Skocz do zawartości

Wysokie stężenie po4


bojack

Rekomendowane odpowiedzi

1 godzinę temu, Bartek_De napisał:

a im wyższe NO3 tym lepiej rosną glony co w naszym biotopie chyba lubimyhttp://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png

Tu muszę ci Bartku podważyć ja NO3 ma w granicach 30 mg ,i glony tylko śladowe na dekoracji i na nie których kamieniach otoczakach.

Fosforany 0.5 miałem dawno nie mierzone są .

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, TOMEKSIEDLCE napisał:

Tu muszę ci Bartku podważyć ja NO3 ma w granicach 30 mg ,i glony tylko śladowe na dekoracji i na nie których kamieniach otoczakach.

Fosforany 0.5 miałem dawno nie mierzone są .

Zgoda, ale z samego NO3 glony nie urosną, potrzebne jest jeszcze odpowiednie światło i tu już idziemy w OT;)

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Bartek_De napisał:

Musisz pilnować karmienia, nie przekarmiać, polecam karmić raz dziennie. Na bieżąco wymieniać wkłady w mechaniku i zapewnić dobrą cyrkulację wody, aby nic nie zalegało na dnie, albo staniesz się niewolnikiem Phos-out 4http://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png

Zgadza się. Ja jestem zawsze daleki od dodawania czegokolwiek do wody i robię to w ostateczności. Nie widzę takiej możliwości, abym używał jakiegoś uzdatniacza systematycznie, bo to oznacza, że coś jest nie tak ;)

 

7 godzin temu, miron.dmt napisał:

Nie przesadzaj z phos-out4. Zbyt niski poziom fosforanów nie jest dobry. Poczytaj na temat współczynnika Redfielda.

Przeanalizowałem już wcześniej temat współczynnika Redfielda i faktycznie daje to sporo do myślenia. Teraz wiem dlaczego u mnie mimo mocnego oświetlenia i wykrywalnego no3 glony nie atakują :) Generalnie jak obniżę po4, to według tabelki powinny mocniej zaatakować, ale to mi nie przeszkadza.

 

Plan jest taki, aby dokończyć porcję podzieloną na 4 części, czyli jeszcze dziś i jutro i odczekać. Wkład w mechaniku wymieniony, karmienie zmniejszone na 1x dziennie (co ciekawe, zauważyłem, że ryby są teraz spokojniejsze). 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Hej, przed "kuracją" po4 daleko poza skalą jbl. Po pierwszej dawce (4x1,8) po4 na poziomie 1,2ppm. Po 2 tygodniach powtórzyłem dawkę 4x1,8. Dzisiaj po4 na poziomie 0,2ppm. Woda super czysta, karmię 1 lub 2 razy dziennie - różnie. Kolejny test zrobię za miesiąc.

 

Dzięki za pomoc ;)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedna sprawa. Razem z testem na po4, kupiłem też z ciekawości też na o2 firmy Tetra (tylko taki był dostępny). Zdziwiłem się trochę, bo przy temperaturze 25st poziom tlenu w wodzie według testu to pomiędzy 2 a 5mg/l, czyli skrajnie niska wartość dla tej temperatury. Korzystał ktoś z tego testu, można mu ufać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem test tego testu :) Nie polecam go kupować. Do miski wlałem 10l odstanej wody i przez 24h mocno ja napowietrzalem. Później porownalem pomiar z akwarium i z miski i jest identyczny więc wygląda na to, że test przekłamuje.

 

Ale za to po4 nadal w okolicach 0,2 ;)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Stwierdziłem że czas powtórzyć test. No i stałem się niewolnikiem phos-out :) Po4 poza skalą na teście jbl. Karmię z głową, filtr czyszczę co dwa tygodnie, woda jest super klarowna, a po4 rosnie. Dziwi mnie natomiast, że pomimo braku podmian od 3 tygodni No3 nawet nie dygło i nadal jest na poziomie 15ppm (test jbl).

Zacząłem sobie tak myśleć, że skoro no3 nie rośnie, a po4 rośnie jak głupie to coś tu jest nie tak. Może test łapie inne parametry niż po4, coś że skał się rozpuszcza, albo z podłoża?

Co myślicie na ten temat?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 28.03.2021 o 21:46, triamond napisał:

Napisz, proszę, czym dokładnie karmisz i jaki skład mają karmy (zawartość białka, tłuszczy, węglowodanów i fosforu). Ile gram tej karmy, pojemność netto zbiornika (lub wymiary + poziom piachu, wody i masa skał) oraz % tygodniowej podmiany wody.

Zbiornik 120x50x50, 100kg skały, 3cm piachu. Co tydzień wymieniam 40l wody, teraz przez 3 tygodnie nie wymieniałem, żeby zobaczyć co się stanie z No3 - nie zmieniło się.

Karmy podawane naprzemiennie 2 razy dziennie rano i wieczorem. Płatki porcja 1g, osi granulki + prodefence 1,2g, natrurefood 1g

Spirulina OSI płatki: białko 41%, tłuszcz 4%, włókna 6%, wilgotność 8% fosfor 0,6% 

Spirulina OSI granulki: białko 42%, tłuszcz 4%, włókna 6%, wilgotność 6% fosfor 0,7% 

Tropical Prodefence: białko 50%, tłuszcz 7,5%, włókna 3%, wilgotność 8%, brak informacji o fosforze

Naturefood Premium Cichlid: białko 44%, tłuszcz 7%, włokna 3%, popiół 8%, brak informacji o fosforze

 

Nie bardzo rozumiem, gdzie ta reszta % składu, bo przecież nie w mikroelementach :)

Edytowane przez bojack
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reszta składu to węglowodany...

