Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
1 godzinę temu, aro600 napisał:

nie musisz co chwilę otwierać kubełka żeby czyścić wkłady mechaniczne

Z całym szacunkiem, ale co według Ciebie oznacza słowo "otwierać co chwilę" filtr ? 

Jeśli "otwierać co chwilę"  oznacza co 6 miesięcy, lub dłużej to ok :)Powiem tak. Posiadam kilka dobrych lat akwaria na filtracji kubełkowej (z prefiltrami, jak i zarówno bez prefiltrów) i nie zdarzyło mi się aby krócej niż 6 miesięcy je otwierać, tym bardziej w celu oczyszczenia wkładów mechanicznych. Nawet po otwarciu kubełka bez prefiltra, nie było takiej potrzeby, bo biologia (bakterie) bez problemu przerabiają takowe zanieczyszczenia. Kwestia doboru odpowiedniej gradacji gąbki, bo wiadomo gąbka ppi45 bardzo szybko się zapcha,dławiąc przepływ wody, niż gąbka ppi 20.Na tej samej zasadzie pracują np. Filtry hamburskie, tylko jakoś wszędzie utarło się, że musi być prefiltr przed kubełkiem i już. 

  • Lubię to 1
Opublikowano
7 godzin temu, egon44 napisał:

Z całym szacunkiem, ale co według Ciebie oznacza słowo "otwierać co chwilę" filtr ? 

A co oznacza,, co chwilę,, jak zwykle to zależy, ja nie wiem jak to pracuje u innych mogę tylko podpowiadać bazując na swoim przykładzie i doświadczeniu. U mnie eheim 2228 co kilka tygodni wymagał oczyszczenie (miałem oryginalne gąbki nie pamiętam jakie miały ppi) po zainstalowaniu prefiltra wymieniałem w nim wkład (początkowo sznurkowy później własnej produkcji z watiliny) raz na 2 tygodnie, a sam filtr otwierałem raz 1,5 roku i to chyba nie było konieczne. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Po Waszych podpowiedziach oraz tematach na forum doszedłem do wniosku, że nie ma idealnego filtra i jedynego polecanego. Dlatego podjąłem decyzję, że kupię FX4 i sprawdzę czy wystarczy on jako 2 w 1 w akwarium 200l. Jeżeli nie, będę kombinował dalej z prefiltrami lub jakimś filtrem wewnętrznym - czego wolałbym uniknąć. 

Teraz pojawiło się kolejne pytanie jak wypełnić FX4, objętość wkładów filtracyjnych biologicznych to 3,9 l. Całość wypełnić ceramiką, czy dołożyć matrixa oraz zeolit, ewentualnie w jakich proporcjach.

Opublikowano
14 minut temu, _Darek_ napisał:

Dlatego podjąłem decyzję, że kupię FX4 i sprawdzę czy wystarczy on jako 2 w 1 w akwarium 200l.

Wiem, nie powinienem, ale trochę zamieszam. Mam 200 litrowe akwarium, a filtrację w nim oparłem teraz, bo wcześniej była inna) na 2 filtrach zewnętrznych tj. Aquael Ultramax 1500 i Aquael Ultra 1200 z prefiltrem Eheima.  Do tego mam sporo więcej, niż z reguły tu zalecane, ceramiki, czyli około 6 litrów na dwa kubełki. Mnie to odpowiada bo NO3 nie przekracza 15 mg/l w dniu podmiany. Do tego filtry dmuchają na tyle wystarczająco, że nie używam cyrkulatora.  Ultramax ma prefiltr, który czyszczę raz na miesiąc. Akwarium o wymiarach 120x40x40

Dwa kubełki, to moim zdaniem, o tyle do

  • Lubię to 1
  • 1 rok później...
Opublikowano
4 godziny temu, gulios napisał:

Darku, jak sprawuje się FX4?

