Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
7 minut temu, Oman napisał:

Czy na chemie i/lub wegiel wystarczy jeden korpus

Nigdy nie stosowałem węgla bo nie widzę potrzeby, ale to inny temat.

Dwa korpusy w zupełności wystarczają. Kwestia tylko doboru medium. Sam kiedyś stosowałem purigen i nie robię już tego. Są inne media filtracyjne dużo bezpieczniejsze.

Do każdego korpusu z chemią daj osobny zawór byś mógł rególować osobno przepływ.

Opublikowano

Czy na chemie i/lub wegiel wystarczy jeden korpus?

Jaka srednica weza do korpusu z chemia? 12/16 mm i zawor z mozliwoscia regulacji przeplywu?

Czy korpus do purigenu nie powinien byc zamontowany odwrotnie out/in?

Opublikowano
Godzinę temu, Oman napisał:

Czy na chemie i/lub wegiel wystarczy jeden korpus?

Jaka srednica weza do korpusu z chemia? 12/16 mm i zawor z mozliwoscia regulacji przeplywu?

Czy korpus do purigenu nie powinien byc zamontowany odwrotnie out/in?

Ad 1: tak i nie ale przy Twoim litrażu wolałbym mieć dwa

Ad 2: To zależy jaka chemia. Dla purogenu czy żywicy wystarczy 1/4" na wyjściu z filtra.

Ad 3: Jeżeli purigen będziesz miał w koszu to montujesz zgodnie ze strzałkami, jeżeli nie to odwrotnie.

Przy mediach gdzie wymagana jest fluidyzacja korpusy podłączasz odwrotnie, ale wymagana jest dodatkowa rurka w korpusie.

Opublikowano
W dniu 20.12.2020 o 11:31, miron.dmt napisał:

Ad 1: tak i nie ale przy Twoim litrażu wolałbym mieć dwa

Ad 2: To zależy jaka chemia. Dla purogenu czy żywicy wystarczy 1/4" na wyjściu z filtra.

Ad 3: Jeżeli purigen będziesz miał w koszu to montujesz zgodnie ze strzałkami, jeżeli nie to odwrotnie.

Przy mediach gdzie wymagana jest fluidyzacja korpusy podłączasz odwrotnie, ale wymagana jest dodatkowa rurka w korpusie.

Planuje zastosować Szat Clear Water.

Dodałem nowy schemat - wzbogacony o 2 korpusy,

Będzie jeszcze lepiej ?:)

schemat_4.JPG

Opublikowano (edytowane)

Wydaje mi się że trochę przekombinowałeś 5 korpusów na filtrację mechaniczna to moim zdaniem przesada 3 jest w zupełności wystarczająco wiele osób ma 2 i daje rade. Dalej nie zrozumiałeś chyba jak powinien wyglądać powrót z korpusów chemicznych chyba, że to tylko szkic, ale jeśli nie to jak pisałem powrót prosto do akwarium nie do rury wylotowej z sekcji biologicznej. Może to Ci wyjaśni lepiej. 

 

Edytowane przez aro600
  • Lubię to 1
Opublikowano
4 godziny temu, Oman napisał:

Planuje zastosować Szat Clear Water.

W korpusach z chemią ten Szat...?

Przy czterech korpusach z ceramiką w dodatku 20" jak pamiętam ten Szat Clear nie będzie Ci potrzebny.

Poza tym zastanowiłbym się czy sama ceramika, bo ja dałbym w dwa korpusy grys koralowy.

Korpusy na chemię na NO3 tylko jako zabezpieczenie.

Kiedy wystartują bakterie nie będziesz potrzebował chemii, chyba że każdy z domowników będzie karmił po swojemu rybki 😁

Pisałem o pozostawieniu dwóch korpusów 10" na chemię. Jeden na absorber azotanów a drugi fosforanów.

Każdy korpus z chemią powinien mieć oddzielny wypływ wody (wystarczy 1/4"), ponieważ musisz to kontrolować, inaczej chemia nie będzie właściwie działać.

Proponuję skorzystać z naszych rad, jeżeli chcesz od razu dobrze wystartować.