Przyjmując, że średni dajesz 6,4g karmy dziennie (43% białka 0,6% P,  45% węglowodanów) , masz 187l netto wody, podmieniasz 21,3 % wody tygodniowo... to w stanie równowagi powinieneś osiągnąć 310 ppm NO3 i 25 ppm PO4; ale zachodzi denitryfikacja asymilacyjna - bakterie pobierają część azotanów i fosforanów budując swoją masę (brązowe w filtrze i wszędzie indziej). Szacunkowe uwzględnienie tego procesu (jeszcze nie wszytko rozumiem;) powinno dać stężenia 176ppm NO3 i 11,6 ppm PO4.

Wrażliwym dorosłym rybom ok. 800 ppm NO3 zaczyna robić jakąś różnice(młode ok. 400ppm), więc jest bezpiecznie.... Bardziej bałbym się bakterii w toni wodnej.

Fosforany poza skalą się zgadzają.... niski tlen też (trzeba utlenić dużo węgla) .. azotany... hm wsypujesz proszek, zamykasz fiolkę i trzęsiesz zgodnie z instrukcją ? Jaki wynik innym testem ?

Ile ryb ? Wydaje mi się, że przekarmiasz....

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zobacz na tym forum https://klub-tanganika.pl/forum/
    • Wertykalny by zrobił, ale będę na niego patrzył tylko jak będę wchodził do akwa 😁 Mam tam jakiś metr wysokości.
    • A jak wysoko będziesz tam miał. W wyobraźni zobaczylem na pozostałych 3 ścianach, ogród wertykalny zasilany oczywiście wodą z baniaka. Poza fajnym efektem uzyskasz w ten sposób dodatkową filtrację. Jedyny minus to to, że tylko Ty będziesz to oglądał😉
    • Tutaj jest trochę inna sytuacja, bo zbiornik jest z betonu i nad zbiornikiem mam przestrzeń, którą będę się do niego dostawał (wyłączona zamknięta przestrzeń do której będzie dostęp tylko z jednej strony). Jak będę robił izolację w zbiorniku, to zrobię też całą górę więc samo skraplanie nie jest mi straszne, ale chętnie odzyskałbym to gorące, wilgotne powietrze, które będzie się nad wodą gromadziło.
    • Cześć. Na sam początek chciałbym zaznaczyć, że mam już jakieś doświadczenie w hodowli ryb w akwarium - od plus minus 6-7 lat interesuję się tym mniej lub bardziej, jednak nigdy nie miałem akwarium z rybami z Malawi lub Tanganiki - co zresztą powinno przykuć moją uwagę dużo wcześniej ze względu na to, jak twardą wodę mam w kranie - nie jestem teraz w stanie przytoczyć z pamięci parametrów, a zrobić testu nie jestem w stanie ponieważ mam najprawdopodobniej przeterminowane testy, ale wiem, że generalnie pH, kH i gH jest bardzo wysoko. Po napisaniu wstępu przejdę do problemu z którym się spotykam - mam akwarium 80cm x 40 cm x 40 cm - (długość x szerokość x wysokość) i chciałbym zagospodarować je głównie dla muszlowców - nie chciałbym doprowadzić do "przepełnienia" akwarium rybami, a samemu nie byłem w stanie znaleźć innych współtowarzyszy muszlowców (w postaci innej niż ryby) w naturze. Akwarium chciałbym urządzić jak najbardziej zgodnie z naturą, filtracja będzie kubełkowa - kubełek całkiem sporej pojemności i przeznaczony do akwarium dużo większego - na stronie producenta jest napisane że do +- 300-400l akwarium. Nie jestem w stanie zdecydować się na to, jaki gatunek z grupy muszlowców chciałbym hodować w akwarium - jest ich dosyć sporo a samemu nie umiem znaleźć źródła, gdzie mógłbym w prosty i czytelny sposób porównać to, jakie warunki potrzebują do życia. Akwarium z tego, co zdążyłem się dowiedzieć, powinno być w miarę wystarczające pod względem litrażu, a dokładniej rzecz biorąc pod względem wielkości dna, bo głównie o to tutaj się wszystko rozbija - tak jak w przypadku pyszczaków czy pielęgnic. W każdym bądź razie, z góry dziękuję za jakiekolwiek nakierowanie na to, co mógłbym zrobić, jak urządzić akwarium czy jakie muszlowce mógłbym w swoim akwarium hodować, a także przepraszam, jeżeli gdzieś na tym forum taki temat się już przewijał.
    • Kiedyś policzyłem parowanie i przy 25 stopniach (temp. powietrza i zbiornika - akwarium nieogrzewane; odkryte 20 cm pokrywy; efekt podobny jak przy zdjętej) i wilgotności 37% (zima) - było to ok. 180 g/h. Przy 4,5x większej powierzchni u ciebie nie przekroczy 0,8 kg /h. Przy zamkniętej pokrywie wewnątrz zintegrowanej pokrywy pleśniało - wolę wymianę tego powietrza. U mnie to podniesienie wilgotności wewnątrz domu  ok. 10 %. Parowanie tej wody to moc ok 120W !
    • A nie myślałeś nad przykryciem zbiornika? Płyta Gutta Płyta Hobbyglas gładka przezroczysta 2 mm świetnie się sprawdza. Minus trzeba z niej usuwać kurz. łatwo w niej wyciąć miejsce na węże itp.
    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.