Darek nie odwiedził forum od września 2021 roku, więc raczej Ci nie pomoże. Liczę jednak, że będziesz mógł skorzystać z pomocy innych użytkowników 

Opublikowano
5 godzin temu, gulios napisał:

Witam wszystkich serdecznie ;)

Jest to moj pierwszy post na forum oraz pierwsze planowanie Malawi 200l.
Widze, ze ten temat jest w miare swiezy (2021) takze sprobuje podczepic się pod pytanie Darka ;)

Zakupilem baniak 200l 
https://www.aquaelzoo.pl/zestawy-akwarystyczne/20242-aquael-zestaw-akwariowy-opti-set-200-czarny-20-5905546331418.html?gclid=CjwKCAiAl-6PBhBCEiwAc2GOVLhlWWn37eYXDhlNyJxj9BvXaHMKV4_HUw1jhnNVbxowog9NqirMqRoC1EwQAvD_BwE


Od kilku dni szukam informacji jaki filtr powinienem w nim zainstalowac.
Podobnie jak Darek chcialbym uzyskac minimalizm czyli jeden filtr na caly baniak.
Obsady jeszcze nie wybralem lecz zapewne bedzie to z 10|12 sztuk.

W zwiazku z tym mam pytanie/a.

Darku, jak sprawuje się FX4?
Czy jednak szukac dalej cos innego ?

Z gory dziekuje za odpowiedz.

Witam, FX 4 bardzo ładnie by sobie radził. Ma dużą moc, ale miejsca na biologię nie aż tak dużo. Ale filtr fajny. U siebie mam fx6 i poza głośnością to nie mam co narzekać. Polecić mogę bo używam u siebie JBL e1502. Ale myśl o mocnych filtrach. Jak będzie "za duży" to ryby się nie obrażą. JBL e1902 nie byłby też zły. Ikola 600 max też fajne są, tańsze, ale nie wiem czy jeden by dał radę. Innych nie używałem to się nie wypowiem.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Cześć, też przymierzam się do zamiany filtra i nie wiem co będzie najlepsze żeby jeden kubeł ogarnol wszystko. Myślałem o fiktrach z tego artykułu znalezionego na forum.

https://trzmielradzi.trzmiel.com.pl/trzmiel-testuje-filtry-zewnetrzne-aquael-eheim-fluval-jbl-oase-tetra/

Testują tam te filtr, polecają do 200l

Aquael Ultramax 1500,

Eheim Professionel 4+ 600 2275,

Hagen Fluval 407,

JBL CristalProfi e1502,

Oase Biomaster Thermo 600,

Tetra EX 1200 Plus.

Sam jednak teraz coraz częściej myślę o fx4 do swojego akwarium. W tej chwili mam wewnętrzny Aquael UV 1000 ale to nieporozumienie.

 

Opublikowano
5 minutes ago, gulios said:

szukam opinii z doswiadczenia tylko z jednym kublem filtrujacym bez innego osprzetu.

Miałem w rękach przymierzając do szafki kubełki Sera (xTreme), JBL (e1902) i nowa Tetra (EX 1500 Plus), a używam HW-3000 (+ prefiltry Eheim) w 140 l i odpowiedź: bierz kubełek z wbudowanym prefiltrem, największy jaki zmieści się w szafce, w razie czego coś dołożysz (gabkę na wlocie, prefiltr, czy co tam wymyślą). Warto rzucić okiem na ceny części zamiennych, czy w komplecie masz wkłady i czy Tobie pasują (lub na wejściu i tak chcesz kupić i zasypać 6 litrów ceramiki), na akcesoria wlotu i wylotu czy pasują do Twojego zbiornika (pokrywa itp.), na funkcje dodatkowe (regulacja mocy, lampa UVC, automatyczne płukanie itd.). Zużycie prądu ma mniejsze znaczenie, bo idzie jako ciepło do przepływającej wody. Tyle że plan B w razie serwisu filtra to drugi filtr (w tym np. osobny prefiltr, który zostaje w domu), ale np. dojrzałą bakteriami nitryfikacyjnymi ceramikę łatwo przesypiesz z jednego do drugiego. Rury o wiekszej średnicy powodują mniejsze opory przepływu, ale czasem trudniej do nietypowych średnic dobrać akcesoria.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.