Decyzja należy do Ciebie.

 

Opublikowano (edytowane)

1) Poprawiłem schemat tak jak to opisuję we wcześniejszych postach.

2) Grzałka może być zamontowana ze korpusami z biologią, ale nie wiem jaką ma budowę, więc trudno mi się wypowiedzieć.

3) Co do Szat Clear Water, to kiedyś testowałem produkty tej firmy. Producent promuje swoje produkty do biotypów roślinnych a w szczególności dla paletek. W naszym biotypie mamy twardą wodę o pH=8 i więcej. Powinieneś wiedzieć, że nie każda chemia reaguje przy takiej twardości. Producenci i dystrybutorzy wcisną wszystko by tylko sprzedać produkt.

4) Zaproponowałem grys koralowy w biologii ponieważ jest idealnym siedliskiem dla bakterii jak i podniesie Ci wartość pH do właściwego poziomu.

 

 

SKM_100.pdf

 

SKM_100.jpg

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
Opublikowano

To może od początku. Zapomniałem napisać, że akwarium jest przeznaczone dla ryb z Ameryki Południowej - największych na świecie żaglowców tj. Pterophyllum Altum Orinoco, dlatego też ja muszę w zbiorniku utrzymywać ph poniżej 7, więc cokolwiek co by mi miało je podnosić nie ma racji bytu. Oprócz 5 sztuk w/w ryb w zbiorniku będzie do 10 szt. kirysów oraz 2 szt. loricalia red.

Proszę Was o pomoc, gdyż wiem ile pyszczaki wydalają, gdyż sam kiedyś je posiadałe, a Wy jesteście najlepszymi w sieci specjalistami od skutecznej filtracji.

Zmieniłem schemat zgodnie z Waszymi radami, tj:

  • od każdego korpusu z chemią nitka prowadzona wężykiem jak z RO (6mm) prosto do akwarium,
  • kran do podmian dałem za mechanikami - myślę, że może on ułatwić w takim ustawieniu odpowietrzenie korpusów po wymianie wkładów i zapobiec zapowietrzeniu układu,
  • dwie odnogi dla dwóch grzałek 200W są poprowadzone wężami akwarystycznymi 12/16mm z racji tego iż takie grzałki posiadam, a jedna 200W na prawie 500 l wody wydaje się zbyt mało - dwie odnogi wydaje mi się, że szybciej ogrzeją wodę, gdyż przepływ będzie większy.
  • dodałem 2 kolejne korpusy dla biologii, gdyż zdecydowałem, że WSZYSTKIE KORPUSY będą 10 calowe,i wszystkie zasypane ceramiką, obojętną dla ph, kh i gh wody.
  • całość będzie zrobiona na miękko tj nie na rurach a na wężach ogrodowych 3/4"

Jak oceniacie? Jest ok? Będzie czysto ? :)

