Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
7 minut temu, Oman napisał:

Czy na chemie i/lub wegiel wystarczy jeden korpus

Nigdy nie stosowałem węgla bo nie widzę potrzeby, ale to inny temat.

Dwa korpusy w zupełności wystarczają. Kwestia tylko doboru medium. Sam kiedyś stosowałem purigen i nie robię już tego. Są inne media filtracyjne dużo bezpieczniejsze.

Do każdego korpusu z chemią daj osobny zawór byś mógł rególować osobno przepływ.

Opublikowano

Czy na chemie i/lub wegiel wystarczy jeden korpus?

Jaka srednica weza do korpusu z chemia? 12/16 mm i zawor z mozliwoscia regulacji przeplywu?

Czy korpus do purigenu nie powinien byc zamontowany odwrotnie out/in?

Opublikowano
Godzinę temu, Oman napisał:

Czy na chemie i/lub wegiel wystarczy jeden korpus?

Jaka srednica weza do korpusu z chemia? 12/16 mm i zawor z mozliwoscia regulacji przeplywu?

Czy korpus do purigenu nie powinien byc zamontowany odwrotnie out/in?

Ad 1: tak i nie ale przy Twoim litrażu wolałbym mieć dwa

Ad 2: To zależy jaka chemia. Dla purogenu czy żywicy wystarczy 1/4" na wyjściu z filtra.

Ad 3: Jeżeli purigen będziesz miał w koszu to montujesz zgodnie ze strzałkami, jeżeli nie to odwrotnie.

Przy mediach gdzie wymagana jest fluidyzacja korpusy podłączasz odwrotnie, ale wymagana jest dodatkowa rurka w korpusie.

Opublikowano
W dniu 20.12.2020 o 11:31, miron.dmt napisał:

Ad 1: tak i nie ale przy Twoim litrażu wolałbym mieć dwa

Ad 2: To zależy jaka chemia. Dla purogenu czy żywicy wystarczy 1/4" na wyjściu z filtra.

Ad 3: Jeżeli purigen będziesz miał w koszu to montujesz zgodnie ze strzałkami, jeżeli nie to odwrotnie.

Przy mediach gdzie wymagana jest fluidyzacja korpusy podłączasz odwrotnie, ale wymagana jest dodatkowa rurka w korpusie.

Planuje zastosować Szat Clear Water.

Dodałem nowy schemat - wzbogacony o 2 korpusy,

Będzie jeszcze lepiej ?:)

schemat_4.JPG

Opublikowano (edytowane)

Wydaje mi się że trochę przekombinowałeś 5 korpusów na filtrację mechaniczna to moim zdaniem przesada 3 jest w zupełności wystarczająco wiele osób ma 2 i daje rade. Dalej nie zrozumiałeś chyba jak powinien wyglądać powrót z korpusów chemicznych chyba, że to tylko szkic, ale jeśli nie to jak pisałem powrót prosto do akwarium nie do rury wylotowej z sekcji biologicznej. Może to Ci wyjaśni lepiej. 

 

Edytowane przez aro600
  • Lubię to 1
Opublikowano
4 godziny temu, Oman napisał:

Planuje zastosować Szat Clear Water.

W korpusach z chemią ten Szat...?

Przy czterech korpusach z ceramiką w dodatku 20" jak pamiętam ten Szat Clear nie będzie Ci potrzebny.

Poza tym zastanowiłbym się czy sama ceramika, bo ja dałbym w dwa korpusy grys koralowy.

Korpusy na chemię na NO3 tylko jako zabezpieczenie.

Kiedy wystartują bakterie nie będziesz potrzebował chemii, chyba że każdy z domowników będzie karmił po swojemu rybki 😁

Pisałem o pozostawieniu dwóch korpusów 10" na chemię. Jeden na absorber azotanów a drugi fosforanów.

Każdy korpus z chemią powinien mieć oddzielny wypływ wody (wystarczy 1/4"), ponieważ musisz to kontrolować, inaczej chemia nie będzie właściwie działać.

Proponuję skorzystać z naszych rad, jeżeli chcesz od razu dobrze wystartować.

Decyzja należy do Ciebie.

 

Opublikowano (edytowane)

1) Poprawiłem schemat tak jak to opisuję we wcześniejszych postach.

2) Grzałka może być zamontowana ze korpusami z biologią, ale nie wiem jaką ma budowę, więc trudno mi się wypowiedzieć.

3) Co do Szat Clear Water, to kiedyś testowałem produkty tej firmy. Producent promuje swoje produkty do biotypów roślinnych a w szczególności dla paletek. W naszym biotypie mamy twardą wodę o pH=8 i więcej. Powinieneś wiedzieć, że nie każda chemia reaguje przy takiej twardości. Producenci i dystrybutorzy wcisną wszystko by tylko sprzedać produkt.

4) Zaproponowałem grys koralowy w biologii ponieważ jest idealnym siedliskiem dla bakterii jak i podniesie Ci wartość pH do właściwego poziomu.

 

 

SKM_100.pdf

 

SKM_100.jpg

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
Opublikowano

To może od początku. Zapomniałem napisać, że akwarium jest przeznaczone dla ryb z Ameryki Południowej - największych na świecie żaglowców tj. Pterophyllum Altum Orinoco, dlatego też ja muszę w zbiorniku utrzymywać ph poniżej 7, więc cokolwiek co by mi miało je podnosić nie ma racji bytu. Oprócz 5 sztuk w/w ryb w zbiorniku będzie do 10 szt. kirysów oraz 2 szt. loricalia red.

Proszę Was o pomoc, gdyż wiem ile pyszczaki wydalają, gdyż sam kiedyś je posiadałe, a Wy jesteście najlepszymi w sieci specjalistami od skutecznej filtracji.

Zmieniłem schemat zgodnie z Waszymi radami, tj:

  • od każdego korpusu z chemią nitka prowadzona wężykiem jak z RO (6mm) prosto do akwarium,
  • kran do podmian dałem za mechanikami - myślę, że może on ułatwić w takim ustawieniu odpowietrzenie korpusów po wymianie wkładów i zapobiec zapowietrzeniu układu,
  • dwie odnogi dla dwóch grzałek 200W są poprowadzone wężami akwarystycznymi 12/16mm z racji tego iż takie grzałki posiadam, a jedna 200W na prawie 500 l wody wydaje się zbyt mało - dwie odnogi wydaje mi się, że szybciej ogrzeją wodę, gdyż przepływ będzie większy.
  • dodałem 2 kolejne korpusy dla biologii, gdyż zdecydowałem, że WSZYSTKIE KORPUSY będą 10 calowe,i wszystkie zasypane ceramiką, obojętną dla ph, kh i gh wody.
  • całość będzie zrobiona na miękko tj nie na rurach a na wężach ogrodowych 3/4"

Jak oceniacie? Jest ok? Będzie czysto ? :)

schemat_5.jpg

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.