Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam. Chciałbym się podzielić swoim klonem ustrojstwa. Jedyne czym się różni od Ustrojstwa @AndrzejGłuszyca, to użycie innej obudowy do filtra, a raczej innej średnicy.

Do budowy filtra użyłem:

-Obudowa filtra "Atlas Filtri" 10" z gwintami wew. 3/4"

-Wkład węglowy 10" szt. 1

-Nypel mosiężny 3/4" szt. 2

-Redukcja mosiężna 3/4x1/2" szt. 1

-Przyłącze na kran 3/4" szt. 3

-Przyłącze na kran 3/4" z redukcją plastikową na 1/2" szt. 1

-Szybkozłączka na wąż 1/2"  szt. 4 (dwie były w zestawie z wężem, resztę dokupiłem)

-Zawór/kran czerpalny 1/2" plastikowy szt. 1

-Wąż ogrodowy 1/2" 12-16mm dł. 20mb szt. 1

-Taśma teflonowa mała szt. 1

IMG_20200912_152338.thumb.jpg.6139d73ced5110810457e366948ddeff.jpg

 

Etap powstawania "ustrojstwa" wyglądał tak.

Na początku wkręciłem nyple do głowicy korpusu, bo będą to elementy nieruchome. W tym celu nawinałem uszczelnienie w postaci teflonu.

IMG_20200912_152647.thumb.jpg.e38d9e0cfdef172bbde6aea1486ad127.jpg

IMG_20200912_152821.thumb.jpg.17ffde275fa0c5c971b247cded31d3c5.jpg

 

Następnie przykręcenie ręcznie przyłączy na kran. Polecam zrobić to z wyczuciem, bo ja przekręciłem z jednej strony i uszczelka się zawinęła. Ale wspomnę o tym później.

IMG_20200912_153036.thumb.jpg.dcaf1695101b464e73dad3fe6499eb4d.jpg

 

W trzecim kroku przechodzimy do przykręcenia redukcji mosiężnej do kraniku. Tu gwint zewnętrzny uszczelniamy teflonem, nakręcamy redukcję i gotowe. Ważne aby na teflonie nie cofać kształtki. Do redukcji dokręcamy ręcznie przyłącze na kran.

IMG_20200912_153738.thumb.jpg.15b5d46c69ba3cc87bc6a6f8cec5ec48.jpg 

 

Kolejnie mocujemy przyłącze na kran (u mnie z redukcją z 3/4" na 1/2", ale wiem że można kupić same przyłącze 1/2) do baterii.

IMG_20200912_170118.thumb.jpg.91047e692a3843c06c6c4faa4c204bf0.jpg

 

W tym momencie bierzemy szybkozłączki, mocujemy w nich wąż i robimy próbę szczelności bez wkładu. U mnie był przeciek na przyłączu na kran. Za mocno dokręciłem i uszczelkę zawinęło wewnątrz nypla. Na dobrą sprawę uszczelka powinna być do wymiany, ale nie znalazłem takiej u siebie, więc nawinąłem teflonu na nypel, włożyłem uszczelkę która była i skręciłem ręcznie.

IMG_20200912_155544.thumb.jpg.ed4789d0e2f37ece90f17e029949abee.jpg

 

Po zmontowaniu wygląda to tak

IMG_20200912_160119.thumb.jpg.8ca138e3ebc921fb9c92a11b6267b2a1.jpg

 

A działa mniej więcej tak. Nagrałem filmik z drugiej próby szczelności

 

 

@AndrzejGłuszycamógłbyś wyjaśnić, czym się różni zwykły wkład węglowy, od tego wkładu sedymentacyjnego? Znalazłem takim w LM i jedyne co mi tam powiedzieli, to to że ma dodatkowy wkład mechaniczny.

Edytowane przez nsp
  • Lubię to 1
Opublikowano
Godzinę temu, nsp napisał:

mógłbyś wyjaśnić, czym się różni zwykły wkład węglowy, od tego wkładu sedymentacyjnego?

Dokładnie tak jest. Popatrz na Allegro jak coś jeżeli będziesz chciał kupić nowy wkład węglowy. Za cenę jednego z LM  kupisz trzy sztuki z Allegro. Kiedyś sprawdzaliśmy i w konkretnym przypadku okazało się  ,że to ten sam producent.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Obyło by się bez przecieków gdybyś kupił korpus z gwintami 1/2" po co kombinować z nyplami, redukcjami i połączeniami na teflon. W moim ustrojstwie z jednej strony nakręcasz bezpośrednio wąż od prysznica, a z drugiej wciskasz szybkozłączkę z wężem i po robocie. Dlatego warto wybrać korpus właśnie takiego typu, masz w nim już gotowe gwinty zewnętrzne , a trafiłem na niego dzieki @AndrzejGłuszyca i to jest według mnie najlepsze rozwiązanie.

20200912_183223.thumb.jpg.8274dfecafe827837e04f129bce04b21.jpg

  • Lubię to 6
Opublikowano
Obyło by się bez przecieków gdybyś kupił korpus z gwintami 1/2" po co kombinować z nyplami, redukcjami i połączeniami na teflon. W moim ustrojstwie z jednej strony nakręcasz bezpośrednio wąż od prysznica, a z drugiej wciskasz szybkozłączkę z wężem i po robocie. Dlatego warto wybrać korpus właśnie takiego typu, masz w nim już gotowe gwinty zewnętrzne , a trafiłem na niego dzieki [mention=2812]AndrzejGłuszyca[/mention] i to jest według mnie najlepsze rozwiązanie.
20200912_183223.thumb.jpg.8274dfecafe827837e04f129bce04b21.jpg
Ja wszystko rozumiem. Pracowałem w hurtowni sanitarno-kanalizacyjnej i tylko takie korpusy mają tam w sprzedaży. Więc nie wykluczone że w cenie tych korpusów z tymi łamliwymi, wystającymi, plastikowymi nyplami zapłaciłem mniej za to co mam z tymi dodatkowymi nyplami. Ja się nie boje skręcać takich rzeczy. 9 lat pracowałem w tej branży :)

Wysłane z mojego Redmi Note 9 Pro przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

@Bartek_Detak teraz patrzę na zdjęcie co wstawiłeś, to po mojemu nie są gwinty 1/2, bo nawet wkręcone przyłącze na kran nie wygląda jakby miało gwint 1/2. Także nie mieszajmy nowym użytkownikom. Czy zrobią Andrzeja sposobem, czy moim to mają na tacy podany sposób jak to mają wyglądać i jak działać.

Opublikowano
[mention=7984]Bartek_De[/mention]tak teraz patrzę na zdjęcie co wstawiłeś, to po mojemu nie są gwinty 1/2, bo nawet wkręcone przyłącze na kran nie wygląda jakby miało gwint 1/2. Także nie mieszajmy nowym użytkownikom. Czy zrobią Andrzeja sposobem, czy moim to mają na tacy podany sposób jak to mają wyglądać i jak działać.
Tak, to są gwinty 1/2". Napisałem wcześniej, że nakręcam na ten gwint wąż od prysznica.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.