśli "otwierać co chwilę"  oznacza co 6 miesięcy, lub dłużej to ok :)Powiem tak. Posiadam kilka dobrych lat akwaria na filtracji kubełkowej (z prefiltrami, jak i zarówno bez prefiltrów) i nie zdarzyło mi się aby krócej niż 6 miesięcy je otwierać, tym bardziej w celu oczyszczenia wkładów mechanicznych. Nawet po otwarciu kubełka bez prefiltra, nie było takiej potrzeby, bo biologia (bakterie) bez problemu przerabiają takowe zanieczyszczenia. Kwestia doboru odpowiedniej gradacji gąbki, bo wiadomo gąbka ppi45 bardzo szybko się zapcha,dławiąc przepływ wody, niż gąbka ppi 20.Na tej samej zasadzie pracują np. Filtry hamburskie, tylko jakoś wszędzie utarło się, że musi być prefiltr przed kubełkiem i już. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, egon44 napisał:

Z całym szacunkiem, ale co według Ciebie oznacza słowo "otwierać co chwilę" filtr ? 

A co oznacza,, co chwilę,, jak zwykle to zależy, ja nie wiem jak to pracuje u innych mogę tylko podpowiadać bazując na swoim przykładzie i doświadczeniu. U mnie eheim 2228 co kilka tygodni wymagał oczyszczenie (miałem oryginalne gąbki nie pamiętam jakie miały ppi) po zainstalowaniu prefiltra wymieniałem w nim wkład (początkowo sznurkowy później własnej produkcji z watiliny) raz na 2 tygodnie, a sam filtr otwierałem raz 1,5 roku i to chyba nie było konieczne. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po Waszych podpowiedziach oraz tematach na forum doszedłem do wniosku, że nie ma idealnego filtra i jedynego polecanego. Dlatego podjąłem decyzję, że kupię FX4 i sprawdzę czy wystarczy on jako 2 w 1 w akwarium 200l. Jeżeli nie, będę kombinował dalej z prefiltrami lub jakimś filtrem wewnętrznym - czego wolałbym uniknąć. 

Teraz pojawiło się kolejne pytanie jak wypełnić FX4, objętość wkładów filtracyjnych biologicznych to 3,9 l. Całość wypełnić ceramiką, czy dołożyć matrixa oraz zeolit, ewentualnie w jakich proporcjach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, _Darek_ napisał:

Dlatego podjąłem decyzję, że kupię FX4 i sprawdzę czy wystarczy on jako 2 w 1 w akwarium 200l.

Wiem, nie powinienem, ale trochę zamieszam. Mam 200 litrowe akwarium, a filtrację w nim oparłem teraz, bo wcześniej była inna) na 2 filtrach zewnętrznych tj. Aquael Ultramax 1500 i Aquael Ultra 1200 z prefiltrem Eheima.  Do tego mam sporo więcej, niż z reguły tu zalecane, ceramiki, czyli około 6 litrów na dwa kubełki. Mnie to odpowiada bo NO3 nie przekracza 15 mg/l w dniu podmiany. Do tego filtry dmuchają na tyle wystarczająco, że nie używam cyrkulatora.  Ultramax ma prefiltr, który czyszczę raz na miesiąc. Akwarium o wymiarach 120x40x40

Dwa kubełki, to moim zdaniem, o tyle do

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
4 godziny temu, gulios napisał:

Darku, jak sprawuje się FX4?

Darek nie odwiedził forum od września 2021 roku, więc raczej Ci nie pomoże. Liczę jednak, że będziesz mógł skorzystać z pomocy innych użytkowników 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, gulios napisał:

Witam wszystkich serdecznie ;)

Jest to moj pierwszy post na forum oraz pierwsze planowanie Malawi 200l.
Widze, ze ten temat jest w miare swiezy (2021) takze sprobuje podczepic się pod pytanie Darka ;)

Zakupilem baniak 200l 
https://www.aquaelzoo.pl/zestawy-akwarystyczne/20242-aquael-zestaw-akwariowy-opti-set-200-czarny-20-5905546331418.html?gclid=CjwKCAiAl-6PBhBCEiwAc2GOVLhlWWn37eYXDhlNyJxj9BvXaHMKV4_HUw1jhnNVbxowog9NqirMqRoC1EwQAvD_BwE


Od kilku dni szukam informacji jaki filtr powinienem w nim zainstalowac.
Podobnie jak Darek chcialbym uzyskac minimalizm czyli jeden filtr na caly baniak.
Obsady jeszcze nie wybralem lecz zapewne bedzie to z 10|12 sztuk.

W zwiazku z tym mam pytanie/a.