schemat_5.jpg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Napięcie jak u S.  Kinga. Dobrze, że wszystko się poprostowało.
    • Witam malawijskie towarzystwo! Minęły już 3 miesiące od mojego ostatniego wpisu. Od tamtej pory mocno ruszyły glony, ryby podrosły a akwarium w końcu żyje pełnią życia. Oczywiście znalazła się też masa problemów - od nich właśnie chciałbym zacząć dzisiejszą aktualizację. Podczas codziennego obserwowania ryb grupy mbuna z jeziora malawi zawsze najbardziej robiła na mnie wrażenie ich ruchliwość, która w połączeniu z niebanalnymi kolorami pyszczaków dawała oczom prawdziwy spektakl skrawka pięknego biotopu w moim własnym salonie. Pierwszy problem pojawił się wtedy, gdy ryby przez przeszło miesiąc czasu żyły w ciszy pod kamieniami. Było to o tyle kłopotliwe, że ani ja nie mogłem się cieszyć widokiem ryb, ani ryby nie mogły cieszyć się odpowiednio szybkim wzrostem. Ich płochliwość spowodowała zmniejszenie apetytu a co za tym idzie spowolnił także ich przyrost masy. Przyczynę problemu wykryłem dość szybko. Jak tylko wykluczyłem możliwość zbyt słabych parametrów wody odkryłem, iż mój kot notorycznie wrzucał zakrywkę od pokrywy akwarium do jego środka. Duża częstotliwość takiego działania spowodowała strach do pływania w toni u ryb. Jak tylko połączyłem kropki zabezpieczyłem zakrywkę tak, aby kot już nie mógł wrzucić jej do akwarium. Same ryby zacząłem na nowo przyzwyczajać do człowieka stosując głodówkę (oczywiście w granicach rozsądku - zamiast 3 razy dziennie dostawały raz). Gdy ryby zaczęły wychodzić zza kamieni przy karmieniu z powodu większej chęci do jedzenia szybko zaczęły z powrotem przyzwyczajać się do człowieka. Największy problem nastąpił około miesiąc temu: Otóż nie myśląc za dużo przy montowaniu oświetlenia opartego na modułach led postawiłem na przyklejenie go akrylem do pokrywy akwarium… Jak można się domyślić akryl w środowisku olbrzymiej wilgotności nie miał prawa wyschnąć, co poskutkowało odpadnięciem całej listwy z oświetleniem prosto do środka akwarium. O zaistniałej sytuacji dowiedziałem się dopiero po powrocie z pracy, kiedy to woda była już na tyle mętna od akrylu, że bałem się o zdrowie ryb. Od razu zabrałem się za podłączenie węży do akwarium, jeden pompował wodę przez balkon a drugi nalewał świeżej z kranu. Po godzinie okazało się, że wąż odprowadzający wodę z akwarium nie wyrabiał nad tym dolewającym i w salonie miałem wody po kostki. Szczęście w nieszczęściu, że żadna ryba nie ucierpiała. Nie mniej jednak wyciek wody spowodował zwarcie w zasilaczu od oświetlenia, który przez to, że leżał na podłodze za akwarium został zalany wodą. Po ogarnięciu sytuacji i ponownym zamontowaniu oświetlenia tym razem na śrubach, sytuacja się ustatkowała. Nie będę ukrywał, że spodziewałem się zdziesiątkowania populacji mojego akwarium, co na szczęście nie miało miejsca i ani jedna ryba nie przypłaciła mojego błędu życiem. Od tamtej pory wszystko śmiga jak należy więc mogę teraz napisać coś o samych rybach. Zacznę od gatunku Metriaclima Fainzilberi Makonde - ryba która tak jak wcześniej pisałem jest najbardziej związana ze środowiskiem skalnym przez co nie jest stałym bywalcem toni wodnej. Omawiany gatunek prawdopodobnie trafił mi się w statystyce 9+6 - o ile nie mylę się, iż samice mogą być tylko OB. Mooże jeszcze coś wyjdzie w ciapki ale szczerze wątpię. Z aż 9 samców tylko dwa dają się we znaki reszcie obsady. Dzieli ich +- 1cm wielkości. Większy osobnik zajmuje grotę po środku akwarium i nie narusza zbytnio cielesności innych ryb. Mniejszy samiec okupujący grotę w prawej części akwarium dużo bardziej natarczywie pokazuje swoją dominację na tym obszarze akwarium, ale nie robi przy tym większej krzywdy innym rybom. Nieustannie odgania nieproszonych gości ze swojego terytorium, ograniczając się przy tym jedynie do krótkiej pogoni. Z obserwacji tej dwójki nadal ciężko mi dojść do tego, który z nich jest rzeczywistym liderem u tego