Darku, jak sprawuje się FX4?
Czy jednak szukac dalej cos innego ?

Z gory dziekuje za odpowiedz.

Witam, FX 4 bardzo ładnie by sobie radził. Ma dużą moc, ale miejsca na biologię nie aż tak dużo. Ale filtr fajny. U siebie mam fx6 i poza głośnością to nie mam co narzekać. Polecić mogę bo używam u siebie JBL e1502. Ale myśl o mocnych filtrach. Jak będzie "za duży" to ryby się nie obrażą. JBL e1902 nie byłby też zły. Ikola 600 max też fajne są, tańsze, ale nie wiem czy jeden by dał radę. Innych nie używałem to się nie wypowiem.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, też przymierzam się do zamiany filtra i nie wiem co będzie najlepsze żeby jeden kubeł ogarnol wszystko. Myślałem o fiktrach z tego artykułu znalezionego na forum.

https://trzmielradzi.trzmiel.com.pl/trzmiel-testuje-filtry-zewnetrzne-aquael-eheim-fluval-jbl-oase-tetra/

Testują tam te filtr, polecają do 200l

Aquael Ultramax 1500,

Eheim Professionel 4+ 600 2275,

Hagen Fluval 407,

JBL CristalProfi e1502,

Oase Biomaster Thermo 600,

Tetra EX 1200 Plus.

Sam jednak teraz coraz częściej myślę o fx4 do swojego akwarium. W tej chwili mam wewnętrzny Aquael UV 1000 ale to nieporozumienie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minutes ago, gulios said:

szukam opinii z doswiadczenia tylko z jednym kublem filtrujacym bez innego osprzetu.

Miałem w rękach przymierzając do szafki kubełki Sera (xTreme), JBL (e1902) i nowa Tetra (EX 1500 Plus), a używam HW-3000 (+ prefiltry Eheim) w 140 l i odpowiedź: bierz kubełek z wbudowanym prefiltrem, największy jaki zmieści się w szafce, w razie czego coś dołożysz (gabkę na wlocie, prefiltr, czy co tam wymyślą). Warto rzucić okiem na ceny części zamiennych, czy w komplecie masz wkłady i czy Tobie pasują (lub na wejściu i tak chcesz kupić i zasypać 6 litrów ceramiki), na akcesoria wlotu i wylotu czy pasują do Twojego zbiornika (pokrywa itp.), na funkcje dodatkowe (regulacja mocy, lampa UVC, automatyczne płukanie itd.). Zużycie prądu ma mniejsze znaczenie, bo idzie jako ciepło do przepływającej wody. Tyle że plan B w razie serwisu filtra to drugi filtr (w tym np. osobny prefiltr, który zostaje w domu), ale np. dojrzałą bakteriami nitryfikacyjnymi ceramikę łatwo przesypiesz z jednego do drugiego. Rury o wiekszej średnicy powodują mniejsze opory przepływu, ale czasem trudniej do nietypowych średnic dobrać akcesoria.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A jak wysoko będziesz tam miał. W wyobraźni zobaczylem na pozostałych 3 ścianach, ogród wertykalny zasilany oczywiście wodą z baniaka. Poza fajnym efektem uzyskasz w ten sposób dodatkową filtrację. Jedyny minus to to, że tylko Ty będziesz to oglądał😉
    • Tutaj jest trochę inna sytuacja, bo zbiornik jest z betonu i nad zbiornikiem mam przestrzeń, którą będę się do niego dostawał (wyłączona zamknięta przestrzeń do której będzie dostęp tylko z jednej strony). Jak będę robił izolację w zbiorniku, to zrobię też całą górę więc samo skraplanie nie jest mi straszne, ale chętnie odzyskałbym to gorące, wilgotne powietrze, które będzie się nad wodą gromadziło.
    • Kiedyś policzyłem parowanie i przy 25 stopniach (temp. powietrza i zbiornika - akwarium nieogrzewane; odkryte 20 cm pokrywy; efekt podobny jak przy zdjętej) i wilgotności 37% (zima) - było to ok. 180 g/h. Przy 4,5x większej powierzchni u ciebie nie przekroczy 0,8 kg /h. Przy zamkniętej pokrywie wewnątrz zintegrowanej pokrywy pleśniało - wolę wymianę tego powietrza. U mnie to podniesienie wilgotności wewnątrz domu  ok. 10 %. Parowanie tej wody to moc ok 120W !
    • A nie myślałeś nad przykryciem zbiornika? Płyta Gutta Płyta Hobbyglas gładka przezroczysta 2 mm świetnie się sprawdza. Minus trzeba z niej usuwać kurz. łatwo w niej wyciąć miejsce na węże itp.
    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.