gatunku. Wielkość oraz okupowana przestrzeń skłania mnie ku stwierdzeniu iż to większy samiec wiedzie prym. Z drugiej jednak strony mniejszy osobnik wykazuje większą agresję wobec innych ryb i wcale nie schodzi z drogi temu pierwszemu. Myślę, że moje wątpliwości rozwieje zaobserwowanie wyczekiwanego przeze mnie ich spotkania na neutralnym gruncie, które podpowie mi kto tu jest maczo. Drugi gatunek to Metriaclima Msobo Magunga - gatunek widoczny non stop, uwielbiający pływanie w toni. Tutaj nie mam za dużo do powiedzenia. Wszystkie ryby tego gatunku to nadal żółtki nijak odróżniające się od siebie nawzajem. Jedyne co wiem to to, że dwa osobniki powoli nabierają „brudnej żółci” co świadczyć może o ich powolnym wybarwianiu się ku niebiesko-czarnym kolorom dorosłych samców. Trzeci i ostatni już gatunek w moim akwarium to Metriaclima Kingsizei Lupingu - ryba widoczna najczęściej ze wszystkich, bojąca się człowieka najmniej. Wiecznie zainteresowana wszystkim spoza i w akwarium, pierwsza do jedzenia i pogodnie nastawiona. Tutaj o jakimkolwiek samcu nie mam pojęcia, każda ryba wygląda identycznie a odróżnia ich jedynie wielkość. Nie mogę się doczekać momentu, kiedy jakiś samiec wybarwi się na kolory dominanta. Przy istniejącej sytuacji zbiornika i takim a nie innym usposobieniu gatunków póki co w akwarium jest zdecydowanie za żółto. Przełom w tej sprawie będzie dopiero w nowym, większym baniaku po dodaniu czwartego gatunku, kiedy to bilans ryb o tym kolorze troche zmniejszy się w stosunku do całości obsady. Tutaj jeśli jeszcze ktoś to czyta prosiłbym o sugestie jaki gatunek mógłbym dodać. Chciałbym utrzymać akwarium w klimacie ryb z rodzaju Metriaclima. Nowy baniak będzie miał 700l także możecie pisać swoje propozycje co by do niego pasowało, uwzględniając oczywiście dopasowanie do obecnej obsady. Póki co na celowniku mam Metriaclima hajomaylandii. Tak akwarium prezentuje się na dzień dzisiejszy: IMG_8375.mov   Na koniec wrzucam filmik z wczorajszego wieczornego karmienia i życzę wszystkiego dobrego, pozdro! IMG_8269.mov  
    • No  i sprawa wyjaśniona w tym konkretnym przypadku. Ja cały czas stosuje coś takiego jak w linku .  Ma zwolenników i  sceptyków. Osobiście polecam. https://www.ustm.pl/produkt/wkłady-sedymentacyjno-weglowe-sto/
    • Odpisali mi z zoolka. Oto co napisali: W przypadku preparatów firmy ZOOLEK wskazujemy termin do którego produkt zachowuje swoje właściwości. Nie podajemy terminu przydatności po otwarciu. Jeśli chodzi konkretnie o preparat Antychlor, to spokojnie zachowuje on swoje działanie nawet po przekroczeniu terminu. OK to gitara. Mogę spokojnie używać ten antychlor. Nie musze się przejmować jakąkolwiek datą ważności.
    • Przeczytałem ten artykuł co podałeś, wynika z niego że mam ten nowy prefiltr bo mam 2 kosze zamiast jednego wielkiego.
    • Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale kiedyś był problem z obiegiem wody w JBL. Firma zmieniała konstrukcję górnego koszyka. Może to właśnie Twój problem? https://www.akwarystyczny24.pl/artykul/nowy-prefiltr-w-filtrach-jbl-cristal-profi-greenline-ii-158
    • Napisałem wczoraj do zoolka. Może dzisiaj odpiszą.
    • Data  na opakowaniu antychloru to data ważności produktu w zamkniętym i oryginalnym opakowaniu ( w odpowiednich warunkach) .  Masz racje poddając wątpliwości. Po otwarciu substancje aktywne mogą się  pomału ulatniać i degradować. napisz do producenta to udzieli wyjaśnień .
    • Chyba napisze do zoolka bo czuje że nic się tutaj nie dowiem... 
    • Nie zadawaj mi takich pytań bo ja na przykładzie testów kropelkowych miałem na myśli ważność antychlorów na np. pół roku albo więcej. Przykładowo bo chce się tego dowiedzieć. Nic nie pisałem o 48h bo to bzdura. Moje pytanie kieruje do kogoś kto zna się na chemii i czy może mi powiedzieć ile czasu ważności mają antychlory po pierwszym użyciu?  Do kogoś kto się naprawde na tym zna.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.